تاریخ انتشار: چهار شنبه 24 دی 1399
بازدید:
1011
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: همه ما متولیان فرهنگی باید تلاش کنیم با شکل دادن ساختارها و سازماندهی امور، جامعه را برای بروز نقشهای اجتماعی به ویژه برای جوانان و دانشجویان آماده کنیم.
احمدرضا فیروزی در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقه مناظره دانشجویی استان البرز که به صورت آنلاین برگزار میشد، گفت: جامعه ما به شدت به گفتگو نیاز دارد. ما خواهان یک جامعه گفتگو محور هستیم که قطعا اگر چنین باشد، بسیاری از مشکلات برطرف میشوند و روند حل آنها به سمت و سوی بهتری سوق پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان البرز، فیروزی خطاب به تیمهای راه یافته به مرحله نهایی این دوره از مسابقات مناظره گفت: باید با روی باز از گفتگو استقبال کنیم و صحبت کردن را بپذیریم تا شاهد نتایج خوب آن در ادامه باشیم. در صورتی که فرهنگ گفت و گو نهادینه شود و تعاملات گروهی افزایش یابد، قطعا شاهد خواهیم بود که خشونت در جامعه به کمترین حد خود میرسد. در واقع با گفت و گو، کنشهای ارتباطی تلطیف میشوند و از فضای خشن دور میمانند. هرچه ما بیشتر به سمت گفت و گو برویم، جامعهای با فضای مثبتتر خواهیم داشت.
وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ گفت و گو و تعامل در جامعه ادامه داد: همه میدانیم که در جامعه کنونی ما، عامل گفت و گو در سطح مطلوبی قرار ندارد لذا باید تلاش کنیم که این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم. نخستین گام این است که الزامات گفت و گو را هم بپذیریم، یعنی در مرحله اول ابتدا خوب بشنویم سپس نقد کنیم. همچنین زمانی که نقدی بر ما مطرح شد که مستدل و عادلانه بود، پذیرای آن باشیم و قبولش کنیم. لازم است که تلاش کنیم تا مستند صحبت کنیم و در ادامه بکوشیم که اخلاق را در جریان گفت و گوها رعایت کنیم. تحمل آرا مخالف نیز از عواملی است که باید در روند گفت و گوها، در طرفین وجود داشته باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز، تصریح کرد: اگر چنین ویژگیهایی در ما ظهور کند، جامعهای گفتگو محور خواهیم داشت. این نوع از مسابقات مناظرهای کمک میکند که چنین فرهنگی در ما شکل بگیرد. مناظرات دانشجویی در واقع الگویی هستند برای شکلگیری گفت و گو و به عنوان یک تمرین نقد پذیری بسیار مفید عمل میکنند.
وی با اشاره به اینکه مسابقات دورهای مناظره گروهی بین دانشجویان، بر نقش دانشجو در جامعه تاکید دارد، گفت: این مسابقات این ظرفیت را دارد که دانشجویان را بیشتر به سمت پذیرش نقشهای اجتماعی و کنشگری سوق دهد. این موضوع در این دوره و دورههای قبل احساس شده است و دانشجویانی که در این نوع از مناظرات شرکت کردند، در ادامه توانستند زمینه ساز فعالیتهای اجتماعی خوبی در جامعه باشند.
فیروزی در پایان با بیان اینکه دانشجو طیف پرسشگر جامعه است، عنوان کرد: همه ما متولیان فرهنگی باید تلاش کنیم با شکل دادن ساختارها و سازماندهی امور، جامعه را برای بروز نقشهای اجتماعی به ویژه برای جوانان و دانشجویان آماده کنیم. قطعا اگر بحث سرمایه آفرینی در حوزه جامعه دانشگاهی رخ بدهد، میتواند کمک بزرگی به این موضوعات بکند اما متاسفانه فعلا با رکود مواجه است.