جمعه 31 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی جشنواره ملی بهار امام جمعه ارومیه
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی: جنبش دانشجویی بسترساز تحقق دانشگاههای نسل چهارم باشد
تاریخ انتشار: شنبه 17 آذر 1397

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: ارزش آفرینی، جامعه پذیری کیفی و تربیت شهروند خوب رسالت اجتماعی دانشگاههای نسل چهارم است.

به گزارش روابط عمومی واحد، امین رستم زاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در نشست صمیمی با اعضای کانونهای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی که صبح امروز 17 آذرماه برگزار شد،  رسالت و مسئولیت اجتماعی دانشگاه های نسل چهارم در مقطع کنونی را ارزش آفرینی، جامعه پذیری و تربیت شهروند خوب عنوان و خاطرنشان کرد: در جامعه امروز لزوم توجه بر رسالت اجتماعی دانشگاه ها بیشتر از رسالت های آموزشی و پژوهشی آن ها حس می شود و امروز ارزش آفرینی دانشگاه در همه حوزه ها مستلزم اعمال پیوست فرهنگی و اجتماعی برای همه اسناد توسعه داشگاه ها است و اگر این مهم لحاظ شود سایر رسالتهای آموزشی پژوهشی ثروت آفرینی راندمان آفرینی و رفاه آفرینی دانشگاهها برای مردم و حوزه های دیگر جامعه هر چه کیفی تر محقق می شود .

وی با اشاره به اینکه وسعت موضوعات فعالیت جنبش دانشجویی محدود و محصور بر کلیشه ها نبوده خاطر نشان کرد:  جنبش دانشجویی باید محرک و بستر  ساز دانشگاهها برای حرکت دانشگاههای نسل اولیه  به نسل های چهارم و جدیدتر باشد

وی با تاکید بر لزوم کیفی سازی فعالیت های دانشگاه ها گفت: توسعه کشور در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیازمند کیفی سازی دانشگاه ها و همگام سازی با دانشگاه های نسل چهارم دنیا است و دانشگاه ها می توانند با محیا سازی محیطی مستعدتر، اندیشه دانشجو را صیقل و غنی تر سازند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی۱۶آذر را روز تجلی بصیرت دانشجویان در مقابل کودتای سیاه آمریکایی توصیف و تصریح کرد: خون دانشجویان شهید ۱۶آذر نشان داد که دانشجویان مسلمان ایران اسلامی برابر استعمار و استبداد ایستاده اند و آزادی خواهانه ابدالتحصیل الگویی برای دانشجویان نسل های دیگر به عنوان مظهر مبارزه با استکبار ، زشتی ها و چالش های سخت جامعه خواهند بود.

رستم زاده دانشگاه را محیط عدالت خواهی و آرمان گرایی قشر جوان و قوای محرکه و پویایی جامعه در حرکت به سمت قله های پیشرفت و توسعه دانست و اظهار کرد: مطالبه گری، پرسشگری و نقد منصفانه با روح دانشجو عجین شده است و باید با فراهم سازی بستر آزاداندیشی در دانشگاه ها نسبت به بصیرت افزایی جوانان بر پایه اندیشه های انقلاب و آرمان های امام راحل اقدام کرد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تقویت خودباوری، جهاد علمی و داشتن بصیرت سیاسی را از مهم ترین وظایف جنبش های دانشجویی در مقطع کنونی برشمرد و افزود: امروز محیط دانشگاه و دانشجویان مهم ترین هدف جنگ نرم دشمنان نظام اسلامی هستند تا پایه های ترقی کشور را از این طریق سست کنند و جنبش های دانشجویی در عین حالی که باید سرآمدان علمی جامعه باشد باید با پیروی از اندیشه سیاسی امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری و با بصیرت مثال زدنی خود همچون جوانان انقلاب خط بطلانی بر اندیشه های واهی دشمنان این آب و خاک بکشند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گفت: رسالت جنبش دانشجویی به شکلی است که از اظهار و ابزار حق و ابطال باطل دریغ نکرده و آنچه برای تعالی مردم ضروری است بدان اعتقاد داشته و پرداخت کیفی بدان می کند.

عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشورگفت:بایدعمق قدرت تحلیلی دانشجو کیفی تر شودو از تحلیل صورت موضوعات به سیرت آنها برسد چرا که وقوف در مرحله اول و تصمیم گیری بر اساس آن او را از پرداخت جوهری به موضوعات دور می کند.

وی گفت:علم و فناوری ابزاری برای رسیدن به اهداف عالیه جوهری انسان است و شور و شوق جوانی به همراه آرمانگرایی دانشجو وی را در مسیر جهاد برای تعالی جامعه پایا و مانا نگه می دارد اما مولفه هایی سبب رخوت این تعالی خواهی در مسیر دانشجو می شودکه باید با آسیب شناسی علمی سبب زدودن اندیشه ای و عملی مسیر از این آفت ها شد.

وی با اشاره به اینکه  زاییده جنبش دانشجویی باید منجر به بستر سازی برای تربیت راهوران مدیران و راهبران اندیشه ای مهندسی توسعه بومی کشور باشد افزود: فهم جنبش دانشجویی از چالش های پیش روی پیشرفت جامعه باید عقلانی ، خلاقانه علمی تر ،واقع بینانه تر عمیق تر ومتفاوت تر از سایرین باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جنبش های دانشجویی باید برای الگو و مدل مدیریت چالش ها و تنگناهای جامعه نسخه علمی و عملی بومی داشته باشد چرا که پتانسیل بی بدیل دانشگاهها متشکل از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در هیچ محیط جامعه وجود ندارد .

وی ادامه داد: بستر سازی برای استفاده عملی از پتانسیل فکری و راهبری اعضای هیات علمی و اساتید و پژوهشگران هر دانشگاه در راستای حل چالش ها بومی و ملی و خلق راهبرد های مدیریتی و توسعه کشور از موضوعات مغ

فول جنبش دانشجویی در دانشگاه ها است که باید جنبش دانشجویی با برنامه ها و مدل عملیاتی تر نسبت به فعال سازی و بهره برداری از این پتانسیل بی بدیل اندیشه ای محیط دانشگاهها و استخراج نسخه های علمی عملی اساتید و اعضای هیات علمی برنامه ریزی جدی تر و عملیاتی تر داشته باشد و برای حل چالش های جامعه و رفاه آفرینی مردم و تعالی مدیریتی و توسعه کشور و ارتقاء بهره وری و راندمان اقتصاد، صنعت، کشاورزی و حوزه های مختلف جامعه پلان و راهبرد و راهکار عملی بر اساس آن طراحی تدوین و ارایه نماید .

رستم زاده ادامه داد: جنبش دانشجویی نباید دل به آرمان های غیر واقعی داده و اهداف موسمی و سراب مآبانه افکار آنان را سیراب کند.

وی با تشریح نظریه‌های مطروحه در خصوص جنبش دانشجویی گفت: نظریه های کارکردگرایانه، انقلابی، هابرماس و نظریه جنبش های جدید اجتماعی و فرهنگ سیاسی و... با آرمانها و سر مشق های مختلف ارایه گردیده است اما باید برای هر جامعه مطابق با زیست بوم توسعه آن کشور مدل و نظریه ای بومی در موضوعات مختلف خلق و ارائه و آسیب شناسی گردد تا موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه فضای ذهنی دانشجویان شدیدا متاثر از فضای سایبری و مجازی است گفت: این فضا نیازمند خوراک های جذاب ، منحصر بفردتر، پیچیده تر و خاص تر است که متاسفانه یکی از رسالت های نوین اما مغفول جنبش دانشجویی قلمداد می شود.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: تاکید و تکیه بر هویت دینی و ارزشی نکته موفقیت و سعادت جنبش های دانشجویی است و باید بر این مبنا راهبرد کیفی داشته و برای دانشجویان و دانشگاه ها خلق ایده و رویداد فرهنگی سیاسی اجتماعی و اقتصادی جذاب و بدیع داشته باشند.

وی گفت: سبک زندگی و فرهنگ آن باید یکی از دغدغه های جوهرین جنبش دانشجویی تلقی شود چرا که ضریب رشد یک جامعه رابطه معنا داری با سبک زندگی کیفی و هوشمند مردم کشور دارد که مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت آن تکیه و توصیه داشته‌اند و باید در زیر شاخه های متنوع و متعدد آن با واکاوی خلاقانه برنامه ریزی موثر شود.

وی استفاده از ظرفیت و تاثیر بی نهایت هنر و آثار هنری که شامل حوزه های مختلف زیباشناختی است را از دیگر زمینه های بکر و حوزه های فراموش شده کاری جنبش دانشجویی برای اثرگذاری فرهنگی در دانشجویان و دانشگاهها ذکر کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تقویت روحیه کار مشارکت جمعی و تیمی و عمل به آن با نهادینه سازی اعتقادی عملی در اندیشه دانشجویان با بصیرت دهی تکنیک ها و راهبردهای آن را از دیگر رسالت های جنبش دانشجویی عنوان کرد و افزود: فکر آفرینی، نو آوری، کار آفرینی و ارزش آفرینی، اخلاق مداری، داوری عقلانی، فرهنگ مناظره توسعه مدار، قانون مداری شهروند مداری، بصیرت آفرینی از دیگر موضوعات و رسالت های کاری اصیل جنبش دانشجویی است.

وی گفت: چشم طمع بیگانگان خارج از کشور همیشه برای ابزار قرار دادن جنبش دانشجویی باز و فعال است و آنها برای این مهم برنامه ریزی خلاقانه هدفمند عملیاتی و غیر مستقیم و حرفه‌ای دارند.

رستم زاده  گفت: جنبش دانشجویی باید به شکل و کیفیتی بستر تفکر مدیریتی آموزشی در محیط دانشگاه خلق و یا حساسیت زایی نماید که راهبردهای آموزشی،پژوهشی و فرهنگی مدیریت دانشگاه ها بجای دانش آموخته تخصصی، کار آموخته علمی تخصصی تربیت کنند.

وی گفت:تقویت نگاه بین رشته ای امروزه موضوعی مهم در مباحث توسعه علمی دانشگاهها و کشور های توسعه یافته جهان به شمار میآید که باید فرهنگ علمی دانشگاهی با اتخاذ تدابیر علمی آموزشی پژوهشی و خصوصا فرهنگی به سمتی پیش روند که فی ما بین رشته های مختلف تحقیقات و مقالات و پروژه های مشترک تعریف شده و برای تعالی کشور به دست مدیران و بخش صنعت برسد.

این مدرس حقوق دانشگاه ادامه داد: بعنوان نمونه مصداقی محیط حقوقی کسب و کارها و یا محیط حقوقی  اقتصاد و بازاریابی و سایر علوم مختلف کاربردی موضوعی بکر و مغفول است که در کشورهای خارجی تالیف کتب و مقالات بسیاری در این زمینه وجود دارد اما در کشور به آن پرداخت جدی و علمی نشده است و جای کار بسیار در تمامی علوم دارد که باید آهنگ تغیر نگاه و نگرش کاربردی و فرهنگ علمی در مقالات و کتب و مطالعات بر این نوع نگاه بین رشته ای سریعا آغاز شود چون برای ارتقاء و رشد حوزه های مختلف جامعه بسیار حیاتی اما متاسفانه گمنام و مغفول است.

در ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ و ارایه راهکارهای چگونگی طراحی رویدادهای خلاقانه دانشجویی به اتمام رسید.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: