جمعه 21 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
رئیس جهاددانشگاهی فارس: جهاددانشگاهی از مصادیق بارز آتش به‌اختیار مدنظر رهبری است
تاریخ انتشار: شنبه 21 مرداد 1396

به گزارش نه صبح، مسعود رستگار که به‌عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه 19 مرداد شیراز و به مناسبت سالروز تاسیس نهادجهاددانشگاهی به فرمان حضرت امام(ره) سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: من جهاد دانشگاهی را از مصادیق بارز آتش‌ به اختیار مد نظر مقام معظم رهبری می‌دانم، اگرچه برخی تعمدا یا سهوا دچار سوء تعبیر از این مفهوم عمیق شده‌اند.

وی گفت: به برداشت من منظور از آتش‌ به اختیار مد نظر مقام معظم رهبری، کار خلاقانه، دردمندانه، هدف‌مند و از روی علم و آگاهی است؛ عملکرد جهاد دانشگاهی نیز در چهار حوزه مسئولیتی این نهاد، چنین مفهومی را می‌رساند.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس همچنین با اشاره به اینکه 16 مرداد سالروز تاسیس این نهاد انقلابی است، به ارائه توضیحاتی در خصوص زمینه‌های شکل‌گیری و خدمات ارائه شده و در حال ارائه این نهاد مقدس پرداخت.

وی با یادآوری اینکه یکی از ویژگی‌های حکومت‌های طاغوتی، وابستگی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، علمی و اجتماعی است، تداوم و تشدید وابستگی‌های ایران در 150 سال قبل از وقوع انقلاب اسلامی و خصوصا 50 سال حاکمیت رژیم پهلوی را عاملی برای خروج و انقلاب مردم ایران برشمرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران براساس رهبری عالمانه حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه و وحدت و یکپارچگی مردم، پیروز شد.

رستگار گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه وابستگی سیاسی رفع شده بود اما در سایر زمینهها، رفع وابستگی‌ها به سادگی امکان‌پذیر نبود لذا حضرت امام(ره) با تاکید بر نقش حوزه و دانشگاه، خواستار ایفای نقشی توسط این دو بخش برای رفع وابستگی‌ها در سایر حوزه‌ها شدند.

او با اشاره به فرمایش امام(ره) در خصوص لزوم اسلامی شدن دانشگاه‌ها، این رهنمون را ملاک آغاز انقلاب فرهنگی و تاسیس جهاد دانشگاهی در 16 مرداد 1359 دانست و گفت: از اولین گام‌های جهاددانشگاهی تامین نیروهای مورد نیاز دستگاه‌های مختلف در ابتدای انقلاب بوده است.

رستگار با یادآوری اینکه بسیاری از نیروهای سرداران سپاه پاسداران، مدیران جهادکشاورزی و مدیران عالی سایر دستگاه‌ها را جهاددانشگاهی و از میان نیروهای دانشگاهی تامین کرد و گفت: این نهاد مقدس به برکت خون شهدای جهاد دانشگاهی، روحیه و حرکت جهادی موجود و توانائی‌های نیروها، به موفقیت‌های بزرگی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی دست پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه وظایف جهاددانشگاهی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی (ستاد عالی انقلاب فرهنگی آن زمان) در بخش‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی تعیین شد،‌ گفت: از 16 سال قبل وظیفه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز به جهاددانشگاهی سپرده شد.

رستگار با یادآوری اینکه در ابتدای انقلاب جنگ به نظام اسلامی تحمیل شد، گفت: در دوران دفاع مقدس نیز رفع کمبودهای رزمندگان و سایر دستگاه‌های درگیر در جنگ، از اهداف تعریف شده جهاددانشگاهی بود و در این بعد نیز ضمن تامین نیروی انسانی متخصص، تلاش‌هایی در تهیه و تولید تجهیزات مختلف نظامی و دفاعی در دستور کار قرار گرفت و موفقیت‌های زیادی کسب شد.

او در معرفی دست‌آوردهای پژوهشی و علمی جهاددانشگاهی به اقدامات شاخص انجام شده در حوزه بهداشت و درمان، اشاره و اضافه کرد: یکی از اقدامات شاخص جهاددانشگاهی که در عرصه ملی و بین‌المللی همه آن را می‌شناسند، پژوهشکده رویان است؛ این مرکز علمی پژوهشی که در حوزه سلول‌های بنیادین اقدامات شاخص و اثرگذاری داشته، همچنان به فعالیت اثرگذار خود ادامه می‌دهد.

رستگار از پژوهشکده سرطان‌ سینه در زمینه پیشگیری و درمان این نوع از سرطان، پژوهشکده ابن‌سینا و اقدامات علمی در زمینه درمان آلزایمر به‌عنوان دیگر دست‌آوردهای پژوهشی و علمی جهاددانشگاهی، یاد و اضافه کرد: در زمینه فنی و مهندسی نیز اقدامات شاخصی در حوزه‌های هوا فضا، هواپیماهای فوق سبک، فرستنده‌های رادیویی، مته‌های حفاری و دکل‌های خشکی و آبی توسط این نهاد مقدس اجرایی شده است. جهاددانشگاهی درهیچ حوزه‌ای ورود نمی‌کند مگر آنکه بهترین یا یکی از بهترین‌ها باشد.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که جهاددانشگاهی را یکی از رویش‌های اصلی انقلاب معرفی کرده و تاکید داشته‌اند به جهاددانشگاهی امیدوار هستیم، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری مطالبی دارای پشتوانه و شناخت دقیق و کارشناسانه است.

رستگار همچنین با اشاره به بخشی از نکات مطرح شده رهبر معظم انقلاب در تنفیذ حکم ریاست جمهوری در خصوص رفع مشکلات مردم و تعامل با دنیا، گفت: در تعاملات جهانی و بعضی از حوزه‌ها با وجود تلاش‌های انجام شده با بدعهدی‌هایی روبرو شده‌ایم، ان‌شاالله در ادامه تعاملات با دنیا باید بیش از پیش دقت کرده و منویات مقام معظم رهبری را مد نظر قرار دهیم تا مقصود حاصل شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس همچنین گفت: اگر کشور بخواهد به توسعه یافتگی دست‌یابد، باید در حوزه‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و فناوری دقت لازم را داشته باشیم؛ باید در خریدها دقت کنیم که همراه با تامین نیازهای کشور، خرید توام با انتقال فناوری و دانش باشد.

او با بیان اینکه در دنیای حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که تمام نیازهایش را خودش رفع می‌کند، بلکه باید با تعامل عمل کرد، گفت: باید درخواست‌ها را تجمیع کنیم، قرار نیست تمام نیازها به یک کالا را از خارج تامین کرد بلکه باید ضمن درنظر گرفتن منافع کشور، از تکرار خریدها خودداری کرد.

رستگار با یادآوری اینکه تنها هشت سال به زمان پایان سند 1404 باقی نمانده است، گفت: باید همت کرد، همه هم مکلف هستیم؛ ما مسلمان و شیعه هستیم و قرار است شرایط را برای ظهور امام زمان(عج) فراهم کنیم؛ باید بدانیم که هیچ تعللی قابل پذیرش نخواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام عظمای ولایت، گفت: جهاددانشگاهی با مد نظر قرار دادن توانمندسازی گروه‌های مختلف سنی و جنسی و آموزشی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کرده است.

او از انعقاد تفاهمی بین جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی در فارس خبر داد و اضافه کرد: براساس آن بسیجیان آموزش‌های لازم را در حوزه‌های مختلف اشتغالزایی با محوریت جهاددانشگاهی طی کرده و براین اساس امکان دریافت تسهیلات و ایجاد اشتغال مد نظر را داشته باشند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تاکید بر اینکه دعواهای سیاسی بر روی مسائل خرد، وقت جامعه و مدیران را تلف کرده و می‌کند، گفت: باید همه تلاش کنیم تا این حربه استکبار را که کوچکترین مسائل را بزرگ جلوه داده و مردم و کشور را به مسائل ریز کم اهمیت مشغول کنند، باطل شود.

رئیس خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در استان فارس همچنین با تبریک روز خبرنگار، گفت: جهاددانشگاهی در مسیر ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سینا را راه‌اندازی کرده و مدیریت می‌کند.

او، ایسنا را اولین خبرگزاری غیردولتی ایران اسلامی معرفی و اضافه کرد که به استناد گزارش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این خبرگزاری از ابتدای تاسیس تاکنون جزو خبرگزاری‌های مرجع و برتر در تعداد مراجعات و صحت و دقت اخبار منتشر شده بوده است.

رستگار، خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) را تنها خبرگزاری تخصصی در حوزه قرآن برشمرد که به جهت اهمیت و جایگاه آن رهبر معظم انقلاب اسلامی خبرنگاری افتخاری آن را پذیرفته‌اند.

او با یادآوری اینکه آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز خبرنگار افتخاری این خبرگزاری هستند، گفت: از همه نمازگزاران، علما، طلاب، روحانیون و دانشگاهیان و علاقه‌مندان به حوزه قرآن و دین، برای کمک به تولید محتوای این خبرگزاری که اخبار و گزارش‌ها و مطالب آن به 40 زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر می‌شود، دعوت می‌کنیم.

رستگار با گرامی‌داشت یاد شهید حجت‌الاسلام تقوی، مدیرعامل سابق خبرگزاری ایکنا که در حادثه حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی به فیض شهادت رسید، گفت: حمله به مرقد مطهر حضرت امام(ره) و مجلس شورای اسلامی با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌ شده و با هدف حمله به اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی انجام شد اما با جان‌فشانی محافظان، سرداران ارشد نیروهای نظام و انتظامی این حمله برنامه‌ریزی شده به تعبیر مقام معظم رهبری، در حد یک ترقه‌بازی افول داشت.

رئیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، همچنین خواستار توجه جدی مسئولان به وضعیت معیشت، بیمه، سختی کار و مسائل رفاهی خبرنگاران و عکاسان خبری شاغل در رسانه‌های مختلف سراسر کشور شد.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: