پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی مرکزی است با هدف ویژه کمک به ایده پردازان قرآنی
تاریخ انتشار: یکشنبه 10 بهمن 1395

به گزارش روابط عمومی سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور، مراکز رشد یا انکوباتور، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند.

استفاده از مراکز رشد، به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۳۰۰۰ انکوباتور در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند. مأموريت اصلى مراكز رشد ايجاد فضاى مناسب جهت تجارى كردن دستاوردهاى تحقيقاتى و فناورانه و حمايت از توسعه كسب و كارهاى دانش‌بنيان است.

مراکز رشد در کشور ما نیز ایجاد و در حال فعالیت هستند اما به جرئت می‌توان گفت این مراکز با سایر مراکز رشد تفاوتی بارز دارد. این تفاوت در کارکرد و وظایف عمومی این مرکز نیست، بلکه در محتوای محصولاتی است که قرار است توسط ایده پردازان به مرحله تولید برسد.

مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی مرکزی است که با هدف ویژه کمک به ایده پردازان قرآنی(بدون محدودیت در نوع محصول) توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور ایجاد شده و در حال ارائه کمک به افراد خلاقی است که ایده قرآنی دارند.

در حال حاضر چندین گروه ایده پرداز در این مرکز مشغول فعالیت هستند. گروه «خیمه» یکی از این گروه ها است که با یک ایده قرآنی ویژه نوجوانان و جوانان در حال فعالیت و دریافت خدمات از این مرکز است.

نگرانی از لو رفتن ایده/ قانون کپی رایت نداریم

مهدی صائبی، یکی از ایده پردازان و فعالان این گروه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بزرگ ایده پردازان ایرانی در کشور، عدم اجرای درست قانون کپی رایت است، اظهار کرد: قانون کپی رایت در خصوص ایده ها اجرا نمی شود، این در حالی است که در مراحل مختلف تبدیل ایده به محصول ممکن است ایده شما لو برود و آنوقت است که تمام تلاش های گروه از بین می‌رود. در کشور ما حتی با جابه جایی یک «ویرگول» در عنوان ایده آن را تغیر می‌دهند و موجب می‌شوند کار ایده پردازان اصلی منحل شود.

وی ضمن یادآوری این نکته که به دلیل همین مشکل (اجرا نشدن قانون کپی رایت در خصوص ایده ها) نمی‌تواند ایده گروه را تشریح کند، گفت: ۱۵ نفر بر روی این ایده در حال فعالیت هستند و دلیل این تلاش‌ها وجود خلائی بود که در مورد نیاز نوجوانان و جوانان به محصول ویژه قانونی خاص خودشان احساس می‌کردیم.

مراجع عظام تقلید نیاز و ایده را تأیید کردند

این ایده پرداز ادامه داد: البته این نیاز و خلاء در جلسه‌ای که با تعدادی از مراجع عظام تقلید داشتیم نیز مطرح و توسط آنها تأیید شد و خود ایده نیز مورد تأیید قرار گرفت.

وی در خصوص خدماتی که مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی در اختیار آنها قرار داده است، اظهار کرد: در اختیار قرار دادن مکان مناسب برای فعالیت گروه مهم‌ترین خدمتی است که این مرکز به ما ارائه داده است. ارتباط با دانشگاه‌ها و دانشگاهیان نیز توسط این مرکز صورت می‌گیرد و این اقدام روند کاری ما را تسهیل کرده است.

صائبی در خصوص مهم‌ترین مشکلات گروه‌های ایده پرداز و خلاق کشور به ویژه افرادی که ایده قرآنی دارند نیز گفت: بزرگ ترین مشکل ما مشکلات مالی است. به دلیل کپی برداری‌های متعدد و بی‌کیفیت از کارهای هنری خارجی و یا حتی داخلی دیگر سرمایه گذاران و حتی مردم رغبتی به محصولات جدید که در آنها نواوری و خلاقیت به کار رفته است نیز نشان نمی‌دهند چون فکر می‌کنند مانند کارهای معمول در بازار دارای کیفیت مناسب نیست و یا صرفاً یک کپی از سایر محصولات بازار است.

به هیچ وجه وابسته به دولت نیستیم

وی با اشاره به اینکه این طرح حامی مالی خصوصی دارد و در تلاش هستند به هیچ وجه وابسته به دولت نباشند، گفت: اگر وابسته به کمک‌های دولتی بودیم تا به این مرحله از پیشرفت نمی‌رسیدیم.

این ایده پرداز قرآنی کشورمان در پایان اظهار امیدواری کرد تا سال آینده اولین محصول تولید شده از این ایده به بازار عرضه شود.

وحید عزیزی نژاد یکی از هفت عضو گروه «افق رویداد» دیگر ایده پرداز کشورمان است که همینک به همراه سایر اعضای گروه در مرکز رشد و شکوفایی فناوری ها و هنر قرآنی در حال کار بر روی ایده قرآنی خود است. وی با اعلام این مطلب که در حال ساخت سرویس جدید قرآنی هستند، گفت: ما گروهی دانش بنیان متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و ... هستیم که در حوره نرم افزارها و استارتاپ ها فعالیت می کنیم.

عزیزی‌نژاد ادامه داد: با بررسی شرایط و سرویس‌های قرآن خوانی موجود به این نتیجه رسیدیم که کار با کیفیت و محصول خوب در کشور وجود ندارد و به زودی هم تولید نخواهد شد به همین دلیل دست به کار شدیم؛ محصول نهایی ما موجب بهبود تجربه کاربری قرآن‌خوانی، ارتقای کیفیت و تعمق در مطالعه و افزایش چند برابری تعداد قرآن‌خوان‌ها خواهدشد.

وی که به همراه گروه خود تجربه ایده پردازی و تولید محصولات خلاقانه در سایر حوزه های فعالیتی به غیر از قرآن را نیز دارد، با اشاره به اینکه از درآمد سایر محصولات تولید شده دست به کار و تولید این محصول قرآنی زده‌ایم، گفت: هشت ماه است که گروه در حال کار بر روی این ایده است و امیدواریم تا هشت ماه آینده نیز کار به اتمام و محصول نهایی آماده ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه همچنان در تلاش برای جذب سرمایه و دعوت از سرمایه‌گذاران برای تولید این محصول هستند، گفت: این محصول توجیه اقتصادی دارد بر همین اساس می تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

مشکلات زیاد است اما برای همه آنها راه حل وجود دارد

این ایده پرداز کشورمان در پاسخ به این سؤال که چه مشکلاتی برای ایده پردازان خلاق کشور وجود دارد؟ گفت: مشکلات زیاد است اما برای همه آنها راه حل وجود دارد. هر کار استارتاپی به ویژه نرم افزاری ماهیت علمی، مفهومی و ناملموس دارد و همین مسئله موجب می شود هم مخاطب و هم سرمایه گذار به سختی جذب کار شود و جا انداختن مسئله به خصوص برای سرمایه گذاران کار سختی است.

وی با انتقاد از اینکه تاکنون فضای فرهنگی و فکری مناسبی در خصوص محصولات نواورانه نبوده و به دلیل ارائه نشدن محصولات خوب و نشناختن بازار محصولات مورد استقبال مصرف کنندگان قرار نگرفته است، اظهار کرد: همین مسائل بر روند کاری گروه های موفق نیز تأثیر منفی گذاشته است که باید این فضا با شناخت نیازهای بازار، طراحی ایده هایی متناسب با نیاز مصرف کنند و ارائه محصولاتی با کیفیت عالی به مردم شکسته شود.

عزیزی نژاد در پایان تصریح کرد: بدون کمک دولت و با همراهی مرکز رشد و شکوفایی فناوری ها و هنر قرآنی تا به این مرحله از تحقق ایده رسیده ایم و باید نشان دهیم که بدون حمایت های دولتی هم می توان موفق بود.

 

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: