چهار شنبه 29 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
علیزاده در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد: اولویت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال جدید
تاریخ انتشار: سه شنبه 14 فروردین 1397
به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به رویکرد و نگاه جهاد دانشگاهی در توسعه فرهنگ دینی، اظهار کرد: تقریبا همه افرادی که در کشور در حوزه فرهنگ دینی فعالیت دارند، اذعان دارند که فعالیت‌های قرآنی و دینی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها به چند دلیل شاخص است؛ یک دلیل ممکن است نیروی انسانی متخصصی باشد که این مجموعه فرهنگی در حوزه دین و قرآن داراست و تقریبا می‌توان گفت، در هر کدام از فعالیت‌ها، شاخص‌ترین افراد و صاحب‌نظران با این مجموعه همکاری دارند.
 
وی ادامه داد: دلیل دیگر شاخص بودن فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ، تاکید این نهاد بر کمیت و کیفیت فعالیت‌هاست و همواره متناسب با شرایط جامعه، از ابزار و تکنولوژی‌های روز استفاده کرده‌ایم؛ نمونه این امر مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان است که شروع آن از سال ۸۵ بود و مشابه دیگر برنامه‌های قرآنی آغاز به کار کرد، اما رفته رفته و با توجه به رسالت و وظیفه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش، فرهنگ و فناوری، از ابزار‌های روز استفاده شد که در کیفیت و کمیت مسابقات تاثیر داشت و تعداد افراد بیشتری توانستند مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ در واقع این کار، در هم صرفه‌جویی هزینه‌ها نقش موثری داشته و هم کیفیت حضور افراد در این مسابقات بهتر شده است.
 
علیزاده تصریح کرد: نکته بعدی تقسیم‌بندی فعالیت‌هایی است که در ستاد و مشخصا در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری قرآنی در مرکز انجام می‌شود که به دلیل دامنه ارتباطات و حضور در تهران ظرفیت‌های زیادی در این عرصه دارا هستند و دیگری بازو‌های اجرایی کشور و استقرار آن‌ها در دانشگاه‌ها است که می‌توانند فعالیت‌ها را در سطح ملی دنبال کنند.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اهم برنامه‌های این معاونت در سال جدید اظهار کرد: یکی از مواردی که جای کار دارد، این است که در سال جدید بر روی نحوه عملکرد و کار‌هایی که تا کنون در حوزه فرهنگ توسط جهاد دانشگاهی انجام شده آسیب‌شناسی شود و در جهت بهبود و یا ارتقای کیفیت اجرایی برنامه‌ها و فعالیت‌ها گام برداشت. در بخش‌های متعدد معاونت فرهنگی اعم از گردشگری، انتشارات، فعالیت‌های قرآنی، سازمان دانشجویان، مرکز فرهنگی دانشجویی امام(ره) و انقلاب اسلامی و ... این رویکرد را خواهیم داشت.
 
عیسی علیزاده با تاکید بر رویکرد جهاد دانشگاهی در حوزه اخلاق دانشجویی و کارکردی که این نهاد در این عرصه خواهد داشت، عنوان کرد: توصیه ریاست جهاد دانشگاهی و دیگر بزرگان این نهاد، بر این است که در حوزه فرهنگی چند کار قوی و خوب دنبال شود، برای نمونه در سازمان انتشارات دفاع سه‌دقیقه‌ای و برنامه کتاب سال دانشجویی را داریم، تصور می‌کنم اگر بنا است کاری انجام شود، باید آن را به پختگی و قوت لازم برسانیم تا بتواند در بحث اخلاق دانشجویی موثر افتد.
 
وی همچنین با اشاره به مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: مسابقات مناظره دانشجویی که تاکنون شش دوره آن از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شده، از دیگر برنامه‌های خوب دانشجویی در جهاد است که هم روی آن کار شده و هم سال به سال بهتر می‌شود. میزان اطلاع‌رسانی و جذب مشارکت بیشتر دانشجویان و اینکه گزاره‌های کاربردی‌تری لحاظ شوند، از جمله مواردی است که در دوره بعدی برگزاری این مسابقات پیگیری خواهیم کرد. همچنین برنامه‌ای که برای این مسابقات خواهیم داشت این است که در فضای عمومی‌تری برگزار شود.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به ویژگی فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی و تفاوت آن با فعالیت‌های فرهنگی سایر نهادها، گفت: در جهاد دانشگاهی پیش از تصمیم برای انجام هر کاری، روی چرایی، چگونگی و کیفیت اجرای فعالیت‌ها بحث می‌شود و ایده اولیه به پختگی لازم می‌رسد.
 
وی افزود: تفاوت فعالیت‌های این نهاد با دیگر فعالیت‌های سایر نهاد‌ها این است که کار فرهنگی در جهاد دانشگاهی تداوم دارد، همین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که ششمین دوره آن برگزار می‌شود، سابقه‌ای دوازده ساله دارد و هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. زمانی که اولین دوره آن در سال ۸۵ برگزار شد، یک نگرانی وجود داشت و آن اینکه شاید با تغییر مدیریت و تغییر نگرش‌ها این مسابقات تداوم نداشته باشد، اما خوشبختانه امسال ششمین دوره این مسابقات برگزار می‌شود و با وجود همه تغییرات، تداوم نکته بارز در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بوده است. این تداوم حاصل اهتمام سیستم و پختگی طرح است؛ چرا که مسابقات زیادی بوده‌اند که طی یک یا دو دوره برگزاری دیگر برگزار نشده‌اند.
 
علیزاده با بیان وجه دیگر فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: کمیت در فعالیت‌های فرهنگی چندان اهمیتی ندارد، بسیاری از نهاد‌ها کار‌های بزرگ با آمار‌های کمیتی گسترده انجام می‌دهند، اما فعالیت‌های فرهنگی در جهاد به این پختگی رسیده و به این نتیجه رسیده که بیش از کمیت، بر کیفیت فعالیت‌ها تاکید داشته باشد. همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها ملاک دیگر در عرصه فعالیت‌های فرهنگی جهاد است و به همین منظور بخشی از کار‌ها از طریق فضای مجازی پیگیری می‌شود.
ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: