شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
حرکت دانش‌آموزان همدانی؛ شتاب‌دهنده در تحقق انقلاب
تاریخ انتشار: سه شنبه 23 بهمن 1397

یک فعال قرآنی و انقلابی همدان گفت: جنبش ۳۰ مهر دانش‌آموزان همدانی نقش شتاب‌دهنده داشت و انقلاب را به جلو سوق داد، پس از آن واقعه ۱۳ آبان به پیروی از دانش آموزان همدانی شکل گرفت.

حرکت دانش‌آموزان همدانی؛ کاتالیزگر انقلابدر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دنبال جمع‌آوری خاطرات آن دوران در استان همدان، گفت‌وگوهایی با مبارزان انقلابی صورت گرفته است. به سراغ یکی از مبارزان همدانی که در دوران انقلاب دانش‌آموزی مبارز علیه رژیم طاغوتی بوده است، رفته‌ایم.

حجت الله کریم‌پور مبارز انقلابی استان و فعال فرهنگی، با حضور در دفتر ایکنا در نشست خاطره‌گویی انقلاب اظهار کرد: در سال ۱۳۴۲ پیرو صحبت‌های امام راحل که فرمودند«سربازان من در گهواره هستند»؛ مرحوم حاج رحیم مسکین جلساتی را ویژه نونهالان ۷ سال به بالا راه‌اندازی کرد که در این جلسات فعالیت‌های قرآنی صورت می‌گرفت.

وی افزود: از سال ۱۳۴۲ به بعد آموزش ‌احکام، قرآن، نماز و مسائل سیاسی مذهبی در جلسات راه‌اندازی شد و حدود ۴ هزار نفر قبل از انقلاب در این جلسات آموزش دیدند.

کریم پور با بیان اینکه ۱۵۰ نفر از شهدای دفاع مقدس هم‌چون حسن صوفی، حسن ترک، فرجیان زاده، فراهانی، شهید چیت‌سازان و علی خوش‌لفظ تربیت‌شدگان این جلسات قرآن حاج‌آقا مسکین بودند، گفت: شخصیت سیاسی و مذهبی شهدای فرمانده در جلسات مذکور شکل گرفت، این جلسات تربیت محور بودند که حاصلش شهدا و جانبازان دوران دفاع مقدس هستند، در حال حاضر نیز این جلسات دایر است.

این مبارز انقلابی با اشاره به اینکه از سن ۷ سالگی در جلسات مرحوم مسکین حضور داشته است، بیان کرد: مربی یکی ازاین جلسات شهیدحق گویان بود در این جلسات ضمن فراگیری قرآن و احکام و آشنایی با افراد انقلابی، هادی خضریان هم قرآن را تفسیر می‌کرد و هم مسائل سیاسی را، علاوه بر این در حاشیه جلسه به صورت پنهانی اعلامیه‌ها و بیانیه‌های امام خمینی (ره) قرائت می‌شد.

وی اشاره‌ای به نحوه به شهادت رسیدن معلم قرآنی شهید حق‌گویان کرد و گفت: حسن حق‌گویان در حال حمل یک نارنجک برای انفجار شهربانی، به شهادت رسید و ساواک از دادن جنازه ایشان امتناع می‌کرد.

وی با بیان اینکه شهید خضریان در درگیری‌ها و فعالیت‌های سیاسی نقش اساسی داشت، گفت: آن روزها در دبیرستان ما نیز برای ساماندهی تظاهرات نقش داشتیم و این برنامه‌ریزیها منجر به شکل‌گیری اتفاقی بزرگ در بین دانش ‌آموزان شد. در ۳۰ مهر جنبش دانش آموزی همدان تشکیل شد، قبل از آن فعالیت‌ها به‌صورت پراکنده در مدارس وجود داشت اما در آن روز قرار شد بصورت یکپارچه در میدان امام(ره) کنونی که آن موقع میدان پهلوی بود تجمع کنیم.

وی افزود: شهربانی و ساواک احساس کردند کنترل شهر از دست آنها خارج شده به همین دلیل شروع به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور کردند و درگیری صورت گرفت، یکی از نظامی‌ها از بالای هتل یاس خیابان شهدا شروع به تیراندازی کرد و چند تن را به شهادت رساند.

کریم‌پور با اشاره به اینکه در جنبش ۳۰ مهر حدود ۲ الی ۳ نفر به شهادت رسیدند، گفت: در آن روزها امام در پاریس بودند و بخاطر این حرکت انقلابی دانش‌اموزان همدانی سخنرانی کردند.

وی افزود: فردای این تظاهرات دانش‌آموزی یعنی روز ۱ آبان دانشجویان، کارمندان و ادارات نیز اعتصاب کرده و در مقابل دادگستری تجمع کردند و خواستار اعدام قاتلان این حادثه شدند.

 

نقش دانش‌آموزان همدانی در پیروزی انقلاب اسلامی

وی در ادامه اذعان کرد: جنبش ۳۰ مهر نقش شتاب‌دهنده داشت و انقلاب را به جلو سوق داد، پس از آن واقعه ۱۳ آبان به پیروی از دانش آموزان همدانی شکل گرفت.

کریم پور با اشاره به شکل‌گیری گروه انقلابی مختار پس از حادثه ۳۰ مهر اظهار کرد: این گروه ۵ نفره پس از ۳۰ مهر به فرماندهی شهید احسان تقی‌پور راه‌اندازی شد در این گروه کار تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌شد، با ورود حضرت آیت‌الله مدنی به همدان، فعالیت‌های گروه مختار را با ایشان هماهنگ می‌کردیم.

کریم‌پور گفت: تمام امکانات خود را به آیت الله مدنی ارائه کردیم و از ایشان سوال کردیم که آیا می‌توانیم در بین گروه‌های ارتشی که به مردم حمله می‌کنند نارنجک بیندازیم که ایشان مخالفت کردند. مدیریت آیت الله مدنی باعث شد درگیری‌های نظامی در همدان کمتر شود و بیشتر تجمع‌های مردمی توسط ایشان هدایت می‌شد و به نوعی مسالمت‌آمیز بود.

این فعال قرآنی و انقلابی در ادامه بیان کرد: نزدیکی پیروزی انقلاب در مسجد جامع همدان به آیت الله مدنی گفتند می‌خواهیم مجسمه شاه در میدان را پایین بیاوریم، که ایشان مخالفت کردند و گفتند درست می‌شود و اجازه اقدام این امر را نداد چرا که این اقدام عده‌ای از مردم را به شهادت می‌رساند.

وی افزود: در همان شب، نیمه شب خود ماموران شاه مجسمه را پایین آورده و به پادگان قهرمان انتقال دادند. چراکه ساواکیان از این ماجرا مطلع شده بودند و خود اقدام کردند.

کریم پور با اشاره به اینکه محل فعلی پادگان ابوذر و ساختمان فعلی پزشکان درآرامگاه بوعلی مقر ساواک بود، گفت: در سفرهای خود به قم و جمکران شعارهایی را فرا می‌گرفتیم و در همدان انتقال می‌دادیم. مسائل سیاسی بین افراد مذهبی همدان رد و بدل می‌شد، که اکثراً از افراد جلسات امام زمان( جلسات قرآنی حاج آقا مسکین) بودند.

این مبارز انقلابی عنوان کرد: جلسات، قبل از انقلاب خانگی بود و بعد از انقلاب توسعه یافت و به ۱۴۰ جلسه رسید که از سال ۱۳۴۳ در همدان فعالیت دارند و در سال ۱۳۹۱ توسعه گسترده پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه جلسه دختران نیز به ۵۵ جلسه رسیده و جلسات پسران ویژه ۷ تا ۱۵ سال به ۸۵ جلسه رسیده است، گفت: تمام این جلسات دارای سازماندهی منظمی بوده و علاوه بر معارف قرآنی و احکام نماز، مسائل سیاسی به همراه جوایز و مداحی جلسه ویژه و اردوهای فرهنگی تفریحی در این جلسات برگزار می‌شود.

 

وضعیت درس قرآن در دوران طاغوت

کریم‌پور خاطرنشان کرد: در آن روزها درسی با عنوان قرآن در مدرسه ما برگزار می‌شد و معلم قرآن ما فردی به شدت بی‌حجاب، با ناخن‌های بلند و لاک زده و پای برهنه و آرایش کرده سر درس قرآن حاضر می‌شد او هیچ اطلاعی از قرآن نداشت و از من که قرآن را بلد بودم می‌خواست تا قرآن بخوانم.

کریم پور در ادامه بیان کرد: قبل از انقلاب ایران به تمام معنا مستعمره بود شاید در ظاهر اینگونه نبود اما در عمل کاملا مستعمره بودیم؛ از لحاظ اقتصادی کشوری مصرفی و وابسته‌ای بودیم، فقر بشدت بیداد می‌کرد، سال ۴۸ برق به همدان آمد و قبل از آن مردم هیچ وسیله‌ای نداشتند، زندگی سنتی بشدت اولیه بود.

وی ادامه داد: اغلب خانواده‌ها لباس‌های دست دوم مردم بالای شهر را می‌پوشیدند و هر لباس به چند برادر و خواهر انتقال داده می‌شد، از نظر تغذیه برنج و کباب خیلی کم پیدا می‌شد آن هم برنج آمریکایی نه ایرانی، اغلب فرزندان کار می‌کردند اما باز هم زندگی فقیرانه‌ای داشتند.

وی با اشاره به وضعیت نظامی بیان کرد: در پایگاه هوایی تهران مستشار آمریکایی سرهنگ نیروی هوایی را حیوان خطاب قرار می‌داد و پول کلانی برای حضور خود در ایران می‌گرفتند، وقتی این توهین را به سرهنگ ایرانی کرد آن سرهنگ از این مستشار شکایت کرد فردای همان روز به پایین‌ترین رده و زباله‌جمع کن تنزل داده شد.

کریم پور با اشاره به وضعیت فرهنگی گفت: به ساعات شرعی توجهی نمی‌شد اذان ظهر در رادیو راس ساعت ۱۲ پخش می‌شد و توجهی به وقت شرعی آن نداشتند و این تنها برای ساکت کردن علما اتفاق می‌افتاد، دانش‌اموزان مذهبی در مدارس تحقیر می‌شدند، مردم مذهبی در انتخابات شرکت نمی‌کردند فقط تعدادی کارمند و ادارات به دلیل اینکه موظف بودند، ما شهروند درجه ۳ محسوب می‌شدیم.

وی افزود: همین مسائل باعث شد که نیروهای مذهبی باهم متحد شوند، راهپیمایی‌ها از مساجد شکل می‌گرفت و اتحادی ایجاد کرد که باعث شکل‌گیری قیام مردم قم شد.

کریم پور در ادامه بیان کرد:سیستم امنیتی ساواک خیلی قوی نبود اما رعب زیادی را ایجاد می‌کرد، استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی در هیچ بعدی وجود نداشت، در عرصه‌های علمی هرکسی اجازه ورود نداشت.

این فعال قرآنی و انقلابی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب در همه ابعاد عدالت‌خواهانه و مردمی است و با نوساناتی که پیش می‌رود به انقلاب مهدی (عج) متصل می‌شود در این کار اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما با رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انقلاب و حوادث مدیریت می‌شود و به برکت خون شهدا اهداف انقلاب اسلامی به ثمرخواهد نشست.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: