جمعه 25 آبان 1397
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
پرورش به معنای تولید یا آماده سازی بستر، لازمه ی بروز خلاقیت است.
تاریخ انتشار: یکشنبه 13 آبان 1397

به همت گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی واحد، پنجمین جلسه از دوره آموزشی پرورش استعداد و خلاقیت روز شنبه 12 آبان 97 با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در محل تالار هنر مجموعه شهید خرازی اداره کل امور فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

 

 

در این جلسه، منصور شیروانی مدیر موسسه پرورش استعدادهای خلاق شهر اصفهان به تبیین مفاهیم پرورش، آموزش، استعداد و هوش و نقش آنها در خلاقیت پرداخت.

 

 

شیروانی پرورش را تولید بستر و یا فراهم آوردن بستر دانست و افزود اگر پدر و مادر در یک خانواده یا برنامه ریزان در یک جامعه، افراد را به حال خود واگذارند و مداخله ای در خصوص تولید بستر نداشته باشند، امکان بروز خلاقیت در آن جامعه وجود نخواهد داشت.

 

 

این مدرس حوزه ی خلاقیت، استعداد را حوزه هایی تعریف نمود که در آن حوزه یا حوزه ها اعضای یک جامعه امکان به کار گیری بیشتری در اختیار دارند یعنی می توانند در به کارگیری موفق تر باشند و استعداد فقط در حوزه ی فرد تعریف نمی شود و در جامعه هم قابل تعریف است مثلا می توانیم بگوییم استعدادهای جامعه ی ایرانی

 

 

مدیر موسسه ی پرورش استعدادهای خلاق شهر اصفهان در بخش دیگر این کارگاه موضوع خلاقیت را مورد توجه قرارداد و با اشاره به این که خلاقیت، تولید روش است، تاکید کرد انسان خلاق روش های موجود را تنها راه ممکن نمی داند و همیشه به دنبال تولید روش های جدیدتر است. و بنابراین این پروش استعدادهای خلاق به این معنی است که در حوزه هایی که امکان به کارگیری بیشتر داریم، بتوانیم تولید روش بکنیم. لذا در مقوله خلاقیت، تمرکز باید روش پرورش باشد و نه آموزش زیرا معمولا در آموزش توجه چندانی به استعداد نمی شود در حالیکه در پرورش تمامی توجه به استعداد است.

 

 

ایشان هوش را به معنی سرعت و دقت در دریافت اطلاعات و فراگیری دانست و افزود ولی لزوما آن کسی که با هوش تر است در به کار گیری اطلاعات دارای سرعت بالاتر نیست. و استعداد در حوزه ی خلاقیت تعریف می شود ولی اکثر افراد به اشتباه آن را در حوزه ی هوش بررسی می کنند و تفاوت نظام آموزشی کشورهای پیشرفته با کشورهای دیگر در همین نکته است.

 

 

شیروانی داشتن جرات، جسارت و قدرت ریسک در حوزه ی خلاقیت را ضروری برآورد نمود و گفت چون ما انسان ها در همه حوزه ها قدرت ریسک نداریم بنابراین یک انسان فقط در یک یا نهایتاً چند موضوع محدود و مرتبط به هم می تواند خلاق باشد و مهمترین سوال این است که بدانیم در چه موضوعی و چه مواردی می توانیم خلاق باشیم.

 

ایشان فارغ التحصیلان دانشگاهی را به مراقبت از آفتی به نام "بحران تحصیل کردگی" در حوزه خلاقیت فراخواند زیرا که وجود دنیایی از روش های اثبات شده ممکن است باعث شود یک شخص تحصیل کرده دیگر به دنبال تولید روش های جدید و نوآورانه نباشد و به کارگیری صرفا منطبق با فراگیری های انجام شده باعث جلوگیری از خلاقیت می شود ولی به کارگیری سوای از فراگیری های انجام شده ما را به سمت خلاقیت سوق می دهد.

 

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: