شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
طی مراسمی؛ ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش برگزیدگان خود را شناخت
تاریخ انتشار: چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش و افتتاحیه نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره امروز، 25 اردیبهشت با حضور قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر محمدصادق بیجندی معاون جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، بهزاد رشیدی رییس جهاددانشگاهی واحد هنر و الهام زایجانی دبیر جشنواره و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد هنر برگزار شد.

ارسال 500 اثر از 200 طراح به جشنواره

در ابتدای این مراسم، الهام زایجانی، دبیر ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش طی سخنانی با اشاره به روند روبه رشد جشنواره ششم نقش تن‌پوش، گفت: ۲۰۰ طراح ۵۰۰ اثر به این جشنواره ارسال کردند که ۱۲۰ طراح از استان‌های مختلف کشور بودند و این نشان دهنده گسترده‌تر شدن فعالیت این جشنواره است.

وی تجاری کردن آثار برتر را از اهداف جشنواره پنجم اعلام و عنوان کرد: از پنج برند تولید لباس برای تولید آثار برتر دعوت به همکاری شد که همینک سه طرح برتر سال گذشته توسط برندهای سلبون و بادی‌اسپینر در حال تولید انبوه است و ۱۵ روز دیگر این آثار برتر را می‌توانیم در فروشگاه‌های این برندها خریداری کنیم.

زایجانی با اشاره به اینکه از بخش‌های مختلف دولتی برای حمایت از جشنواره کمک خواستیم، اما آن‌گونه که باید به ما کمک شود، کمکی صورت نگرفت، گفت: اما در این دوره بخش خصوصی به ما کمک کردند.

 

تلاش برای جهت دهی به مظاهر و مفاخر فرهنگ و تمدن ایرانی

در ادامه، بهزاد رشیدی رییس جهاددانشگاهی هنر با تاکید بر اینکه مد و لباس یکی از وجوه تمدنی ایرانی ـ اسلامی است، گفت: این جشنواره یک کار گروهی دانشجویی است که با حداقل امکانات برگزار می شود و این الگو برای مجموعه ما یک ارزش تلقی می شود. همه کارها، برنامه ها و اقدامات دبیرخانه ی جشنواره توسط جوانان دانشجو و با هماهنگی دبیر جشنواره انجام می شود.
وی ادامه داد: ما در جشنواره نقش تن پوش با فراگیرترین نوع پوشش به ویژه در بین جوانان سر و کار داریم. تن پوش یا همان تی شرت از نظر ما، می تواند همچون یک تابلو و یک اثر هنری زیبا و جذاب باشد که محیط پیرامونش را زیباتر می کند و می تواند همانند یک رسانه فراگیر در فضای عمومی جامعه عمل و مفاهیم و مولفه های فرهنگ و تمدن ایرانی را معرفی کند.
رشیدی بیان کرد: با توجه به این که محور جشنواره ششم مظاهر و مفاخر فرهنگ و تمدن ایران بود در این دوره سعی کردیم آثار هنری دانشجویان را جهت دهی و متوجه مظاهر و مفاهخر فرهنگ و تمدن ایران بکنیم.
رییس جهاددانشگاهی هنر افزود: در فرهنگ و تمدن ایران زمین هزاران تصویر، طرح، نقش و نگار و ایده برای طراحی وجود دارد، که هر یک از آن ها می تواند دست مایه یک کار هنری معرف این تمدن باشد و هم به شناخت عموم از میراث تمدنی و تاریخی شان کمک کند و هم به کمک متولیان گردشگری کشور بیاید.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در این دوره این محور مورد توجه مخاطبان جشنوراه قرار گرفت و دانشجویان و جوانان هنرمندی از سراسر کشور 500 اثر به جشنوراه ارسال کردند. شرکت کنندگان این دوه از جشنواره با خلاقیت و هنر خودشان با استفاده از انواع تکنیک های نقاشی و چاپ و رودوزی ها سعی کردند طرح های جذابی مرتبط با میراث تاریخی و فرهنگی کور همچون ابنیه های تاریخی، بنای تخت جمشید، کتیبه های باستانی ایرانی، خط فارسی، پرتره دانشمندان ایرانی و ... را بر روی تی شرت بیاورند.
رییس جهاددانشگاهی واحد هنر گفت: ما معتقدیم این نوع لباس با وجود این طرح های هنری می تواند به عنوان یک کالای ایرانی ارزشمند اقتصادی و فرهنگی در بازار داخلی خرید و فروش شود و حتی به عنوان یک سوغات ارزان قیمت برای گردشگران خارجی عرضه شود. جهاددانشگاهی هنر با برگزاری این جشنواره و ورک شاپ ها و نشست های آن تلاش دارد در این رابطه فرهنگ سازی کند و فهم عمومی را نسبت به این موضوع بالا ببرد.
رشیدی افزود: تلاش می کنیم به روش های مختلف هنرمندان جوان را به مراکز تولید لباس و به بخش صنعت معرفی کنیم تا از این طریق هم به اشتغال هنرمندان کمک کنیم و هم طرح های متنوع تر و متناسب تری در بازار داشته باشیم.
وی ادامه داد: از یک سو می کوشیم برندها و تولیدکنندگان لباس و تی شرت را به سرمایه گذاری و تجاری سازی آثار منتخب ترغیب کنیم و از سوی دیگر تلاش کنیم متناسب با هر محور سازمان های متولی را هم وارد موضوع کنیم تا بیاید و متناسب با اهداف تبلیغاتی و فرهنگی و اقتصادی اش و با نگاه کاملا کاربردی از جشنواره و از هنرمندان حمایت کند.
رییس جهاددانشگاهی واحد هنر باید به جوانان هنرمند یاد دهیم منتظر استخدام در ادارات دولتی نباشند، خودشان ایده پردازی کنند؛ خودشان نیاز بازار را شناسایی کنند. خودشان تیم تشکیل دهند، کسب و کار راه بیاندازند تا هم برای خودشان و هم برای دیگران شغل ایجاد کنند و باعث رونق بازار و توسعه فرهنگ و هنر شوند.  
 

از فعالیت های این جشنواره برای رسیدن به مرحله تجاری سازی حمایت می کنیم

محمد محب‌‌خدایی، معاون گردشگی سازمان میراث‌فرهنگی نیز طی سخنانی با ابراز تأسف از اینکه هنر ایرانی در حوزه جهانی دیده نمی‌شود، اعلام آمادگی کرد در دو جشنواره «هنر ایرانی در زندگی جهانی» و «هنر ایرانی در منظر جهانی» همکاری مشترک داشته باشند و گفت: وظیفه ذاتی ما است که جاذبه‌ها را به محصول تبدیل کنیم.

همچنین قبادی طی سخنانی نشانه‌شناسی و پرداختن به نمادها و المان‌های فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب لباس را حائز اهمیت برشمرد و گفت: لباس ثابت کرده می‌تواند حامل مفاهیم متعدد فرهنگی باشد و در جهان امروز آمیختن مفاهیم و مد بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: الزاماً نتایج هر جشنواره را پایان آن جشنواره نباید جست‌‌وجو کرد، بلکه باید با نگاهی فراتر از مخاطب خاص فکر و عمل کنیم. بر همین اساس از مسئولان جشنواره می‌خواهم جریان‌سازی جشنواره نقش‌ تن‌پوش را در جامعه نیز رصد کنند.

 

افزایش قیمت دلار هم می‌تواند یک فرصت باشد

در ادامه شاهین فاطمی مدیرعامل چرم درسا گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که هزاران سال تمدن داشته اما دنیای امروز به آنچه داشته‌ایم بهایی نمی‌دهد، بلکه به آنچه داریم اهمیت قائل است. فقط ملت‌ها و جوامعی توانسته‌اند در جهان تغییر کنند که داشته‌های گذشته خود را به دارایی کنونی تبدیل کرده‌اند، اما ما همچنان عاشق نوستالوژی‌های گذشته هستیم و نمی‌دانیم چگونه آنها را به اکنون پیوند بزنیم.

وی ادامه داد: ما اکنون دچار بحران‌های زیاد با فرصت‌های زیاد هستیم. ما از نظر جغرافیایی بهترین منطقه را برای صادرات پوشاک داریم. اکنون با کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار مواجه هستیم، اما تمام کشورهایی که خواسته‌اند صادرات خود را افزایش دهند، ارزش پولشان را کاهش داده‌اند، پس افزایش قیمت دلار هم می‌تواند یک فرصت باشد.

فاطمی تصریح کرد: ما میلیون‌ها دلار صرف مبارزه با تهاجم فرهنگی کرده‌ایم، در حالی که سبک زندگی در پوشش به راحتی می‌تواند جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرد و یکی از را‌ه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی ایجاد سبک‌زندگی خودمان است و اگر ما این سبک را برای خودمان نسازیم، خارجی‌ها برای ما ساخته و به ما تحمیل خواهندکرد.

وی افزود: هزاران سال است که انواع تهاجم‌ها به ما صورت گرفته و همین اعتماد به نفس ما را از بین برده است. داشته‌های زیادی داشته‌ایم که می‌توانستیم آنها را گسترش دهیم اما چون اعتماد به نفس نداشته‌ایم، کنار هر کارمان یک اسم خارجی می‌آوریم تا بگوییم که کار خوب و قوی است.

مدیرعامل چرم درسا مشکل کنونی جامعه را تولید محتوا دانست و اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ می‌دانند چگونه محتوا تولید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و اگر ما از امروز به فکر تولید محتوا باشیم، خواهیم توانست گام‌های بزرگی برداریم.

وی بر لزوم بالا بردن اعتماد به نفس ملی تأکید و اظهار کرد: باید سه کار انجام دهیم؛ اول اعتماد به نفسمان را بالا ببریم، دوم برنامه‌ریزی کنیم و سوم دست به تولید محتوا بزنیم.

در پایان مراسم نفرات برگزیده این دوره جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

اسامی برترین ها به شرح زیر است:   

بخش صنعت

صالح الهی

سحر احمدپور

یاسمن شاملو

 

بخش هنر

خاشایار کوچ پیده

بهزاد بخشی

صالح الهی

 

شایسته تقدیر

حسین شاه طاهری

مهدی میرمعنا

مینوفر رفعت راد

گلشید قنبری یزدی

سعیده خیرآبادی

 

گفتنی است؛ نمایشگاه آثار برگزیده ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش تا ساعت 18 روز شنبه 29 اردیبهشت دایر است.

  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: