شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی جشنواره ملی بهار امام جمعه ارومیه
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی:امام (ره) به اصالت حقوق مردم و شهروندان با مبنای جوهری علمی اعتقاد داشت
تاریخ انتشار: سه شنبه 16 خرداد 1396

 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه مردم در آراء و اندیشه های امام (ره) گفت:ابتدای انقلاب در اظهار نظرهایی که به نوع حکومت در بین اقشار سیاسی در رسانه ها مطرح می شد، امام (ره) صراحتا اعلام نمودند باید نظر همه مردم ملاک عمل قرار گیرد چرا که این مردم برای انقلاب خون و شهید داده اند که این مهم و مصادیق بسیار زیادی که در آراء و اندیشه های امام (ره) وجود دارد تجلی عینی مردم سالاری واقعی و جوهری در آراء ایشان است.

به گزارش روابط عمومی واحد، امین رستم زاده در میزگرد تبیین و بررسی ابعاد آرا و اندیشه های امام خمینی (ره) که در دانشگاه ارومیه برگزار شد اظهارکرد: منش وروش اندیشه های امام (ره) تبلور صیانت از حقوق متعالی انسانی است و حقوق مردم و ملت جایگاه بی بدیلی در نزد ایشان دارد بطوریکه واژه ملت بعد از واژه اسلام یکی از پرکاربردترین موارد مورد استفاده در صحیفه امام (ره) است.

این مدرس حقوق دانشگاه  با اشاره به تئوریهای مطروحه در خصوص حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: فرمان ارزشمند و پرغنای 8 ماده ای امام (ره) در آن برهه زمانی انقلاب خطاب به مسئولان که بر کرامت انسانی شهروندان تاکید کرد، انقلابی جوهری در تئوریهای کاذب دموکراسی غربی در زیرفصلهای مربوطه بود.

وی گفت: گفتار امام همواره تاکید بر ارزش و کرامت شهروندان ومردم بود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: بیت الغزل اندیشه سیاسی امام (ره) تاسیس حکومتی اسلامی بر مبنای پاسداشت کرامت، حرمت، شرافت و حیثیت شهروندان بود و بارها به مسئولان تاکید می کردند " شماها نوکر مردم هستید و دولت ها خدمتگزار مردم اند".

عضو گروه حقوق واحد با تشریح مبانی رعایت و احترام به حقوق شهروندی در نظام های مختلف سیاسی وحقوقی خاطرنشان کرد:امام (ره) به اصالت حقوق مردم و شهروندان با مبنای جوهری علمی اعتقاد داشت برخلاف سایر نظام های فکری سیاسی که رعایت حقوق شهروندان جنبه شکلی و صوری داشته و مبنای سیرتی تئوریهای مطروحه حقوق شهروندی صرفا ابزاری می باشد.

رستم زاده ادامه داد: در تئوریهای غربی در راستای تکریم حقوق شهروندی این مهم ابزاری برای نیل به اهداف است لذا این مهم یعنی حقوق شهروندی از جایگاه هدف به رتبه ابزار تنزل پیدا می کند اما در اندیشه امام خمینی (ره) تحقق و رعایت حقوق شهروندان و مردم اصیل‌تر و جوهری‌تر  بوده و بعنوان یکی از اهداف مهم برپایی و مدیریت حکومت اسلامی تلقی می‌شود و ابزاری برای خوش رنگ و لعاب نشان دادن کاذب ابزارهای حکومتی همانند بعضی از تئوریهای غربی نیست و امام (ره) واقعاً و اصالتاً به حقوق شهروندی و مردم معتقد بودند.

وی گفت: آراء و اندیشه‌ها ، منش و روش امام خمینی (ره) چشمه ناب و زلالی برای سیراب کردن واقعی معرفت اندیشه‌های تشنه درگیر با تئوریها و دکترین جهانی از  حقیقت، اصالت و عمل در حوزه‌های مختلف است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ادامه داد: اندیشه‌های امام(ره) با هوشمندی انواع تفکرات مختلف جهانی در حوزه‌های مرتبطه در همان سالهای ابتدایی انقلاب چه بصورت آشکار و یا نهانی صادر و مورد ارجاع علمی و عملی قرار گرفته و بعنوان مطالعه حقیقی و واقعی از یک مدل ارزشی علمی اثرگذار مورد واکاوی پژوهشی بوده و همچنان نیز این مطالعات بصورت تخصصی تداوم دارد.

وی ادامه داد: راه اندیشه امام (ره) باید برای نسل نوجوان متناسب با ادبیات فکری آنان و به شکلی خلاقانه و زیبا طراحی و ترسیم بومی گردد و اندیشه جویشگر، تشنه و پر عطش جوانان  از این زلال معرفتی در تمامی ابعاد سیراب گردد چرا که امکان دارد مراکز آموزشی و دانشگاهی غیر اسلامی و غربی هر از گاهی از داشته‌های غنی و ارزشمند ما به شکلی هدفمند و غیر مستقیم به نحواحسن بهره برداری نمایند و جوانان ما در فقر این منابع اصیل احصاء شده بومی در تمنای دیگرانی باشند که اصالتشان را از ما گرفته و هوشمندانه چیزی به آن تزریق کرده و بصورت علمی به جامعه و خوراک ذهنی جوانان ما رخنه داده‌اند و یا به نمایش گذاشته اند.

همچنین رمزی مدرس دانشگاه در ادامه این میزگرد با اشاره به اینکه در بررسی آرا و اندیشه های حضرت امام بیش از همه مجاهدت در راه خدا، ولایت فقیه و مردم سالاری دینی مورد توجه قرار گرفته است تصریح کرد:در آیات متعددی از قران کریم ایمان و جهاد در راه خدا درکنار هم بوده و اصل مسئله تقویت دین جهاد در راه خدا بوده است.

وی با بیان اینکه کلمه جهاد در شرایط سختی و مشقت، بار معنایی خود را بیشتر نشان می دهد افزود: علاوه بر شخصیت والای امام خمینی (ره) آنچه که مبنای اصلی رشدجایگاه ایشان در دنیا شد، شجاعت درونی ایشان در جهاد علیه باطل زمان خود بوده است.

این مدرس با بیان اینکه امام خمینی (ره) در مقابل نظام سلطنتی بر حکومتی که براحکام اسلامی و نظارت علما و رای مردم بنیان نهاده شده باشد تاکید می کرد خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی اصطلاحی بود که امام از همان ابتدا در توصیف نظام مطلوب خود عنوان کرد که منظور از جمهوریت مردمی بودن حکومت و پذیرش حق مردم در انتخاب نوع نظام سیاسی  و حاکمان  و شکل و قالب حکومت بوده است.

وی با اشاره به اینکه از منظر امام خمینی اسلامیت رکن دیگر نظام مدنظر ایشان بود گفت:همین رکن اسلامیت عاملی بر متمایز ساختن جمهوری اسلامی از دموکراسی های غربی بوده است.

رمزی ادامه داد: از نگاه امام راحل، اسلام محتوا و ماهیت اصلی نظام را تشکیل داده و ضوابط و احکام اسلامی مبنای اصلی سیاست ها و قوانین آن محسوب می شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه ولایت فقیه تضمین کننده اسلامیت نظام و مانعی بر انحرافات از معیار های اسلامی است اظهار کرد: تقوی فقیه و تقلید او به احکام اسلامی از استبداد و دیکتاتوری جلوگیری می کند.

وی افزود: هنر امام (ره) خارج ساختن نظریه ولایت فقیه از شکل فقهی و محدود آن و مبدل کردن به یک نظریه سیاسی بوده که ازاین منظر ولایت فقیه را می توان ابداع امام خمینی دانست.

رمزی با اشاره به بحث مردم سالاری دینی در حاکمیت و اندیشه های امام خمینی (ره) یاد اور شد: امام راحل برای برپایی حکومت اسلامی مردمی بودن مبارزه سیاسی، مذهبی کردن مبارزه، پرهیز از مشی مسلحانه و حفظ اتحاد و انسجام را استراتژی خود برگزیده بودند و ضدیت نظام پهلوی را با مذهب، وابستگی به بیگانگان و استبداد و ظلم حاکم بر جامعه ان زمان را از علل عدم مشروعیت پهلوی می دانست.

وی با بیان اینکه مردم سالاری دینی به انحای مختلف در سخنان امام خمینی (ره) وجود داشت گفت: از نظر ایشان حاکم اسلامی موظف به رعایت احکام اسلام بوده و به تحقق دموکراسی اصیل در جامعه اسلامی ورعایت حقوق مردم به تمام و کمال باور داشته اند.

در ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.

  • 1
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: