شاهرخ شهابی، مدرس کسب و کار و منتور رویدادهای کارآفرینی امروز 20 آبان ماه د «کارگاه آموزشی کارآفرینی در فضای مجازی» که با مشارکت معاونت فرهنگی و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اردبیل برای دانشجویان مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: آموزش و ایجاد فضای کسب و کار برای علاقمندان به کارآفرینی در دانشگاه علمی و کاربردی این مرکز مهمترین هدف این کارگاه آموزشی است .
وی افزود: جهان امروز با ارتباطات وسیع میان افراد شناخته می شود. بخش قابل توجهی از زندگی ما توسط همین روابط اجتماعی تعیین می شوند و هرچه کیفیت این روابط بالاتر باشد، سطح زندگی و به تبع آن حوزه کسب و کار نیز ارتقا خواهد یافت. باید در نظر داشت که در زمانه حاضر، تصور ارتباط میان انسان ها بدون ابزارهای ارتباطی جدید و فناوری های دیجیتال امکان پذیر نیست. تک تک ما زمانی از روز را صرف حضور در شبکه های اجتماعی می کنیم و نقش های مختلف خانوادگی، اجتماعی، کاری و غیره را بر عهده می گیریم که کسب و کار هم بخشی از این نقش های اجتماعی است .
مدرس کسب و کار و کارآفرینی تاکید کرد: باید از فضای مجازی با آموزش مناسب بهترین استفاده را برد و کارکردهای آن را مدنظر قرار داد و با پرهیز از لوس شدن حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از آن در راستای بهتر شدن شرایط و کسب و کار و آموزش های اجتماعی بهره برد.
شهابی به ادامه داد: مشاغل مختلف در بخش آی تی، گردشگری، خدمات، حمل و نقل، خرید، سلامت، تجارت، دوره های آموزشی مجازی، آموزش مهارت، انجام کارهای اداری و بانکی و... را از جمله رشته ها و شغل فضای مجازی دنیای وسیع از کسب و کارهای های مختلف درگیر با فناوری و فضای مجازی می توان نام برد.
وی به روشهای ایجاد کسب و کار با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی، اشاره کرد و گفت:
الزام دولت به عملیاتیسازی الگوی ملی ایجاد پنجرههای کسب و کار در راستای تسریع و تسهیل در فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار، شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب وکار به منظور حذف یا اصلاح آنها، از جمله روشهای تسهیل کسب و کار در فضای مجازی است.
شهابی ادامه داد: سواد مجازی بعنوان ضرورتی انکارناپذیر قابلیت رقابتی فعالان کسب وکار استان وکشور را ارتقاء بخشیده است لذا تربیت نسل جوان و فعالان عرصه کسب وکارهای نوین اجتنابنابذیر است.
مدرس کسب و کار و کارآفرینی به ضرورت بهرهمندی از شبکه پستی کشور، فروشگاههای اینترنتی و سایر ابزارهای دنیای مجازی برای نیل به اهداف اقتصادی در سال رونق تولید تاکید کرد و افزود: نمونههای موفق طرحهای استان اردبیل از جمله فروشگاه گلیمو است که یکی از طرحهای موفق استان اردبیل است که محصولات صنایع دستی عنبران شهر جهانی گلیم را در فضای مجازی عرضه کرده و بطور سیستماتیک در خواستهای هموطنان را تامین و به آدرس آنان ارسال می نماید .
بررسی طرحهای توجیهی در دنیای مجازی، اهمیت ورود جوانان به دنیای مجازی و استفاده از فضای نوین کسب و کار، لزوم حمایت از طرحهای اشتغال زایی و پرداخت تسهیلات برای آن از محورهای مورد بحث دیگر در این کارگاه بود.