جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
صابرفرزام بیان کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ با فعالیت‌های گسترده در قالب ۸ مرکز
تاریخ انتشار: دوشنبه 23 بهمن 1396

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، حمید صابرفرزام، رئیس این سازمان و مدیرمسئول خبرگزاری ایکنا شامگاه ۱۸ بهمن‌ماه با حضور در برنامه ویژه برنامه زنده شبکه قرآن و معارف سیما به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در رابطه با نحوه تشکیل جهاد دانشگاهی در ابتدای انقلاب اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و حتی در سال ۵۸ وضعیت کشور شرایط ثابتی نداشت و مشکلات مختلفی در حوزه‌های مختلف وجود داشت و از جمله نهادهایی که خیلی دچار مسئله بود و هنوز کارکرد آن به صورتی که قرار بود تا بعد از انقلاب تغییر کند، تغییر پیدا نکرده بود، دانشگاه‌ها بود و یک وضعیت آشفتگی شدیدی در میان دانشگاه‌ها وجود داشت. گروه‌های مختلف سیاسی در دانشگاه‌ها پناه گرفته بودند و فعالیت می‌کردند و عملا برنامه‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌ها تحت‌الشعاع برنامه‌های سیاسی و جو پرشور آن زمان قرار گرفته بود و به خاطر همین با تصمیمی که در شورای انقلاب گرفته شد، دانشگاه‌ها برای مدتی تعطیل شدند که درواقع این وضعیت انقلاب فرهنگی نام گرفت و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور امام راحل(ره) تأسیس شد.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ با فعالیت‌های گسترده در قالب 8 مرکز
مدیرمسئول ایکنا ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع شورایی برای سیاست‌گذاری بود و برای اینکه بتواند در دانشگاه‌ها یک بازوی اجرایی داشته باشد و فعالیت‌ها را آغاز و دانشگاه‌ها را با اهداف انقلاب اسلامی هم‌راستا کند، در روز ۱۶ مردادماه سال ۵۹ اقدام به ایجاد نهادی با عنوان «جهاد دانشگاهی» کرد که این نهاد به عنوان بازوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازگشایی دانشگاه‌ها و اداره آن‌ها آغاز به کار کرد که طبیعتاً جریان‌های مؤمن دانشجوی آن زمان و انقلابی‌ها در این نهاد شروع به فعالیت کردند.
صابرفرزام تصریح کرد: با کمک جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها به مسیر خود بازگشتند و بازگشایی دانشگاه‌ها صورت گرفت و این نهاد انقلابی تا سال‌های متمادی به ویژه دوران جنگ تحمیلی، نقش مؤثری هم در اداره دانشگاه‌ها و هم در حوزه استفاده از امکانات علمی، پژوهشی دانشگاه‌ها برای پشتیانی جبهه داشت، ضمن اینکه دانشگاه‌ها را در مسیر درست خود قرار داد، برای جبهه‌ها نیز خدمات مختلفی را انجام داد؛ چراکه در آن زمان کشور دچار تحریم بود و خیلی از تسلیحات نظامی به ما داده نمی‌شد و کارهای تخصصی که باید پشتیبان ارتش و سپاه باشد به خاطر تحریم‌ها در کشور صورت نمی‌گرفت که در این راستا جهاد دانشگاهی ورود کرده و فعالیت‌های فراوانی انجام داد.
وی افزود: تقریباً بیست روز قبل نیز یعنی روز ۲۷ دی‌ماه، سالگرد شهادت عده‌ای از جهادگران دانشگاهی بود که در جهاد دانشگاهی تبریز مشغول به فعالیت بودند و زمانی که با استفاده از امکانات دانشگاه در حال طراحی تسلیحات نظامی برای پشتیبانی از جبهه‌ها بودند، با گرایی که منافقین به دشمن داده بودند، بمباران شدیدی شدند و ۲۲ نفر از عزیزان جهاد دانشگاهی که از دانشجویان و اساتید دانشگاه بودند، به شهادت رسیدند.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: پس از جنگ تحمیلی نیز هنگامی که کشور ثبات خوبی را به دست آورد و وزارت علوم توانست تا بحث دانشگاه‌ها را به خوبی در اختیار داشته باشد، در رابطه با نیاز به ادامه کار جهاد دانشگاهی بحث شد که در نهایت نیز تصمیم بر این شد تا جهاد دانشگاهی به عنوان رابط بین دانشگاه، جامعه و صنعت فعالیت خود را ادامه دهد که به حمدالله این فعالیت هنوز نیز ادامه دارد.

صابرفرزام در ادامه در رابطه با نحوه تشکیل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز بیان کرد: پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، بحث فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز برعهده جهاد دانشگاهی بود و یکی از اولین فعالیت‌‎های فرهنگی که در جهاد دانشگاهی صورت گرفت، برنامه‌های قرآنی بود. از سال ۶۱ اولین کانون‌های قرآن دانشگاه‌های کشور توسط جهاد دانشگاهی شروع به فعالیت کرد و از سال ۶۲ نیز اولین دوره مسابقات قرآن دانشجویی در سطح دانشگاه‌های کشور پایه‌گذاری شد که از آن زمان نیز هر سال ادامه پیدا کرد و تا به الآن نیز به صورت منظم و با عنوان جشنواره قرآنی دانشجویان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: همان دبیرخانه‌ای که این برنامه‌های قرآنی را از سال‌های ۶۱ و ۶۲ آغاز کرد، فعالیت‌های خود را ادامه داد تا در نهایت و در سال ۸۰ مرکزی به نام مرکز قرآنی دانشجویان تأسیس شد که به جز بحث کانون‌ها، بحث فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری در حوزه قرآنی را برعهده گرفت و مسابقات قرآن را برگزار کرد و پس از آن نیز مسابقات بین‌المللی را پایه‌گذاری کرد. همچنین، در سال ۸۲ و با تجربه‌ای که جهاد دانشگاهی از تأسیس خبرگزاری ایسنا داشت، به این نتیجه رسید که می‌توان یک خبرگزاری تخصصی در حوزه فعالیت‌های قرآنی را نیز ایجاد کرد که در سال ۸۲ اولین خبرگزاری تخصصی کشور به عنوان ایکنا تأسیس شد که این مرکز نیز رفته‌رفته فعالیت‌های گسترده‌تری انجام داد و تبدیل به یک سازمان شد که امروز به نام سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور شناخته می‌شود.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور افزود: هسته مرکزی سازمان قرآنی دانشگاهیان در تهران است، ولی در تمامی ۳۱ استان کشور بازوی اجرایی دارد و در دفتر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هر استان، دفتر فعالیت‌های دینی و قرآنی وجود دارد که بحث فعالیت‌های مربوط به خبرگزاری ایکنا و سایر فعالیت‌ها را انجام می‌دهد. به جز این نیز ما در عرصه بین‌الملل، فعالان، رابطان، خبرنگاران و دفاتر مختلفی داریم که برای ایکنا فعالیت می‌کنند. همچنین، در ستاد مرکزی و در ذیل سازمان، هشت مرکز تخصصی فعالیت دارند.
صابرفرزام در ادامه به ارائه توضیحاتی پیرامون این هشت مرکز پرداخت و تصریح کرد: اولین مرکز، مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویی بود که از همان سال ۸۰ فعالیت می‌کند و مجری بحث برنامه‌های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری حوزه قرآنی در دانشگاه‌های سراسر کشور است که بحث مفاهیم قرآن، آموزش اصول سبک زندگی قرآنی و اسلامی را نیز در دانشگاه‌های کشور پیگیری می‌کند. یکی از کارها و برنامه‌های اساسی این مرکز نیز طرح «دانشجومعلم قرآن» است که چندسالی است که اجرا می‌شود و به خوبی نیز پیش رفته است.
وی افزود: مرکز بعدی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است که در قالب هفت سرویس اصلی و ۱۸ زبان مختلف فعالیت می‌کند و در تمامی استان‌های کشور نیز شعبه دارد. با وجود اینکه ایکنا اولین خبرگزاری تخصصی بود که تشکیل شد و بعد از آن بود که خبرگزاری‌های تخصصی دیگر تأسیس شدند، در رتبه‌بندی که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داد، این خبرگزاری رتبه اول را در بین همه خبرگزاری‌های تخصصی مانند خبرگزاری‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی، کتاب، مذهبی، ورزشی، صنعتی و ... فعالیت می‌کنند، به دست آورد و چهار سال پیاپی است که در جشنواره مطبوعات نیز رتبه اول را در بخش دین و اندیشه به خود اختصاص می‌دهد.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: مرکز دیگری که ذیل سازمان فعالیت می‌کند، مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی است که به صورت تخصصی در حوزه قرآن و بحث حمایت از ایده‌های کارآفرینی و تولید محصولات قرآنی توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کار می‌کند که رویدادهای مختلفی مانند رویدادهای طلوع برکت و ... در این مرکز انجام می‌شود. مرکز بعدی، مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم است که سه گروه علمی قرآن و سلامت، قرآن و تربیت و قرآن و مسائل اجتماعی در این مرکز فعالیت دارند که دو گروه از این گروه‌ها مجوز خود را دریافت کرده‌اند و ان‌شاءالله پس از اینکه سومین گروه نیز مجوز خود را أخذ کند، این مرکز تبدیل به پژوهشکده خواهد شد. همچنین، تنها نشریه‌ تخصصی علمی، پژوهشی که در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای منتشر می‌شود، توسط مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای انجام می‌شود.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیر دولتی است و شاهد این امر نیز این مسئله است که تنها چیزی در حدود ۱۸ درصد از بودجه جهاد دانشگاهی در سراسر کشور که در همه زمینه‌ها نیز فعالیت می‌کند از بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود. ۸۲ درصد دیگر آن از محل خدمات تخصصی خود جهاد دانشگاهی تأمین می‌شود یعنی جهاد دانشگاهی نهادی است که کمتر از ۱۸ درصد بودجه خود را از دولت می‌گیرد، ولی با صد در صد توان در خدمت اهداف نظام جمهوری اسلامی است. جهاد درحال حاضر ۲۷ پژوهشکده و سه پژوهشگاه، مراکز خدمات تخصصی، چندین دانشگاه، مراکز علمی، کاربردی، شرکت‌های مختلف، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، برخی از دستاوردهای مهم علمی دانشگاهی کشور مانند پژوهشگاه رویان، موضوع سلول‌های بنیادی، پژوهشگاه برق، پژوهشگاه ابن سینا، پژوهشکده مخابرات و ... را زیر نظر دارد در حالی که تنها ۱۸ درصد بودجه آن از طرف دولت تأمین می‌شود.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور افزود: همچنین، در حوزه فعالیت‌های قرآنی جهاد و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز وضعیت به همین شکل است یعنی ما از نظر تعداد، یکی از بزرگترین مراکز قرآنی کشور هستیم و فعالیت بین‌المللی داریم. تنها خبرگزاری بین‌المللی قرآن، تنها مرکز رشد، تنها مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای و نیز مراکز دیگر زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند در حالیکه هیچ بودجه و ردیف مشخصی برای این فعالیت‌ها نداریم و بودجه سازمان تنها با کمک‌های جهاد دانشگاهی که از محل اعتبارات خود جهاد و درآمدهای آن به دست می‌آید، تأمین می‌شود. همچنین، اندک کمک حمایتی نیز وجود داشت که در ردیف جهاد دانشگاهی برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص پیدا می‌کرد که متأسفانه این کمک نیز به دلایل مختلفی در این چند سال اخیر هر سال با بیست تا سی درصد کاهش مواجه بود. اما به برکت قرآن و تلاشی که جوان‌های عزیز انقلابی و قرآن‌دوست انجام می‌دهند، فعالیت‌های این سازمان نه تنها هیج وقت کاهش پیدا نکرده و متوقف نشده، بلکه افزایش نیز یافته است.
مدیرمسئول ایکنا در ادامه با بیان اینکه همواره از بازرسی، بررسی و گزارش‌گیری فعالیت‌های سازمان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: این روحیه، روحیه‌ای جهادی است که در جهاد دانشگاهی و به برکت انقلاب ایجاد شده و همواره نیز این امر را به فال نیک می‌گیریم چون به این مسئله فکر می‌کنیم که همگان می‌توانند با بررسی فعالیت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به این موضوع پی ببرند که ما در ازای بودجه اندکی که دریافت کرده‌ایم، چه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌ایم.
وی در ادامه با اشاره به عنایات ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به جهاد دانشگاهی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال ۸۹ و طی بازدیدی که از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه رویان داشتند، دو تعبیر در رابطه با جهاد دانشگاهی فرمودند یکی اینکه جهاد دانشگاهی یکی از ستون‌های نظام است و دیگر اینکه به تعبیر ایشان زمانی که جهاد دانشگاهی ایجاد شد، نظر اغلب افراد بر این بود که این نهاد یک گلخانه‌ای است که کارهای گلخانه‌ای انجام می‌دهد ولی الآن این گلخانه توانسته است تا بسیاری از بخش‌های کشور را گلستان کند. همچنین، تنها خبرگزاری که این افتخار را دارد که مقام معظم رهبری عضو افتخاری آن هستند و کارت خبرنگاری آن را دریافت کرده‌اند، خبرگزاری ایکنا است.
صابرفرزام در ادامه اظهار کرد: رسالت جهاد دانشگاهی و نیز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور این است که با استفاده از ظرفیت خود دانشجویان، فعالیت‌های قرآنی را برای دانشجویان و کل آحاد جامعه انجام دهد. یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد این است که برای مثال گفته می‌شود که دانشجویان از فعالیت‌های دینی و باورهای دینی و مذهبی فاصله گرفته‌اند و یا محیط‌های دانشگاهی محیط‌های درستی نیست که طرح این مسائل درواقع یک مقدار کم لطفی است، چراکه اولا محیط دانشگاه جدای از محیط و فضای کشور نیست و طبق تحقیقاتی که در این رابطه انجام شده، محیط دانشگاه علیرغم برخی صحبت‌هایی که می‌شود، جزء سالم‌ترین محیط‌ها است.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: میزان باور به خدا، باور به اینکه قرآن کتاب آسمانی است در دانشگاه‌های ایران جزء بالاترین است. طبق تحقیقات میدانی که در این زمینه انجام شده، تقریباً نزدیک به صد در صد دانشجویان باور دارند که قرآن کتاب خدا و سخن خداست و مهمترین سوگند و قسمی که یاد می‌کنند، قرآن است منتها مشکل اصلی در این زمینه در ما مسئولان است که نتوانسته‌ایم آن باور لازم را به دانشجو بدهیم.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: