جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
بالندگی جهاددانشگاهی در همدان
تاریخ انتشار: چهار شنبه 17 بهمن 1397

رییس جهاددانشگاهی همدان با تاکید بر بالندگی این نهاد در همدان اظهار کرد: یکی از حوزه‌های فعال جهاددانشگاهی همدان، حوزه معاونت فرهنگی است که توانسته با ارایه برنامه‌های کیفی و ماندگار از جایگاه ویژه ای در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و همچنین در بین مدیران و مسئولان ارشد استان برخوردار شود.

رئیس جهاددانشگاهی همدان، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرهنگی دانست و گفت: انقلاب اسلامی در واقع یک اندیشه و معرفت است.

اکبر اسدی افزود: انقلاب اسلامی ایران بر خلاف سایر انقلاب هایی که تا پیش از آن اتفاق افتاده بود و بیشتر بستر اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی داشت، بر عامل فرهنگ تاکید می کرد.

وی ادامه داد: اکنون شاهد چهل سالگی این اتفاق مبارک در کشور هستیم و برای همه ما این موضوع از اهمیت دو چندان برخوردار است چراکه چهل‌سالگی همواره آغاز  مرحله‌ جدیدی در زندگی تلقی می شود و در معارف اسلامی از چهل سالگی  به عنوان "کمال عقل" یاد می شود و نظام جمهوری اسلامی با پشت سر گذاشتن فراز و نشیبهای بسیاری در طول عمر با برکت خود اکنون دارای تجربه های گرانبهایی است.

اسدی همچنین با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی نهادی انقلابی، برخاسته از انقلاب فرهنگی بوده و با هویت اسلامی و با تکیه بر نیروهای متعهد، متخصص و کارآمد است، اظهار کرد: این نهاد دستاوردهای بسیاری در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی داشته است.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی و زمینه سازی برای شکوفایی استعدادها، رسیدن به خودکفایی در زمینه های مختلف را  مد نظر قرار داده و با عزمی راسخ برای اعتلای میهن اسلامی در تلاش و تکاپو است.

 

اجرای برنامه های کیفی و ماندگار فرهنگی

رئیس جهاددانشگاهی همدان اظهارکرد: یکی از حوزه‌های فعال جهاددانشگاهی همدان، حوزه معاونت فرهنگی است که توانسته با ارائه برنامه‌های کیفی و ماندگار از جایگاه ویژه ای در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و همچنین در بین مدیران و مسئولان ارشد استان برخوردار شود.

وی با بیان اینکه برخی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی برای آحاد جامعه برنامه ریزی شده است، بیان کرد: عضویت در شورای فرهنگی دانشگاه های مطرح استان، عضو شورای فرهنگ عمومی استان، عضویت در اتاق فکر سازمان ها و برخی نهادها، مسئولیت هماهنگی برنامه های ستاد دهه فجر استان در حوزه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برخی از فعالیت های این معاونت است.

اسدی خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا را از مراکز فعال معاونت فرهنگی عنوان کرد و گفت: استان همدان جزء اولین استان‌ها در راه اندازی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در سطح کشور است و اکنون یکی از منابع موثق خبری در استان به شمار می رود.

وی ادامه داد: خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) که مسئولیت انعکاس اخبار و رویدادهای قرآنی و دینی را برعهده دارد، توانسته توجه مخاطبان این حوزه به خصوص فعالین قرآنی را جلب کند و این دو خبرگزاری در سال‌های گذشته در برنامه های مختلف استان حائز رتبه برتر شده و مورد تقدیر قرار گرفته اند.

رئیس جهاددانشگاهی همدان با اشاره به راه اندازی مرکز نوع "ب" امام (ره) و انقلاب اسلامی در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان، تصریح کرد: نهادینه کردن آرا و اندیشه های امام خمینی(ره) در سطح دانشگاه ها، یکی از مهترین اهدافی است که همیشه مورد توجه این معاونت قرار دارد و برگزاری برنامه منطقه‌ای طریق جاوید با حضور دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غرب کشور در راستای تحقق این مهم بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بر مبنای ارزیابی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، معاونت فرهنگی جهاد همدان جزء معاونت های برتر در سطح کشور است، عنوان کرد: احیای شورای قرآنی دانشگاه های استان، مسابقات کتابخوانی، اردوهای فرهنگی گردشگری، مسابقات ملی مناظره دانشجویی و دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌های دانشجویی از دیگر برنامه‌های اجرایی این معاونت است.

اسدی اذعان کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در سطح ملی و منطقه‌ای که طی سال جاری توسط معاونت فرهنگی این واحد برگزار شد، تراز فرهنگی جهاددانشگاهی همدان را به صورت بارز و چشمگیری ارتقا داده است که می توان برگزاری گردهمایی معاونین فرهنگی جهادهای دانشگاهی کشور در سال 97، برگزاری اختتامیه هفدهمین کتاب سال دانشجویی به میزبانی همدان، برگزاری فینال دومین دوره مسابقات دفاع 3 دقیقه ای از پایان نامه های دانشجویی و همایش منطقه ای طریق جاوید را نمونه های بارز این ادعا نام برد.

رئیس جهاددانشگاهی همدان مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) را یکی دیگر از مراکز فعال جهاددانشگاهی نام برد و افزود: مرکز ایسپای همدان با توجه به فعالیت های مطلوب خود چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ کیفی مورد توجه مسئولین دفتر مرکزی و دستگاه های مرتبط در سطح استان قرار گرفته به طوری که طی دو سال گذشته 30 طرح نظرسنجی، 2 طرح مطالعاتی و 7 نشست تخصصی در این مرکز اجرا شده است.

 

ایجاد مرکز جامع درمان زنان غرب کشور

اسدی فعالیت‌های حوزه معاونت پژوهشی این واحد را نیز در سال‌های اخیر خوب و رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: فعالیت‌های این معاونت به صورت قابل توجهی افزایش یافته و آینده بسیار خوبی را در این زمینه نوید می دهد.‌

وی در خصوص ایجاد مرکز سفال و سرامیک جهاددانشگاهی همدان که از فعالیت های تأثیرگذار بوده، گفت: این مرکز متناسب با ظرفیت‌های بومی استان و با هدف ارتقای کیفی، تجاری سازی و دانش بنیان کردن این محصول انتخاب شده است.

رئیس جهاددانشگاهی همدان عنوان کرد: در حال حاضر مرکز سفال جهاددانشگاهی باعث ایجاد اشتغال 30 تا 40 نفر از جوانان علاقه مند به این حوزه شده و با تولیدات خود توانسته اند توجه و استقبال مردم دیگر استان ها را نیز جلب کند.

اسدی بیان کرد: در کنار تولید این محصول،یک مرکز تحقیقاتی با هدف استانداردسازی تولیدات، ایجاد شده که این مهم می تواند حرکت بسیار خوبی در راستای ارتقای هنر صنعت سفال استان باشد.

وی گفت: مرکز سفال علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، دوره های آموزشی برای افراد علاقه‌مند به این هنر صنعت را برگزار می کند.

اسدی افزود: همچنین طی دو سال گذشته مرکز دیگری تحت عنوان مرکز تولید و تجمیع محتوای الکترونیک با هدف تولید برنامه‌ها و نرم افزارهای مختلف در فضای مجازی ایجاد شد که در همین راستا تفاهم نامه ای سه جانبه بین جهاددانشگاهی همدان، استانداری همدان و شرکت ایرانسل منعقد شد و تولیدات این مرکز از طریق شرکت ایرانسل در اختیار مخاطبین قرار گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی همدان یکی دیگر از مراکز زیر مجموعه ای معاونت پژوهشی را مرکز طب کار نام برد و اضافه کرد: این مرکز از سالیان گذشته در این مجموعه فعالیت داشته و در دو سال گذشته با جذب و بکارگیری نیروهای متخصص و افزایش 2 برابری فضای کالبدی تحول خوبی داشته است.

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته 12 هزار نفر از رانندگان حمل و نقل جاده ای از طریق مراجعه به مرکز طب کار جهاددانشگاهی کارت سلامت دریافت کرده اند و بیش از 104 قرارداد با کارخانه‌ها ، صنایع و ادارات استان برای ارائه خدمات منعقد شده است.

اسدی با معرفی مرکز خون بند ناف جهاددانشگاهی، تصریح کرد: مرکز خون بند ناف رویان در استان توانسته جهش محسوسی را در این حوزه در سطح کشور و در استان به وجود آورد و خانواده‌های زیادی در همدان عضو آن هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته این مرکز تنها در مرکز استان فعال بوده است، بیان کرد: این مرکز در حال حاضر با گسترش فعالیت خود توانسته در تمامی شهرستان ها خدمات ارائه کند، به طوری که از زمان تأسیس این مرکز در سال 84 تا سال 92 تنها 400 نمونه دریافت شده که امروز این تعداد به 2 هزار نمونه افزایش یافته است.

رئیس جهاددانشگاهی همدان خاطرنشان کرد: برگزاری گردهمایی مسئولین خون بندناف رویان کشور در سال 95 به میزبانی همدان، نتیجه ارتقای کمی تعداد نمونه‌های دریافتی بود و همین موضوع نشان از اعتماد مرکز رویان به همدان دارد.

اسدی همچنین تأسیس مرکز جامع درمان زنان غرب کشور را مهمترین فعالیت کنونی معاونت پژوهشی معرفی کرد و افزود: با بررسی‌های دقیق انجام گرفته و استقبال و حمایت مسئولین استان از جمله استاندار همدان، ریاست دانشگاه علوم پزشکی ، نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، طرح تأسیس مرکز جامع درمان زنان در حال شکل گیری است.

اسدی با بیان اینکه برای تأسیس مرکز IVF موافقت اصولی از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان صادر و تفاهم نامه ای با متخصصان این زمینه منعقد شده ، عنوان کرد: برای تجهیزات مورد نیاز این مرکز قراردادی توسط جهاددانشگاهی همدان و هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت نیز منعقد شده تا تجهیزات لازم با ارز دولتی، حداکثر تا 6 ماه آینده در اختیار جهاددانشگاه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی ساختمان مورد نیاز این مرکز در زمینی به متراژ 10 هزار و 500 متر مربع ابتدای سال ۹۴ آغاز شد و تاکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس جهاددانشگاهی همدان تصریح کرد: امیدواریم با توجه به پیگیری های به عمل آمده در 6 ماهه اول سال 98، مرکز جامع درمان زنان که شامل مرکز درمان ناباروری و ایجاد کلینیک زنان است در فاز اول محقق شود و همین موضوع منجر به اشتغال چندین نفر از جوانان دانشگاهی و ارائه خدمات به مردم عزیز گردد.

وی ابراز کرد: برای نخستین بار در تاریخ، جهاد همدان موفق شده طرح خود را برای دریافت اعتبار جهت راه اندازی مرکز جامع زنان به مجلس بفرستد و سازمان برنامه و بودجه استان با تأکید استاندار و همراهی نمایندگان مجلس، 20 میلیارد ریال حداکثر تا پایان سال جاری در نظرگرفته است.

 

تأسیس کلینیک خانواده

وی در ادامه با بیان اینکه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی همدان سابقه ای 30 ساله دارد، گفت: طی سالیان اخیر تحولات بسیار بزرگی در حوزه آموزشی به وجود آمده که در این میان می‌توان به موسسه آموزش عالی این واحد اشاره کرد که از سال 1374 با یک کد رشته کاردانی کامپیوتر آغاز به کار کرده و در مدت 10 سال با 3 رشته برق، کامپیوتر و ICT در مقطع کاردانی فعالیت داشته است.

اسدی افزود: از سال 84 تا سال 92، این موسسه با 9 کدرشته در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته فعال بوده که این تعداد از سال 92 تاکنون به 24 کد رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و دو کد رشته مهندسی معماری و مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد افزایش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری مسئولان حوزه آموزشی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استقلال قطعی موسسه آموزش عالی همدان محقق شود.

 

اسدی همچنین گفت: در مرکز علمی کاربردی همدان نیز تحولات خوبی علی رغم کمبود دانشجو در سال‌های اخیر رخ داده به صورتی که طی سال های اولیه تنها با دو کد رشته مهندسی IT آغاز به کارکرده اما اکنون با 18 کد رشته در حوزه علوم انسانی همچون روابط عمومی امور رسانه، مدیریت امور فرهنگی و طراحی و الگویازی پوشاک و ... در حال فعالیت است.

رئیس جهاددانشگاهی همدان بیان کرد: مرکز آموزش های کوتاه مدت جهاددانشگاهی همدان نیز در زمره مراکز برتر کشور در 2 سال اخیر بوده و مورد توجه حوزه معاونت آموزشی دفتر مرکزی جهاد قرار گرفته است.

اسدی اظهارکرد: از اوایل سال 1395 مرکز آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج، شامل 4 ساعت دوره آموزشی برای زوجینی که در آستانه تشکیل خانواده هستند، در استان و کلیه شهرستان‌های استان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر زوجی که قصد تشکیل خانواده در استان داشته باشند، باید از طریق این مرکز کلاس مهارت پیش از ازدواج را طی کنند، افزود: در دو سال گذشته حدود 42 هزار نفر آموزش های مهارت های زندگی را در این مرکز گذرانده اند و این مرکز مورد توجه مسئولان ارشد استان از جمله استاندار، دادگستری و دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته و با مقبولیت از سوی مردم مواجه شده است.

اسدی از تأسیس کلینیک خانواده نیز  توسط جهاددانشگاهی در سطح استان خبر داد و یادآور شد:  با توجه به اثرگذاری مرکز مشاوره پیش از ازدواج، کلینیک خانواده بنا بر مصوبه استانداری تا پایان سال جاری  در شهرستان های همدان و ملایر به صورت پایلوت ایجاد شده و در ادامه در دیگر شهرستان ها نیز دایر شود.

رئیس جهاددانشگاهی همدان ادامه داد: از فعالیت های شاخص حوزه معاونت آموزشی، افزایش تعداد قرارداد با سازمان‌ها و ادارات در سطح استان همدان بوده که از 31 قرارداد در سال ۹۶ به 36 قرارداد در سال جاری رسیده و تعداد فراگیران آزاد نیز با رشد 25 درصدی مواجه بوده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برنامه های آموزشی کوتاه مدت در ۲ مرکز واقع در همدان و یک مرکز در ملایر در حال برگزاری است.

 

افزایش فضای فیزیکی به بیش از 15 هزار مترمربع

اسدی اظهار کرد: در حوزه معاونت پشتیبانی نیز فعالیت‌های چشمگیری طی چند سال اخیر صورت گرفته که خیره کننده بوده و افزایش فضای فیزیکی واحد یکی از این فعالیت ها است.

رئیس جهاددانشگاهی همدان ادامه داد: در سال 65 این نهاد در فضایی حدود300 مترمربع ایجاد شد و تا سال 92 به 5700 مترمربع رسید و در حال حاضر بیش از 15 هزار مترمربع دیگر به فضای فیزیکی واحد اضافه شده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه های عمرانی بدون استفاده از تسهیلات بانکی بوده است، تصریح کرد: توجه به افزایش فضای کالبدی، باعث نشده که حق و حقوق پرسنل عزیز جهاددانشگاهی همدان مورد توجه قرار نگیرد.

اسدی خاطرنشان کرد: با توجه اینکه جهاد همدان در سال 65 تاسیس شده است در سال 95 شاهد بازنشستگی حدود 20 نفر از پرسنل عزیز و زحمتکش این نهاد بودیم که طی سالیان متمادی در جهاد مشغول به فعالیت بودند و این عزیزان هم تمام حقوق و مزایای قانونی خود را هم از سوی دفتر مرکزی و هم از سوی جهاد همدان به صورت کامل و با اندک زمان تاخیر (حداکثر 2 ماه) بعد از بازنشستگی دریافت کردند.

رئیس جهاددانشگاهی همدان با بیان اینکه در حال حاضر 4 نفر از پرسنل این نهاد دانشجوی مقطع دکتری هستند، عنوان کرد: زمینه مناسبی برای ادامه تحصیل کارکنان در جهاددانشگاهی همدان فراهم شده است به طوری که 28 درصد پرسنل دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری و 46 درصد نیز مدرک کارشناسی دارند. اسدی در خصوص جذب و به کارگیری نیروها در این نهاد اذعان کرد:  با توجه به اینکه جهاد آزمون استخدامی متداول مانند سایر دستگاهها ندارد، فرآیندی تعریف شده تا افراد در ابتدا به صورت ساعتی پاره وقت همکاری خود را آغاز کنند و طی فرایندی با درخواست حوزه مربوطه و تائید شورای معاونین جذب گردند با این حال از سال 91 به بعد تمامی نیروها دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی همچنین در پایان رشد و پیشرفت جهاددانشگاهی واحد همدان را مرهون تلاش و کوشش همه جهادگران این واحد دانست و ابراز امیدواری گرد در آینده شاهد به ثمر نشستن بیش از پیش این تلاشها باشیم.

 

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: