جشنواره خط و نقاشیخط «روحالله» با وجود آنکه دوره نخست خود را تجربه میکند اما توانسته است در عرصه دانشجویی جریانسازی هنری و خلاقهای را در پرداختن به مضامین ارزشی و انقلابی فراهم کند، هرچند که برای تداوم راه نیاز به حمایت مسئولان دارد.
به گزارش روابط عمومي مركز فرهنگي- دانشجويي امام، ولايت فقيه و انقلاب اسلامي، محمد سعید نقاشیان داور نخستین جشنواره ملی خط و نقاشیخط «روحالله» اظهار کرد: داوری این جشنواره که در نقطه آغازین است و به همت مرکز فرهنگی دانشجويی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی برگزار میشود، به انجام رسید و هیئتداوران با مجموعه آثاری در بخشهای مختلف این جشنواره مواجه شدند که اغلب آنها قابلتأمل بوده و ارزش هنری قابل قبولی داشت.
وی ادامه داد: بخشهای این جشنواره را خطوط خوشنویسی سنتی به اضافه خط معلی و همچنین نقاشیخط و تایپوگرافی به خود اختصاص میدهند که همگی این بخشها به موضوعاتی پیرامون و در ارتباط با شخصیت حضرت امام(ره) و سیره عملی ایشان میپردازند.
نقاشیان تصریح کرد: به طور مثال در بخش خط نستعلیق بر طبق موضوعات مندرج در فراخوان شاهد ارسال آثاری از دانشجویان در در قالب عبارات و اشعاری از دیوان امام(ره) بودیم ولی در بخش تایپوگرافی و نقاشیخط دبیرخانه این جشنواره، دست هنرمندان دانشجوی شرکتکننده در این جشنواره را باز گذاشت و آنها را در پرداختن به عبارات، مضامین و یا موضوعاتی مرتبط با حضرت امام(ره) مخیر کرد.
این هنرمند خوشنویس در ادامه افزود: با وجود آنکه این جشنواره دوره نخست خود را تجربه میکند اما به نظر میرسد که دانشجویان که ذوقی در زمینه خط و نقاشیخط دارند توانستند ارتباط خوبی با موضوعات و اهداف این جشنواره برقرار کنند و لذا با این دورخیزی که در دوره نخست جشنواره بهعمل آمد در صورت تداوم میتوان آینده درخشانی و پویا و بالندهای را برای آن متصور شد.
وی با اشاره به اینکه مراسم تقدیر از برگزیدگان این جشنواره و افتتاحیه نمایشگاه آثار برتر، روز چهارشنبه ۳ خرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد، گفت: این جشنواره و بخشهای تدارک دیده شده در آن ظرفیت مناسبی را برای کار هنری و خلاقه در زمینه نشر اندیشه و آرمانهای امام راحل پدید آورده است که با توجه به نوپا بودن برای غنابخشی و قوام نیاز به حمایت و توجه بیشتر مسئولان دارد.
وی در پایان تأکید کرد: فرم و شیوه اجرای خط معلی همچنین به گونهای است که از آن میشود در فضاسازی اماکن مذهبی مورد استفاده قرار گیرد و از خاصیت دکوراتیو آن در ساخت کتیبه برای این اماکن و همچنین تولید آثار حجمی با مضامین دینی و مذهبی نهایت استفاده را بهعمل آوریم.