تاریخ انتشار: چهار شنبه 11 اسفند 1400
بازدید:
7578
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد؛ دکتر علی اصغر غفوری، عضو هئیت علمی دانشگاه یاسوج، گفت: «باید به درست نوشتن در همهی سطوح زبان، از واژهها گرفته تا جملهبندی، توجّهکنیم؛ بهخصوص در رسانهها، بهویژه در صداوسیما، باید دقّت کافی در این زمینه مبذولشود.».
وی با تأکید بر سخنان مقام معظّم رهبری در سهشنبه ۳۰ اردیبهشتماه ۹۸ و در شب ولادت باسعادت حضرت امام حسن مجتبی ـ علیهالسّلام ـ در دیدار جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با ایشان، با اشاره به اهمّیّت زبان فارسی اظهارداشت: «رهبر معظّم انقلاب با بیان این که “من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم؛ زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.” توجّه و نگرانی خویش را نسبت به اهمّیّت این موضوع نشاندادند.».
وی در ادامه گفت: «ویرایش به چهار نوع اصلی زبانی، فنّی، محتواییـساختاری و ویرایش تخصّصی تقسیممیشود که معمولاً اسامی آن را اشتباه میگویند.».
دکتر غفوری اظهارداشت: «در ویرایش تخصّصی هر نوشته ازلحاظ محتوای علمی بررسی و اشکالات آن برطرفمیشود؛ امّا در ویرایش محتواییـساختاری چیدمان نوشته و فصلبندی آن بررسی و اشکالات آن برطرفمیشود.».
این عضو هئیت علمی دانشگاه به وظایف ویراستار اشارهکرد و گفت: «ویراستاری نیازمند ظریفکاری است که توجّه به جزئیّات در آن ضروری است و در این مورد خانمها بهتر عملمیکنند.».
وی ادامه داد: «با برگزاری کلاسها، نشستها و کارگاههای ویراستاری باید بتوانیم قدمی در مسیر شناخت بهتر زبان فارسی و نگهداشتن آن از آسیب و انحراف برداریم؛ هرچند به موضوع نقد کتابهای ویراستاری چندان توجّهنمیشود.».
این استاد دانشگاه درضمن بررسی چکیدهی کتاب «آموزش ویراستاری و درستنویسی» اثر «حسن ذوالفقاری» خاطرنشانکرد: «خیلیها گمان دارند که چکیدهی نوشتهها، ازجمله مقاله، پایاننامه و کتاب به معنای خلاصهی آنهاست؛ درحالیکه “چکیده” اصطلاحی است که بهمعنای واقعی معرّفیکنندهی این گونه نوشتههاست.».
وی در پاسخ به سؤال یکی از کاربران مبنی بر این که «آیا درست نوشتن مختصّ قشر خاصّی است؟» بیانکرد: «باید وقتی قلم به دست گرفتیم، حتّی یک پیام ساده را به بهترین شکل ممکن بنویسیم؛ پس همه در مسئلهی درستنویسی مسئول اند و این موضوع به قشر خاصّی مختصّ نیست.».
دکتر غفوری افزود: در کتاب «آموزش ویراستاری و درستنویسی» که آموزشی است، مؤلّف محترم و آگاهبهموضوع خیلی فنّی و علمی به مباحث پرداختهاند؛ امّا یکی از نقصهای کتاب این است که مطالبی که خود نویسنده به آن واقف اند، آن گونه که شایسته است، در کتاب رعایتنشدهاست.». وی در این خصوص ایرادات و اشکالات رسمالخطّی و نگارشی متعدّدی از این کتاب را با بررسی عناوین و مطالب آن به حاضران یادآوری نمود.
این استاد دانشگاه تصریحکرد: «از ویژگیهای مثبت کتاب تمرینهایی است که در کتاب وجوددارد و خوانندگان میتوانند با آنها بهگونهای تمرین و خودآزمایی کنند.».
دکتر غفوری گفت: «زبان معیار زبان رسمی کشور است. وقتی عناصر مخصوص زبان شخصی و محاورهای را به آن واردکنیم، باعث انحراف زبان معیار میشود.».
عضو هئیت علمی دانشگاه یاسوج در پاسخ به سؤال حاضران در این نشست مجازی در مورد تأثیر مطالعهی بیشتر بر درست نوشتن گفت: «مطالعهی فراوان حتماً بر درست نوشتن اثرگذار است؛ هر قدر بیشتر بخوانیم، درواقع مخزن و حافظهی واژگانی ما غنیّتر خواهدشد و با نوشتههای خوب و معتبر هم بیشتر آشنا خواهیمشد؛ امّا درعینِحال درستنویسی بهمعنای واقعی لوازم و شروطی دارد که ازجملهی آنها آشنایی با فنون زبانی، مخصوصاً دستور زبان است.».
انتهای پیام/