پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی جشنواره ملی بهار امام جمعه ارومیه
به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛ کرسی آزاد اندیشی چرا کتاب نمی خوانیم در ارومیه برگزار شد
تاریخ انتشار: یکشنبه 7 خرداد 1396

 به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛

کرسی آزاد اندیشی چرا کتاب نمی خوانیم در ارومیه برگزار شد

 

به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛ کرسی آزاد اندیشی چرا کتاب نمی خوانیم در ارومیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی واحد آذربایجان غربی؛ دکتر بابازاده مدرس دانشگاه و پژوهشگر اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این مراسم که با موضوع "مشکلات اقتصادی علت اصلی پایین بودن سرانه مطالعه در کشور است؟" برگزار شد اظهار کرد: مسئله مهم و ایراد اصلی کاهش سرانه مطالعه در ایران نبود فرهنگ سازی کافی در این زمینه  است و در هرجامعه ای دانش و اطلاعات ابزار اساسی رشد و عامل مهمی در پیشبرد مسیر تعالی و توسعه فرهنگی ان جامعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مشکل عدم سوق به کتابخوانی از مشکلات اساسی قشر فرهنگی امروز جامعه ما تلقی می شود گفت: کتاب و مطالعه آن غذای روح انسان بوده و هیچ تمدنی بدون مطالعه راه تعالی را نتوانسته طی کند.

بابازاده با اشاره به اینکه در جوامع گوناگون و دربین طبقات مختلف سطوح مطالعه و میزان گرایش به ان متفاوت است افزود: چاپ وتوزیع کتاب با تیراژ بالا در ایران عرضه می شود ولی متاسفانه بدلیل نبود فرهنگسازی در این زمینه میزان مطالعه و تمایل افراد به کتابخوانی به شکل چشمگیری پایین است.

وی با بیان اینکه استقبال از مطالعه، نشر و توزیع  کتاب از عوامل مختلفی نشات می گیرد افزود: عوامل اقتصادی، میزان بیکاری، عوامل اجتماعی و عدم آگاهی مردم جامعه ازجمله این عوامل دخیل هستند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه هنوز درایران کتاب به شکل کشورهای توسعه یافته و به شکل کامل و قابل دسترس مهیا نیست افزود: سرانه مطالعه در مقاسه با کشورهای پیشرفته بسیار پایین بوده که این میزان در کشور درحدود 17 دقیقه می باشد.

بابازاده با بیان اینکه باید مسیر دسترسی افراد به استفاده از کتاب و گرایش به کتابخوانی را تسهیل و افزایش داد تصریح کرد:عرضه کتابهای جامع و متفاوتی از حوزه های گوناگون در کتابخانه های شهر، تعلق یارانه به کتاب و افزایش تعداد نمایشگاههای کتاب در طول، سال بخشی از مسیر گرایش به کتابخوانی را در بین مردم تسهیل می کند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فاصله ما با کشورهای توسعه یافته برای پیشرفت و طی کردن این وقفه فرهنگی زیاد است تصریح کرد:هرچقدر ساعات مطالعه در بین مردم ان جامعه بیشتر باشد ان جامعه شاخص های رشد و ترقی بالاتری را کسب کرده و آثار آن به عین قابل مشاهده خواهد بود.

وی ادامه داد: ازعلل دیگر کاهش سرانه مطالعه در ایران عدم استقبال خانواده ها برای عجین شدن با این یار مهربان است و این درحالی است که بسیاری از ساعات خود را به گشت و گذار بی هدف در اینترنت اختصاص می دهند.

این دکتری علوم  اجتماعی با اشاره به اینکه نباید به کتاب دید تجملی داشت و منحصر به خود دانست یادآور شد: افراد با تهیه کتاب و مطالعه آن در کتابخانه واشتراک گذاری این محصول فرهنگی با سایر علاقه مندان می تواند به گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه کمک شایانی کند.

افزود: درخصوص کتب دانشگاهی نیز دانشگاه باید حلقه اتصال با مراکز نشر و چاپ و کتابخانه ها شود و به کتب مرجع و بروز دنیا مسلح گردد.

وی با بیان اینکه ایران در بسیاری از شاخص های جهانی در ردیف کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است گفت: میزان مطالعه در ایران در مقایسه با سایر کشورها جز 40 کشور اول در این حوزه بوده ولی باید در این مسیر تلاش های بیشتری را برای وسعت بخشیدن به اعتلای فرهنگی جامعه انجام دهیم.

بابازاده با اشاره به لزوم بازنگری وتصحیح  فرهنگ مطالعه در جامعه ایران خاطر نشان کرد: فرهنگ کتابخوانی باید از خانواده شروع شده و کودکان را از همان سنین 6 سالگی با کتاب های مصور و کودکانه با کتاب عجین کنیم.

این مدرس دانشگاه خانواده را مبدا جامعه پذیری افراد دانست و رواج فرهنگ مطالعه را یکی از وظایف خانواده عنوان کرد و افزود: درخانواده ای که والدین ساعاتی از وقت خود را به مطالعه می پردازند بدو ن شک این علاقه مندی به کتاب و کتابخوانی نیز در بین فرزندان رشد خواهد کرد.

وی انگیزه به دانستن و تعالی را از علل اصلی و تاثیر گذار در مطالعه کتاب یاد اورشد و تصریح کرد: افراد درصورت داشتن انگیزه لازم برا ی بالابردن اگاهی و دانش خود زمینه های گرایش به کتابخوانی را فراهم می کنند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی مشکلات اقتصادی را عاملی تاثیر گذار و نه علت اصلی در کاهش سرانه مطالعه عنوان کرد و گفت: بخشی از مراحل چاپ و توزیع کتاب اگرچه مرهون سیاست های اقتصادی کشوراست ولی این عامل نباید دلیل اصلی برای کاهش تمایل به مطالعه در بین اقشار یک جامعه قلمداد شود.

وی گفت: انسان از هرفرصتی می تواند برای مطالعه استفاده کند چرا که کتاب ابزارمهمی برای مبارزه با فقر در جامعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه کتاب منشاء پیشرفت و تکامل هر جامعه ای است گفت: همانطور که ما برای تامین مایحتاج اولیه خود هزینه ای رادرنظر می گیریم برای کتاب نیز باید در سبد هزینه های خانوار جایگاهی درنظر گرفته شود.

بابازاده با اشاره به اینکه باید نواقص موجود در مسیر جایگیری فرهنگ مطالعه در جامعه را برطرف کرد افزود:افزایش زمینه های عرضه کتاب در بین مردم و تعیین محلی برای استفاده از کتابهای کم حجم در داخل اتوبوس ها و اماکن عمومی از جمله اقدامات موثر در راستای افزایش تشویق مردم به مطالعه است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فضای مجازی نمی تواند جای کتاب را پرکند تصریح کرد: کتاب در سبد خانوار ایرانی گم شده و متاسفانه امروزه فضای مجازی است که جایگزین کتاب شده است.

با اشاره به وجود تحریم های چندسال گذشته و اثرگذاری ان در افزایش قیمت کاغذ و بروز مشکلاتی در صنعت چاپ و نشر کتاب در ایران گفت: مسولان باید با تلاش فراوان مشکلات این حوزه را حل کنند  تا  کتاب به وفور در اختیار هر قشری قرارگرفته و به عنوان سرفصل سبد هزینه خانوار درنظر گرفته شود.

ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.

  • 1
ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: