جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
دوازدهمین اردوی منطقه ای طریق جاوید در کردستان برگزار شد
تاریخ انتشار: شنبه 3 آذر 1397

دوازدهمین اردوی منطقه­ای طریق جاوید در کردستان با محوریت وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) توسط جهاددانشگاهی استان و با همکاری مرکز امام و انقلاب جهاددانشگاهی کشور، مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­های استان، بسیج دانشجویی، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و دانشگاه­های کردستان، مذاهب اسلامی و فرهنگیان برگزار شد.

چیا سهراب نژاد رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان، در دوازدهمین اردوی منطقه ای طریق جاوید که با محوریت وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) در تالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد ، با اشاره به اینکه ملت ایران نمود عینی وحدت اسلامی هستند، اظهارکرد: اتحاد و یکپارچکی ملت ایران عامل اصلی ایستادگی و پیروزی در برابر دشمنان است.

وی افزود: امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها ملت ایران را به وحدت و یکپارچگی دعوت کرده اند و ملت ایران با بهره گیری از این فرمایشات و وحدت و در کنار هم بودن همواره در طول چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان را شکست داده‌اند.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان، پیروزی انقلاب اسلامی یک نمود عینی از آثار و برکات وحدت اسلامی است، بیان کرد: ملت ایران در سال 57 برای به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی که هدف مشترکشان بود در سراسر کشور با هم متحد و هم صدا شدند.

وی با اشاره به دوران هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: دفاع مقدس امتحانی دیگر برای سنجش اتحاد و همدلی ملت ایران بود و مردم ما در سایه همین یکپارچگی بر تمام قدرت های استکبار جهانی پیروز شدند.

سهراب‌نژاد با اشاره به اینکه آشنا کردن دانشجویان با آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است، افزود: آشنایی نسل جدید به ویژه جامعه دانشگاهی با اندیشه‌های امام(ره) باعث تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری شده و افراد را از بی‌تفاوتی نسبت به مسائل جامعه دور می کند.

وی عنوان کرد: در این همایش استاد عباس سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به مباحث سیر تاریخی هویت ملی از منظر امام خمینی(ره) می‌پردازد و سیدعلی قادری در مورد «قرآن و وحدت اسلامی از منظر امام خمینی(ره)» به سخنرانی خواهد پرداخت.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان یادآور شد: این همایش دانشجویی به همت جهاددانشگاهی استان کردستان مرکز امام و انقلاب و تعدادی از دانشگاه ها، مراکز دینی و نهادهای سطح استان و همزمان با آغاز هفته وحدت در دانشگاه کردستان در حال برگزاری است.

گفتنی است، این همایش میزبان دانشجویان و اساتید دانشگاه های کردستان، کرمانشاه و استان همدان بود.

 تشکیل امت واحد اسلامی ریشه اختلافات را می‌خشکاند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان تشکیل امت واحد اسلامی یک تکلیف نیست بلکه یک نعمت در سایه دین و اسلام بوده که ریشه همه اختلافات قومی و مذهبی را می‌خشکاند.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، در اردوی منطقه‌ای طریق جاوید با عنوان «وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی» که 29 آبان ماه برگزارگردید، اظهار کرد: برگزاری این اردوی آموزشی با این مضمون در هفته وحدت کار بسیار ارزشمند و مناسبی است.

وی افزود: امام خمینی(ره) چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب همواره به دنبال ایجاد وحدت بین امت اسلامی بوده است و تمام بیاناتشان به نقل از اسلام و قرآن بوده است.

آیت‌الله حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه  اساس اسلام تشکیل امت واحده اسلامی است و بیان کرد: امام راحل از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مسیر را تا رسیدن به این آرمان مهم برای ما مشخص کرد.

وی امام خمینی(ره) را یک حامی برای ملت مظلوم فلسطین و مظلومان و ستمدیدگان جهان دانست و اعلام کرد: قرار دادن مظلومیت فلسطین در صدر مسائل جهان اسلام نشان از این بود که دیدگاه امام نسبت به مسلمانان و مستضعفان جهان، جزیی و منطقه ای و مذهبی نبوده و تمام توفیقات خود را متعلق به اسلام واحد می دانستند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان عنوان کرد: امام راحل تمام ملل جهان اعم از شیعه، سنی، ترک، فارس، عرب و ... را به اتحاد و یکپارچگی دعوت می‌کرد و ندای امت واحد اسلامی را سردادند.

وی افزود: تشکیل امت واحد اسلامی یک تکلیف نیست بلکه یک نعمت در سایه دین و اسلام بوده که ریشه همه اختلافات قومی و مذهبی را می‌خشکاند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه ابرقدرت‌های دنیا از جنگ نظامی به جنگ تمدن‌ها روی آوردند تا تمدن اسلامی را نابود کنند، افزود: هدف اصلی دشمن این بود تا از شکل‌گیری امت واحده اسلامی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت مسلمانان جهان یک میلیارد و 100 میلیون نفر بود اما امروز با وجود تمام نقشه‌های دشمنان مبنی بر کشتار مسلمانان، انتقال ویروس های خطرناک بین کشورهای اسلامی، جلوگیری از زاد و ولد مسلمانان باز هم نتوانسته از رشد مسلمانان جلوگیری کنند و امروز در سایه الطاف الهی جمعیت مسلمانان یک میلیارد و 700 میلیون نفر رسیده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان به پیروزی جبهه مقاومت در چند روز اخیر اشاره و اعلام کرد: امروز تنها کشورهای اسلامی از این پیروزی ملت فلسطین ابراز خرسندی نمی کنند بلکه کشورهای غیراسلامی نیز جبهه مقاومت را تشویق می‌کنند تا در مقابل رژیم غاصب صهیونیسم ایستادگی کنند و به پیروزی برسند.

وی با اعلام اینکه مسلمانان جهان در حال پیوستن بهم هستند، عنوان کرد: کسانی که با استفاد از زرو زور و تزویر می‌خواستند مانعی برای رشد اسلام و مسلمانان ایجاد کنند، دیگر توان مقاومت در برابر مسلمانان را ندارند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی وقتی ما در جوامع اسلامی به دنبال تشکیل امت واحده هستیم نباید دیگر بین خود اختلاف داشته باشیم، یادآور شد: در استان فرهنگی کردستان وحدتی که بین مسلمانان تشیع و تسنن وجود دارد، در سطح تمام جهان مثال زدنی است.

 

وحدت در جامعه نشان از دشمن شناسی در آن ملت است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی کشور گفت: وجود وحدت در جامعه نشان از دشمن شناسی در آن جامعه است و یکی از راه های دشمن شناسی تحقیق از طریق تاریخ است.

دکتر سلیمی نمین در دوازدهمین اردوی منطقه ای طریق جاوید که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: وحدت در جامعه نشان از دشمن شناسی در آن جامعه است و یکی از راه های دشمن شناسی تحقیق از طریق تاریخ است.

وی افزود: هر ملتی که تاریخ خود را عمیق تر بشناسد اشرافیت دقیق تری در رابطه با فرصت ها و تهدید ها حاصل خواهد کرد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی کشور عنوان کرد: هر ملتی که به تجربیات تاریخی خود توجه نداشته باشد مجبور خواهد شد که همان تجربه تاریخی را با هزینه دیگری تکرار و تجربه کند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که ملت ها را در وادی تکرار قرار می دهد این است که تاریخ آ نها را به صورت هدفمند مورد دست اندازی قرار دهند و این امر ملت را از برخوردهای سنجیده تر دور می کند.

سلیمی نمین بیان کرد: در مورد تاریخ ایران این مهم قابل تامل است که کمپانی شرق در دو دهه اخیر سرمایه گذاری جدی در مورد کاوش گری در آثار باستانی و نگرش برخی کتب انجام داده است.

وی با اشاره به وجود دست اندازهایی در برخی از آثار تاریخی ما عنوان کرد: نمی توان نادیده گرفت برخی از پدیده ها که در تاریخ ما نا آشنا بود در دو سده اخیر به عنوان پدیده های جدید بر تاریخ ما حاکمیت پیدا کرده است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی کشور در ادامه به بررسی آثار تاریخی مورخین ایران پرداخت و گفت: به ندرت مورخین این سرزمن بحثی را در مورد کوروش به عنوان یکی از منصوبین بهمن پادشاه فلات ایران برای بابل نگاشته اند و ما فراتر از این مطلب در تاریخ این سرزمین نمی بینیم.

وی عنوان کرد: حتی مورخینی که گرایش به این مهم دارند نمی توانند این مطلب را که مراد از سرمایه گذاری در مورد تاریخ باستان ایران توسط کمپانی شرق کمک به تاریخ ایران نبوده بلکه حل مشکلات تاریخ یهود بوده است، منکر شوند.

سلیمی نمین، محدود شدن تاریخ ایران باستان را به 2500 سال، ظلمی به مردم این سرزمین دانست و گفت: قدمت تاریخ ایلامی به هشت هزار سال می رسد و فقط محدود به هخامنشیان نیست و در این تقسیم بندی خطای فاحش به باستان ما وجود دارد.

در کتاب فروغی وقتی ذکر از تخت جمشید می شود از نظر ایشان تخت جمشید هیچ ربطی به هخامنشایان ندارد.

وی با بیان این که ملت ایران و سایر ملت ها در تحقیقات تاریخی خود به اشرافیت یهود رسیده اند و این جمع بندی ها آن ها را از برخی تهدید ها و لغزش ها مصون می دارد تاکید کرد: مبنا قرار دادن تاریخ تمدن ایران بر اشرافیت یهود و محدود کردن آن به 2500 سال دوره هخامنشی و ورود یهود به ایران زمینه نابودی تاریخ واقعی تمدن این سرزمین خواهد بود.

رییس مرکز مطالعات راهبردی کشور خاطرنشان کرد: ما باید به وسیله تاربخ افراد مورد اعتماد  و فرصت ها را بشناسیم و ملت ها هم باید بتوانند از تاریخ خود به درستی استفاده کنند از تکرار برخی فجایع جلوگیری کنند.

 

آگاهی و دلسوزی به دین ضرورت وحدت را بیشتر می‌کند.

یکی از اساتید دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه گوش دادن به حرف­های دشمن ما را به وحدت نمی‌رساند، گفت: آگاهی و دلسوزی نسبت به دین باعث شده که ضرورت وحدت بیشتر نمود پیدا کند.

عبدالسلام کریمی، در اردوی منطقه‌ای طریق جاوید با محوریت «وحدت اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری» که 29 آبان ماه در دانشگاه کردستان  برگزار شد با اشاره به شخصیت بسیار والای امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام بعد از فارغ التحصیلی حوزه با فضل و عنایت خداوند، انقلاب عظیمی را در جهان خلق کرد که نقشه تمامی سیاستمداران را نقش بر آب کرده بود.

وی افزود: امام کسی بود که از تمامی شاخه‌های معرفتی به ظاهر متضاد به اوج قله‌های معرفت رسید و در فلسفه، تفسیر، فقه، سیاست، عرفان و اخلاق توانسته به جایگاه‌های متعالی دست یابد.

این استاد دانشگاه کردستان، بیان کرد: این شخصیت بزرگ با دست خالی و مشت گره کرده با شعار الله اکبر در برابر دولت‌های مستکبر ایستاد و انقلاب را با همت مردم مسلمان به پیروزی رساند.

وی با اشاره به وصیت نامه امام خمینی(ره) ، عنوان کرد: امام راحل در وصیت نامه خود می فرماید:«با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار از فضل الهی از خدمت برادران و خواهران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خدا می خواهم عذرم را در کوتاهی در خدمت و تقصیر بپذیرد» این وصیتنامه جایگاه والای ایشان را برای ما مشخص می‌کند.

کریمی اعلام کرد: تواضع و فروتنی امام موجب شده که ما در هفته وحدت و از دیدگاه های اهل سنت  نظر امام را مطرح و نهادینه کنیم و آنقدر تکرار شود تا صورت عملی به خود بگیرد.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم که اگر امروز نقص ما در عمل نکردن به صحبت‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب است، اگر نقص داریم در عمل نکردن به قانون اساسی بوده نه اینکه خود قانون مشکل داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مسیر انقلاب درست است اما این رودخانه که منشاء انقلاب رسول الله است در آن خس و خاشاکی هست که باید آن‌ها را کنار گذاشته و صورت واقعی و شفاف انقلاب را به همه جهان نشان دهیم چراکه انقلاب متعلق به هم مردم و تمام اقشار جامعه است و همه عدالت‌وار از این انقلاب بهره‌مند شوند.

وی اعلام کرد: صحبت‌های امام راحل در مورد وحدت مباحث جدیدی است این آگاهی و دلسوزی نسبت به دین است که ضرورت وحدت را برای ما بیشتر می‌کند و تأکید بر جهالت، عداوت و اختلاف را بیشتر می‌کند و این اختلاف منشاء‌اش نه خدا بلکه شیطان است و منشاء آن نه علم و آگاهی بلکه جهل و نادانی است.

 کریمی با اشاره به اینکه وحدت برای نظام تاکتیک نیست، استراتژی، اعتقاد، باور و دین است، ذکر کرد: اصول ما توحید، نبوت و معاد، قبله، قرآن ما یکی است و باید وحدت ما مسلمانان بیشتر نمود پیدا کند چراکه دشمنان ما در مقابل اسلام صف بسته و در کنار هم هستند و این امر ضرورت وحدت را بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه ما منکر اختلافات نیستیم اما اختلافات در میوه و برگ است و ساقه و ریشه یکی است، عنوان کرد: این پنج مذهب اسلامی جهان را باید با طناب واعتصموا بحبل الله جمیعا به هم وصل کرد و همین مسیر را ادامه داد.

این استاد دانشگاه کردستان، با اشاره به اینکه گوش دادن به حرف های دشمن ما را به وحدت نمی‌رساند، افزود، آگاهی و دلسوزی نسبت به دین باعث شده که ضرورت وحدت بیشتر نمود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اهانت نسبت به هر چیزی در اسلام حرام است، یادآور شد: اختلافات جزئی است و نباید اجازه داد این اختلافات تبدیل به عداوت و دشمنی شود و باید همانگونه که انگشتان دست با هم هماهنگ باشند تا کار دست جلو برود، مذاهب هم باید هماهنگ باشند تا کار دین جلو برود.

 

وحدت سیاسی و اجتماعی ذوب شدن در ربوبیت الهی است.

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی گفت: وحدت سیاسی و اجتماعی به معنی  درک حقیقت و ذوب شدن ربوبیت الهی است  برهمین اساس است که امروز استکبار جهانی در توطئه های خود ایمان جوانان را مورد هدف قرار داده است

به گزارش ایسنا منطقه کردستان، مهدی هاشمی تروجنی امروز چهارشنبه در دوازدهمین اردوی طریق جاوید که در کتابخانه عمومی امام خامنه ای در سنندح برگزار شد اظهار کرد: آنچه که امروز به آن نیاز داریم و باید برای آن تلاش کنیم ترویج تفکر امام است.
وی افزود: امام خمینی در حالی که دنیا در حال فراموشی دین بود، به نام دین نهضت بزرگی تشکیل داد که حقیقت آن بر همگان مشخص است.      
رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی  عنوان کرد:  نهضت امام خمینی تنها برای کشور ما نبود بلکه نهضتی برای کل ادیان بود که در آن شرایط سیاسی جان دوباره ای به تمام ادیان بخشید.
وی ادامه داد:  امام خمینی حقیقت الهی را در جهان احیا کرد و نگاه امام موجب شد فضای بالندگی دینی در جهان ایجاد شود.
هاشمی تروجنی عنوان کرد: نهضت امام خمینی روح تازه ای  به عالم و آدم بخشید و نگاه به هستی را متحول کرد.
وی با اشاره به میلاد پیامبر اکرم و هفته وحدت گفت:  هیچ  کس نمی تواند پیامبر را آنگونه که هست معرفی کند چرا که تمام عالم، حقیقتی از وجود محمد است.         
وی بیان کرد: منظور امام از وحدت ذوب شدن در حقیقت وجودی انسان است چراکه اگر انسان در مسیر حقیقت قرار نگیرد، از بین می رود.
رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی  گفت:  انسان جزئی از ربوبیت الهی است و اگر در این ربوبیت تجلی نیابد نابود خواهد شد.         
وی خاطرنشان کرد: وحدت سیاسی و اجتماعی به معنی  درک حقیقت و ذوب شدن در ربوبیت الهی است و برهمین اساس است که امروز استکبار جهانی در توطئه های خود ایمان جوانان را مورد هدف قرار داده است.         
هاشمی تروجنی افزود: تلاش ما در مرکز امام و انقلاب این است که ظرفیت های فرهنگی دانشجویان در عرصه های مختلف را  رشد دهیم و بیانات امام راحل و رهبر انقلاب را که راهگشا و الگوی زندگی است برای دانشجویان تبیین کنیم.

منابع حدیثی و تاریخ اسلام نیازمند پژوهش و بازیابی دوباره است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی استان کردستان پژوهش دینی را یکی از نیازهای اساسی جامعه دانست و گفت: منابع حدیثی و تاریخ اسلام نیازمند پژوهش و بازیابی دوباره است تا منابع و تاریخ خود را از نو، بازخوانی کند.

به گزارش ایسنا منطقه کردستان، مرتضی خسروپناه، در دوازدهمین اردوی منطقه ای طریق جاوید با عنوان «وحدت از دیدگاه امام خمینی(ره)» که در کتابخانه امام خامنه ای برگزار شد، اظهار کرد: نیاز امروز جهان به ویژه جهان اسلام، به مطالعه سیره امام خمینی (ره) در همه ابعاد به ویژه در بحث وحدت است.

وی با بیان اینکه گام های خوبی در زمینه وحدت جهان اسلام برداشته شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین این گام‌ها تشکیل مجمع تقریب مذاهب و متعاقب آن دانشگاه تقریب مذاهب است که منجر به تشکیل و تقویت همگرایی اسلامی شده است.

خسروپناه اعلام کرد: در بحث وحدت اندیشمندان زیادی آثاری تالیف کردند اما امام خمینی(ره) در مسائل اسلامی ورود عمیق تری از سایر اندیشمندان داشته است.

وی با بیان اینکه حفظ وحدت در کلام امام خمینی (ره) یک توصیه ارشادی نیست، بیان کرد: این اصل اساسی کلامی دستوری و جدی است که علاوه بر دعوت مسلمانان به آن، از تفرقه افکنان به عنوان خائن نام می‌برند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی استان مهم ترین هدف از انسجام اسلامی را ایجاد تغییر در جوامع جهانی دانست و گفت: امروز موج بیدار اسلامی نشان از تغییر در جوامع جهانی است.

وی پژوهش دینی را یکی از نیازهای اساسی جامعه دانست و عنوان کرد: منابع حدیثی و تاریخ اسلام نیازمند پژوهش و بازیابی دوباره است تا منابع و تاریخ خود را از نو، بازخوانی کند.

خسروپناه در پایان یادآور شد: وصایای امام راحل برای دانشجویان و اساتید یک رویکرد و راهکار اساسی برای ادامه زندگی است.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: