پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی جشنواره ملی بهار امام جمعه ارومیه
ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در آذربایجان غربی با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان داد
تاریخ انتشار: سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

 

مرحله استانی ششمین دوره مناظرات ملی دانشجویان ایران نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی در دانشگاه‌های  آذربایجان غربی با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی واحد آذربایجان غربی، این مسابقات با معرفی 3 تیم منتخب به کار خود پایان داد و 3 تیم دانشجویی پس از رقابتهای تنگاتنگ به‌عنوان تیم‌های منتخب انتخاب شده‌اند که گروه پیشتازان از دانشگاه ارومیه مقام اول، گروه سرو از دانشگاه آزاد مقام دوم و گروه الرسائل نیز از دانشگاه پیام نور مقام سوم این دوره از مسابقات در آذربایجان غربی را کسب کردند.

امین رستم زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در اختتامیه این مسابقات اظهار کرد: نقد نظر زمینه کیفی بخشی نظرات آتی است لذا یکی از مفاهیم فرهنگی کشورهای توسعه یافته نهادینه سازی فرهنگ نقادی و به تبع آن اخلاق نقد است و این مهم در کشورهایی که ارزشهای معنوی، دینی، اخلاقی و انسانی حاکم است، نقد جنبه طبیبانه و مثمر ثمر بخود می گیرد چون با هدف تخریب نیست.

دبیر علمی ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در آذربایجان غربی با اشاره به آموزه های اسلامی و دینی در قرآن کریم و گفتار و سیره ائمه اطهار گفت:شنیدن نظرات مختلف، تامل در آنها و نهی عمل بدون تفکر و تبادل آراء و فهوا بخشی به موضوعات علمی، اجتماعی و سایر موضوعات از آموزه های دینی و قرآنی ما است که همگی از بسترهای مهم جامعه در راستای رهنمون شدن به توسعه قلمداد می شود.

وی ادامه داد:وقتی این موارد در جامعه اسلامی و قرآنی مورد تاکید است یقینا الزامات آن چون اخلاق و آداب مناظره هم در یک جامعه ارزشی و اخلاقی و انسانی مورد تاکید و سفارش می باشد لذا پیشرفت های علمی زمان اسلام در زمانی که بلاد غیر اسلامی در خفقان علمی بودند و دانشمندان جهان اسلام رفرنس های علمی و تخصصی آنها بود چنین بستر علمی نقد و نقادی تخصصی در فضای اخلاقی و انسانی با نیت تعالی و سعادت بشریت دقیقا مدیون و مرهون این فضا بود.

وی ادامه داد:در آن مقطع تاریخی هدف از نقد و مناظرات علمی تخریب و نیات شخصی نبود بلکه تعالی و سعادت جامعه و انسانها با نیت الهی و قرب به او و بخاطر اجتماع و در لسان حقوقی به نفع عام جامعه و منفعت عمومی بود لذا با تاسی از چنین برکات آموزه های دینی و قرآنی و تجربه تاریخی اسلام باید اخلاق نقد علمی را آموخت و در حوزه های مختلف بدون هر غرض شخصی بکار بست.

وی گفت:آداب واخلاق مناظره و نقادی و فرهنگنقدپذیری باید از دوران ابتدایی در مدارس تدریس و نهادینه شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به کرات در فرمایشات مختلف این مهم و برکات آن را در جامعه مورد سفارش و تاکید قرار دادند لذا جهاد دانشگاهی برای تحقق منویات معظم له برای ششمین سال این مناظرا را برگزار می کند.

دبیر علمی ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در آذربایجان غربی با اشاره به فضای علمی مناظرات خاطرنشان کرد:در ششمین دوره سعی شده مسابقات برای اینکه از فضای علمی مد نظر هر ساله تحت تاثیر انتخابات قرار نگیرد زودتر برگزار شد تا دانشجویان در مسائل علمی، اجتماعی، فرهنگی در فضایی علمی به مناظره بپردازند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت:این مسابقات در 4 مرحله مقدماتی، یک چهارم، نیمه نهایی و فینال با شرکت 16 تیم دانشجویی 4 نفره از دانشگاههای استان به سرپرستی یک نفر عضو هیات علمی بر اساس گزاره های علمی که شورای سیاستگذاری علمی در دبیرخانه مناظرات سازمان دانشجویان در تهران برای کل کشور ابلاغ کرده، طراحی و اجرا می گردد تا دو تیم منتخب برتر به مسابقات منطقه ای و سپس به مسابقات ملی که در دانشگاه تهران برگزار می شود صعود کنند.

وی با اشاره به اهداف این رویداد علمی و فرهنگی خطاب به دانشجویان گفت:اینکه در این مسابقات تاکید می شود برد وباخت مناظره مهم نیست شعار نبوده و واقعا هدف این است که فضایی برای تمرین و یادگیری صبر، اخلاق گفتگو، تامل و داوری اندیشه در مقابل سخنی که فراروی سخن ما است و آداب سخن راندن و تامل کردن و دوری از احساسی نگری و سطحی نگری در شخصیت فکری و اجتماعی دانشجویان نهادینه شود .

وی گفت:در مناظرات مشارکت و تعاون اندیشه ها با تحمل علمی و داوری ذهنی تکرار و تمرین و نهادینه می شود و هدفاین نهاد انقلابی طراحی و تعریف چنین رویدادهای علمی در استان است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام دکتر کریم جباری، مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت:مناظرات ملی دانشجویی که برای اولین بار به همت و ابتکار جهاد دانشگاهی آغاز گردید سنت علمی و فرهنگی بسیار ارزشمندی است که به تدریج به یک جریان اثرگذار فرهنگی تبدیل می شود .

وی افزود:این مناظرات که اینک به طور مکرر در استان آذربایجان غربی به همت جهاد دانشگاهی و معاونت فرهنگی و اساتید هیئت علمی دانشگاه ارومیه برگزار می شود،  در گسترش فضای بحث و نقد و گفت و گوی سالم علمی و فرهنگی دانشجویان دانشگاههای مختلف استان نقش به سزایی دارد .

جباری ادامه داد:دانشجویان شرکت کننده در این مناظرات به تدریج در مراحل مختلف مناظرات تلاش و تمرین می کنند که از فن بیان و قدرت سخنوری خوبی برخوردار شوند و خوشبختانه سخنوران بسیار نکته سنجی در این مناظرات تربیت شده اند که توانمندی آنان برای دانشجویان و اساتید دیگر چشمگیر و تحسین برانگیز و افتخار آمیز است و دانشجویان طی این مناظرات فرصت می یابند که با برنامه زمانبندی معینی به مطالعه و تحقیق در موضوعات روز فرهنگی و اجتماعی  کشور و دانشگاهها بپردازند .

وی افزود:این مناظرات علاوه بر این که فرصت ارزشمندی برای رشد قدرت خطابه و هنر سخنوری دانشجویان گرامی است فرصتی برای بیان آزادانه و بی دغدغه نظرات و تحلیل های مختلف از نگرشهای مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی است و خوشبختانه تقریبا همه نوع نگرشها و تفکرات متنوع در این مناظرات ظهور و بروز دارد .

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت:یکی از برکات اصلی این مناظرات ، تمرین گفت و گوی منطقی و به دور از احساس و هیجان است و دانشجویان غالبا می آموزند که به جای ابراز احساس و هیجان نامعقول و ناراحتی از دیدگاههای دیگران  ، مستندات علمی و دلایل منطقی نظرات خود را بیان نموه و به مطالعات بیشتر بپردازند  و این عرصه به فرصتی برای ظهور اندیشه های تازه و جامع تبدیل می شود چون تضارب آراء و برخورد اندیشه های گروههای مختلف جذابیت ها و نیز نارسائی های هر یک از نگرش ها را کاملا نمایان ساخته و ضرورت نیاز  به نظرات تلفیقی و جمع بندی کامل تر و جامع تر دیدگاهها را بیش از پیش عیان می سازد و این پدیده بسیار مبارک و مغتمنی است .

وی گفت:یکی از ابعاد سازنده این مناظرات ایجاد رقابت سالم فرهنگی و پژوهشی  بین دانشجویان دانشگاههای مختلف است و در مواردی شاهد مناظرات خانوادگی هستیم ؛ بدین صورت که دانشجویی به همراه مادر گرامی اش که او نیز از دانشجویان فعال است برای بار چندم در گروههای بحث و مناظره مشارکت دارند و در تبدیل فضای خانواده ها به فضای مشارکت علمی و فرهنگی نقش اساسی دارند .

همچنین در ادامه مراسم دکتر سید محمد صالحی، عضو هیات علمی گروه معارف و رئیس مرکز اقوام و ادیان آذربایجان دانشگاه ارومیه با اشاره به نقش و اهمیت برگزاری مناظرات در نهادینه سازی فرهنگ نقد و نقد پذیری گفت: این فرایند در سطح کلان و در دراز مدت در ساختارسازی و فرهنگ سازی ضرورت مناظره به همراه  ادب مناظره که از خلأهای فرهنگی امروز جامعه ما است, می تواند نقش بسزایی داشته باشد و جوانان را ترغیب به دخالت در مسایل مختلف اجتماعی و سیاسی نماید.

در ادامه این مراسم دکتر نیکخواه عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه ارومیه اظهار کرد: مناظرات علمی یکی از بستر های شکوفایی علمی اسلام بوده و بعنوان مثال مباحثات و استدلالات فقهی و حقوقی در کتب مربوطه همچنان پایه و مبنای علمی قلمدار می شود.

دکتر افشار کبیری عضو هیات علمی جامعه شناسی دانشگاه ارومیه و رئیس دانشگاه میاندواب نیز در این مراسم نقد و مناظره را یکی از ارکان توسعه علمی قلمداد کرد و گفت:باید آداب واخلاق مناظره به درستی در جامعه مفهوم سازی و نهادینه شود.

حجت الاسلام عزیزی عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه ارومیه نیز گفت:ترویج فرهنگ نقد و مناظره با رعایت اصولیات آن ضروری بوده و باعث شناسایی و شکوفایی استعدادهای نسل جوان دانشجویی می شود و باید این مهم در دانشگاهها خلاقانه تکرار شود و اقدام جهاد دانشگاهی بسیار پر خیر و برکت برای کشور است.

در پایان مراسم از تیم های برگزیده این دوره از مسابقات با اهدای جایزه و لوح تقدیر قدردانی بعمل آمد.

لازم به ذکر است مرحله نهایی استانی ششمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در آذربایجان غربی از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان با مشارکت وهمکاری معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه برای دانشجویان دانشگاههای استان در دو سالن A و B ساختمان دکتر زریاب خویی پردیس نازلوی دانشگاه ارومیه بصورت همزمان برگزار گردید.

گفتنی است در مسابقات مرحله استانی ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در آذربایجان غربی، هر مسابقه حداقل با حضور 3 داور عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه و مرحله فینال نیز با حضور 6 داور عضور هیات علمی دانشگاه داوری و ارزیابی شد.

  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: