جمعه 14 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
همایش دانشگاه و نشاط؛ تبیین ابعاد و راهکارها
تاریخ انتشار: شنبه 6 دی 1393

همایش "دانشگاه و نشاط؛ تبیین ابعاد و راهکارها"

همایش دانشگاه و نشاط به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در تاریخ 15 آذر ماه در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در ابتدای این همایش مهندس ذاکری رئیس جهاددانشگاهی تربیت مدرس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره کارکرد دانشگاه اظهار کرد: پژوهش و تحقیق در امور فرهنگی به مراتب سخت تر از پژوهش در امور تجربی و تجاری و صنعتی است. چرا که مولفه‌ای به نام مولفه انسانی پیش رو داریم که قابل پیش بینی نیست در نتیجه برای عمق بخشی و تاثیرگذاری امور فرهنگی، بستر سازی فرهنگی اهمیت دارد.

وی همچنین با اشاره به سند چشم انداز در افق 1404 ادامه داد: در بخش سند دانشگاهی و در قسمت چشم انداز مدیریتی گفته شده که دانشگاه اسلامی باید متوازن و نظام مند، عدالت محور، کارآمد و در خدمت مصالح عمومی و منافع ملی،‌کارآفرین و همچنین پویا و بانشاط باشد. می‌بینیم که بحث نشاط در دانشگاه‌ها از نکاتی است که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشته‌اند و کمتر مقاماتی هستند که وارد این بحث نشده باشند.

ذاکری با بیان اینکه اگر بخواهیم در افق 1404 به دانشگاهی با این مشخصات برسیم باید پایه‌ها و بستر بحث نشاط در دانشگاه را فراهم کنیم افزود: همچنین در راهبرد شماره 10 سند دانشگاهی تاکید شده است که به افزایش روحیه نشاط و مدیریت زمان جهت بهره بری بهینه از سرمایه عمر باید توجه شود.

وی در ادامه به توضیح محورهای همایش پرداخت و گفت: این همایش به بررسی علل و عوامل اثرگذار در ایجاد،‌ کاهش و ارتقای نشاط در دانشگاه‌ها ، ابعاد نشاط دانشجویی و چشم انداز نشاط در دانشگاه‌ها می‌پردازد.

در ادامه همایش دکتر احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی اظهار کرد: شرایط موجود اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهمتر تاریخی که در آن هستیم پیچیده و گاهی نگران کننده است. در شرایطی هستیم که از نظر تاریخی منحصر به فرد است و فرصتی است که در دوران پر تحول اثرگذار در تاریخ آینده زندگی کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات این دوران بعضا افراد را دچار یاس و ناامیدی می‌کند، خطاب به دانشجویان گفت: شما سرمایه‌های بزرگی همچون جوانی، سلامتی و زندگی در محیط دانشگاهی را دارید که می‌توانید از این مرحله زندگی به بالاترین درجات علمی برسید.

احمدی با بیان اینکه شاد بودن شجاعت می‌خواهد و نوعی هنر است افزود: هر کس در برخورد با مسائل و مشکلات می‌تواند ناامید شود و این امری طبیعی است اما شاد بودن است که شجاعت می‌خواهد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به وجود نشاط در سیره نبوی ادامه داد: زندگی حضرت رسول (ص) در اجتماع و خانواده بسیار با نشاط و با روحیه و پرامید بوده است همچنین اوج نشاط را در سخن حضرت زینب (س) می‌توان دید که بعد از آن همه شرایط مصیبت بار در مجلس دشمنان می‌گوید «ما رایت الا جمیلا»، چنین سخنی بسیار پر مفهوم است و نشاط را در بر دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در دانشگاه بسترفعالیتهای علمی را برای دانشجویان فراهم می‌کنیم اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم دانشجویان در انجمن‌های علمی مشارکت کنند. کار گروهی ارجمند است و مسیری است که دانشگاه‌های دنیا نیز آن را در پیش گرفته‌اند. همچنین فرض نکنیم که تشکل‌ها حتما باید سیاسی باشند.

در ادامه همایش دانشگاه و نشاط ، دکتر فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود مفهوم نشاط در ادبیات دینی بیان کرد: در برخی آیات و احادیث درباره نشاط بحث شده است. حدیث امام علی (ع) درباره مفهوم نشاط نیز گواه بر این مدعاست چنانکه در حدیث آمده که نشاط و صحت و قوت و جوانی خودت را برای کسب آخرت صرف کن.

معاون فرهنگی جهاد در پایان بیان کرد: باید ابعاد مختلف مفهوم نشاط واکاوی شود تا بتوان متناسب با آن در دانشگاه‌ها فضای نشاط را ترسیم کرد.

در ادامه اساتید برجسته که موضوع دانشگاه و نشاط را به صورت یک طرح مطالعاتی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده بودند، حاصل کار خود را ارائه نمودند؛

 دکتر محمد روحی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس/مدیر گروه علوم قرآن و حدیث مقاله ابزارها و راه کارهای نظری و عملی ایجاد نشاط دینی در دانشگاه

 دکتر محسن ایمانی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون فرهنگی دانشگاه مقاله فرصت ها و تهدیدات تربیتی و اخلاقی در ارتباط با نشاط دانشگاه

دکتر محمد رحیم عیوضی عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)/دانشیار در رشته علوم سیاسی مقاله علل وعوامل اثرگذار بر ارتقاء نشاط سیاسی در دانشگاهها و مقاله آینده نگری در نشاط دانشگاهی؛ چشم اندازها و راهکارها

دکتر فرزاد نوبخت عضو هیئت علمی دانشگاه اردبیل مقاله اقدامات کاربردی توسعه ورزش دانشگاهی با هدف ایجاد نشاط دانشگاهی

همچنین مقالاتی از طرف دانشجویان و مسئولان محترم به دبیرخانه همایش ارسال که از میان آنها تعدادی مورد پذیرش واقع شدند. از جمله:

مقاله بررسی وضعیت شادمانی در ایران و جهان با تاکید بر روش های سنجش از آقای علی حاتمی

مقاله نگرش مذهبی و تاثیر آن بر نشاط دانشجویان از آقای سیامک دانشور

مقاله تأثیر غیربومی بودن بر نشاط دانشجویان از آقایان محمد مهدی مشیدی، رامین دادرسی، مهدی طورانیان، سعید وزوایی

مقاله رابطه هوش هیجانی و نشاط دانشجویان از خانم زینب بشاسب


 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: