جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
گزارش ایکنا از معرفی برترین دانشجویان هنرمند قرآنی کشور در شیراز
تاریخ انتشار: سه شنبه 14 اسفند 1397

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به نقل از ایکنا فارس، مراسم اختتامیه سومین جشنواره سراسری دانشجویی قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» و دومین جشنواره سراسری «شعر باران» به همت جهاد دانشگاهی فارس و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور امروز، ۱۳ اسفندماه در شیراز برگزار شد.

مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس در این برنامه با یادآوری این نکته که معاونت فرهنگی این نهاد اولين انجمن تجسمی قرآن مجيد را ۱۵ سال پيش راه‌اندازی كرد و اين انجمن تجسمی طی ۱۵ سال توانست علاقه‌مندان به هنر و قرآن را در يك‌جا جمع كند، گفت: اين انجمن امروز بالغ بر پنج هزار عضو دانشجو در سراسر كشور دارد كه در رشته‌های هنری اعم از نقاشی، خوشنويسی، عكاسی، تصويرسازی، نگارگری و رشته‌های مختلف گرافيك را در برمی‌گيرد.

برگزاری سه دوره جشنواره «شهود قدسی» 
وی بیان کرد: ثمره اين انجمن برگزاری سه دوره جشنواره «شهود قدسی» است. «شهود قدسی» گامی است برای احيای دوباره ارتباط قرآن و هنر در تمدن اسلامی و اين جشنواره تا به آنجا موفق بود كه معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را بزرگترين رويداد هنری قرآنی در ايران اسلامی خواند و شيراز را قطب هنرهای قرآنی در كشور ناميد.

بابایی با بیان اینکه در سومین دوره این جشنواره بيش از ۲ هزار اثر از سراسر كشور به دبيرخانه ارسال و بعد از داوری در دو مرحله، نفرات برتر منتخب و برگزيده امروز اعلام خواهند شد، گفت: منتخب اين آثار در ۷ گالری شيراز كه عبارتند از لوگوتايپ در نگارخانه استاد غلامی، پوستر در نگارخانه ايمان و انديشه، تصويرسازی در فرهنگسرای هنر، آثار منتخب در نگارخانه باغ ملی و نگارخانه رويدادهای مرمت و معماری دانشگاه آپادانا، خوشنويسی در نگارخانه مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس و نقاشی در نگارخانه استاد چيزفهم است و در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: نكته دیگر برگزاری دومين دوره جشنواره سراسری دانشجويی «شعر باران» است. شيراز بدون هيچ ترديدی پايتخت فرهنگی و ادبی ايران است و نبض ادبيات ايران در اين شهر می‌تپد. حضور شيخ اجل و خواجه شيراز برای اثبات اين موضوع كافی است.

بابایی افزود: شعر دانشجويی گام بلندی بود كه برای رسيدن به فرهنگ ايران اسلامی برداشته شد و امسال بيش از ۳ هزار اثر شعری دانشجويی از سراسر كشور به دبيرخانه ارسال شد كه محوريت آن‌ها شخصيت والا و مقدس حضرت زهرا(س) بود. نفرات برتر در دو دوره داوری انتخاب و امروز اعلام می‌شوند.

دشمن‌شناسی؛ مفاد یک پنجم آیات قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز نیز در این مراسم، آموزش قرآن را یکی از مهم‌ترین وظایف والدین دانست و افزود: برخی والدین فرزندان خود را به کلاس‌های موسیقی و هنر و زبان می‌فرستند، اما از آموزش قرآن خبری نیست در حالی که پیامبر فرمودند فرزندان خود را بر اساس قرآن و عشق به ولایت تعلیم و تربیت کنید.

وی با بیان اینکه یک پنجم آیات قرآن در رابطه با دشمن‌شناسی است، گفت: یک هزار و ۱۶۰ آیه قرآن درباره دشمن است که ۹۰۰ آیه درباره صهیونیست‌هاست که هیچ‌گاه با مسلمانان دوست نمی‌شوند.

مرادی در ادامه سخنان خود با ذکر این نکته که ۴ رقم شعر داریم، گفت: نخستین کسی که شعر گفت حضرت آدم بود یعنی شعر بر طینت انسان از ابتدای خلقت بوده است، لذا پیامبر می‌فرماید تا می‌توانید به فرزندان خود شعر بیاموزید، زیرا ماندگار است.

امام جمعه موقت شیراز خطاب به جوانان از آنان خواست تا قدر جوانی و عمر خود را بدانند و افزود: اگر در جوانی با قرآن و سبک زندگی اسلامی انس پیدا نکردیم، دیگر امکان این کار در پیری بسیار سخت است.
مرادی همچنین خواستار توجه جوانان به فضای مجازی شد، افزود: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است که باید از فرصت آن استفاده کنیم.

فرهنگ، هنر و فعالیت‌های قرآنی؛ اساس اقدامات جهاد دانشگاهی 
در ادامه این مراسم، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور نیز گفت: اساس فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگی پس از تأسیس در سال ۱۳۵۹ توجه ویژه به فرهنگ، هنر و فعالیت‌های قرآنی بوده است و این فعالیت‌ها تاکنون منشأ اثرات فراوانی بوده است.

وی، تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، مرکز رشد هنرهای قرآنی در سال‌های آغازین تأسیس را از جمله اقدامات شایسته جهاد دانشگاهی برشمرد که منشأ اثرات و برکات ارزشمندی در این حوزه شده است.

وی اظهار کرد: بر همین اساس، برگزاری ۲۴ دوره جشنواره ملی قرآن دانشجویان، ۷ دوره جشنواره ادبی ـ هنری قرآنی، ۶ دوره مسابقات بین‌المللی قرآنی دانشجویان مسلمان، ۳ دوره جشنواره ادبی ـ هنری با محوریت سوره‌های قرآن کریم و انتشار بیش از ۱۰۰ شماره ویژه‌نامه رایحه و ۱۸ فصلنامه تخصصی میان‌رشته‌ای قرآن و ده‌ها فعالیت دیگر از جمله اقداماتی است که اهمیت پرداختن به موضوعات هنری و دینی را در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی نمایان می‌سازد.

تشکیل گروه‌های استارتاپی 
سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور هم در ادامه، خطاب به دانشجویان هنرمند شرکت‌کننده در این جشنواره تأکید کرد که ما در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در خدمت شما هستیم و از فعالیت‌ها و استارتاپ‌های هنری قرآنی حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: در هفته گذشته رویداد «هکاتون» را با موضوع طراحی زیورآلات و لباس با استعانت از سوره کوثر برگزار کردیم که قریب ۴۰ نفر از دانشجویان در آن شرکت کردند و در نهایت از میان آنها ۶ نفر تشکیل گروه استارتاپی دادند و مورد حمایت قرار گرفتند و به آنها کمک خواهیم کرد تا کارهای خود را به تولید برسانند.

شوشتری از دانشجویان هنرمند خواست تا به این سازمان کمک کنند که استعدادهای نهفته و مطرح نشده کشور را مطرح کنند و ادامه داد: در تهران تشکیلات فراوانی برای دانشجویان هنرمند است اما بیشتر تلاش ما این است که به هنرمندان استان‌ها و شهرهای کوچک و کسانی که دستشان کمتر به امکانات می‌رسد، کمک کنیم.

آخرین سخنران این مراسم صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بود که گفت: یکی از سیاست‌های وزارت ارشاد این است که ارتباط تنگاتنگی با تمام هنرهای موجود قرآنی برقرار کند و از آنها حمایت کند.

یادآور می‌شود، در ادامه این مراسم تعدادی از شاعران برگزیده استان فارس به شعرخوانی در مدح و منقبت حضرت زهرا(س) پرداختند و سپس از نفرات برگزیده این دو جشنواره سراسری تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: