جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
نشست «فتح خرمشهر و دفاع مقدس از منظر امام خمینی(س)»؛
تاریخ انتشار: سه شنبه 4 خرداد 1400

 

به گزارش روابط عمومی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به نقل از جماران، ششمین برنامه از سلسله برنامه های «طریق جاوید» با موضوع «فتح خرمشهر و دفاع مقدس از منظر امام خمینی(س)» به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی  با مشارکت معاونت فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی طی سخنانی در این نشست گفت: هر آنچه از آزادی، استقلال و تمامیت ارضی کشور مظلوم ایران داریم و دستاوردهای بزرگی که به برکت این انقلاب و به دست توانای مردم شهید پرور این کشور به وجود آمده و بلند آوازه کردن مکتب رهایی بخش جهان به برکت حضور امام امت است. امیدواریم که راه امام و شهدا در همین مظاهر موفقیت هایی که هست بازگو شود تا یک وقت خدای ناخواسته یاد آن عزیزان سرفراز را فراموش نکنیم.

بعضی از مسئولین ما گاهی از یک شرّ بزرگ به یک شرّ کوچک تر پناه می آورند که خلاف مشرب امام است

مسئول بسیج مستضعفین در دوران دفاع مقدس در خصوص عوامل شروع جنگ ایران و عراق با اشاره به جنگ های همسایگان با ایران در طول تاریخ اظهار داشت: متأسفانه الآن بعضی از مسئولین ما گاهی از یک شرّ بزرگ به یک شرّ کوچک تر پناه می آورند که خلاف مشرب امام است. البته مشی کلی کشور این نیست ولی گروه هایی جاده صاف کن شرق یا غرب هستند.

وی تأکید کرد: خرمشهر چون یک نقطه مهمی بوده همیشه محل تاخت و تاز انگلستان بوده و در 100 سال اخیر دو بار خرمشهر اشغال و تاراج شده است. یک بار بعد از شهادت امیرکبیر انگلستان برای اینکه به ایران فشار بیاورد اعلام کرد که بخش هرات و قندهار را به ما واگذار کنید و ناصرالدین شاه هم دستور داد یکی از شاهزاده های خراسان حمله کرد و آنها به جنوب ایران حمله کردند و بخشی از جزایر و خرمشهر را گرفتند. آخر الأمر از طریق پا در میانی سفیر فرانسه به اینجا منتهی شد که ایران از هرات و قندهار دست برداشت و آنها هم خرمشهر را تخلیه کردند.

رحمانی ادامه داد: یک بار دیگر زمان دولت عثمانی انگلستان دید امتیازاتی که می خواهد از ایران نمی گیرد. بهانه ای قرار دادند و این دفعه با اعراب خوزستان ارتباط برقرار کردند و جایی در عراق برای آموزش آنها در نظر گرفتند. تا الآن شاید بیش از 100 سال باشد که از انگلستان حقوق می گیرند. هر وقت ایران می خواست مقاومت کند همین فشار را می آوردند. اینها فشار آوردند و عرب ها به منطقه بصره فرستادند و حتی معروف است که میخ درهای خوزستان را کشیدند و اشغال عجیبی کردند. باز هم معامله ای شد و امتیازی به انگلستان دادند و نیروهای آنها به پشت بصره برگشتند.

وی افزود: در تقسیم جغرافیایی ایام بعد از سقوط عثمانی به انگلستان فعال ما یشاء شد خطوط مرز ایران و عراق به صورت مارپیچی است که از شگردهای انگلستان است. از زمان ملک عبدالله کم کم آمریکا هم به منطقه راه پیدا می کند و ایران یک قربانی دست دو ابرقدرت بود. حتی قبل از حکومت بعث هم همیشه مسأله مرز ایران و عراق مطرح بود و مسأله شط العرب مطرح بود و در دولت عثمانی شط العرب را به عراق ملحق کرده بودند ولی بعد ایران وارد شد که از حق خودش دفاع کند. حزب بعث علیه عبدالکریم کودتا کرد و همین مسائل را تحقیق کردند.

عضو دفتر امام خمینی(س) یادآور شد: یکی از چیزهایی که با پیروزی انقلاب همزمان انجام شد جریان حزب خلق عرب بود که همان جیره بگیران 100 ساله انگلستان بودند. اینها با پیروزی انقلاب گروهی جمع شدند و جریان های خوزستان پیش آمد و امثال جهان آرا و بچه های تازه جان گرفته کمیته و سپاه نقش بزرگی داشتند. آقای شبیر خاقانی از علمای بزرگ بود که در همه خلیج مقلد داشت و خلق عرب در بسیاری از اطرافیان ایشان نفوذ کرد و لذا مرتب خلق عرب انفجاراتی را ایجاد کرد. این وضعیت خوشایند صدام بود که قرارداد الجزایر را با شاه امضا کرده بودند.

وی ادامه داد: اول انقلاب هم بر خلاف سیاست حضرت امام چریک های فدایی، توده ای ها و کسانی که متأسفانه سازمان فدائیان خلق اسم اسلام را هم به یدک می کشیدند بیش از همه جنایت کردند. روز پنجم انقلاب امام دستور دادند همه نیروهای نظامی با همین لباس به محل کار خود برگردند. چون امام می دانست این گروهک ها به دنبال ارتش خلقی هستند. امام گفت من گذشته ها را دیده ام و چیزی که می گویم به مصلحت کشور است؛ کسانی که آدم کشته اند فرار کرده اند و کسانی که مانده اند این جور نیستند.

تمام کارهای دفاعی امام ابتکاری بود

رحمانی گفت: آقای دعایی گفت صدام من را خواسته و گفته از طرف ایران خیلی اینجا می آیند و شعار می دهند. شط العرب و جزایر عربی برای ما است. برای اینکه می خواست جایگاهی برای خودش در جهان عرب باز کند. کم کم به امام اطلاع دادند. تمام کارهای دفاعی امام ابتکاری بود. چه کسی به امام گفت بسیج را تشکیل بدهد؟! اگر کسی بگوید ما زنده هستیم و می گوییم دروغ می گوید. بزرگترین گروه های سیاسی همراه ایشان شدند.

وی افزود: یک روزی بنده در دفتر بودم و هیأت دولت آمده و رفته بودند و امام در را باز کرد و فرمود حاج احمد آقا کجا است؟ کار ضروری دارم. ایشان گفت جلسه امروز طولانی شد و موضوع مهمی یادم رفت. شما بگویید یک نفر از شورای انقلاب اینجا بیاید و باید مسائلی راجع به عراق بگویم. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده بود. اشاره کردند که من صدام را می شناسم و اینها نمی شناسند. من نگران بین ما و عراق نیستم و نگران هستم ابرقدرت ها از این میان استفاده کنند و صدام می خواهد لیدر جهان عرب شود.

مسئول بسیج مستضعفین در دوران دفاع مقدس تأکید کرد: لیدر شدن جهان عرب نیاز به دو زمینه داشت که یکی جنگ با اسرائیل است که مرد آن نیستند و یکی هم یک کشور غیر عرب است و من می ترسم که شرق و غرب او را تهییج کنند. شاهد بر صدق عرض من این است که مذاکرات اولین باری که ایران برای کشورهای غیر متعهد دعوت شد و دکتر ابراهیم یزدی از ایران شرکت کرد و عراق هم از کشورهایی بود که نظرش این بود که ایران را کمک کنند ایران به غیر متعهدها بپیوندد.

وی ادامه داد: آقای یزدی گفت آقای (امام) خمینی 14 سال مهمان شما بوده اند و نباید بین ما اختلاف باشد و دیگران سوء استفاده می کنند. گفته بود هیأت هایی از طرف ما به عراق بیایند تا کدورتی پیش نیاید و حتی دکتر یزدی از صدام دعوت کرده بود که به ایران بیاید. دکتر عامر علوی در مصاحبه با الجزیره گفت به صدام گفتم که هیچ موقع با ایرانی ها ارتباط ندارم ولی این جلسه را مفید می دانم و اتحادی در جهان اسلام پیش می آید. صدام پاسخ داد که الآن وقتش شده به همه خواسته هایمان برسیم و هیچ معارضی نداریم.

رحمانی یادآور شد: جنگی درگرفت و همه تلاششان را کردند و صدام جایزه گذاشت و برادران ما مقاومت کردند و دشمن با این آمادگی و چهار هزار تانک و هواپیماهای نیابتی بمباران های شدید در سراسر مرز ما داشت و خرمشهر اشغال شد که برای صدام دستاورد بزرگی بود. شاید حافظه تاریخی ما فراموش کرده بود که این شهر چند بار توسط استعمار انگلیس و دیگران دست به دست شده بود. همه جمع شدند و عربستان سعودی 70 هزار میلیارد دلار به عربستان پول داد و کشورهای عربی دیگر نیرو فرستادند.

وی تأکید کرد: اگر حب الوطن من الایمان هست مظهر آن ایرانیان هستند و اگر جاهای دیگر می گویند دروغ می گویند. آدم غصه می خورد قدس شریف اولین قبله بوده و کشورهای عربی به خاطر یک مسائل وهمی اسرائیل را در کنار ما آورده اند که جاسوسی کند و اسرائیل می خواهد حضور حزب الله در کنارش را جبران کند و راهش این است که یک مشت مزدور بی اراده پست پیدا می کند که از پشت به آرمان های اسلام ضربه بزنند.

بعد از اشغال خرمشهر حضرت امام تلاش کرد که وحدت فرماندهی به وجود بیاورد

نماینده پیشین ولی فقیه در نیروی انتظامی اظهار داشت: اشغال خرمشهر خیلی برای ما سخت بود اما یکی خصوصیات خاص امام اراده پولادین، ایمان بالا و پیگیری برای رسیدن به اهداف است. قبل از انقلاب هم همین طور بود و یاران و تربیت یافتگان ایشان همین جور بودند. از اول جنگ کدام یک از یاران امام را پیدا می کنید که در صحنه نبودند؟! بعد از اشغال خرمشهر حضرت امام تأکید فرمودند که باید عملیات فرماندهی واحد پیدا کند و تلاش کرد که وحدت فرماندهی به وجود بیاورد. 9 مهر 1360 با پیشنهاد شورای عالی دفاع شهید صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی منسوب شد و اتحادی بین ارتش و سپاه به وجود آمد.

وی یادآور شد: امام فرمود باید حصر آبادان شکسته شود و اگر شکسته نشده بود یقین بدانید که خرمشهر آزاد نمی شد. خوشبختانه عملیات فتح خرمشهر از 10 اردیبهشت شروع شد و 24 روز این عملیات ادامه داشت و همه زمینه های عملیات در چند مرحله شروع شد و با رمز «بسم الله القاصم الجبارین. یا محمد بن عبدالله(ص)» این عملیات شروع شد که نمی توانم تصویر بکشم چه اتفاقاتی افتاد و همه نیروها با همه توان کار کردند و خدا کمک کرد که توانستند دور بزنند و فهمیدند که می توانند خرمشهر را آزاد کنند.

رحمانی تأکید کرد: محسن رضایی گاهی شش ماه نمی آمد. شهید قاسم سلیمانی یادم هست که در عملیات کربلای پنج هرچه اصرار می کردند برای استراحت بیا و نیامد. بعد هم پیروز شدند. یعنی اخلاص رزمندگان و اعتقادشان به امام و ایستادگی و مقاومتشان باعث این پیروزی شد و حلقه محاصره را تنگ کردند و ساعت 2 بعد از ظهر 3 خرداد خرمشهر به طور کامل آزاد شد و بچه ها تا رسیدند همه به سمت مسجد رفتند و نماز جماعت خواندند و سجده شکر به جا آوردند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: