جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی مناظره انگلیسی دانشجویان با حضور معاون رئیس جمهور در دانشگاه تهران
تاریخ انتشار: یکشنبه 23 اردیبهشت 1397

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه تهران؛ اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی مناظره انگلیسی دانشجویان با حضور دکتر معصومه ابتکار، دکتر محود نیلی احمدآبادی، معاون فرهنگی و معاون بین الملل دانشگاه تهران، رئیس و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی مناظره انگلیسی دانشجویان در دانشگاه تهران، گفت: بسیار خوشوقتوم که امروز در جمع پر نشاط دانشجویان دانشگاه تهران و نخستین مناظره انگلیسی دانشجویی حضور دارم. از ریاست محترم دانشگاه تهران و دکتر طیبی و همه همکارانی که در برگزاری این مناظره پرشور و ارزشمند نقش داشتند تشکر می‌کنم.

وی در خصوص اهمیت برپایی مسابقات مناظره انگلیسی، گفت: ما باید حتماً مسئله گفت‌و‌گو را از سطح مبنایی تقویت کنیم. گفت‌و‌گو در فرهنگ و تمدن ایرانی و دین ما نهادینه است اما متاسفانه در جامعه امروز، ما دچار مشکلات خیلی‌خیلی زیادی در این زمینه هستیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: موضوع تقویت گفت‌‌و‌گو را کم و بیش باید از سطح آموزش و پرورش شروع کنیم؛ ما در معاونت زنان و خانواده موضوع مهارت‌های ارتباطی را به عنوان یکی از محورهای اصلی موافقت‌نامه اجرایی با وزارت آموزش و پرورش با موضوع مهارت گفت‌و‌گو در قالب مهارت‌های زندگی دانش‌آموزی در دست تهیه داریم.

وی افزود: کار شما به عنوان برگزاری نخستین مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی کار بسیار ارزشمندی است.

دکتر ابتکار، سپس به زبان انگلیسی و به احترام دانشجویان شرکت‌کننده در مناظرات انگلیسی، ادامه داد: آفرین به همه دانشجویانی که در این فستیوال مناظره انگلیسی بسیار مهم شرکت کردند و همچنین آفرین به همه همکاران، برگزارکنندگان این برنامه مهم و تشکر از دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی برای برگزاری چنین برنامه‌ای؛ این موقعیت مهمی است زیرا گفت‌و‌گو و مناظره اشکال بسیار مهمی از ارتباط در جهان امروز هستند که بسیار بسیار به کار می‌آیند. ما نیاز داریم به عنوان یک ایرانی و به عنوان حامی انقلاب اسلامی در این زمینه فعالیت کنیم زیرا امروز گفت‌و‌گو و مناظره یک چالش مهم در جهان است.

وی خاطر نشان کرد: گفت‌و‌گو یکی از بخش‌های فرهنگ و دین ما است و در قرآن مجید می‌بینیم که برای درک و فهمیدن یکدیگر، اشارات زیادی به اهمیت مکالمه و گفت‌و‌گو شده است و بسیاری مثال نیز برای مناظره در قرآن مجید به چشم می‌خورد به عنوان مثال درباره حضرت ابراهیم که برای شناساندن توحید بسیار مباحثه و گفت‌و‌گو کرد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین مثال‌های زیادی در باورهای ایرانی وجود دارد، با این حال امروز، موضوع گفت‌و‌گو در جامعه ما به چالش تبدیل شده است. در خیلی از موارد ما نمی‌دانیم که چگونه با یکدیگر مباحثه و معامله کنیم و این موضوع از خانواده‌ها شروع می‌شود و البته این تنها مربوط به جامعه ایرانی نمی‌شود ولی به مهارت‌های ارتباطی در هر جامعه‌ای مربوط است.

وی تاکید کرد: این یک حقیقت است که ما به بالا بردن سطح مهارت‌های زندگی و ارتباطی از سطح بسیار ابتدایی به عنوان مثال از مدارس متوسطه، نیاز داریم. ما نیاز داربیم این مهارت را به جوان‌های‌مان یاد بدهیم و ارتقا ببخشیم که چگونه می‌توانند در مشکلات و چالش‌های مختلف در روابط‌شان نه تنها در گروه‌هایی در جامعه بلکه حتی در خانواده‌هایشان مباحثه کنند؛ ما امروز حتی در سطح خانواده‌ها نیز مشکل گفت‌و‌گو را داریم، این موضوع بسیار‌بسیار مهمی است که افراد در خانواده و اجتماع از توانایی گفت‌و‌گو برخوردار باشند.

دکتر ابتکار، تصریح کرد: امروز باید زمانی برای خانواده‌ها در نظر گرفت چیزی حدود دو ساعت، برای اینکه با یکدیگر بنشینند و صحبت کنند. والدین با یکدیگر گفت‌و‌گوی سازنده داشته باشند. پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها با نوه‌هایشان گفت‌و‌گو کنند. ما باید برای گفت‌و‌گو با یکدیگر زمان بگذاریم. باید طرح‌هایی مثل گفت‌و‌گوی ملی خانواده و گفت‌و‌گوی بین نسلی را پیگیری کنیم.

وی افزود: البته که بین گفت‌و‌گو و مناظره تفاوت است اما در مسائل ابتدایی مثل هم هستند. ما به وسیله گفت‌و‌گوی خانواده و بین نسلی می‌توانیم فاصله بین نسلی را از میان برداریم. گفت‌و‌گویی میان نسل اول و دوم انقلاب با بچه‌های امروز برقرار کنیم. ما به گفتمان و مناظره بین نسل‌ها نیاز داریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در ادامه اظهار کرد: در این صورت آنها می‌توانند درباره آزادی، ارزش‌ها و... اهمیت را درک کنند و آن زمان ما می‌توانیم ارزش‌های اجتماع و انقلاب کشورمان و کرامت انسانی نزد خداوند را به آن‌ها بشناسانیم. حقوق اولیه بشر که خداوند برای هر کدام از ما در نظر گرفته است و این از ابتدایی‌ترین سیاست‌هاست در جهان امروز؛ برای همین است که کار امروز شما یعنی مناظره به زبان انگلیسی ارزشمند است زیرا ما نیاز داریم که ایران را به جهان بشناسانیم.

وی تاکید کرد: باید ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران را با تصویر واقعی آن به جهان نشان دهیم درست برعکس تلاشی که در غرب برای به تصویر کشیدن چهره‌ای منفی از کشور ما می‌شود. ما در اصلاح چهره ایران اسلامی به وسیله گفت‌و‌گو موفق عمل کرده‌ایم. اولین ارزش ما ارزش زبان ما است. در یک مناظره اولین نکته توانایی در زبان است، پس شما دانشجویان باید به سختی روی آن کار کنید تا بتوانید در لحظه، در هر مناظره‌ای در جهان از اعتقادات و باورهای خود بگویید و دفاع کنید.

دکتر ابتکار با اشاره به اهمیت تسلط بر زبان طرف مقابل، گفت: خیلی وقت‌ها در جهان امروز دیگر سخنرانی از پیش نوشته شده را از شما نمی‌پذیرند زیرا می‌خواهند در زمان مناظره چشم‌انداز شما را از موضوع بشنوند. چیزی که پیش از آن درباره آن صحبتی نشده باشد. در نتیجه ما باید توانایی صحبت به زبان انگلیسی را پیدا کنیم تا بتوانیم آنچه را هستیم و می‌خواهیم، به جهان نشان دهیم.

وی در پایان سخنانش، با اشاره به بد عهدی شب گذشته ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به نقش مذاکره اشاره کرد و ایران را پیروز برجام برشمرد چه آمریکا در آن باشد چه نباشد.

پیش از سخنان معاون رئیس جمهور، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران بر لزوم رفع مانع روحی روانی به وجود آمده در ایران برای ارتباط با دنیا تاکید کرد و گفت: امروز در جهان ما شاهد صحبت‌ها و تعاملات میان دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم هستیم و پارادایم‌های گذشته در حال تغییر هستند. این تغییر باید در تمام فعالیت‌ها جاری و ساری شود. وقتی از دانشگاه کارآفرین صحبت می‌کنیم باید در همه برنامه‌ها و سیاست‌ها تغییر ایجاد شود.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند برای اینکه کارآفرین شوند و دانشگاه را کارآفرین کنند، باید مهارت‌های زیادی را یاد بگیرند.

 

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بعد اجتماعی دانشجویان این دانشگاه بیشتر است، گفت: مناظره شیوه‌ای است که به دانشجو قدرت بیان را می‌آموزد. این مهم باید هدفمند شود، تفکر خلاقانه و نقادانه، مهارت حل مسئله، مهارت در ایجاد ارتباط، خلاقیت و خودمدیریتی از ویژگی‌های دانشجویان کارآفرین است، لذا موضوع مناظره دانشجویی بخشی از این مهارت‌ها را برای دانشجویان مهیا می‌کند.

دکتر نیلی تاکید کرد: چون سیاست‌های کشور و دانشگاه‌ها در جهت بین‌المللی شدن است، باید مانع روحی و روانی که در ایران برای تعامل با دنیا به وجود آمده است، رفع شود. ما ایرانی‌ها با یک نگاه ویژه‌ای با کشورهای خارجی تعامل می‌کنیم، اما امروز دنیا دیگر یک دهکده جهانی شده است. برای رفع این مانع نیازمند افزایش تماس بدنه علمی و فرهنگی ایران با سایر مردم دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از ارزش‌ها در کشورهای مختلف مشترک است، انسان به دنبال تعالی است و هنگامی که پیامی در این زمینه به مردم دنیا داده می‌شود همه دنبال می‌کنند. دانشگاه تهران دنبال این است که حوزه‌های دیگری غیر از آموزش را برای ارتباط با دنیا، تقویت کند و این مناظره‌ها می‌تواند مسیر خوبی برای تعامل دانشجویان ایران و دیگر کشورها باشد.

رئیس دانشگاه تهران، در پایان افزود: دانشگاه تهران با عضویت در کمیته اتحادیه دانشگاهی و رده IAU تلاش کرده تا به واسطه عضویت در اتحادیه‌های جهانی، به رشد علمی برسد و به زودی به این دانشگاه مسئولیت کمیته آسیا اقیانوسیه را خواهند داد.

در این مراسم همچنین، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، طی سخنانی گفت: یکی از مشکلات برنامه توسعه کشور این است که نمی‌توانیم برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم یا اگر هم داریم در گردش‌های سیاسی تغییر می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: ما در هر موضوعی با هم مشکل داریم، مشکل اساسی کشور ما اختلاف‌نظرهای داخلی است و متاسفانه با برنامه‌های کوتاه‌مدت هم نمی‌توان اهداف کلان کشور را محقق کرد، بنابراین برنامه‌های ملی نباید در گردش‌های سیاسی تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که می‌خواهد نوآوری فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، می‌خواهد پیشتاز فرهنگ گفت‌وگو در دانشگاه‌ها باشد.

دکتر طیبی ضمن تقدیر از ایده مناظره انگلیسی که از سوی دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران مطرح شد، گفت: در خیلی از مسائل ما حرف‌های زیاد و نیز جدی برای گفت‌وگو داریم و برگزاری مناظرات دانشجویی به صورت بین‌المللی و اعزام دانشجویان به این نوع مسابقات می‌تواند به نفع کشور باشد.

در این مراسم همچنین، مهندس مهدی کاظمی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز به تشریح فعالیت‌های انجام شده در این سری از مناظرات پرداخت.

در پایان این مراسم از ۸ دانشجوی راه یافته به فینال تقدیر شد؛ تیم موافق در مناظره آخر که با موضوع «دلیل اصلی جایزه گرفتن فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌های خارجی سیاه‌نمایی است» بود با ترکیب احمدرضا احسانیان، برنا دانش، جواد حسینی و عادل قوی دل با کسب ۹۴ امتیاز از ۱۴۰ امتیاز اول و تیم مخالف در این مناظره با ترکیب جواد صالح، سهند کیانیان، میلاد زارعی و مسعود عبدالرحیمی با کسب ۷۴ امتیاز، دوم شدند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: