چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در مراسم تقدیر از رزمنده بزرگ دانشگاه تهران عنوان شد؛ مهدی طحانیان: باید آن فرهنگ انقلابی را با گفتن خاطره‌ها در دل جوانان زنده کرد
تاریخ انتشار: سه شنبه 30 بهمن 1397

نشست و دیدار صمیمی با مهدی طحانیان، دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه تهران، رزمنده بزرگ انقلاب (سرباز کوچک امام (ره)) همراه با تقدیر از این آزاده سرافراز، یکشنبه 28 بهمن 1397، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که باحضورحسن فارسی، معاون فرهنگی‌سازمان جهاددانشگاهی تهران؛ حجت الاسلام محمدمهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران؛ محمدعلی زارع، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و حجت الاسلام مهدی ساداتی‌نژاد، معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد؛ مهدی طحانیان که در زمان جنگ تحمیلی و در سن 13 سالگی به اسارت درآمده بود، خاطرات خود را از آن دوران بیان کرد.

طحانیان با بیانی شیوا، خاطراتی از جنگ تحمیلی، عملیات بیت المقدس، سختی‌های جنگ و صلابت اسرا در اردوگاه های دشمن را نقل کرد.

این آزاده سرافراز ضمن اشاره به تبلیغاتی که در زمان اسارت اسرا، علیه نظام و روحیه اسرا توسط دشمن صورت می گرفت، تصریح کرد تمام این تبلیغات باعث سرخوردگی خود دشمن می شد زیرا هیچ اسیری بازیچه این تبلیغات دروغ نمی شد.

طحانیان که فیلمی از زمان اسارت او در حال مصاحبه با یک خبرنگار زن هندی در صدا و سیما پخش شده است، تاکید کرد آن روحیه و فرهنگ انقلابی را باید با نوشتن و گفتن خاطرات در دل جوانان امروز زنده کرد.

مهدی طحانیان با بیان اینکه با وجود سن کمی که داشتیم موانع زیادی بر سر راه ما گذاشتند تا به خط مقدم و جبهه‌ها رفتیم گفت: دوره‌های آموزشی را گذراندیم و حجت را بر ما تمام می‌کردند که جبهه تبعاتی دارد، اما نوجوانان با عشق خدایی این راه را انتخاب کردند.

وی افزود: اول فروردین ۶۱ در عملیات فتح المبین نیروی انسانی می‌خواستند و من از این فرصت استفاده کردم و با اصرار زیادی که داشتم پدرم رضایت داد که در جبهه شرکت کنم.

طحانیان گفت: ما یاد گرفته بودیم که در راه خدا بجنگیم و پیروز شویم و اگر ذره‌ای در عقایدمان تردید می‌کردیم دشمن به هدف خود که ذلت و خواری ما بود، می‌رسید.

وی افزود: با کتاب و فعالیت‌های فرهنگی می‌توانیم این روحیه مقاومت و انقلابی را به همگان منتقل کنیم.

راوی سرباز کوچک امام گفت: ما کم سن و سال بودیم و طعمه‌ای برای خبرنگاران محسوب می‌شدیم و دشمنی بعثی‌ها با ما که اسیر بودیم، بسیار زیاد بود و طبیعی بود که خبرنگاران خارجی با تیپ‌های عجیب که برای مصاحبه با ما رو به روی ما نشستند و با خود گفتم با توجه به باور‌های مذهبی و اعتقادی باید به این خبرنگار تذکر حجاب دهم.

وی با اشاره به اینکه ما عنایت‌های خدا را در جنگ و در لحظه لحظه اسارتمان دیدیم، افزود: نیرو‌های دشمن در زمان اسارت با ما بدترین رفتار را داشتند و بار‌ها نزدیک بود فلج شوم، اما به خواست و عنایت خدا این امر واقع نشد.

طحانیان با بیان ابراز همدردی خبرنگاران با نوجوانان اسیرگفت: خبرنگاران ما را پس از مصاحبه مورد تفقد قرار می‌دادند و گریه می‌کردند؛ در حالی که این خبرنگاران پیش از مصاحبه قرار بود از صدام برای یک جنگ روانی هدیه دریافت کنند، اما صدام با استفاده از رسانه به اهداف خود نرسید.

طحانیان در پایان سخنان خود ضمن اشاره به زیارت کربلا در انتهای دوران اسارت به داکنش زنان شیعه در بین الحرمین پرداخت و گفت: زنان در کربلا نسبت به اسرای ایرانی ابراز احساسات فوق العاده ای داشتند و در دوطرف بین الحرمین به حال اسرای ایرانی گریه می‌کردند.

در ادامه حجت الاسلام محمدمهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با اشاره به رمز بقاء و چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: پایبندی به اعتقاداتمان باعث می‌شود محکم بایستیم.

وی در خصوص اعتماد حضرت امام(ره) به مردم خاطره‌ای از آیت الله بهاءالدینی(ره) نقل کرد و گفت: ایشان در جلسه‌ای سه بار از حضرت امام(ره) در مورد اعتماد به مردم پرسیده بود و حضرت امام(ره) گفته بود: «قلب مردم دست ماست...» و آن اخلاص امام(ره) است که با وجود مردم سروکار دارد و انقلاب را از خودشان و صیانت از انقلاب را وظیفه خودشان می‌دانند و اگر انگیزه ما انگیزه الهی باشد در تمام مراحل پیروز می‌شویم.

حجت الاسلام مهدی ساداتی‌نژاد، معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در سخنانی مهدی طحانیان و امثال ایشان را نمادی برای افتخار و مباهات کشور و نظام دانست و گفت: مهم ترین رسالت ما این است فرهنگ جهادی و استقامت را به نسل امروز منتقل کنیم.

وی پیشنهاد کرد خاطرات زندگی آزادگان علاوه بر کتاب، به صورت فیلم هم تهیه شود؛ چون اینان قهرمانان ما هستند.

در ادامه برنامه، غلامحسین الهام، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و وزیر اسبق دادگستری، ضمن اشاره به پاسخ کوبنده طحانیان به سؤال طراحی شده خبرنگار خارجی گفت: هیچگاه صلابت بیان و محکمی اعتقادات ایشان را فراموش نمی‌کنیم که به خبرنگار گفت «امام» رهبر ماست؛ اگر گفت جنگ، جنگ می‌کنیم، اگر گفت صلح، صلح می‌کنیم و با شجاعتی مثال زدنی،  اهداف دشمن را خنثی کرد.

وی با اشاره به نشست صمیمی با مهدی طحانیان گفت: یکی از بهترین سخنرانی‌هایی که شنیدم و به من آرامش داد و دارای انسجام معنا بود و حرفها از درون می‌جوشید، همین دقایقی بود که در خدمت آقای طحانیان بودم. امیدوارم که این حال بماند و به ما سرایت کند و به این حال غبطه می خوریم. جامعه و مسئولین ما به این حال و عدم سوء استفاده از آن حال، نیاز دارند.

در انتهای این نشست، مهدی طحانیان توسط سازمان جهاددانشگاهی تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ مورد تقدیر قرار گرفت.

شایان ذکر است از سوی برگزارکنندگان این مراسم، کتاب خاطرات این آزاده سرافراز به حاضران در جلسه اهدا شد.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: