شنبه 8 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی به مناسبت هفته زمين پاك مراسم پاك‌سازي محيط دانشگاه شهركرد برگزار شد
برگزاری میزگرد «راهکارهای حفظ منابع آبی» به میزبانی ایسنای چهارمحال و بختیاری
تاریخ انتشار: شنبه 15 دی 1397
میزگردی با عنوان «بررسی راهکارهای حفظ منابع آبی استان» در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری، با حضور متولیان آب و دانشگاهیان و صاحب‌‎نظران این رشته برگزار شد. 

آنچه در ادامه می‌بینید متن کامل گزارش این میزگرد است:
 
آبخیزداری و آبخوان‌داری از راه‌های مقابله با بحران آب

 

علی محمدی‌مقدم، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری در منطقه زاگرس واقع شده است، در سال‌های ترسالی تامین کننده ۱۱ درصد آب شیرین کشور بوده و در چند سال اخیر خشکسالی‌های پیاپی از یک طرف و بهره‌برداری‌های بی‌رویه از طرفی دیگر موجب شده استان در وضعیت بحرانی آب قرار گیرد، به طوری که بسیاری از روستاها و شهرها با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند و آبرسانی با تانکر انجام می‌شود. 
وی با اشاره به وجود ۱۱ دشت در استان، افزود: هشت دشت استان ممنوعه شده که از این تعداد چهار دشت ممنوعه بحرانی است و دو دشت دیگر در شرف ممنوعه شدن هستند. 
محمدی‌مقدم بیان کرد: در سال‌های ترسالی حجم نزولات آسمانی ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده که با توجه به توپوگرافی، پستی و بلندی آبخیز و شیب استان بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد نزولات آسمانی از دسترس استان خارج می‌شود. 
وی ادامه داد: یکی از راه‌های مقابله با وضعیت بحران آب و برنامه‌های مدیریت ریسک خشکسالی، اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری پخش سیلاب، احداث بندهای خاکی و سنگی ملاتی، اجرای عملیات بیولوژیکی (کشت گونه‌های گیاهی جنگلی و مرتعی)، کاداستر اراضی جنگلی، کاهش عوامل تخریب، مقابله با خشکیدگی و آفات امراض گونه‌های جنگلی و آموزش جوامع محلی را از جمله پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برشمرد که در حال حاضر در تمام شهرستان‌های استان در حال انجام است و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند. 
محمدی‌مقدم ایجاد پوشش گیاهی، کنترل و جلوگیری از فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی و تولید آب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی دشت‌های کشاورزی و آبخوان‌ها و کنترل سیلاب و کاهش خسارت‌های سیلابی را به ترتیب از جمله اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان عنوان کرد. 
محمدی‌مقدم تصریح کرد: در سال جاری برای نخستین بار از سوی صندوق توسعه ملی برای حوضه آبخیزداری و آبخوان‌داری ردیف اعتباری اختصاص داده شد که به دستور رهبری، ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار به این بخش اختصاص یافت. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی براساس حوضه آبخیز اعتبار توزیع می‌کند، بیان کرد: این یک پتانسیل و فرصت خوبی است که باید به آن پرداخته شود تا اعتباراتی در حوضه آبخیز برای تولید آب اختصاص یابد. 

 
بارگذاری‌ها بر منابع آبی چهارمحال و بختیاری بیش از توان اکولوژیک بوده است

 
شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به تغییر اقلیم در چند سال گذشته در کشور و استان، گفت: کاهش بارندگی‌ها، خشکسالی، تغییر در زمان بارندگی‌ها، فرسایش خاک و کاهش شدید منابع آب‌هایئ زیرزمینی از دلایل تغییر اقلیم در استان بوده است. 
وی با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته در سال گذشته، شاهد سه کانون گرد و غبار در استان هستیم در حالی که چهارمحال و بختیاری قسمت عمده‌ای از منابع آبی کشور را داراست، افزود: فشار به تنوع زیستی، ممنوعه شدن دشت‌ها و بیابان‌زایی علل ایجاد این کانون‌های ریزگرد در استان است. 
احمدی با تاکید بر اینکه نباید از حفاظت کیفی منابع آبی استان غافل شویم، اظهار کرد: اگر کیفیت منابع آبی استان حفظ شود قطعاً در حفظ کمی منابع آب نیز موفق خواهیم بود. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی در استان نباید بیش از توان اکولوژیک استان از منابع آبی بهره‌برداری شود، خاطرنشان کرد: اکنون اکثر منابع آب جاری و زیرزمینی استان در حال پژوهش هستند و با توجه به سنجش این شاخص‌ها در سطح ملی اکنون وضعیت کیفی منابع آبی استان خوب است. 
احمدی با اشاره به نظارت بر مراکز خدماتی، صنعتی و تولیدی استان در تولید پسماندها، گفت: در سال گذشته چندین ایستگاه پایش آنلاین آب را داشته‌ایم و با مراکزی که کیفیت منابع آبی استان را در تصفیه‌خانه‌های شهرکرد، سامان و فارسان تهدید می‌کنند برخورد قانونی شده است. 
وی پسماندها را از علل مهم در کاهش کیفیت منابع آبی خواند و ادامه داد: با وجود 40 شهر و 760 روستا در استان خطر انواع پسماندهای فاضلاب، کشاورزی، صنعتی و عفونی کیفیت منابع آبی استان را تهدید می‌کند. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: وضعیت کنونی کیفیت منابع آبی استان نسبت به گذشته بهتر شده و نسبت به میانگین کشوری کیفیت منابع آبی استان وضعیت خوبی دارد. 
احمدی با اشاره به کاهش کمی منابع آبی استان، بهینه نبودن مصارف آب را از علل اصلی آن برشمرد و تاکید کرد: بارگذاری‌ها بر آب استان بیش از توان اکولوژیک منابع آبی است لذا باید این بارگذاری‌ها را به درستی مدیریت کنیم. 
وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب و تخصیص انواع مصارف آبی از جمله شرب، صنعتی و کشاورزی بر عهده وزارت نیرو است، اظهار کرد: باید میزان حق آبه زیست محیطی استان که مقدار آب مورد نیاز برای زنده نگه داشتن طبیعت استان است با مطالعه علمی مطالبه شده و به دنبال تخصیص آن باشیم. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از اندازه‌گیری میزان حق آبه زیست محیطی استان به همت سازمان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری و اصفهان، دانشگاه شهرکرد و دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد و خاطرنشان کرد: با مطالعات انجام شده در چهار بازه مختلف در استان میزان حق آبه زیست محیطی استان حداقل 315 میلیون مترمکعب است. 
احمدی با تاکید بر اینکه مطالبات آبی استان باید علمی و همراه با عدد و رقم و پایش باشد، اضافه کرد: اکنون با مطالعه تالاب‌های استان به دنبال تخصیص حق آبه زیست محیطی استان در وزارت نیرو هستیم. 
وی با اشاره به تصویب طرح مطالعه زیست محیطی سرشاخه‌های کارون در شورای پژوهشی استان، گفت: پس از انجام این مطالعات می‌توانیم با پشتوانه علمی از حق آبه زیست محیطی استان دفاع کرده و شاهد حیات مجدد محیط زیست استان باشیم. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: حفاظت کیفی منابع آبی استان نیازمند دوری از بخشی‌نگری و هم‌افزایی میان دستگاهی در استان است که به طور نمونه در احیای تالاب چغاخور مسئولین سیاسی و دستگاه‌های استان فرابخشی عمل کردند و این تالاب را از خشک شدن نجات دادند. 
احمدی بر بهینه کردن مصارف آبی استان تاکید کرد و ادامه داد: باید همه دستگاه‌های متولی در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب کوشا باشند زیرا اگر مصرف کننده به این باور برسد که روند مصرف او به منابع آبی استان ضرر می‌رساند قطعاً رعایت خواهد کرد. 
وی با بیان اینکه تالاب چغاخور با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، جهاد کشاورزی، فرمانداری و مردم از خشک شدن نجات یافت، افزود: اکنون فولاد سفیددشت پیشرفتی 70 درصدی را تجربه می‌کند در حالی که از تصفیه‌خانه بروجن برای مصارف آبی استفاده می‌کند. 

 
2 دشت دیگر چهارمحال و بختیاری ممنوعه شد

 
در ادامه سیدهاشم فاطمی رئیس اداره امور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ با اشاره به برداشت ۸۵ درصدی منابع آب زیرزمینی در کشور، گفت: این آمار بسیار فاجعه‌بار است به طوری که بسیاری از دشت‌های کشور قابلیت احیا را نداشته و آبی که طی میلیون‌ها سال ذخیره شده مورد استفاده قرار گرفته است و احیای آن‌ها امکان‌پذیر نیست، زیرا بارش‌های گذشته وجود ندارد و مصرف آب افزایش یافته است، بنابراین اگر بتوان  شرایط کنونی را حفظ کرد، کار بزرگی انجام داده‌ایم. 
فاطمی افزود: ۸۵ تا ۹۰ درصد از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور خشک شده است و مابقی وضعیت نگران کننده‌ای دارند که در چهارمحال و بختیاری نیز همین‌گونه بوده است. 
وی گفت:  تالاب‌های استان ذخایر محدودی دارند، یخچال‌ها و ذخایر برف هم ذوب شده و تمام آن‌ها را از دست داده‌ایم که این امر نشان می‌دهد ذخایری در دسترس نبوده و وابستگی شدیدی به بارش‌ها داریم که این امر بسیار نگران‌کننده است. 
فاطمی با اشاره به اینکه وضعیت منابع آبی استان به شدت نگران کننده است، تصریح کرد: از ۱۰ دشت اصلی استان، چهار دشت ممنوعه بحرانی و چهار دشت ممنوعه بوده و اخیرا نیز دو دشت دیگر استان ممنوعه شده است که چندین مورد از دشت‌های ممنوعه، شرایط ممنوعه بحرانی را دارند. 
رئیس اداره امور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ گفت: علاوه بر کاهش حجم آب‌ها از نظر حجمی، وضعیت آب از لحاظ کیفی نیز به دلیل ثابت بودن آلاینده‌ها و کاهش حجم آب، روز به روز بدتر می‌شود. 
وی بیان کرد: باید واقعیت‌ها منعکس شود و براساس واقعیت‌ها تصمیم‌گیری‌ صورت گیرد، اگر چاره‌ای اساسی نشود قطعا روز به روز وضعیت بدتر خواهد شد و باید در زمینه مدیریت و مصرف منابع آبی تجدیدنظر صورت گیرد. 
فاطمی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد استان وابستگی شدیدی به آب‌های زیرزمینی دارد، گفت: دلیل این امر آن است که سیاست‌ها از ابتدا همین بوده‌ و به دلیل اینکه دشت‌های استان از منابع آب‌های سطحی مرتفع‌تر هستند ما را به بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی سوق داده است. 
وی اضافه کرد: تغییر اقلیم به شدت بر روی منابع آبخوان تاثیر گذاشته است و زمانی‌که پوشش برف وجود نداشته باشد نفوذ آبخوان‌ها بسیار ناچیز می‌شود. 

فاطمی ادامه داد: بارش‌های باران به دلیل تبخیر بالا و تبدیل آن‌ها به روان‌آب با توجه به ارتفاع زیاد حوزه، سریعا از دسترس استان خارج می‌شوند.

وی بیان کرد: به دلیل فقیر شدن پوشش گیاهی، بار رسوبی آب‌ها افزایش یافته است، بنابراین نخستین گام در بحث آبخیزداری، حفظ پوشش گیاهی و احیای  آن است. 
رئیس اداره امور منابع آب شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ با بیان اینکه با یک راهکار به نتیجه نخواهیم رسید، تصریح کرد: به دلیل اینکه بدهی ما به منابع آبی بسیار بالاست، باید در تمام زمینه‌ها تلاش صورت گیرد که عمده راهکار، به مدیریت در مصرف ختم می‌شود. 
فاطمی تاکید کرد: در شرکت آب منطقه‌ای برای چندین دشت استان، ضرایب تعدیلی از سوی وزارت نیرو پیگیری شد که با ابلاغ آن، ضرایب مشخص شد که ۳۴.۴ درصد از بهره‌برداری‌های واقعی دشت شهرکرد کم شود، زیرا اگر این اتفاقات رخ ندهد ممکن است طی دو سال آتی آبی برای کشاورزی در این دشت وجود نداشته باشد و زیان اصلی متحمل بخش کشاورزی خواهد شد. 
وی گفت: اگر منابع آبی به اتمام برسند زیان اصلی به بخش کشاورزی وارد می‌شود، بنابراین باید صرفه‌جویی حداقل ۳۰ درصدی در زمینه آب شرب، صنعت و کشاورزی به مردم آموزش داده شود. 
فاطمی ادامه داد: اگر ۳۰ درصد در مصرف منابع آبی صرفه‌جویی شود و در کنار آن راهکارهایی همچون تغذیه مصنوعی و آبخیزداری مدنظر قرار گیرد و تنها انتقال آب‌هایی که برای مصرف شرب وجود دارد، صورت گیرد می‌توان بحران آبی و شرایط دشواری که در استان حاکم است را پشت سر گذاشت، بنابراین در ابتدا لازم است شرایط را تثبیت و بهبود بخشید. 

 
خسارت 565 میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری


در ادامه معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پایدارترین بخش اکوسیستم طبیعت، بخش کشاورزی است، گفت: با کاهش سقف آب استان، حق‌آبه کشاورزان نسبت به گذشته کاهش و سهم آب قابل استحصال بخش کشاورزی نیز کاهش یافته است. 
حسین برزگر افزود: طی ۱۰ سال گذشته حداقل ۱۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان را از لحاظ توسعه شهرنشینی، گسترده شدن طرح تفصیلی شهرها، گسترده شدن حریم شهرها و توسعه راه‌ها منابع آبی از دست داده‌ایم. 
معاون جهاد کشاورزی استان گفت: امروز در مسئله آب، بزرگترین ضربه به کشاورز وارد شده و کشاورز این موضوع را روزانه لمس می‌کند، به گونه‌ای که در سال جاری میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی ناشی از خشکسالی ۵۶۵ میلیارد تومان بوده است. 
وی بیان کرد: اگر تمامی زیرساخت‌های آموزشی، راه و ... را در استان فراهم کرده و به بخش کشاورزی که معیشت مردم به آن وابسته است، توجهی نشود چالش‌های موجود فراتر خواهند رفت. 

برزگر تاکید کرد: باید آب به صورت عادلانه توزیع شود، باید نگاه ما به مسئله آب نگاهی عادلانه باشد و تمام جوانب امر سنجیده شود.
وی گفت: در حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد آب قابل استحصال مربوط به بخش کشاورزی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان در ادامه در خصوص تغییر الگوی کشت، عنوان کرد: باید نگاه بلندمدت به تغییر الگوی کشت وجود داشته باشد زیرا نگاه آنی منطقی نیست و مشکلات آن برای کشاورز شدیدتر خواهد شد. 
وی اضافه کرد: تغییر الگوی کشت به مفهومی که بتوان محصولات اساسی و استراتژیک را سریعا حذف و با دیگر محصولات جایگزین کرد، عملا امکان‌پذیر نیست، زیرا یک سوم ارزش افزوده و یک چهارم اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است. 
برزگر با اشاره به اینکه منابع آبی استان محدود شده است، تصریح کرد: تنظیم برنامه‌های جمعیتی، اصلاح الگوی مصرف در تمامی بخش‌ها و صرفه‌جویی از راهکارهای حفظ منابع آبی است. 
وی در ادامه تاکید کرد: وضعیت چهارمحال و بختیاری در کشور در بخش آبیاری تحت فشار مطلوب‌تر است به طوری که ۳۳ درصد اراضی کشور به آبیاری تحت فشار مجهز شده در حالیکه این میزان در چهارمحال و بختیاری ۵۱ درصد است. 
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان ادامه داد: راندمان آبیاری کشور ۴۴ درصد و استان بیش از ۵۰ درصد است، همچنین بهره‌وری در کشور به طور متوسط ۱.۰۷ و این رقم در استان ۱.۱۴ است. 
وی گفت: چهارمحال و بختیاری که قطب تولید آب بوده در زمینه بهره‌وری و راندمان آبیاری تلاش مضاعف‌تری نسبت به سایر استان‌ها داشته است. 

برزگر گفت: بهترین دفاع در حوزه آب استان، از سوی تشکل‌ها و زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی رخ داد که نسبت به تشکل‌های علمی پژوهشی و سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی، بسیار موفق‌تر عمل کردند.

وی در خصوص اینکه کشاورزی را نمی‌توان تعطیل کرد، خاطرنشان کرد: ۱۳ درصد از تولید استان و ۳۰ درصد از ارزش افزوده معادل یک هزار میلیارد تومان مربوط به محصولات باغی است، که این امر نشان می‌دهد بهره‌وری اقتصادی در حوزه باغ بسیار بالاست و نمی‌توان از آن گذشت.
توسعه باغات دیم راهی برای تغذیه منابع آب‌های زیرزمینی
 
حمیدرضا دانش، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدات صورت گرفته در خصوص تغییر الگوی کشت در استان، اظهار کرد: در این زمینه به سمت گیاهان پاییزه و استفاده از آب سبز گام برداشته‌ایم. 

دانش افزود: در زمینه کشت‌های پاییزه از ارقام زودرس و میان‌رس استفاده شده تا بتوان محصول استراتژیک تولید کرد.

وی گفت: در زمینه کشت‌های پاییزه مشکلی وجود ندارد زیرا برای آبیاری بیشتر از آب سبز استفاده می‌شود، همچنین در زمینه کشت‌های بهاره، استفاده از کشت‌های زودرس، میان‌رس و نشایی در دستور کار قرار گرفته است. 
دانش بیان کرد: در زمینه کشت‌های بهاره نمی‌توان محصول ذرت را از مجموعه حذف کرد، بلکه باید از ارقام زودرس و میان‌رس استفاده کرد. 
وی در خصوص توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان، تصریح کرد:  امسال اگر بحث تحریم‌ها‌ و نوسانات بازار ارز وجود نداشت، از صفر تا ۱۰۰ کشت‌های گلخانه‌ای در استان توسعه داده می‌شد که با وجود ۲۰ هکتار گلخانه در استان، تنها در سال جاری به منظور کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری، معادل ۲۰ هکتار، کشت‌های گلخانه‌ای توسعه داده شد. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ادامه داد: با وجود ۳۰ درصد از ارزش افزوده در بخش کشاورزی، هیچ‌گاه بیان نمی‌شود که این بخش تعطیل شود زیرا باید مشکل اشتغال و بیکاری برطرف شود، بنابراین لازم است از بخش کشاورزی در استان حمایت شود. 
وی در ادامه با اشاره به خوداتکایی و خودکفایی در محصولات کشاورزی، بیان کرد: در ۸۰ تا ۸۵ درصد از محصولات کشاورزی می‌توان به خوکفایی رسید و باید مابقی آن از خارج از کشور وارد شود. 
دانش در ادامه با اشاره به اینکه توسعه باغات در اراضی شیب‌دار نوعی آبخیزداری محسوب می‌شود، بیان کرد: توسعه باغات دیم می‌تواند جلوی فرسایش خاک و روان‌آب‌ها را بگیرد و منابع آب زیرزمینی را تغذیه کند. 
وی گفت: این سازمان به سمت کشت‌های کم‌خاک‌ورز و بی‌خاک‌ورز پیش رفته است به طوری که ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان، به این نوع کشت‌ اختصاص یافته است. 

 
آب مجازی از افزایش فشار بر منابع محدود آبی می‌کاهد

 
مهدی پژوهش، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه مدیریت بسیاری از منابع آبی استان در اختیار مسئولین استانی نیست، گفت: مسئولین باید به دنبال راهکاری برای برگرداندن منابع آبی استان باشند. 
وی با بیان اینکه لازم است دستگاه‌های استان برای حفظ منابع آبی متحد و یک‌صدا باشند، افزود: با وجود اقدامات آبخیزداری برای حفظ منابع آبی اجازه برداشت از این منابع برای مردم استان داده نمی‌شود. 
عضو کمیته ملی کارون یکی از راه‌های کاهش مصرف بی‌رویه منابع آبی استان را مبحث آب مجازی خواند و اظهار کرد: در مدیریت به روش آب مجازی باید برخی از محصولات کشاورزی که آب بسیاری مصرف می‌کنند را از خارج از استان و کشور وارد کنیم زیرا هزینه کمتری نسبت به کاشت آنان در استان پرداخت می‌کنیم. 
پژوهش بر مدیریت درست فاضلاب‌ها، پسماندها و روان آب‌ها در استان تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به توپوگرافی استان که حدود 85 درصد آن دارای شیب تند است باید روان آب‌ها و فاضلاب‌ها به درستی مدیریت و ذخیره شوند. 

 
تأمین امنیت غذایی به جای خودکفایی

 
هومان خاک‌پور، فعال زیست محیطی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به نادرست بودن برخی رویکردهای توسعه، گفت: متأسفانه در بخش کشاورزی رویکرد نادرستی هدف‌گذاری شده است و آن تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی به هر قیمتی است. 
وی با بیان اینکه برخی از مسئولین هنوز مشکلات شدید کم‌آبی را باور ندارند، اظهار کرد: با وجود محدودیت منابع آبی در کشور هنوز به دنبال خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی هستیم در حالی هزینه وارد کردن این محصولات بسیار کمتر از خسارت‌های وارده به منابع آبی است. 
خاک‌پور تصریح کرد: مسئولین باید به جای تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی که یک توسعه ناپایدار است به دنبال تأمین امنیت غذایی باشند که به عنوان یک توسعه پایدار مطرح می‌شود. 
این فعال زیست‌محیطی بر شفاف‌سازی در ارائه آمارهای حوزه آب تاکید و خاطرنشان کرد: متأسفانه آمارهای میزان برداشت از منابع آبی شفاف نیستند و با اختلافی دو برابر اعلام می‌شوند. 

 
اجرای طرح داناب در 101 مدرسه چهارمحال و بختیاری

 
سید غلامرضا رضوی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان با اشاره به تصویب طرح تعادل بخشی منابع آبی طی 15 پروژه در شورای عالی آب در سال 93، گفت: یکی از این پروژه‌ها آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه منابع آبی است. 
رضوی با بیان اینکه این طرح در سال جاری به همت جهاد دانشگاهی و آب منطقه‌ای استان در دو زمینه در حال اجراست، اظهار کرد: بیش از 50 نشست با بهره‌برداران و مسئولین حقیقی و حقوقی استان در این راستا برگزار شده است. 
وی ادامه داد: این نشست‌ها با بهره‌برداران دشت‌های خانمیرزا، بروجن، شهرکرد،حاشیه زاینده‌رود، بن، سامان و فارسان، ائمه جمعه و نیروهای انتظامی بوده و مسئولین و کارشناسان دستگاه‌های متولی نیز توجیه شده‌اند. 
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اجرای طرح نجات دانش‌آموزی آب(داناب) در 101 مدرسه استان، تصریح کرد: در این طرح 35 هزار دانش‌آموز متوسطه اول تا پایان سال‌جاری مورد آموزش قرار می‌گیرند. 
رضوی با بیان اینکه این طرح با مشارکت آموزش و پرورش استان و توسط 42 مدرس در دبیرستان‌های استان اجرا می‌شود، ادامه داد: مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی استان نیز وظیفه آنالیز و ارزیابی این طرح را بر عهده دارد. 

 
خشکسالی توسط مردم و مصرف‌کننده مدیریت شود

 
علیمحمدی، عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از 13 سال گذشته تاکنون میزان ذخیره برف‌ها و روان آب‌ها به دلیل خشسکالی رو به کاهش است، گفت: با توجه به وضعیت کنونی استان و کاهش شدید منابع آبی اجرای عملیات آبخیزداری در استان واجب و ضروری است. 
وی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و خشک شدن چشمه‌ها و قنات‌ها و کاهش عمق آب به 80 متری زمین، برخی مسئولین با در اختیار قرار دادن آب و برق رایگان به کشاورزان، بسیاری از جوانان جویای کار را از این طریق سرگرم می‌کنند. 

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باید تدابیر درستی برای حمایت از کشاورزی و منابع آبی استان اتخاذ شود.

وی عدم فراهم‌سازی زیرساخت برای برداشت آب و اجرای طرح‌های کشاورزی از دیگر علل کم آبی در استان خواند و تصریح کرد: متاسفانه برخی مسئولین ملی و استان‌های همجوار اجازه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آبی استان را نمی‌دهند. 
علیمحمدی با اشاره به اینکه در استان دوره‌های پنج ساله و 30 ساله خشکسالی نیز با مدیریت مردم سپری شده است، ادامه داد: در سال‌های اخیر مسئولین به دنبال مدیریت خشکسالی بوده‌اند که برنامه‌های آنان موفقیت‌آمیز نبوده است. 
وی با بیان اینکه خشکسالی باید توسط مصرف‌کننده و مردم مدیریت شود، اضافه کرد: اکنون شاهد خسارت‌های بسیاری در اثر خشکسالی در استان هستیم که باید به طور گسترده رسانه‌ای شده و همه کشور از آن‌ها مطلع شوند.
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: