جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
نشست خبری بیست‌وپنجمین کتاب سال دانشجویی برگزار شد
تاریخ انتشار: سه شنبه 22 آبان 1397

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور این نشست خبری با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عادل تقوی رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و رئیس جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی برگزار شد.

دکتر علیزاده در ابتدای این نشست درباره دلایل شکل‌گیری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و اهداف این جشنواره اظهار کرد: باسابقه‌ترین فعالیتی که در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی انجام می‌شود در حوزه تألیف کتاب است و این جشنواره تقریباً یکسال پس از جشنواره کتاب سال فعالیت خود را آغاز کرد. در حوزه فرهنگ ابزار مکتوب در کنار ابزار سمعی و بصری برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و قاعدتاً حمایت از این حوزه سبب رشد روزافزون آن خواهد شد.

وی افزود: هدف اصلی این جشنواره شناخت نخبگان و سوق دادن دانشجویان به سمت نگارش کتاب است زیرا مهمترین اثری که دانشجویان در دوران دانشجویی خود تألیف می‌کنند همان پایان نامه است؛ به همین جهت سعی داریم تا در این جشنواره دانشجویان را با استانداردهای نگارش کتاب آشنا کنیم و قاعدتاً در این قسمت باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

علیزاده در ادامه افزود: یکی از مسائل حوزه کتاب سرانه مطالعه است که باید در این راستا تلاش کرد و سرانه مطالعه را افزایش داد. ما در زمینه منابع فرهنگی چیز خاصی کم نداریم اما نیازمند همکاری نهادها و مؤسسات در جهت سرانه مطالعه هستیم.

وی در ادامه تأکید کرد: از یک سو کتاب باید به دست خواننده برسد و از سوی دیگر ارتباط با نویسندگان تقویت شود. ارتباط با بسیاری از نویسندگان حائز اهمیت است و می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و اگر همه متولیان، به موضوع کتاب و کتابخوانی اهمیت دهند، می‌توانیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را که در جامعه وجود دارد، رفع کنیم.

انتخاب 29 اثر برگزیده/ داوری اردکانی به عنوان استاد خادم کتاب تجلیل می‌شود
عادل تقوی، دبیر بیست و پنجمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی از برگزاری مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره گفت: این مراسم روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه با حضور اساتید، دانشجویان، اهالی فرهنگ و قلم در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
وی با اشاره به روند اجرایی جشنواره افزود: فراخوان این جشنواره از ۱۵ فروردین‌ماه با شعار «ربع قرن با دانشجو،‌ ۲۵ سال نشر دانایی» در فضاهای دانشگاهی و دانشجویی برگزار شد و دانشجویان نیز تا ۱۵ تیرماه فرصت ارسال اثر داشتند که تا پایان تیرماه تمدید شد و در نهایت ۶۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال و با همکاری خانه کتاب و دبیرخانه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در چهار مرحله داوری شد که ۲۹ اثر دانشجویی به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند.
تقوی ادامه داد: از مجموع آثار رسیده به تفکیک حوزه‌های مختلف که در شش گروه اصلی بود، همه مقاطع تحصیلی می‌توانستند در آن شرکت کردند و آثار مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ خود را در حوزه تألیف و ترجمه ارسال کنند. که در این راستا بیشترین فراوانی مربوط به گروه علوم انسانی بود که نیمی از آثار را به خود اختصاص می‌داد و پس از آن گروه‌های پزشکی و دامپزشکی با ۲۵ درصد و هنر و معماری با ۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.
وی با اشاره به کمیت آثار این دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته بیان کرد: امسال از نظر کمی تفاوت چشمگیری با دوره گذشته نداشتیم و این تفاوت فقط ۴ درصد کاهش کمی آثار در سال جاری بود، اما از نظر کیفی با توجه به ارزیابی داوران در برخی از رشته‌ها با افزایش کیفیت و در برخی نیز با کاهش مواجه بودیم. حتی شایسته تقدیر نیز در برخی گروه‌ها نداشتیم و در برخی گروه‌ها نیز با تعدد آثار مواجه بودیم و این موضوع ما را با انتخاب اثر برگزیده دچار مشکل کرده بود.
تقوی تصریح کرد: بیشترین آثار ارسال شده به دبیرخانه شامل ۶۶ درصد در حوزه تألیف و ۳۴ درصد در حوزه ترجمه است. همچنین آقایان با ۷۶ درصد بیشترین تعداد شرکت‌کننده را به خود اختصاص داده‌اند و از نظر تفکیک مقطع تحصیلی شرکت‌کنندگان نیز مقطع دکترا با ۵۷ درصد، کارشناسی ارشد ۲۶ درصد و کارشناسی با ۱۷ درصد است و بیشترین حجم آثار از نظر دانشگاه، ۴۵۳ اثر از دانشگاه‌های دولتی، ۸۳ اثر از دانشگاه‌های آزاد، ۶۰ اثر از طلاب و شاغلان حوزه‌های علمیه و ۳۵ اثر نیز خارج از مجموعه‌ها بوده است.

انتخاب 29 اثر برگزیده/ داوری اردکانی به عنوان استاد خادم کتاب تجلیل می‌شود

وی در ادامه به بخش ویژه جشنواره کتاب سال دانشجویی اشاره کرد و گفت: از بخش مربوط به علوم انسانی و اسلامی که با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود، یک اثر برگزیده انتخاب شد و در موضوعات دیگر مانند فرهنگ عمومی یک اثر، شعار سال(حمایت از تولید ملی) بدون اثر برگزیده و شایسته تقدیر، اخلاق محیط زیستی بدون اثر منتخب، مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با یک اثر برگزیده و در بخش دانشجویان فارسی نویس که امسال چهارمین دوره برگزاری آن را شاهد هستیم، بدون اثر منتخب همراه بود.
وی با اشاره به نگارستان کتاب گفت: این بخش به آثار هنری دانشجویان که مرتبط با کتاب و کتابخوانی هستند، اختصاص دارد و دانشجویانی که در قالب داستان کوتاه، فیلم کوتاه، عکس و ... اثری تولید کرده بودند، در این بخش شرکت و در بخش ایده‌های برتر دانشجویی نیز دانشجویان آثار خود را ارسال کردند.
تقوی گفت: در مراسم اختتامیه از افراد تأثیرگذار مانند ناشران، استاد خادم کتاب از جمله رضا داوری اردکانی که صاحب تألیفات متعدد و یکی از مروجان کتاب و کتابخوانی بوده، یک مؤلف جوان و یک مؤلف پرکار با اهدای هدایایی تجلیل و قدردانی می‌شود.
وی در ادامه درباره جوایز بیست‌و‌پنجمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی افزود: علاوه بر جوایز نقدی، اهدای تندیس و لوح تقدیر، حمایت‌های معنوی از جمله امتیازهایی که در فضای دانشگاهی به دانشجویان برگزیده و شایسته تقدیر اختصاص می‌یابد و بخشی از کتاب آن‌ها نیز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی خریداری می‌شود. جهاد دانشگاهی نیز در راستای تشویق منتخبان، به ادامه مسیر تألیف، از چاپ آثار بعدی آن‌ها حمایت می‌کند و همچنین از ظرفیت آن‌ها در داوری آثار در دوره‌های بعد بهره‌گیری می‌شود.
وی در ادامه از اطلاع‌رسانی ضعیف رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: این موضوع از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط با کتاب، سبب شد تا آثار اندکی را در بخش ویژه از جمله بخش دانشجویان فارسی‌نویس شاهد باشیم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: