جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی: تحقق بیانیه گام دوم منوط به شناخت مسیر طی شده در کشور است
تاریخ انتشار: شنبه 9 شهریور 1398

 به گزارش روابط عمومی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، به نقل از ایکنا؛ هشتمین دوره اردوی فرهنگی - آموزشی طریق جاوید؛ با محوریت نقش جوانان در گام دوم انقلاب، به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی وابسته به جهاددانشگاهی به مدت چهار روز (چهارم تا هفتم شهریورماه) در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، مراسم افتتاحیه این دوره از اردوی طریق جاوید، صبح امروز، چهارم شهریورماه، با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیدمحمد هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، محمدعلی گودرزی، سرپرست مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی و جمعی از دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره از سراسر کشور، در حرم مطهر حضرت امام(ره) برگزار شد.

در آغاز این روز و پیش از مراسم افتتاحیه، دانشجویان و مسئولان جهاددانشگاهی حاضر در این مراسم، به مقام شامخ حضرت امام(ره) ادای احترام و با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در ادامه مراسم افتتاحیه هشتمین دوره اردوی طریق جاوید، طی سخنانی اظهار کرد: گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، کشورمان را وارد مرحله جدیدی از تشکیل تمدن نوین اسلامی کرده است، گام دومی که باید در چارچوب نظریه نظام انقلابی آن را تبیین کرد. مجاهدت و اعتماد به نفس جوانان این مرز و بوم موجبات تحقق حکومت عدل جهانی را هموارتر خواهد ساخت.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به نقش‌آفرینی آحاد جوانان و دانشجویان و توجه به آینده و هویت واقعی کشور، تأکید و تصریح کرد:‌ بیانیه گام دوم ضمن بررسی فراز و نشیب‌های چهار دهه تلاش، مسیر حرکت آینده انقلاب اسلامی را روشن و تبیین می‌کند و حرکت به سوی افق روشن، بدون شناخت و بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران در دهه‌های گذشته امکان‌پذیر نیست.
علیزاده با بیان اینکه تحولات منبعث از نگاه انقلابی و دینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، با تأکید بر نقش مردم به عنوان سرمایه اصلی و ولی نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، افزود: ناگفته پیداست ورود به شناخت، تبیین و تعمیق بیانیه و عملیاتی کردن آن، بدون شناخت اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) به ویژه با رویکرد گفتمان درون‌مرزی و فرامرزی ممکن نیست.
وی گفت: ایشان در وصیت‌نامه سیاسی - الهی خود به بالغ بر
۲۳ گروه مختلف توصیه‌هایی دارند که هر کدام به نحوی در آینده جامعه اسلامی و حکومت دینی تأثیرگذار هستند. مجلس، قضات، نیرو‌های مسلح، روحانیت، روشنفکران، جوانان و نوجوانان و حتی رسانه‌های گروهی و دانشگاهیان از جمله این گروه‌ها هستند. ولی بی‌تردید مردم، نخبگان و جوانان در تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی نقش ویژه و اساسی دارند. در بعد بین‌المللی نیز توجه دادن تمامی ملت‌ها به استکبارستیزی و عزم ملی از مهمترین مؤلفه‌های پیشرفت است.

هدف ما از برگزاری این اردو‌ها تلاش برای برقراری ارتباط میان دانشگاهیان و سیره حضرت امام(ره) و تشویق آن‌ها به مطالعه پیرامون زندگی شخصی، سیاسی، فکری و فرهنگی امام(ره) است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: کوتاه سخن آنکه شناخت و تحقق بیانیه گام دوم مرهون شناخت مسیری است که تا کنون طی شده است، چرا که گذشته چراغ راه آینده است. علاوه بر اینکه نگارنده بیانیه گام دوم خود، شاگرد و مرید خلف معمار کبیر انقلاب اسلامی است و تأثیر این ارتباط بر مضامین این سند غیر قابل انکار است.

به گفته عیسی علیزاده؛ جهاددانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی، بعد از برگزاری هفت دوره اردوی طریق جاوید توسط مرکز فرهنگی دانشجویی امام(ره)، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، با هدف بازگشت به گفتمان اصیل و ناب امام(ره) و نقش آن در تحقق بیانیه گام دوم، اقدام به برگزاری هشتمین دوره مذکور در جوار مضجع نورانی آن عزیز کرده است؛ سندی که مخاطب اصلی آن جوانان هستند و لذا تحقق آن نیز توسط جوانان و دانشگاهیان با فراهم ساختن زیرساخت‌های فکری و عملیاتی امکان‌پذیر است.

وی در پایان گفت: از تمامی افراد و نهاد‌هایی که معاونت فرهنگی را در این مسیر یاری کرده‌اند، به‌ویژه اساتید و دانشجویان حاضر در این برنامه، کمال تشکر را داریم و خاطرنشان می‌کنیم که رسیدن به مقصد عالی در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، جز با بازگشت به گفتمان اصیل آن رهبر فرزانه امکان‌پذیر نخواهد بود.

هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، نیز طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه امسال نخستین اردو و نشستی است که در حرم حضرت امام (ره) برگزار می‌شود، اظهار کرد: دوره‌های پیشین اردوی طریق جاوید با محوریت‌هایی همچون اخلاق، فرهنگ و اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) برگزار شده است. هدف ما از برگزاری این اردو‌ها تلاش برای برقراری ارتباط میان دانشگاهیان و سیره حضرت امام(ره) و تشویق آن‌ها به مطالعه پیرامون زندگی شخصی، سیاسی، فکری و فرهنگی امام(ره) است. امسال نیز با بیانیه گام دوم انقلاب روبرو بودیم و لذا مناسب دیدیم این دوره با محوریت برنامه‌ریزی پیرامون این بیانیه باشد.

بازخوانی بیانیه گام دوم از این جهت برای جوانان اهمیت دارد تا این مسئله را درک کنند که انقلاب از چه مسیر‌هایی عبور کرده و امروز به اینجا رسیده است. این بازخوانی می‌تواند ما را به هویت واقعی خودمان نزدیک کند و بتوانیم رسالت جوانان برای فردا را ترسیم کنیم

به گفته هاشمی تروجنی؛ شیوه کار در اردوی طریق جاوید، دانشجویی دنبال می‌شده و فعالیت‌ها جنبه اداری و تشریفاتی نداشته است و با تمام مشکلاتی که وجود داشته، سعی شده اردوی طریق جاوید برگزار شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به جوانان، تجربیات، رفتار‌ها و اهداف آن‌ها توجه داشته‌اند، افزود: انقلاب اسلامی یک حرکت نو در دنیای معاصر به وجود آورد و توانست تمام اندیشه‌های سیاسی را با شعار توحید و دعوت به خدا تحت‌الشعاع قرار دهد. این حرکت در مسیر خود، شرایط دنیا را تغییر داده و معادلات را به هم ریخت.

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام(ره)، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه گفت: بازخوانی بیانیه گام دوم از این جهت برای جوانان اهمیت دارد تا این مسئله را درک کنند که انقلاب از چه مسیر‌هایی عبور کرده و امروز به اینجا رسیده است. این بازخوانی می‌تواند ما را به هویت واقعی خودمان نزدیک کند و بتوانیم رسالت جوانان برای فردا را ترسیم کنیم.

وی با قرائت بخش‌هایی از بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر اینکه؛ در طول چهال سال فعالیت انقلاب اسلامی، سیاست‌های تبلیغی دنیا معطوف به مأیوس ساختن مدیران، مسئولان و جوانان و مردم از آینده جامعه است و در این راستا اقدام به انتشار خبر‌های دروغ، برجسته کردن عیوب و بزرگ نشان دادن مسائل کوچک کرده است، گفت: به بیان رهبر معظم انقلاب در این بیانیه، نخستین و بزرگترین جهاد جوانان، فروزان نگه داشتن امید است.

برنامه‌های هشتمین اردوی ۴ روزه طریق جاوید

هاشمی تروجنی در ادامه این مراسم به برنامه‌های هشتمین اردوی چهار روزه طریق جاوید اشاره و بیان کرد: در شب نخست اردوی طریق جاوید، شب شعر برگزار خواهیم کرد. علاقه‌مندان به شعر می‌تواند در این برنامه که با حضور حجت‌الاسلام خسروی از شاعران کشورمان برگزار می‌شود، شرکت کنند. روز سه‌شنبه پنجم شهریور، برنامه زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، بازدید از خانه تاریخی حضرت امام(ره) و زیارت مسجد مقدس جمکران را خواهیم داشت. شب سوم، شب خاطره است؛ اعلام کرده بودیم دانشجویانی که در خانواده‌شان کسی سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را داشته، خاطره‌های آن‌ها را بازگو کنند و به این خاطره‌ها به رسم یادبود جوایزی اهدا خواهیم کرد. برنامه بازگویی و تشریح اشتراکات فرهنگی استان‌ها از دیگر برنامه‌های این دوره است. در این برنامه دانشجویان، اشتراکات و تفاوت‌های فرهنگی مناطق و استان‌ها را به بحث و بررسی می‌گذارند تا بتوانیم در سطح برنامه‌ریزی برای اردو‌های ملی و منطقه‌ای از ایده‌ها و نظرات آن‌ها کمک بگیریم.

محمدعلی گودرزی، سرپرست مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با بیان اینکه برگزاری این اردو از سوی مرکز امام(ره) و انقلاب در این مکان خوشحال‌کننده بود، گفت: خدا این توفیق را به من داده است که دوران حیات حضرت امام(ره) را درک کرده‌ایم. سعی کنیم امام را از تمام وجوه حیات ایشان بشناسیم.

مفهوم نظریه انقلابی از آن روست که نگاه به انقلاب و نظام، ایستایی نیست. انقلاب اسلامی این توانایی را دارد که به طور مداوم خود را بازتولید کند

وی افزود: ممکن است هر کدام از دانشجویان با پیش‌زمینه‌ای مجزا از هم در این اردو شرکت کرده باشند، اما دانشجویان سعی کنند با تعمق و جدیت بیشتری برای فهم ابعاد همه‌جانبه منظومه فکری امام(ره) بپردازند. اگر به این مهم دست پیدا کنید، دیدگاه حقیقی‌تری نسبت به دیدگاه‌های امام(ره)، آرمان‌های انقلاب و آینده کشور پیدا می‌کنید و بسیاری از سؤالات شما پاسخ داده می‌شود.
رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم هم دیگر سخنران مراسم افتتاحیه بود. وی با بیان اینکه دو نوع نگاه دفعی و تدریجی در وقوع انقلاب وجود داشته، گفت: نگاه تدریجی به این مفهوم است که انقلاب همچنان در مرحله تکامل و طی طریق است. از میان مراحل در تحقق تمدن اسلامی، تاکنون یک گام از انقلاب اسلامی برداشته شده و آن وقوع انقلاب اسلامی بوده است. بیانیه گام دوم نیز نشان دهنده این است که انقلاب پدیده‌ای تدریجی است.

به گفته جعفرپور؛ در راستای تکامل انقلاب اسلامی، نقطه ثقل بیانیه گام دوم، امید به جوانان است. موضوع دیگر، نظریه نظام انقلاب اسلامی است. مفهوم نظریه انقلابی از آن روست که نگاه به انقلاب و نظام، ایستایی نیست. انقلاب اسلامی این توانایی را دارد که به طور مداوم خود را بازتولید کند.

وی گفت: در بیانیه گام دوم ۴۳ بار مفهوم و عنوان جوان مطرح شده است. این بیانیه در هفت محور تبیین شده و اگر هر یک از این محور‌ها به طور تخصصی مورد بررسی قرار گیرند، قطعا نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: