پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- دوره تفسیر موضوعی قرآن مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
سمینار تخصصی «ایده و مفهوم در معماری داخلی» برگزار شد
تاریخ انتشار: سه شنبه 7 اسفند 1397

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی البرز، سعید امیری، استاد مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج  عنوان کرد: همانطور که انسان ها متفاوت هستند، در خلق آثار هنری نیز متفاوتند.

امیری گفت: در مباحث پروژه‌های معماری و هنری چیزی به عنوان سبک نداریم و هر هنرمندی آثار خود را با توجه به رشد فکری خود، تغییر فکر جامعه و بسترهای موجود در آن جامعه ارائه می‌دهد و در نهایت منتقدین این آثار هنری را نقد می‌کنند؛ در واقع هیچ هنرمندی نمی‌تواند پروژه‌های خود را محدود به سبک خاصی کند.
وی افزود: سبک یا شیوه بعد از خلق آثار هنری است. این ایده‌ها و کانسپت‌ها ساختار و سبک را طراحی می‌کنند؛ یعنی دسته بندی هر کاری به ایده آن مرتبط است.
امیری یادآور شد: کار هنر و معماری بازتاب دادن معنا، بازتاب دادن ایده‌ها، اعتقادات و جهان‌بینی‌هاست.
مدیرمرکزآموزش‌های تخصصی وندا گفت: ایده یک نوع تلنگر ذهنی درون افکار شخص می‌باشد که با مطرح نمودن آن موضوعیت خود را پیدا می‌کند و انگاره ایست که تداعی ذهنی را به صورت یک طرح بیان می‌دارد، ایده یک نوع اندیشه فکر و عقیده است که رسیدن به آرمان و موفقیت را به همراه دارد.


امیری افزود: کانسپت یک تفکر سازمان‌بخش است که معمولاً به شکل یک جمله ارائه می‌شود. توسعه کانسپت بیشتر وقتها (ولی نه همیشه) قبل از مراحل دیگر طراحی از جمله توسعه نقشه، مقطع، و نما انجام می‌پذیرد.
وی در ادامه با ارائه مثال‌های متعدد به بیان جنبه‌های ذهنی و عینی در ایده‌ها پرداخت و گفت: جنبه‌های ذهنی شامل جنبه‌های تاریخی، هویتی، نشانه شناسی و نماد شناسی و جنبه‌های مربوط به جهان بینی طراح و بستر اجتماعی شامل: جامعه شناسی، زیبایی شناسی ، فلسفه ، پدیدار شناسی است.
امیری ادامه داد:  ضمن اینکه بسترها در جوامع سنتی، مدرن و فرامدرن متفاوت هستند باید در انتخاب ایده به آن مقطع اجتماعی که درآن زندگی می‌کنیم و تحت تأثیر آن هستیم توجه کنیم؛ در واقع ایده را با مطالعه تاریخی و مطالعه بسترهای اجتماعی آن زمان می‌توان یافت.
عضو کمیته تخصصی سازمان نظام مهندسی استان البرز افزود: جنبه‌های عینی ایده نیز شامل فرم، مصالح، نور، بافت، رنگ، تکنولوژی، آب، گیاه و دیوار سبز، چیدمان است که برای به کار گرفتن جنبه‌های ذهنی و عینی در هر ایده‌ای باید به همه جوانب از جمله امکانات موجود، شرایط اقتصادی و نگرش مخاطبان آن پروژه توجه داشته باشید.
امیری در پایان گفت: معماری در زمینه خلاقیت و نوآوری، یکی از پیشگام ترین هنرها می‌باشد و شما باید در وهله اول توانمندی‌های خود را بشناسید که آیا در این رشته موفق خواهید بود یا نه و سپس وارد این حرفه شوید؛ چراکه دانش و علم نظری در معماری کافی نیست؛ بلکه خلاقیت، ایده نو و خلاقانه در خلق آثار هنری بسیار مهم و کلیدی است که در راستای تحقق این امر مطالعه و تحلیل آثار هنری و معماری ضروری است.
گفتنی است این نشست با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان البرز روز گذشته 6 اسفندماه برگزار شد.

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: