شنبه 8 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی جشنواره موسیقی مقامی
اختتامیه همایش ملی «سلامت از دیدگاه قرآن کریم» برگزار شد
تاریخ انتشار: شنبه 10 مهر 1395

دکتر علی منتظری، دبیر علمی همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم و رئیس پژوهشکده بهداشت جهاد دانشگاهی در آئین اختتامیه این همایش که شامگاه (8 مهر) برگزار شد، گفت: امروز دشمن و فرهنگ غرب با هجمه‌های زیادی وارد میدان شده است و ما برای مقابله با این هجمه‌ها باید با ارائه کارهای جذاب وارد صحنه شویم.
وی با اشاره به اینکه 200 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد، افزود: بعد از بررسی‌های به عمل آمده 96 مقاله پذیرفته شد.
دبیر علمی همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم ابزار امیدواری کرد تا این قدم‌های کوچکی که در عرصه این علوم برداشت شده در آینده عمق بیشتری بگیرد.
منتظری اظهارداشت: جهاد دانشگاهی همیشه این افتخار را داشته است که بتواند بستر نقش آفرینی به دانشجویان مساعدت کند تا استعدادها و خلاقیت‌های آنان  ظهور و بروز یابد.
وی توضیح داد: در سال 64 برای اولین بار مسابقات سراسری قرآنی دانشجویان را طراحی کردیم که بعد از انقلاب فرهنگی نوای قرآن برای اولین بار در دانشگاه‌ها طنین‌انداز شد و جوش و خروشی در دانشگاه‌ها به وجود آمد.
رئیس پژوهشکده بهداشت جهاد دانشگاهی بیان کرد: با برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان سراسر کشور دبیرخانه دائمی آن ایجاد شد و سپس این فعالیت‌ها گسترش یافت و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور تشکیل شد اما فقط به این امر بسنده نکردیم و توانستیم با مشارکت وزارت علوم این مسابقات را در سایر دانشگاه‌ها گسترش دهیم.
منتظری تصریح کرد: در گام‌های بعدی مسابقات قرآنی جهان اسلام را هر دو سال برگزار کردیم که تاکنون پنج دوره از آن برگزار شده است.
احسان عباسی، سرپرست جهاد دانشگاهی و  رئیس همایش ملی سلامت از دیدگاه قران کریم هم در ادامه این مراسم گفت: بدون شک تمسک به آموزه‌های قرانی پاسخگوی دغدغه های بشر است.
وی افزود: قرآن کریم آثار زیادی در ابعاد مختلف زندگی دارد که موجب به وجود آمدن زندگی سالم و شاد برای بشر می‌شود.
وی ادامه داد: به طور قطع سلامتی از ابعاد مختلف، از اهداف قرآن کریم و برای برون‌رفت از بن‌بست است. عباسی اظهار کرد: این همایش یک رویداد علمی و فرصت مناسبی برای همکاری و همراهی دانشجویان است.
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم به بهزیستی افراد توجه ویژه دارد، بیان کرد: این همایش فرصتی مناسب برای برگزاری  چهار پنل تخصصی و سه کارگاه ایجاد کرد تا یک هزار و 500 نفر ساعت از مطالب قرآن را ارائه و فرصت بهره‌گیری از آن برای افراد ایجاد شود.
حجت‌الاسلام رضائی اصفهانی، عضو هیات علمی جامعة المصطفی قم هم در ادامه این مراسم گفت: در بحث سلامت از دیدگاه قرآن مطالبی زیادی بیان شده که هنوز ارائه نشده است. وی افزود: متأسفانه ما سلامت را محدود به تولد تا مرگ کرده ایم این در حالیست که سلامتی از دیدگاه قرآن کریم فقط به سلامت دنیوی ختم نمی‌شود و به سلامت اخروی نیز ختم می‌شود.
عضو هیات علمی جامعة المصطفی قم از پژوهشگران و محققان درخواست کرد تا قرآن را مطالعه و تحقیق کنند و حرف‌هائی جدید برای مردم به ارمغان بیاورند.
وی با اشاره به اینکه در بحث روش شناسی قرآن کریم نقص‌هائی وجود دارد، تصریح کرد: مشکل اصلی در این است که ارتباط بین مکان‌هائی همچون دانشگاه با حوزه وجود ندارد و به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود.
رضائی اصفهانی تأکید کرد: قم، جهاد دانشگاهی، وزارت بهداشت هر یک به روش خود امر تحقیق و پژوهش را در حوزه قرآن را انجام می دهند در حالی که حلقه ارتباطی میان آن ها وجود ندارد.
وی بر هم افزائی، تبادل ارتباطات و انتقال تجربیات میان این نهادها تأکید کرد و گفت: این هم افزائی موجب ایجاد جهش و رونق در مطالعات جنبه‌های مختلف قرآن کریم می‌شود.  همایش ملی سلامت از دیدگاه
قرآن کریم که از هفتم مهر آغاز به کار کرده بود با معرفی و تجلیل از مقالات برتر به کار خود پایان داد.
* 23مقاله به مرحله نهائی داوری پنل های تخصصی همایش سلامت از دیدگاه قرآن کریم راه یافت
در پنل سلامت معنوی، مقالات تأثیر تغذیه حلال از دیدگاه قرآن کریم، نقش سلامت قلب در سبک زندگی از منظر قرآن کریم، هنرهای چهارگانه سبک زندگی مؤمنانه، بررسی رابطه فطرت و سلامت، نگاه قرآن به آرامش حقیقی، بررسی تأثیر روش آموزش تفکر کاربردی – انتقادی با کمک قرآن کریم برخودکارآمدی ارائه شدند.
در پنل قرآن و سلامت روانی، تطبیق اولویت خصوصیات بیولوژیک ابزار مغز در علوم شناختی با آیات قرآن کریم، بررسی عوامل مؤثر بر سلامت روان با تأکید بر سوره بقره، بررسی اثربخشی تدبر در آیات قرآن بر افزایش سلامت روان، بررسی عوامل درونی به ثمر نرسیدن رنج و تلاش و نقش آن در سلامت روان از دیدگاه آیات و روایات و سلامت روان از دیدگاه قرآن بررسی شدند.
همچنین در پنل سلامت اجتماعی، بررسی شاخصه های فرهنگ اسلامی جهت تأمین سلامت فردی و اجتماعی از منظر قرآن کریم، بررسی جلوه مؤلفه های سلامت اجتماعی، موانع رویکرد تربیت اجتماعی در حوزه رفتار از منظر قرآن کریم، نقد دیدگاه های مستشرقان درباره چالش های حجاب اسلامی عرضه شدند.
این گزارش حاکی است در پنل سلامت جسمانی، مقالات بررسی سه عامل تغذیه بهداشت فردی و محیط زیست بر سلامت جسمانی، خواب و  بیداری به عنوان یکی از ارکان حفظ الصحة در قرآن کریم، تأثیر تحریک شنوائی با آوای قرآن بر سطح هوشیاری بیماران کمائی ناشی از صدمات مغزی، مفهوم شناسی واژه لغو در واژه نامه های قرآنی و نسبت آن با مفهوم درمان
بی نتیجه از دیدگاه پزشکی، سلامت جسم در قرآن با تأکید بر حرمت زنا در قرآن،اثربخشی آوای قرآن در کارآزمائی های بالینی در حوزه زنان مامائی در ایران ارزیابی شدند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: