جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
اثبات توان توسعه‌ی علمی و دفاعی کشور با رشادت دانشجویان شهید ۲۷ دی‌ماه جهاددانشگاهی
تاریخ انتشار: چهار شنبه 25 دی 1398

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر حمیدرضا طیبی در همایش علمی شهدای 27 دی دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت توسعه علمی و فناورانه در پیشرفت کشور و مشکلاتی که بر سر راه آن است، اظهار کرد: غربی‌ها با توسعه علمی و فناورانه به اقتدار نظامی و اقتصادی رسیده و از آن در استعمار مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از کشورها استفاده کرده و با گماردن حاکمان و جلوگیری از دسترسی به این فناوری، جذب نخبگان را ادامه داده‌اند و کشور ما هم شامل این موضوع می‌شود.

وی با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب مبنی بر این که «اگر بخواهیم، می‌توانیم» بیان کرد: این سخن امام(ره) بر ایجاد اراده و خودباوری در نسل جوان و به ویژه نسل جوان دانشگاهی تاکید دارد، دانشجویان شهید 27 دی ماه هم علاقه‌مند بودند تا ثابت کنند که کشور ما هم می‌تواند شاهد توسعه توان علمی و دفاعی باشد.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه به ظرفیت‌های علمی این نهاد اشاره و اظهار کرد: جهاد سازندگی مسوول توسعه عمرانی در کشور بود و این ایده مطرح شد که با ایجاد جهاددانشگاهی، فعالیت‌های علمی و فناورانه توسعه پیدا کند و توسعه علمی و فناورانه و آموزش‌های مهارتی این نهاد انقلابی با آغاز فعالیت آن در ۱۶ مرداد ۵۹ در دستور کار قرار گرفت و با شروع انقلاب فرهنگی، مدیریت دانشگاه‌ها هم به این مجموعه جوان و منسجم سپرده شد.

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: متاسفانه خیلی زود جنگ شروع شد و نهادی که بدنه آن را نیروهای انقلابی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دادند، توانمندی خودشان را به بدنه لجستیک جنگ اختصاص دادند.

وی با اشاره به اهم اقدامات جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس گفت: کار ارزنده شهید ستاری در بازسازی سیستم‌های الکترونیکی هواپیماهای اف پنج، طراحی بالن‌های هوایی به عنوان پدافند غیرعامل، رمز گشایی دستگاه بی‌سیم ارتش عراق، ساخت بلدوزر‌های کنترل از راه دور و ساخت انواع خمپاره‌ها و تامین تجهیزات یدکی برای تجهیزات به غنیمت گرفته شده، از جمله این اقدامات بود.

وی اظهار کرد: همزمان با این فعالیت‌ها لازم بود در حوزه‌های دیگر هم فعالیت علمی و فناورانه انجام شود و در حوزه پزشکی اثبات کردیم که نه تنها توان حرکت در مرز علم را داریم، بلکه می‌توانیم علم را به فن تبدیل کنیم و حرفی نو برای گفتن داشته باشیم.

رییس جهاددانشگاهی گفت: فعالیت‌های موفقیت ‌آمیز در حوزه سلول‌های بنیادی و تحقیقاتمان در خصوص بیماری پارکینسون که فاز حیوانی را طی کرده و فاز بالینی آن با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وارد فاز بالینی می‌شود، از کارهای ارزشمند این نهاد بوده و در حوزه فنی مهندسی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع هم کارهای بسیاری توسط این نهاد انقلابی انجام شده است.

وی افزود: ما برنامه ریزی‌ها و مدیران را عوض می‌کنیم در حالی که مدیران اجرایی نباید تغییر کنند. بحران را جدی بگیریم، نخبگان علمی ما خودشان را ملزم به تحقق آرمان‌های شهدا می‎دانند و امیدواریم بتوانیم در مورد مسایل علمی به توافق رسیده و با چند برنامه پنج ساله، کشور را به حد مطلوبی از توسعه برسانیم.

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: کشور ما دارای نیروی انسانی خوبی بوده و در این حادثه ناگوار هم عیان شد که چه تعداد از نیروهای انسانی ما از کشور خارج شده‌اند، منابع عظیم انرژی در ایران متعددند که می‌توانیم با نیروی انسانی و با دانش و تجهیزات خودمان، آن ها را استخراج کرده و به فراورده بالاتر تبدیل و آن را منتقل کنیم.

رییس جهاددانشگاهی با بیان این که برای حل مشکلات کشور باید صاحب علم و فن باشیم و اقتصادمان را به روز کنیم، گفت: هر شب موفقیت‌هایمان را در رسانه‌ها می‌بینیم، اما شاید سوال کنید که چرا هنوز دچار مشکلاتی هستیم؟، معتقد هستم که اختلافات سیاسی یکی از عمده مشکلات کشور بوده و ما نمی‌توانیم بر سر مسایل اساسی کشور به توافق رسیده و برنامه‌ریزی جامع و دراز مدتی تدوین کنیم، این عارضه‌ای است که گریبان گیر کشور شده و حل آن نیازمند هماهنگ عمل کردن ارگان‎هاست، باید از منیت‌ها عبور کرده و وحدت نظر داشته باشیم.

وی در پایان متذکر شد: جهاددانشگاهی جزیی از دانشگاه بوده و افتخار می‌کنیم در خدمت توسعه دانشگاه هستیم.

گفتنی است، در 27 دی ماه 65 جنگنده های عراقی کارگاه تحقیقات و ساخت تجهیزات نظامی جهاددانشگاهی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز را بمباران کردند و 22 نفر از اعضای این نهاد، دانشجویان و کارکنان دانشکده را به شهادت رساندند.
شورای معاونان جهاددانشگاهی در سال 96، 27 دی را روز "شهدای جهاددانشگاهی" نام گذاری کرد.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: