سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
نحوه‌ی ‌داوری و تعیین موضوعات روز جامعه تا جوایز و جزییات دقیق زمان برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی
تاریخ انتشار: چهار شنبه 14 آذر 1397

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست خبری هفتمین دوره‌ی مسابقات ملی مناظره‌ دانشجویان ایران نشان خواجه نصیرالدین طوسی صبح امروز (13 آذرماه) با حضور دکتر علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، مهندس کاظمی دبیر مسابقات، دکتر هاشمی‌راد معاون فرهنگی دانشگاه علم‌وفرهنگ، عباسی دبیر علمی این مسابقات و ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی در محل سالن کنفرانس دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

 

اهداف کلی برگزاری این مسابقات
دکتر علیزاده در آغاز این نشست ضمن تبریک فرارسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در دوره‌های مختلف و متناسب با نیاز‌های دانشجویی، برنامه‌های مختلفی تعریف و اجرایی کرده که شاخص بوده و در حیطه فرهنگی دانشگاه اثرگذار بوده است. بر همین اساس در سال جاری ۲۳ طرح ملی و سراسری در کشور با همکاری مراکز و سازمان‌ها و واحد‌های جهاددانشگاهی برگزار کردیم و دانشجویان بر اساس علاقه در هر یک از این طرح‌ها شرکت کردند.
وی با بیان اینکه بیست‌وششمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان جهان، جشنواره کتاب سال دانشجویی و هفدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی امسال جهاد بوده، گفت: با این حال، مناظره از بحث‌هایی است که اگرچه نیاز به پژوهش و تحقیق دارد، اما عنصر اصلی آن فرهنگ است و واقعیت این است که اگر شرایط جامعه و آستانه تحمل اقشار جامعه را ببینیم، مهم‌ترین عنصر، مدارا و گفتگو است و اگر نتوانیم در این مرحله به بلوغ برسیم، قطعا در مراحل بالاتر به مشکل خواهیم خورد. این مسابقات به‌نوعی مقدمه در این بحث و مرحله ورود به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است، چراکه افراد باید از مراحل پایین‌تر برای این امر آموزش ببیند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه با تاکید بر اینکه اساس کار مناظرات دانشجویی تمرین کار تیمی است، افزود: علاوه بر این دانشجویان می‌توانند طی این مسابقات و زیر نظر اساتید و داوران مسابقه گفتگو را تمرین و به‌مرور این را در جامعه نهادینه کنند.
وی گفت: فضای فرهنگی کشور بر ما پوشیده نیست و هدف از برگزاری این مناظره‌ها افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد به قشر جوان است. مناظره موضوعی است که سال‌ها در دانشگاه‌ها وجود داشته و ما توانستیم با کمک بسیاری از سازمان‌ها کار مناظره را تسهیل کنیم و امسال که هفتمین دوره برگزاری این مسابقات است، از نظر کمی و کیفی با رشد خوبی روبرو بوده‌ایم.
دکتر علیزاده همچنین درباره گزاره‌های مورد بحث طرفین در مسابقات مناظره گفت: تمامی گزاره‌ها پس از ارزیابی در شورای علمی که زیر نظر معاونت فرهنگی فعالیت دارد و تحلیل و بررسی آن‌ها انتخاب می‌شوند و در اختیار گروه‌های موافق و مخالف هر گزاره قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه رکن اصلی مسابقات مناظره دانشجویی دفاع علمی از آراء و عقاید است، افزود: تلاش می‌کنیم با توجه به استاندارد‌های بین‌المللی بتوانیم میزبان مسابقات مناظره در سطح جهانی باشیم.

تلاش برای برگزاری بین‌المللی مسابقات مناظره دانشجویی
در ادامه، مهندس مهدی کاظمی خالدی نیز با بیان اینکه مرحله کشوری مسابقات در آذر ماه سال جاری در دانشگاه علم‌وفرهنگ برگزار خواهد شد، گفت: در این رقابت‌ها، محتوای مناظره‌ها از لحاظ این‌که کدام تیم غلط یا درست می‌گوید داوری نمی‌شود بلکه از جنبه علمی بررسی خواهد شد.
وی درباره تیم داوری این مسابقات گفت: سه داور عضو هیئت‌علمی در گروه داوری حضور دارند که پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت ارشاد پشتیبان و راهبر تیم داوری استادان هستند هم‌چنین سه داور دانشجو که از برترین دانشجویان دوره‌های گذشته هستند در تیم داوری حضور دارند.
مهندس کاظمی خالدی با اشاره به اینکه مرحله کشوری این مسابقات از ۱۸ آذر تا ۲۰ آذر در دانشگاه علم‌وفرهنگ برگزار می‌شود، گفت: دوازده تیم به مرحله کشوری رسیده‌اند که تیم‌های برگزیده علاوه بر جوایزی که در مراحل استانی دریافت کرده‌اند، در این مرحله نیز موفق به دریافت جوایزی شده و به تیم اول مبلغ چهار میلیون تومان و تیم دوم دو میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود، تیم اخلاق هم از میان گروه‌های شرکت‌کننده معرفی خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به بستر فضای مجازی زمینه‌ای فراهم‌شده که پرطرفدارترین تیم مرحله کشوری هم معرفی شود.
دبیر مسابقات مناظرات دانشجویی با اشاره به این‌که ۵۷۷ گروه دانشجویی در گروه‌های چهار نفره در مرحله استانی این مسابقات شرکت کردند، گفت: مرحله استانی این مسابقات در ۲۳ استان و ۹ دانشگاه در شهر تهران برگزار شد و مهرماه مرحله منطقه‌ای در استان‌های چهارمحال و بختیاری، گیلان، خراسان رضوی و دانشگاه علم‌وصنعت تهران با حضور ۵۶ تیم برپا شد.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری با ۹۶ تیم و بعد از آن یزد، زنجان و هرمزگان با ۳۲ تیم، بیشترین تیم‌های شرکت‌کننده را داشتند. از میان دانشگاه‌های تهران هم دانشگاه تهران با ۱۲ تیم و دانشگاه علم‌وصنعت با ۱۰ تیم بیشترین گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقات را دارا بودند.
مهندس کاظمی خالدی افزود: در نهایت ۱۲ تیم به مرحله کشوری رسیده‌اند تا مشخص شود هفتمین نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به کدام تیم می‌رسد. اخلاق گفت‌وگو یکی از پارامترهای مهم این مسابقات است که در داوری هم مشهود است و تیم داوری مسائل علمی، اخلاق گفت‌وگو و فن بیان را داوری می‌کنند.
رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با اشاره به مسابقات بین‌المللی مناظره گفت: ما به دنبال برگزاری مسابقات بین‌المللی مناظره منطقه‌ای و یا با حضور کشورهای اسلامی هستیم. اخلاق گفتگو یکی از پارامترهای مهم مناظره است و محتوای مناظره به‌صورت علمی بررسی می‌شود نه اینکه کدام تیم درست گفته است.
دبیر مسابقات مناظرات دانشجویی با اشاره به این‌که هرسال افزایش حضور خانم‌ها را در این مناظرات شاهد هستیم گفت: امسال ۵۸ درصد شرکت‌کنندگان آقا و ۴۲ درصد آن‌ها خانم بودند، هم‌چنین ۵۴ درصد دانشجویان از رشته‌های علوم‌انسانی، ۳۸ درصد علوم‌پایه و فنی و بقیه از رشته‌های دیگر در این مسابقات شرکت کردند.
مهندس کاظمی خالدی با بیان این‌که ۷۶ درصد شرکت‌کنندگان دانشجوی مقطع کارشناسی، ۷ درصد مقطع ارشد و ۵ درصد دانشجوی مقطع دکتری هستند افزود: تیم‌های شرکت‌کننده مخالفت یا موافقت خود را درباره گزاره‌هایی که تالیف شده اعلام کرده‌اند. این گزاره‌ها در موضوعات توسعه و پیشرفت، اخلاق اجتماعی، سلامت و سیاست که هرکدام ۶ یا ۷ زیربخش داشته‌اند نزدیک به ۴۰۰ گزاره در این مسابقات استفاده‌شده است. از ابتدای اسفندماه تا پایان مسابقات مرحله منطقه‌ای در دانشگاه‌های کشور ۶۰۷ مناظره دانشجویی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال شرایط ویژه‌ای وجود دارد، گفت: امسال برای مرحله کشوری محورهای ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده که در گزاره‌ها نمایان است؛ محورهایی مانند چهل‌سالگی انقلاب، امور صنفی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی دانشگاه‌ها که تقریبا نزدیک به ۸۰ گزاره‌ را به تیم‌ها اعلام کرده بودیم که بر اساس موضع تیم‌ها درباره موافقت یا مخالفت آن‌ها ۱۲ گزاره‌ نهایی مشخص شد.

میزبانی دانشگاه علم‌وفرهنگ برای اولین‌بار
معاون دانشگاه علم‌وفرهنگ نیز در این نشست با بیان اینکه انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی فعال در این دانشگاه حضور دارند گفت:‌ با توجه به فعالیت این کانون‌ها دانشگاه علم‌وفرهنگ میزبان مرحله کشوری هفتمین دوره مناظرات دانشجویی شده است.
دکتر هاشمی‌راد با اشاره به اینکه علم‌وفرهنگ در زمره دانشگاه نسل سوم است، گفت:‌ امیدوارم میزبانی مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی پایه‌ای باشد که در دانشگاه ظرفیت‌سازی کنیم. بخش مناظرات بخشی است که شاید برای کرسی‌های آزاداندیشی زمینه‌سازی کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علم‌وفرهنگ با به کمک عنصر فرهنگی جهاد توانسته گام‌های خوبی در فعالیت‌های فرهنگی بردارد، اظهار کرد:‌ امیدواریم با میزبانی این دوره از مسابقات بتوانیم فعالیت‌های خوبی در حوزه فرهنگ داشته باشیم.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: