پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
صنایع دستی بی‌کیفیت چینی، عامل زوال صنایع دستی اصیل ایرانی
تاریخ انتشار: سه شنبه 5 تیر 1397

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، بهزاد رشیدی با اشاره به شعار سال 97 (حمایت از کالای ایرانی)، اظهار کرد: کالای ایرانی را نباید صرفا تولیدات مراکز صنعتی دانست؛ بلکه دست ساخته‌های هنری و صنایع دستی بومی نیز کالای ایرانی هستند که فرهنگ و تمدن ایران را معرفی می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت هنرهای کاربردی را شناسایی کنیم و به هنرمندان اعتماد کنیم و همان حمایتی که در مورد سایر کالاها و تولیدات ایرانی داریم، در مورد آثارو تولیدات هنری نیز داشته باشیم. با این کار قطعا با هزینه‌ای کمتر، در مورد اشتغال جوانان و رشد اقتصادی دستاوردهای بیشتری خواهیم داشت.

رییس جهاد دانشگاهی هنر ادامه داد: متاسفانه صنایع دستی بی‌کیفیت عمدتا چینی و یا تولیدات کم ارزش بازاری در حال از بین بردن صنایع دستی اصیل ایرانی هستند.

رشیدی در ادامه ضمن تشریح ظرفیت بالای هنرهای کاربردی، افزود: فراگیری هنرهای کاربردی می‌تواند در اشتغالزایی و کارآفرینی کمک شایان توجهی کند.

وی در ادامه فعالیت‌ها و برنامه‌های این واحد را تشریح کرد و یادآور شد: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی هنر شامل سه حوزه پژوهشی و خدمات تخصصی، آموزش‌های تخصصی و کاربردی و برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی با موضوعات هنری است.

رییس جهاددانشگاهی واحدهنر افزود: خوشبختانه در سه سال اخیر مراکز و گروه‌های مصوب جهاد دانشگاهی هنر ایجاد شد و به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر این ساختارها برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری و پشتیبانی هنری و اجرایی مراکز متقاضی در سطح کشور و به‌ویژه مجموعه جهاد دانشگاهی آماده شده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های "مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری" جهاد دانشگاهی هنر اشاره کرد و گفت: این مرکز با هدف ارائه خدمات تخصصی، پژوهشی و مشاوره در حوزه «زیباسازی شهری»، «معماری و طراحی داخلی»، «گرافیک» و «صنایع دستی و طراحی و ساخت هدایای هنری نفیس» در تهران و برخی کلان شهرهای کشور در حال فعالیت است و آمادگی دارد با استفاده از تخصص و تجربه خود، نسبت به ارائه «مشاوره» و انواع خدمات «طراحی» تا «اجرا» بپردازد.

رشیدی در ادامه به تشریح فعالیت‌های مرکز مستندسازی دانش و فناوری پرداخت ویادآور شد: ساخت و تولید انواع فیلم‌های مستند، داستانی، تبلیغاتی و پویا نمایی با موضوعات فرهنگی، آموزشی، فناوری و صنعتی از جمله خدمات این مرکز است و در یک سال گذشته فیلم‌هایی را برای دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دانشگاه صنعتی شریف، معاونت‌های پژوهشی و آموزشی جهاد دانشگاهی، واحدهای استانی جهاد دانشگاهی و نیروی انتظامی ساخته است.

رییس جهاددانشگاهی هنر نیروی انسانی و فرهنگ جهادی را اصلی‌ترین سرمایه جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌ها و خدمات جهاد دانشگاهی، حاصل تلاش‌های اعضای این نهاد است که با تکیه بر فرهنگ جهادی و با حداقل امکانات صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اعلام خبر تصویب زمینه تخصصی نمایش‌های کاربردی برای جهاد دانشگاهی هنر در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی، اعلام کرد: گروه پژوهشی نمایش‌های کاربردی در این واحد ایجاد خواهد شد.

رشیدی افزود: این زمینه تخصصی برای انجام طرح‌های پژوهشی و ارائه خدمات تخصصی و علمی در حوزه نمایش‌های کودک و نوجوان، نمایش خلاق و نمایش‌های سنتی ایرانی، ایجاد شده و این گروه با استفاده از استادان و مدیران برجسته حوزه تئاتر همچون دکتر ناصر بخت، دکتر رحمت امینی و منوچهر اکبرلو، به یکی از اصلی‌ترین مراکز فعالیت‌های علمی و اجرایی و خدماتی نمایش کاربردی در کشور تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: از زمان انقلاب فرهنگی به این سو اغلب فعالیت‌های شاخص هنری به‌ویژه در سطح دانشگاه‌ها، مستقیم یا غیر مستقیم حاصل کار جوانان خلاق حاضر در جهاد دانشگاهی بوده و بسیاری از ایده‌های نوآورانه هنری در سطح دانشگاه‌ها توسط اعضای این نهاد ارائه شده است و گاهی همین ایده‌ها، به برنامه‌های شاخصی در عرصه فرهنگ و هنر کشور تبدیل شده‌اند.

رشیدی ادامه داد: در سال 97 بنا داریم با کمک ظرفیت‌های موجود در جهاد دانشگاهی، اهداف و برنامه‌های هنری این نهاد بررسی و بازخوانی شود و بر اساس ضرورت‌های جامعه امروز، ماموریت جهاد دانشگاهی در زمینه هنر را تبیین و به نوعی بازتعریف کنیم تا پس از تصویب، مبنای فعالیت‌های آتی هنری این نهاد قرار گیرد و در برنامه‌ریزی‌های جدید، به‌ویژه در برنامه‌های توسعه‌ای آن، مورد استفاده قرار گیرد.

 

همایش آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی هنرهای کاربردی

رییس جهاددانشگاهی هنر در ادامه به موضوع ضرورت نقد و بررسی آموزش هنرهای کاربردی پرداخت و افزود: جهاد دانشگاهی هنر در آبان ماه سال 97 همایش آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی هنرهای کاربردی – فرصت‌ها و چالش‌ها را برگزار می‌کند.

وی نقش آموزش‌های تکمیلی و آزاد در ارتقای هنرهای کاربردی، نقش آموزش‌های کوتاه مدت و مهارتی در اشتغال‌زایی رشته‌های هنری و فرصت‌های کسب وکار در حوزه هنرهای کاربردی را از محورهای اصلی این همایش خواند و گفت: شورای سیاست‌گذاری این همایش با حضور رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر، دکتر حسین کلانتری مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی، دکتر مهدی اخویان رئیس دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر محمدعلی خبری رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر و ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی تشکیل شده و ترکیب شورای علمی آن نیز نهایی شده و فراخوان آن بزودی منتشر خواهد شد.

 

آموزش‌های کاربردی و مهارت‌محور در واحد جهاد دانشگاهی هنر

رشیدی در ادامه با تشریح برنامه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی هنر، گفت: از زمستان سال 96 کمپینی با عنوان "من هنرمند هستم" در مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی این واحد راه افتاده و در قالب آن سعی می‌شود به روش‌های مختلف، توجه مردم و مسئولان را به مسئله آموزش هنرهای کاربردی و فرهنگ سازی در خصوص فراگیری رشته‌های هنری جلب کنیم و آن‌ها را برای شرکت در دوره‌های آموزشی این واحد فرا بخوانیم.

رییس جهاددانشگاهی واحد هنر گفت: مرکز آموزش‌های واحد هنر در حال حاضر امکانات و زیر ساخت‌های آموزشی مورد نیاز برای فراگیری رشته‌های کاربردی هنری را فراهم کرده و استادان جوان و خلاقی را به کار گرفته و در حال خدمات رسانی به اقشار مردم در زمینه آموزش و فراگیری رشته‌های هنری تخصصی و کاربردی است.

وی افزود: بدون تردید جوانان جویای کار، با داشتن حداقل یک مهارت هنری، می‌توانند خیلی زودتر و راحت‌تر یا جذب بازار کار شوند و یا کسب و کاری برای خود راه بیندازند و یا با ایجاد یک کارگاه، حتی کارآفرینی هم کنند.

رشیدی تاکید کرد: بسیاری از مردم می‌توانند با وجود یک مهارت هنری، حتی به عنوان شغل یا منبع درآمد دوم و یا یک فعالیت مفرح یا آرام بخش، از هنر خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این نگاه سعی کرده‌ایم سرفصل‌های دوره‌های هنری را به‌روز رسانی و کاربردی کنیم و با رویکرد مهارت آموزی هنری در قالب دوره‌های آموزشی تک درس، دوره‌های آموزش تخصصی ترمیک و همچنین ورک‌شاپ‌های تخصصی هنری، آموزش‌های خود را ارائه کنیم.

رییس جهاددانشگاهی هنر افزود: مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی هنر در هر سال بیش از 3000 نفرکلاس را در دوره‌های آموزشی هنری خود شامل الگوسازی و دوخت لباس، عکاسی، طراحی لباس، طراحی طلا و جواهر، نقاشی، گرافیک، تصویرسازی، طراحی، انواع دوخت‌های سنتی، سفال و سرامیک، نرم‌افزارهای مختلف هنری، طراحی و چاپ پارچه، پتینه و نقاشی دیواری، چرم دست‌دوز، تربیت مربی هنر کودک، معماری و دکوراسیون داخلی، خوشنویسی، نازک کاری چوب و معرق چوب، قلم‌زنی، مینای نقاشی و خانه‌بندی و ساخت زیورآلات دست‌ساز تحت پوشش قرار می‌دهد و در سال 97 نیز این مرکز آماده پذیرش و ثبت نام عموم علاقمندان و جوانان و دانشجویان است.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و برتری‌های «دانشگاه هنر» به عنوان جامع‌ترین دانشگاه هنری کشور، گفت: بسترسازی برای کارآفرینی و حمایت از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جوانان فعال در رشته‌های هنری و کمک به رشد و شکوفایی استعدادهای هنری آنان از مهمترین اهداف مد نظر جهاد دانشگاهی هنر در حوزه دانشجویی است.

رشیدی با اشاره به تغییر رییس دانشگاه هنر، افزود: خوشبختانه دکتر سلطانی رئیس جدید دانشگاه هنر نگاهی مثبت و عملیاتی به فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دارد و در نشست اخیر من با ایشان، موضوعات خوبی برای توسعه همکاری‌های دانشگاه و جهاد دانشگاهی هنر مطرح شد.

رییس جهاددانشگاهی دانشگاه هنر ادامه داد: اساسا فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر با هدف ارتقای دانش و تجربه تخصصی و همچنین تعهد اسلامی دانشجویان این دانشگاه و با کمک خود آنان در سطح دانشگاه هنر و در سطح ملی برگزار می‌شود.

رشیدی حضور فعال در شورای فرهنگی دانشگاه هنر، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی ـ دانشجویی بر اساس نیازها و ضرورت‌های فرهنگی دانشگاه هنر، راهبری دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی و برگزاری سالانه آن، راهبری دبیرخانه دائمی جشنواره ملی نقش تن‌پوش و برگزاری سالانه آن، برگزاری بازدیدهای علمی و آموزشی دانشجویی (در قالب طرح ملی ایران مرز پرگهر)، راهبری دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در دانشگاه هنر و برگزاری جشنواره دانشجویی دیبا را از برنامه‌های فعلی این واحد در حوزه فرهنگی و دانشجویی عنوان کرد و گفت: شناسایی و جذب نیروهای متخصص و متعهد مورد نیاز جهاد از بین دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر به طرق مختلف و استفاده از توان و پتانسیل‌های آنان در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی ـ دانشجویی جهاد از سیاست‌های این واحد محسوب می‌شود.

وی در پایان اجرایی کردن طرح "تقسیم کار فرهنگی" در سطح دانشگاه هنر، ایجاد مرکز گردشگری دانشجویان دانشگاه هنر، ارتقای جایگاه و اثرگذاری دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در دانشگاه هنر، همکاری در راهبری کانون‌های فرهنگی دانشگاه، ایجاد ساختارهای جدید دانشجویی و عضوگیری از میان دانشجویان، طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری جدید در سطح دانشگاه و کشور با همکاری بخش‌های مختلف دانشگاه و با استفاده از پتانسیل‌های دانشجویان دانشگاه، در راستای نیازها و ضرورت‌های فرهنگی دانشگاه و طراحی و اجرای کارگاه‌های تخصصی و سمینارهای فرهنگی با موضوعات مرتبط با نیازهای دانشجویان دانشگاه هنر را از مهمترین برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی جدیدی برشمرد که جهاد هنر در حال پیگیری آن است.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: