پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری در دورهمی صمیمانه جمعی از فعالان و پیشکسوتان رسانه استان در ایسنا قزوین
تاریخ انتشار: یکشنبه 18 آذر 1397

به گزارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قزوین، در این مراسم صمیمانه جمعی از پیشکسوتان و فعالان رسانه استان به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه رسانه پرداخته و راهکارهای افزایش ضریب نفوذ اخبار تولیدی در رسانه‌ها را مورد توجه قرار دادند که در ذیل مشروح آن بیان شده است.

آماده برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش در حوزه رسانه هستیم

فرشاد پیله‌چی مدیرمسئول خبرگزاری ایسنا در استان قزوین و رئیس جهاددانشگاهی استان در این نشست با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه ایجاد یک هم‌افزایی در فضای رسانه‌ای استان است، اظهار کرد: باید در وضعیت کنونی هر کسی در هر پست و جایگاهی که قرار دارد با داشتن روحیه همدلی و مساوات قدمی را به سمت جلو بردارد.

وی تصریح کرد: مخابره اخبار خوب، مفید و امیدبخش در رسانه‌ها توصیه‌ای است که مقام معظم رهبری در دیدار اعضای خبرگزاری ایسنا خطاب به رسانه‌ها مورد تأکید قرار دادند که این موضوع می‌تواند رسالت جامعه رسانه‌ای کشور باشد.

این مسئول یادآور شد: دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در مجموعه جهاد دانشگاهی به‌مانند دو بالی مهم در حوزه اختصاصی خود در حال فعالیت هستند که تلاش می‌شود این رسالت به‌صورت عملی و علمی مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرمسئول خبرگزاری ایسنا در استان قزوین در ادامه بر اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی استان برای برگزاری دوره‌های تخصصی در حوزه آموزش رسانه‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: سرفصل‌های لازم برای دوره‌های آموزشی تخصصی در رسانه‌های استان قزوین برنامه‌ریزی شده که در صورت جذب اعتبارات لازم این دوره‌ها برگزار خواهد شد.

مخاطب شناسی یکی از ملزومات رسانه‌های امروز است


علی حیدر شاه‌حسینی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین در این نشست صمیمانه با بیان اینکه خبرگزاری ایسنا در زمان تأسیس خود دنیای جدیدی را به روی رسانه‌های کشور باز کرد، اظهار کرد: ایسنا اولین رسانه‌ای بود که بر مبنای اینترنت خروجی خود را بنیان نهاد و  راه را برای دیگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور در این عرصه باز کرد.


وی افزود: در حقیقت این تغییر با آری گفتن به تکنولوژی روز مخاطبان عام را جذب کرده و انقلابی واقعی در عرصه خبرگزاری‌ها ایجاد کرد.

شاه‌حسینی با اشاره به وضعیت  فعالیت رسانه‌های استان عنوان کرد: در فضای رقابتی پیش رو باید چارچوب مشخص ایجاد شود و رسانه‌ها خود را مقید به اصول لازم بدانند.

این فعال رسانه تأکید کرد: در دنیای رقابتی رسانه‌های امروز باید گاهی به عقب برگشت و اصول اخلاقی و انسانی که امری بالاتر از فضای رقابتی است را مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: اخلاق امری واجب است که رسانه‌ها باید نسبت به آن توجه و همت بیشتری داشته باشند اما امروز شاهد آن هستیم که برخی این امر مهم را به بهانه‌های واهی زیر پا می‌گذارند که زیبنده رسانه‌ها نیست.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین خاطرنشان کرد: رقابت‌های رسانه‌ها در عرصه تولید است در حالی که باید این رویکرد تغییر یافته و در عرضه به رقابت پرداخت.

وی با بیان اینکه مخاطب‌شناسی یکی از ملزومات رسانه‌های امروز  است تا بدین معنا بتوانند صدای مخاطبان خود را بشنوند، عنوان کرد: قرار نیست رسانه‌ها شبیه هم بنویسند و یک تک‌صدایی همگانی رخ دهد بلکه باید در هیاهوی مسائل جناحی و سیاسی صدای عامه مردم نیز شنیده و انعکاس یابد.

شاه‌حسینی تصریح کرد: هر رسانه باید زبان خاص خود را پیدا کرده و با پایبندی به اخلاق رسانه‌ای درصدد رفع نیازهای مخاطبان خود حرکت کنند.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین توصیه کرد: برای مخاطب‌شناسی مرکز افکارسنجی ایسپا در جهاد دانشگاهی می‌تواند گام‌های بلندی برداشته و به رسانه‌ها در ادامه فعالیت خود کمک کند.

امروز شاهد افزایش تعداد خبرنگاران در استان هستیم

فرض‌الله فرامرزی مدیرمسئول هفته‌نامه حدیث قزوین و پیشکسوت رسانه استان نیز در این نشست با اشاره به خاطرات خود از ورود به عرصه خبرنگاری گفت: در طول مدت فعالیت رسانه‌ای خود از سال 72 تاکنون خاطرات بسیاری رقم خورده که برای همیشه در ذهنم ماندگار است.


وی افزود: در آغاز کار تعداد خبرنگاران استان شاید به تعداد انگشتان دست بود اما امروز شاهد حضور تعداد بسیاری از افراد در عرصه خبر و مطبوعات هستیم.

این پیشکسوت رسانه‌ای استان قزوین خاطرنشان کرد: نشریات مکتوب استان برای ادامه حیات خود نیازمند انتشار آگهی هستند.

تخریب و شایعه و بی‌اخلاقی از آفت‌های امروز رسانه‌هاست

محمدرضا جباری سرپرست خبرگزاری مهر استان قزوین نیز در این نشست با بیان اینکه حضور در عرصه رسانه در دنیای کنونی نیازمند شعور و داشتن دغدغه لازم است، اظهار کرد: اعتقاد دارم در عین رقابت باید با هم رفیق باشیم و رسانه‌ها در چارچوب تعیین‌شده برای خود گام بردارند.

وی افزود: مدیران و مسئولان رسانه‌ها باید نسبت به تعیین چارچوب در رسانه خود همت کنند تا اعضا و خبرنگاران فعال آن رسانه ضمن توجه به این چارچوب برای پیاده کردن آن تلاش کنند.

جباری یادآور شد: تخریب و شایعه و بی‌اخلاقی رسانه‌ای از آفت‌های امروز رسانه‌هاست که باید آن را کنار گذاشت و در کنار تفاوت‌های حوزه کاری اخلاق را رعایت کرد.

این پیشکسوت حوزه خبر با بیان اینکه نباید از رشد همکارانمان ناراحت شویم و با بی‌اخلاقی، حسادت و شایعه‌پراکنی این رشد را زیر سؤال ببریم، گفت: باید ظرفیت اخلاقی خود را بالا برده و برای ارتقاء جایگاه رسانه‌ای خود همت بیشتری داشته باشیم.

سرپرست خبرگزاری مهر استان قزوین عنوان کرد: مجموعه‌ای که رسالت حرفه‌ای خود را با اخلاق و در سطح کیفی بالا ادامه می‌دهند می‌توانند به‌عنوان الگویی در فضای رسانه‌ها معرفی شوند.

ایسنا قزوین توانسته خطی به‌دوراز خطوط سیاسی را طی کند


عاطفه حسینی رئیس شورای بانوان رسانه استانداری در این نشست با تأکید بر اینکه ایسنای قزوین مجموعه‌ای از خانم‌های توانمند است، اظهار کرد: این خبرگزاری نماد دادخواهی و عدالت‌خواهی است.

وی افزود: خوشحالم از اینکه ایسنا در قزوین توانسته خطی را طی کند که به‌حق به‌دوراز خطوط سیاسی است و این موضوع مورد اذعان بسیاری قرار دارد.

حسینی با اشاره به فعالیت خانه مطبوعات استان قزوین گفت: در مسیر فعالیت این خانه چالش‌ها و موانعی دیده می‌شود که امری بدیهی است چرا که قزوین شهر بندبازی‌های سیاسی بوده و طبیعی است که مدیران سیاسی نگاه سیاسی هم داشته باشند.

وی ادامه داد: تقاضای ما از اعضای خانه مطبوعات استان این است که انعطاف بیشتری داشته باشند تا در فضای تلطیف شده‌ای که ایجاد می‌شود شاهد حل بسیاری از مشکلات رسانه‌های استان باشیم.

رئیس شورای بانوان رسانه استانداری یادآور شد: اگر گارد بی‌انعطاف خانه باز شود مسیر راه باز و تصمیمات اتخاذی نیز راه گشا خواهد شد.

وی در ادامه به تلاش بانوان خبرنگار در استان اشاره و عنوان کرد: عمده زحمات رسانه‌ها بر دوش خانم‌ها است در حالی که با حقوق حداقلی، بیشترین فعالیت را دارند که باید این فعالیت‌ها ارج نهاده شود.

هنوز اهمیت جایگاه آموزش رسانه ناشناخته مانده است


آرش شایسته‌نیا ﺳﺮﺩﺑﯿﺮ ﻧﺸﺮﯾﻪمادران و دختران با تأکید بر لزوم توجه به جایگاه آموزش اهالی رسانه گفت: متأسفانه هنوز اهمیت جایگاه این مقوله در میان رسانه‌های استان ناشناخته مانده و کم‌رنگ است.

وی اضافه کرد: قدم مهمی از سوی متولیان این امر در خانه مطبوعات استان برداشته نشده و آن‌ها نتوانسته‌اند در این فضا عملکرد مثبتی داشته باشند.

شایسته‌نیا عنوان کرد: متأسفانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که متولی در عرصه رسانه است نتوانست در کلاس‌ها و دوره‌های برگزار شده در مرکز علمی کاربردی توفیق زیادی به دست بیاورد.

وی اعلام کرد: خوشبختانه جهاد دانشگاهی استان قزوین با عملکرد موفق خود در راه‌اندازی رشته روابط عمومی توانسته در رشد این رشته موفق باشد.

این پیشکسوت رسانه‌ای استان خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به تعداد بالای خبرنگاران و عکاسان نیاز است در این فضا نیز ورود جدی داشته و نیاز فعالان این عرصه را برآورده سازد.

خانه مطبوعات قزوین هر چه در توان دارد را به کار برده است

هادی درزی رامندی عضو خانه مطبوعات استان قزوین نیز بیان کرد: بسیاری از سیاست‌های استان نشأت گرفته از سیاست‌های رسانه مادر است که گاه موجب دور شدن آن‌ها از رسالت اصلی خود می‌شود.

وی افزود: امروز برخی از خبرگزاری‌ها تبدیل به رسانه‌های عمومی شده‌اند که اگر قرار بود چنین رویه‌ای را در پیش بگیرند دیگر چه نیازی به وجود رسانه‌ها بود چراکه روابط عمومی‌ها در این عرصه فعال هستند.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز قزوین تصریح کرد: رسانه‌ها باید صدای مردم باشند چراکه انعکاس صرف نظرات مسئولان و عدم توجه به دغدغه‌ها و نیازهای جامعه آفتی بزرگ در رسانه‌ها محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خانه مطبوعات قزوین هر چه در توان دارد را به کار برده است، تصریح کرد: بااین‌حال باید انتظارات خود را با توجه به میزان ظرفیت و توان آن مورد توجه قرار داد.

رامندی عنوان کرد: خانه مطبوعات سیاست خود را بر مبنای تعامل قرار داده لذا باید تمامی جامعه خبری استان دست خانه را گرفته و اعضای آن را در پیشبرد اهداف خود یاری‌گر باشند.

اگر رسانه‌ها صدای مردم نباشند جامعه در آینده خسارت آن را خواهد دید

محمدرضا نوروزیان مدیرمسئول نشریه «گذر» با بیان اینکه امروز استان قزوین موقعیت خطرناکی دارد و اتفاقات نگران‌کننده‌ای در حال رخ دادن است، اظهار کرد: اخبار منعکس‌شده نشان می‌دهد که اتفاقاتی بزرگ‌تر و وخیم‌تر از موضوع هفت‌سنگان در استان در حال رخ دادن است که متأسفانه رسانه‌های استان تحلیلی نسبت به آن ندارند.

وی افزود: اگر رسانه‌ها صدای مردم نباشند و به مسائلی که مربوط به خود مردم است بی‌توجه باشند بی‌شک در سال‌های آینده خسارات ناشی از این بی‌توجهی عیان خواهد شد.

نوروزیان تصریح کرد: کسانی که وابسته به دستگاه و نهادهای دولتی باشند نمی‌توانند صدای مردم را منعکس کنند چراکه منابع مالی آن‌ها در صورتی که خلاف نظر مسئولان آن سازمان صحبت کنند محدود می‌شود.

وی بیان کرد: در این رسانه‌ها به‌دلیل شفاف نبودن منابع مالی شاهد آن هستیم که به‌جای شنیدن صدای مردم، صدای سازمان‌ها و یا مسئولان بلند است.

این فعال رسانه‌ای با انتقاد از عملکرد ضعیف رسانه‌های استان در موضوعاتی نظیر زمین‌خواری تشریح کرد: چرا باید رسانه‌ها در مقابل مشاهده حرکات و تخلفات غیرقانونی به‌جای اینکه به مقابله با آن بپردازند به پوشش صرف اظهارات مسئولان اقدام می‌کنند، چرا حقوق شهروندی جامعه را مورد توجه قرار نمی‌دهند؟ این سؤالی است که از رسانه‌های استان داریم.

مدیرمسئول نشریه«گذر» بیان کرد: امروز ارتباط مردم با رسانه‌ها قطع‌شده لذا اگر خواهان آن هستیم که با مردم بوده و حرف آن‌ها را بزنیم باید به سمت جامعه رفته و در بطن مردم وارد شویم.

نوروزیان تصریح کرد: جامعه رسانه‌ای استان می‌تواند به‌گونه‌ای عمل کند که وقتی مسئولان آن‌ها را دیدند فکر نکنند که خبرنگاران روابط عمومی آن‌ها هستند بلکه مسئولان باید از حضور مطالبه‌گر خبرنگاران همواره واهمه داشته باشند.

به‌خاطر بدقولی مسئولان بدهکاریم!

جابر خرم‌نیا رئیس خانه مطبوعات استان قزوین در این نشست با بیان اینکه برخلاف اتهام‌پراکنی‌های صورت گرفته ایسنا در قزوین همواره به‌دوراز سیاسی‌کاری فعالیت خود را انجام داده است، اظهار کرد: متهم کردن این رسانه به ورود در جناح‌بازی‌ها و خطوط سیاسی یک دروغ محض است.

وی ادامه داد: تیم ایسنا در قزوین همواره اولویت خود را دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی قرار دادند که در این وادی توفیقات بسیاری را نیز کسب کردند.

خرم‌نیا با تأکید بر اینکه آموزش در رسانه‌های استان یک اصل اساسی و اجتناب‌ناپذیر است، عنوان کرد: یکی از ایرادات وارده در این حوزه این است که برخی از خبرنگاران استان خود را دانشمند همه‌فن فرض کرده و نیازی در خود برای آموزش و مطالعه جهت ارتقا سطح بینش و آگاهی نمی‌بینند.

مدیر خبرگزاری فارس در استان قزوین تأکید کرد: امروز مسئله آموزش در رسانه‌های استان درگیر مسائل سیاسی شده و گاهی نیز شاهد فضای تخریبی در این حوزه هستیم.

این فعال رسانه‌ای نقطه‌ضعف دیگر استان در مباحث آموزشی را توجه و پرداختن به مسائل کلیشه‌ای و بنیادین صرف برشمرد و افزود: خوشبختانه در جهاددانشگاهی قزوین سرفصل‌های نوینی از جمله دوره‌های خبرنگاری در میدان و خبرنگاری پژوهشی تدوین‌شده که بی‌شک در صورت جذب اعتبار شاهد برگزاری این دوره‌های کارآمد خواهیم بود.

رئیس خانه مطبوعات استان قزوین با اشاره به انتقادات صورت گرفته از عملکرد خانه عنوان کرد: خانه مطبوعات بودجه مستقلی ندارد و متأسفانه شاهد کارشکنی‌های بسیاری نیز برای تأمین بودجه برنامه‌های خانه از سوی برخی مسئولین بوده‌ایم.

وی ادامه داد: هنوز بخش مهمی از بودجه جشنواره مطبوعات استان تسویه نشده و خانه مطبوعات بدهکار است این در حالی است که اعضای خانه روی قول‌های مسئولان برای پیشبرد برنامه‌های در نظر گرفته شده حساب باز و برنامه‌ریزی کرده بودند.

خرم‌نیا تصریح کرد: برخورد سلیقه‌ای از سوی برخی مسئولان در حالی صورت می‌گیرد که هیچ‌کدام از اعضای خانه مطبوعات گرایش‌های سیاسی خود را وارد کار صنفی نکرده‌اند و نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: تا زمانی که خانه مطبوعات منبع و بودجه مستقل نداشته باشد نمی‌توان انتظار کار جدی داشت چراکه در حال حاضر این خانه یک تشکل مدنی است و نهاد صنفی حاکمیتی به شمار نمی‌رود.

عملکرد رسانه‌های استان مطلوب است

علیرضا خدابخش فعال رسانه نیز با بیان اینکه برخلاف نظر برخی از دوستان به نظر بنده امروز رسانه‌های استان قزوین عملکرد مطلوبی دارند، عنوان کرد: رسانه‌های استان حداکثر تلاش خود را برای انعکاس مطالب خوب در رسانه‌های خود به کار بردند و من دید منفی نسبت به عملکرد آن‌ها ندارم هرچند جای بهتر شدن نیز دارد.


وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که رسانه‌های استان در بسیاری از مسائل به‌صورت عمقی ورود پیدا کرده‌اند که تأثیرات آن در جامعه دیده می‌شود.

مدیر سایت قزوین امروز تأکید کرد: امروز رسانه‌های مستقل و خودجوش با مشکلات بسیاری از جمله مشکلات مالی روبه‌رو هستند که همین امر بر عملکرد آن‌ها تأثیرات منفی دارد ازاین‌رو مسئولان باید در حمایت از رسانه‌ها همت بیشتری داشته باشند.

پرورش خبرنگاران تخصصی امری لازم در استان است


فهمیه زارع‌دار عضو خانه مطبوعات استان قزوین با بیان اینکه برخی سخنانی مطرح می‌کنند که گویا در دوره‌ای دیگر زندگی می‌کنند، گفت: وجود نشریات و هفته‌نامه‌ها و کثرت آن در عصر کنونی امری عادی است که نباید افزایش آن را مورد انتقاد قرار داد.

وی بیان کرد: در جامعه‌ای که بداخلاقی در آن رو به گسترش است نمی‌توان رسانه‌ها را از آن مصون دانست بلکه باید به‌دنبال راهکارهای عملیاتی برای مقابله با این بداخلاقی‌ها بود.

مدیرمسئول هفته‌نامه پایش تأکید کرد: پرورش خبرنگاران تخصصی امری لازم است که می‌تواند در پیشبرد اهداف و رسالت‌های رسانه‌ها در استان مفید واقع شود.

وی با انتقاد از نگرش برخی از خبرنگاران نسبت به عملکرد خانه مطبوعات گفت: دید برخی از این افراد یک نگاه تخریب‌گرایانه است که در آن به‌جای ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب فقط به تخریب متوسل می‌شوند.

زارع‌دار تأکید کرد: کلی‌گویی آفت هر تشکل است و من پیشنهاد می‌کنم اصحاب رسانه پیشنهادات تأثیرگذار و راهکارهای خود را برای تعالی هر چه بیشتر خانه مطبوعات استان ارائه دهند.

بسیج رسانه استان از برگزاری گعده‌های انقلابی استقبال می‌کند

حسن عابدینی مسئول بسیج رسانه شهرستان قزوین نیز در این نشست بیان کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) باید فضایی برای به نمایش گذاشتن دیدگاه نخبگان دانشگاه‌ها باشد و نظرات کارشناسانه و علمی آن‌ها را رسانه‌ای کند.

وی بیان کرد: فعالیت ایسنا باید برآمده از متن دانشگاه باشد تا نخبگان پنهان در دانشگاه بدین‌واسطه فرصت ظهور و بروز در جامعه پیدا کنند.

عابدینی با تأکید بر اینکه سازمان بسیج رسانه همواره از برگزاری چنین محافل و دورهمی‌های رسانه‌ای استقبال کرده و می‌کند، بیان کرد: این سازمان همواره به‌دنبال برگزاری گعده‌های انقلابی رسانه‌هاست و هر کدام از رسانه‌ها با طرز تفکرهای مختلف که در راستای چهارچوب انقلاب اسلامی فعالیت داشته باشند می‌توانند از حمایت‌های بسیج رسانه برخوردار باشند.

نایب‌رئیس خانه مطبوعات استان قزوین ادامه داد: برگزاری محافلی نظیر آنچه امروز در خبرگزاری ایسنا انجام شد بسیار اثربخش است چراکه در چنین محافلی می‌توان با تبادل‌نظر زمینه همراهی‌های مثمرثمر، همدلی و همراهی رسانه‌ها را فراهم کرد.

ایسنای قزوین در تلاش است صدای جامعه دانشگاهی باشد

زهرا عبداللهی سردبیر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین نیز در این نشست تأکید کرد: این رسانه همواره تلاش دارد منعکس‌کننده صدای مطالبه‌گرانه و عدالت‌خواهانه دانشجویان و دانشگاهیان استان باشد.

وی افزود: متأسفانه گاهی برای انعکاس و پوشش برنامه‌های خودجوش دانشجویی در برخی از دانشگاه‌های استان با مشکلاتی مواجه می‌شود لذا از مسئولان امر خواهان تعامل و توجه بیشتر برای همراهی با این خبرگزاری در دانشگاه‌ها هستیم.

عبداللهی یادآور شد: در تلاش هستیم خبرگزاری ایسنا در قزوین همواره در مسیر اهداف و برنامه‌های خود گام‌های بلندی را در استان بردارد تا بدین واسطه شاهد حل بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات جامعه به‌ویژه اقشار دانشجویی و دانشگاهی باشیم.


بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم حاضران در جلسه کیک تولد 20 سالگی تأسیس خبرگزاری ایسنا را برش دادند.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: