جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- دوره تفسیر موضوعی قرآن مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
آغاز هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی
تاریخ انتشار: دوشنبه 29 بهمن 1397

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان البرز، احمدرضا فیروزی، سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان البرز در مراسم افتتاحیه مرحله دانشگاهی هشتمین دوره مناظرات دانشجویی که روز گذشته 27 بهمن ماه در دانشگاه فرهنگیان آغاز شد، گفت: این مسابقات برای چهارمین سال متوالی توسط جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در دانشگاه‌های این استان برگزار می‌شود که اولین دوره در استان البرز با هشت تیم از دانشگاه‌ها اجرا شد و در دوره‌های بعدی دانشجویان ضمن اینکه با هدف مناظره و نحوه ی اجرای آن آشنا شدند تعداد این تیمها گسترده تر شد و دانشجویان دغدغه پیدا کردند.

 

وی افزود: با توجه به استقبال دانشجویان فرهنگیان  و تشکیل 12 تیم از دانشگاه‌های حکیم فردوسی و امیر کبیر دانشگاه فرهنگیان هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی به صورت دانشگاهی در این دانشگاه برگزار شد.

فیروزی یادآور شد: مناظرات برای ما هم یک هدف است، «و جادلهم بالتی هی احسن» ، قرآن ما را فرامی‌خواند به اینکه از جدال احسن استفاده کنیم، در مسابقات مناظره هدف  فرهنگ گفتگو است و قصد داریم فرهنگ گفتگو را در جامعه و دانشگاه نهادینه کنیم؛  چراکه تا زمانی که فرهنگ گفتگو در جامعه نهادینه نشود خیلی از مسائل در سطح خرد و کلان حل نخواهند شد و جامعه نیازمند گفتگو است.

وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم با هم دیگر به شیوه‌های مستند و مستدل گفتگو کنیم شاهد یشرفت نخواهیم بود، این مسابقات زمینه و بستری را فراهم می‌کند که گفتگو در دانشگاه صورت بگیرد.

سرپرست جهاددانشگاهی البرز گفت: این مسابقات زمینه اجتماعی شدن دانشجویان را فراهم می‌کندکه لازمه آن رسیدن به خودباوری است؛ در واقع اگر به خودباوری نرسیم نمی‌توانیم خیلی از کارهای بزرگ را انجام بدهیم. مناظرات زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که ما از فضای کوچکتر به یک فضای بزرگتر راه پیدا کنیم، اگر شما عملکرد تیم‌های برنده را دنبال کنید متوجه می‌شوید که ما به هدف خود رسیده‌ایم.

فیروزی یادآور شد: اگر ما برگردیم به قبل از انقلاب ، جریان های دانشجویان باعث به ثمر رسیدن انقلاب شد، من خودم خیلی امیدوارم که این مسابقات کمک کند تا دانشجویان بتوانند به عرصه‌های بزرگتر ورود پیدا کنند.

وی گفت: فرهنگ گفتگو اگر نباشد با خطرات جدی مواجه هستیم، در جمع خودمان ما توانستیم با فرهنگ گفتگو از خطرات اجتناب کنیم،  ما اگر فرهنگ گفتگو را نهادینه کنیم می‌توانیم از بسیاری از مشکلات اجتماعی جلوگیری کنیم

فیروزی افزود: متاسفانه هرگاه که از گفتگو فاصله گرفته‌ایم دچار ضعف‌های جدی شده‌ایم و در این زمینه می‌توانیم به ضعف‌های تاریخی نیز اشاره کنیم؛ سرنوشت اندیشمندانی چون حلاج، سهروردی و عین القضات نشان از جامعه‌ای می‌دهد که در آن گفت وگو و تضارب آرا و تحمل عقاید مخالف به حداقل ممکن می‌رسد.

این مسئول تاکید کرد: مسابقات مناظرات دانشجویی می‌تواند این فرصت را فراهم کند که دانشجویان برای گفتگو و نقد و تضارب آرا پیش قدم باشند و به تدریج این فرهنگ را در جامعه نیز تزریق نمایند.

فیروزی در پایان افزود: مناظرات از مطالبات مقام معظم رهبری است، ما باید به این مطالبه پاسخ درستی دهیم.ما باید کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه فراهم نماییم، امیدواریم این مسابقات کلیدی برای رسیدن به بستر های دیگر و پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری است.

دکتر نصرالله صالحی، سرپرست پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان البرز در مراسم افتتاحیه مرحله دانشگاهی هشتمین دوره مناظرات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان البرز ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: تقارن شروع ترم با شروع مناظرات را به فال نیک می‌گیریم، امیدواریم شروع خوبی داشته باشیم و به نتیجه خوبی برسیم و همچنین ازجهاد دانشگاهی استان البرز کمال تشکر را داریم که به دانشگاه فرهنگیان نگاه ویژه‌ای داشتند.

وی افزود: این طرح پایلوتی است برای ۳۱استان در دانشگاه فرهنگیان، این یک امر بسیار مهم و اساسی است و امیدوارم که در دانشگاه نهادینه شود.

صالحی یادآور شد: مناظرات برای ما برنامه است، کلیدی و اصل است؛ چراکه دانشجو معلمان ما بعد از اینکه فارغ التحصیل می‌شوند، مشغول تدریس خواهند شد و در حوزه‌ی تدریس کلام، فن مناظره و مجاب کردن مخاطب مهم است.

ما در طول دوران تحصیل دانشجویان واحدهایی تحت عنوان کارورزی داریم، امیدواریم میدان عمل گسترده شود و دانشجویان شرکت کنند، علت تشکیل این مناظرات هم این است که ما می‌خواهیم بیش از ۵۰ درصد دانشجویان را  تشویق کنیم که در این مسابقات حضور داشته باشند، دانشجویان وقتی با هم دیالوگ می‌کنند و مناظره می‌کنند در آینده و در طول دوران معلمی موفق هستند.

وی گفت: ما معلم شنونده نمی‌خواهیم بلکه معلم سخنگو می‌خواهیم و این به کار می‌آید، در استان البرز این نکته کلیدی تر است؛ چرا که ما قطب علوم اجتماعی هستیم و ابزار علوم اجتماعی زبان، بیان و کلام است این مسابقات می‌تواند بچه‌ها را ورزیده تر کند.

صالحی در پایان گفت: امیدواریم که با حمایت ما و جهاد دانشگاهی این پروسه ادامه پیدا کند و بتوانیم جایگاه رفیعی در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم. و این کار فرهنگی باعث شود که سطح دانشجو معلمان در حوزه مناظره بالاتر برود.

در ادامه مهدی صاحب الامری، مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان استان گفت: مناظرات اخلاقی دارد، همه شما کتاب آیین زندگی را پاس کرده‌اید، یکی از اخلاقهایی که آن جا بحث می‌شود اخلاق مناظره است، به حمدالله اخلاق مناظرات در این دوره رعایت شده است.

وی افزود: نهاد مقام معظم رهبری از این گونه مناظرات حمایت خواهد کرد، هم حمایت معنوی هم حمایت علمی.

امیدوارم انشالله امسال گروهی که به مراحل بعدی راه پیدا می‌کند رده‌های اول را کسب کند.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری گفت: لازمه مناظره این است که دانشجویان مطالعه شان را بیشتر کنند، قدرت بیان و کلام خود را بالا ببرند و از منابع معتبر استفاده کنند، از عزیزان اجرایی تشکر می‌کنم و این جای خوشحالی و شعف دارد که این بستر در دانشگاه فرهنگیان مطرح شده است.

وی در پایان افزود: در مناظرات موضوعات اهمیت دارد اما نوع استدلال و نوع بیان اهمیت ویژه‌ای دارد، در حوزه علمیه یکی از مواردی که باعث قوی شدن فن بیان طلاب می‌شود همین مناظرات است.امیدوارم این مناظرات زمینه ساز پیشرفت ما شود.

در نخستین مسابقات مرحله دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان استان البرز دو تیم «تبیان» و تیم «سروش» از دانشگاه فرهنگیان حکیم فردوسی با عنوان گزاره «مهمترین دلیل بالا رفتن آمار طلاق، ضعف در مهارتهای ارتباطی زوجین است»، به رقابت پرداختند که تیم سروش به عنوان تیم مخالف برنده شد.

در مسابقه دوم با گزاره «برای پذیرش دانشجو، استناد به سوابق تحصیلی بهتر از کنکور است.»، تیم «دیالمه» به عنوان مخالف برگزیده شد.

در مسابقه سوم با عنوان گزاره «برخورد با نویسنده ی مطلب خلاف قانون در یک روزنامه راه حل بهتری نسبت به تعطیلی کل روزنامه است.»، تیم «صاعد» در جایگاه مخالف به برتری دست یافت و تیم افق به عنوان تیم بازنده برتر معرفی شد.

مسابقه چهارم با عنوان گزاره «علت اصلی ناآرامی‌های دی ماه 1396 نارضایتی اقتصادی مردم بود.» با برتری تیم «هانیل» پایان یافت.


در مسابقه پنجم با عنوان گزاره «تفکیک جنسیتی در دانشگاهها منجر به بهبود روند تحصیلی دانشجویان می‌شود.»، تیم «آرمان» با کسب امتیاز بیشتر در جایگاه مخالف بر تیم «ورهان» فائق آمد. تیم رایان با انصراف تیم آنیل به مرحله بعدی راه پیدا کردند و تیم ورهان به عنوان بازننده برتر معرفی شد.

لازم به ذکر است در این دوره از مسابقات تیمهای سروش، دیالمه، صاعد و افق از دانشگاه فرهنگیان(حکیم فردوسی) و تیمهای هانیل و آرمان و رایان و ورهان  از دانشگاه فرهنگیان(امیر کبیر) به مرحله بعدی راه یافتند.



ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: