شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
فریاد بی‌صدای دانشجویان برای آرمان‌خواهی
تاریخ انتشار: سه شنبه 13 آذر 1397

به گزارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قزوین، به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو میزگرد دانشجویی با موضوع «آرمان‌خواهی دانشجویان در دانشگاه‌ها» با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین از جمله نماینده «انجمن اسلامی دانشجویان» دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، «بسیج دانشجویی» دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)،  نماینده تشکل اسلامی «انجمن فرهنگ و سیاست» دانشگاه بین‌المللی امام (ره)، نماینده تشکل «جامعه اسلامی» دانشجویان در خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه قزوین برگزار شد.

آرمان‌خواهی در جنبش دانشجویی ضد استکباری و ضد اشرافی‌گری است

محمدرضا رجبی دانشجوی علوم سیاسی و نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پاسخ به این سؤال که بعضی از متخصصین و نخبگان اجتماعی و سیاسی معتقدند که دانشجویان نسل فعلی دیگر آرمان‌خواهی سابق را ندارند و درنتیجه جامعه دیگر متأثر از جریان‌های دانشجویی نیست اظهار کرد: اخلاق دانشجویان بعد از وقایع سال ۱۳۳۲ اخلاق ضد استکباری شد، به‌گونه‌ای که می‌بینیم به خاطر آمدن یک نماینده از آمریکا سه نفر به شهادت می‌رسند.

وی گفت: آرمان‌خواهی در جنبش دانشجویی به نظر بنده همراه با اخلاقی ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافی گری و ضد حاکمیت تجمل‌گراست.

رجبی دراین‌باره افزود: ولی بعضی مواقع گرایش‌هایی انحرافی در جنبش‌های دانشجویی ایجاد می‌شود که وابسته به بعضی جریانات قدرت شده و همین باعث می‌شود که هدف والای دانشجویان در سطح دانشگاه دیده نشود و یا به فراموشی سپرده شود.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بیان کرد: بخشی از این صحبت که جریان دانشجویی در حال حاضر منفعل شده، درست است یعنی فعالیت‌هایی که دانشجویان زمان انقلاب و یا زمان دفاع مقدس انجام می‌دادند در حال حاضر انجام نمی‌دهند البته شرایط زمانه هم‌تغییر کرده است؛ به‌عنوان‌مثال فعالیت انقلابی و پیشبرد اهداف انقلاب در حال حاضر در فعالیت‌های علمی و برای رشد علمی کشور خلاصه می‌شود.

رجبی با اشاره به اینکه آرمان‌هایش پیروی از امام (ره) و رهبر انقلاب (مدظله) است؛ گفت: ما دلواپس خون شهدایی هستیم که به‌پای این انقلاب و نظام ریخته شده است، ما بیشترین هم‌وغممان این است که حداقل اگر نمی‌توانیم جواب آن خون‌ها را بدهیم به آن‌ها خیانت نکنیم و برای رسیدن به آرمان‌هایمان از رهبری و امام راحل پیروی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به آرمان‌هایمان باید به پیشینه جنبش دانشجویی نگاه کنیم ببینیم آن‌ها برای رسیدن به آرمان‌هایشان چه‌کار کردند ابتدا آن‌ها را درک کنیم و با توجه به شرایط روز راهکار جدیدی به آن اضافه کنیم و حرکت روبه‌جلو داشته باشیم.

مطالبه‌گری جریانات دانشجویی نباید به حاشیه رانده شود

محمدمهدی افشار دانشجوی مهندسی برق و نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در خصوص مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی دانشجویان امروز اظهار کرد: اگر امروز به فضای سیاسی دانشگاه و یا حتی جامعه توجه کنیم می‌بینیم که همچنان دانشجوها در صف اول مطالبه‌گری هستند به‌عنوان‌مثال می‌توان قضیه مدافعان حرم را بگوییم که خیلی از شهدای مدافع حرم از قشر دانشجو هستند.

وی عنوان کرد: امنیت درواقع یکی از مطالبات اصلی جامعه ما و اصلاً مطالبه اصلی همه جوامع است و در این حوزه می‌بینیم که همچنان دانشجوها پیشتاز هستند و یکی از آرمان‌های انقلاب که امنیت است را پیگیری می‌کنند.

افشار افزود: البته به این نکته هم می‌توان اشاره کرد که عده‌ای دوست دارند بین دانشگاه و جامعه فاصله بیفتد، این افراد می‌دانند که با عملیات روانی می‌توان جامعه را کنترل کرد اما جامعه دانشگاهیان به‌سختی موضوعی را می‌پذیرند و باید حتماً با دانشجو با منطق صحبت کرد تا قانع شود.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بیان کرد: عده‌ای راحت‌تر هستند که جامعه در دستشان باشد و دانشگاه را به انزوا بکشانند و همین موضوع باعث شده جریان‌های دانشگاه مطالباتی را پیگیری کنند که مطالبات دسته چندم است و دغدغه اصلی مردم نیست و درنتیجه جامعه از دانشگاه فاصله گرفته و دانشگاه را نماینده خودش نمی‌داند.

وی افزود: البته جریانات انقلابی دانشگاه این اجازه را نمی‌دهند که دانشگاه به حاشیه رانده شود، در قضایایی مانند برجام این موضوع را دیدیم که دانشگاهیان مطالبه‌گر بودند، ازنظر بنده دانشجویان همچنان آرمان‌گرا هستند و هیچ‌وقت آرمان‌گرایی از دانشگاه جدا نمی‌شود چون اقتضای سن دانشجو آرمان‌گرایی است.

افشار تصریح کرد: البته باید توجه داشت که اقتضائات روز تغییر کرده است بنابراین ممکن است نوع آرمان‌خواهی هم‌تغییر کرده باشد، اگر در سال ۵۷ آرمان‌خواهی به‌صورت مبارزه با طاغوت بود در حال حاضر این آرمان‌خواهی به‌صورت عدالت‌خواهی و مبارزه با اشرافی‌گری است، درواقع شیوه آرمان‌خواهی تغییر کرده اما دانشجویان همچنان در صف اول مطالبه‌گری از مسئولان هستند آن‌ها را به چالش می‌کشانند به‌گونه‌ای که مجبور باشند به سؤالات مردم پاسخ دهند درواقع اگر دانشجویان نبودند تلنگر به مسئولان خیلی اتفاق نمی‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: ظهور و بروز این مطالبه‌گری زمانی است که مسئولان متوجه می‌شوند زیر ذره‌بین هستند، به‌عنوان‌مثال پیرامون مسئله حقوق‌های نجومی این دانشجویان بودند که با ابزارهای مانند نشریه، کرسی آزاداندیشی و تریبون آزاد قضیه را پیگیری کردند و جامعه را آگاه ساختند و باعث شدند مجلس حواسش را جمع کند و به سمت شفافیت آرا بروند.

افشار گفت: این پیگیری باعث شد سبک زندگی خیلی از مسئولان که به‌صورت اشرافی زندگی می‌کردند تغییر کرده و یا مسئولیتشان تغییر کرد.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بیان کرد: در این جریانات دانشجوها در تریبون‌های نماز جمعه با مردم ارتباط گرفتند و مردم را آگاه کردند، این‌ها طیفی از دانشجویان بودند که مطالبات اصلی جامعه برایشان اولویت داشت و به دنبال مسائل حاشیه‌ای و دست چندمی مانند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها نبودند؛ بنابراین مسلماً اگر دانشجویان نبودند در حال حاضر شاهد مطالبه‌گری عمومی درباره عدالت نبودیم.

اراده برخی مسئولان بر این است که دانشجویان از پرداختن به مطالبه‌گری دور بمانند

البرز حبیبی دانشجوی معماری و نماینده تشکل اسلامی انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بین‌المللی امام (ره) در ادامه این میزگرد عنوان کرد: اول باید تعریف کنیم که در حال حاضر جنبش دانشجویی داریم یا نه، چراکه جنبش دانشجویی به‌مثابه یک جنبش اجتماعی، شرایط و خصلت‌های خاصی دارد و هر حرکت جمعی را نمی‌توان جنبش اجتماعی خواند.

این دانشجو افزود: بر اساس تعریفی که هربرت اسپنسر جامعه‌شناس انگلیسی از جنبش اجتماعی ارائه می‌دهد، یک حرکت جمعی باید چهار خصلت داشته باشد تا جنبش اجتماعی خوانده شود؛ اولاً منبعث از یک ساختار اجتماعی تبعیض آلود باشد، ثانیاً، این شکاف و تبعیض به عده‌ای فشار ساختاری وارد کند تا این فشارها تبدیل به مطالبات عینی شود. ثالثاً افراد وجدان جمعی یکسان داشته باشند و احساس کنند هم سرشت و هم سرنوشت‌اند. رابعاً، یک محرک و انگیزه مانند یک درگیری و واقعه تاریخی رقم بخورد. لذا آنچه در حال حاضر در دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم حرکت‌های پراکنده و جریان‌هایی دانشجویی هستند که برخی‌شان در قالب تشکل‌های دانشجویی نمود و بروز پیداکرده‌اند. بااین‌حال ممکن است در آینده به سمت شکل‌گیری یک جنبش اجتماعی واقعی و فراگیر پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: آرمان‌خواهی بعضاً در مقابل واقع‌گرایی تعریف می‌شود که اشتباه است؛ و شخصاً فکر می‌کنم ما می‌توانیم آرمان‌خواه و درعین‌حال واقع‌نگر باشیم. شهید چمران را می‌توان نماد یک شخصیت آرمان‌گرای واقع‌نگر دانست؛ ایشان در کنار آرمان‌گرایی و مبارزات حق طلبانه شان، در ایران و کشورهای منطقه، با دیدی واقع نگرانه، بعضاً در مقابل رفتارهای شعاری و احساسی که توسط عده‌ای انجام می‌شد موضع می‌گرفتند و متأسفانه این شهید انقلابی و بزرگوار هم از گزند تهمت‌زنی‌های انقلابی‌نماها که ایشان را لیبرال می‌خواندند، در امان نماندند.

حبیبی در ادامه گفت: در حال حاضر تعداد کمی از دانشجویان آرمان‌گرا هستند، و البته اراده برخی مسئولان هم بر این است که دانشجویان به مسائل سطحی و روزمره سرگرم شوند و از مطالبه گری و آرمان‌گرایی دست بکشند.

وی با اشاره به گرایش‌های سیاسی حاکم بر دانشگاه تصریح کرد: ما اولین اصلاح‌طلب در ایران را امیرکبیر می‌دانیم و در دوران مشروطه هم اصلاح‌طلبانی را داشتیم، دکتر مصدق هم اصلاح‌طلب بودند.

حبیبی تصریح کرد: آن‌ها در عین مبارزه با سلطه اصل را بر این می‌گذاشتند که ساختار را در داخل اصلاح کنند و آرمان‌های مشخصی داشتند به‌عنوان‌مثال تأسیس عدالت‌خانه، مشروطه شدن قدرت مطلقه شاه، و ما هم آرمان‌های انقلاب اسلامی را مکمل آرمان‌های مشروطه می‌دانیم؛ درواقع ما آرمان‌هایمان را از این دو نهضت بزرگ گرفته‌ایم.

نماینده تشکل اسلامی انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بیان کرد: ما معتقد هستیم که باید عدالت اجتماعی در جامعه فراگیر شود همان‌گونه که مردم قبل از انقلاب نیز به دنبال عدالت و آزادی بودند و این دو از یک تفکیک ناپذیرند.

آرمان روح جنبش دانشجویی است

حسین عسکری‌فرد نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان نیز در این نشست گفت: وقایع سال ۱۳۳۲ بااینکه دردناک است اما درعین‌حال برای ما دانشجویان غرورآفرین است زیرا خون شهدای ۱۶ آذر روحیه شهادت‌طلبی و استکبارستیزی ما را تقویت می‌کند.

این دانشجو تصریح کرد: جنبش دانشجویی که دهه ۲۰ از دانشگاه تهران آغاز به کار کرد متشکل از عده‌ای بود که در قالب گروه‌های مختلف شروع به کار کردند و از آن سال‌ها نام این حرکت را جنبش دانشجویی گذاشتند؛ ضمن اینکه باید بگوییم جنبش دانشجویی یک سری ویژگی‌ها دارد و نباید نام هر حرکتی را جنبش دانشجویی گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر جنبش دانشجویی را کالبد یک انسان در نظر بگیریم آنچه باعث می‌شود که یک انسان حرکت کند روح بشر است، آرمان نیز روح جنبش دانشجویی است که حضرت آقا روی بحث آرمان در جنبش‌های دانشجویی تأکید دارند.

عسکری‌فرد گفت: آرمان جنبش دانشجویی که از سال ۱۳۳۲ وجود داشته مبارزه با نظام سلطه است؛ متأسفانه امروز یک عده به نام جنبش منحط دانشجویی این آرمان را ندارند؛ البته باید گفت جنبش اصیل دانشجویی همچنان آرمان‌های خود را حفظ کرده است.

نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان بیان کرد: دانشجویان انقلابی که امروز در دانشگاه حضور دارند برای رسیدن به آرمان‌های خودشان تلاش می‌کنند؛ اما سیستمی وجود دارد که اجازه حرکت به دانشجویان را نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: اینکه می‌گویند آرمان‌خواهی دانشجو از بین رفته است غلط است زیرا سیستمی بر کشور حاکم است که جلوی آرمان‌خواهی دانشجو را می‌گیرد.

عسکری‌‌فرد تصریح کرد: ما آرمان‌هایمان را یکی دو روزه ننوشته‌ایم، آرمان‌های ما یک‌بارمصرف نیست، آرمان‌های ما را حضرت روح‌الله به ما دادند و حضرت آقا در ادامه راه آن را به دانشجویان گوشزد کردند.

این دانشجو با اشاره به ایستادن دانشجویان به‌پای آرمان‌هایشان گفت: آرمان‌هایمان را از فلان و بهمان حزب دانشگاه تهران نگرفته‌ایم بلکه آرمان‌هایمان را از اصل انقلاب گرفته‌ایم؛ آرمان‌های ما خداجویانه است و می‌گوید نهضت ما باید به ثمر بنشیند حالا هر مانعی که در این راه باشد و هر نظامی که ایجاد شود ما قائل به آن نهضت هستیم.

و هر چهار نفر به اتفاق معتقد بودند برای رسیدن به آرمان‌هایشان تا آخرین قطره خون ایستادگی خواهند کرد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: