سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
دکتر صالحي اميري دبير علمي همايش "انقلاب اسلامي در منظومه فکري امام خميني(ره)": يگانه راه رسيدن به وحدت، بازگشت به انديشه‌هاي امام خميني(ره) است
تاریخ انتشار: شنبه 2 تیر 1397

 به گزارش روابط عمومي مرکز فرهنگي دانشجويي امام، ولايت فقيه و انقلاب اسلامي، دکتر سيد رضا صالحي اميري،  30 خرداد در مراسم اختتاميه  همايش "انقلاب اسلامي در منظومه فکري امام خميني(ره)؛ از نظريه تا عمل" با ارايه گزارشي از روند برگزاري اين همايش به سخنراني پرداخت و گفت: پس از چهار دهه از انقلاب اسلامي، پنج مرحله گفتماني را طي کرديم؛ گفتمان ارزشي، گفتمان توسعه و سازندگي، گفتمان اصلاحات، گفتمان عدالت و گفتمان اعتدال، تمام اين گفتمان‌ها خرده گفتمان‌هايي در زير چتر گفتمان انقلاب اسلامي هستند و اين همايش ذيل فراگفتمان امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي شکل گرفت. هدف آن است نشان دهيم تداوم انقلاب اسلامي در چارچوب ارکان انديشه‌هاي امام ميسر خواهد بود.

به گفته وي مباحثي همچون اخلاق گرايي، معنويت گرايي، عدالت گرايي، وحدت گرايي، آرمان گرايي، مصلحت گرايي، مردم گرايي، استقلال گرايي، قانون گرايي و عقل گرايي در انديشه‌هاي امام (ره) قابل درک و فهم است و در اين همايش به اين مسائل پرداخته مي‌شود که با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامي، چه ميزان در دستيابي به اهداف و ارزش‌ها در گفتمان امام (ره) موفق بوده‌ايم و در دستيابي به اين موفقيت‌ها چه موانعي وجود داشته و سهم هر يک از اين موانع چه ميزان است.

دکتر صالحي اميري گفت: در مطالعات اين مجموعه مشخص شد؛ فقر و شکاف طبقاتي، فساد گسترده، حاشيه نشيني، آسيب‌هاي اجتماعي، بي عدالتي، خشونت و بداخلاقي از جمله عواملي بود که در ناکامي و عدم تحقق آرمان‌ها و عملي شدن انديشه‌هاي امام (ره) موثر بوده‌اند. از سوي ديگر نفي استبداد، نفي وابستگي به قدرت‌هاي بيگانه، قانون‌مند کردن سيستم و نظام از جمله موفقيت‌هاي پس از انقلاب اسلامي بوده است.

دبير علمي همايش انقلاب اسلامي در منظومه فکري امام خميني (ره) با بيان اينکه اساسا رويکرد اين همايش عقلاني و نه احساسي است، گفت: در اين همايش بر شناخت موفقيت‌ها و ناکامي‌ها اشاره خواهيم داشت. در تحليل واقع‌گرايانه از گفتمان فکري حضرت امام، در مي‌يابيم نفي خشونت در همه حوزه‌ها، توجه به اقتدار معنوي به جاي اقتدار نظامي يعني تاکيد بر قدرت نرم (مردم) به جاي قدرت سخت، در انديشه‌هاي امام نمود دارد و ايشان بر راي مردم و بر خداوند به عنوان منشا قدرت تاکيد داشتند. انديشه امام، انديشه‌اي تام و تمام است و ايشان بر مسائل متعددي از جمله مبارزه دائمي با جهل و خرافه‌گرايي تاکيد داشتند و آن را سم مهلکي براي دين و حکومت مي‌دانستند.

وي در ادامه با بيان اينکه براي رسيدن به وحدت يک راه وجود دارد و آن بازگشت به انديشه‌هاي امام (ره) است، خاطرنشان کرد: انديشه مصلحت را که حضرت امام (ره) طرح کردند، براي همه مسائل و بسياري از مشکلات موثر است، چرا که اسلام و به تبع آن انديشه‌هاي امام براي همه مسائل مباني شفاف و روشني دارد.

به گفته صالحي اميري موضوعات اين همايش شامل انقلاب اسلامي و عدالت، انقلاب اسلامي و آزادي، انقلاب اسلامي و حقوق ملت، انقلاب اسلامي و سياست اخلاقي، انقلاب اسلامي و معنويت، انقلاب اسلامي و آموزش و فرهنگ، انقلاب اسلامي و امنيت، انقلاب اسلامي و مشارکت، انقلاب اسلامي و وحدت ملي، انقلاب اسلامي و پيشرفت و توسعه، انقلاب اسلامي و تمدن سازي است.

همچنين انقلاب اسلامي و راهبرد منطقه گرايي اسلامي، انقلاب اسلامي و راهبرد نداشتن تعهدگرايي جهاني، انقلاب اسلامي و استکبار ستيزي، انقلاب اسلامي صلح و همزيستي مسالمت آميز، انقلاب اسلامي و راهبرد صدور انقلاب، انقلاب اسلامي و جهاني شدن و جهاني سازي، انقلاب اسلامي و ديپلماسي فرهنگي و انقلاب اسلامي و هويت و خودباوري از ديگر موضوعات اين همايش است که تعداد 178 مقاله با موضوع‌هاي يادشده به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است که از اين تعداد 24 مقاله در کتاب منتخب مقالات چاپ و منتشر خواهد شد.

در ادامه اين همايش و در بخش نخست، از کتاب مجموعه مقالات همايش انقلاب اسلامي در منظومه فکري امام خميني (ره)، از نظريه تا عمل، با عنوان «انقلاب اسلامي؛ گفتار‌هايي پيرامون انقلاب اسلامي از نظريه تا عمل» رونمايي شد.

هم چنين آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي عضو مجمع روحانيون مبارز در همايش انقلاب اسلامي در منظومه فکري امام خميني (ره) از نظريه تا عمل، اظهار داشت: امام خميني(ره) موضوع حکومت اسلامي را که اساس آن بر عدالت اجتماعي، آزادي و مردم سالاري است حدود 40 سال پيش در نجف اشرف تدريس کرد و سپس آن را تشريح کردند.

وي گفت: امام (ره) موضوع حکومت اسلامي، ارکان آن، نقش مردم و نقش زنان و مردان در حکومت اسلامي را مدلل و مبرهن و به تفصيل بيان کرده اند.

آيت الله موسوي بجنوردي با بيان اينکه بايد انديشه امام(ره) را در کشور نهادينه کنيم، افزود: دشمنان تلاش دارند تا چهره امام (ره) را خشن نشان دهند، ولي اينگونه نيست و ايشان اهل انتقام نبودند، بلکه اهل گذشت بودند.

وي گفت: انقلاب‌هاي شمال آفريقا نشأت گرفته از انقلاب اسلامي ايران است و کشوري که هم اکنون استقلال حقيقي دارد، جمهوري اسلامي ايران است و اين موضوع از افتخارات ماست.

وي گفت: امام (ره) ملت را بيدار کرد و به ملت ايران عزت داد و امروز ملت ايران در جهان اسلام الگو است.

وي گفت: محمدرضا پهلوي با پذيرش کاپيتولاسيون ملت را تحقير کرد و ملت ايران از اين موضوع ناراضي بودند.

آيت الله موسوي بجنوردي افزود: ما هيچ وقت نبايد انديشه امام (ره) را فراموش کنيم و همواره بايد آن را نصب العين قرار دهيم.

اين استاد دانشگاه و چهره ماندگار علم حقوق گفت: حضرت امام درباره مسئله حکومت اسلامي که اساس آن بر عدالت اجتماعي، آزادي و مردم سالاري بود، در نجف اشرف تدريس کردند و از روزي که در شروع شد، بنده شاگرد ايشان بودم. ايشان در کلاس‌هاي خود، نقش عدالت اجتماعي، نقش آزادي و استقلال، نقش جامعه زن و مرد در نظام حکومت اسلامي را به نحو مدلل و مبرهن بيان مي‌کردند و بر خلاف اکثر فقها قائل به اين مسئله بودند که در نظام اسلامي حکومت داريم و اساس نظام جامعه بر تشکيل حکومت است، اگر نه با شعار جامعه اصلاح نمي‌شود و در مسير صحيح قرار نمي‌گيرد.

موسوي بجنوردي با بيان اينکه در انديشه امام (ره)، نظام، حکومت قانون بر مردم است، گفت: قانون الله است، شخص اول عالم امکان حضرت رسول (ص) نيز مجري قانون الهي بوده و قانون‌گذار اصلي همان حضرت باري‌تعالي است.

وي ادامه داد: درس حضرت امام درباره حکومت اسلامي در نجف اشرف، رسيد به مبحث ولايت فقيه، در ميان فقيه‌هاي شيعه اين نخستين بار بود که يک فقيهي سيستم حکومتي در اسلام را مطرح مي‌کند و آن را حکومت قانون بر مردم مي‌داند و هدف اصلي از تشکيل حکومت را اجراي قانون مي‌داند؛ ولايت فقيه مسئله‌اي است که از ابتدا بر روي آن اختلاف بود، بعضي مي‌گفتند اين مسئله در امور نوعيه است، اما امام (ره) «ولايت مطلقه فقيه» را مطرح کردند که فقيهي جامع الشرايط است و در راس امور قرار مي‌گيرد. تمام مباحث ايشان در قالب کتابي با همين عنوان چاپ شده است.

چهره ماندگار علم حقوق با اشاره به انديشه امام در باب عفو گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، امام دستور عفو عمومي صادر مي‌کنند و به غير از آن‌ها که قتلي مرتکب شده بودند بايد ولي دم بايد گذشت مي‌کرد، زندان‌ها خالي شدند. بنده در طي 12 سال که در شوراي عالي قضايي بودم مي‌ديدم که امام (ره) همواره بر عفو تاکيد داشتند و بر همين اساس آن زمان هيئت عفو نيز تاسيس شد.

وي افزود: اگر بخواهيم انديشه امام در حوزه عدالت را در کشور نهادينه کنيم، بايد اين انديشه‌ها را در عمل زنده کنيم، چرا که انديشه امام، انديشه رسول‌الله(ص) و انديشه اسلام است، سيستم و پايه حکومت اسلامي بر پايه اجراي عدالت اجتماعي در جامعه است.

اين همايش در نوبت دوم با برگزاري دو پنل با عناوين «جهاني شدن انقلاب اسلامي؛ عقلانيت و اخلاق» و «انقلاب اسلامي در آيين نظام بين‌الملل» با ارائه 5 مقاله در هر پنل به کار خود ادامه داد و درپايان اين همايش، متن بيانيه ي 16 بندي آن قرائت شد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: