پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
تشریح یک سال فعالیت مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی
تاریخ انتشار: شنبه 2 اردیبهشت 1396

به گزارش روابط عمومی سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور، محمدصادق برادران، معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی به تشریح یک سال فعالیت این مرکز و تأثیرات آن پرداخت و اظهار کرد: تأسیس مرکز رشد قرآنی یک مسیر جدید در فعالیت‌های قرآنی کشور آغاز کرده است.

وی تشریح کرد: ما در این مرکز به موضوع تولید محصولات جدید قرآنی پرداخته‌ایم که موضوعی نسبتاً مغفول بوده است. درست است که با توجه به فرهنگ و نیازهای فرهنگی در کشورمان محصولات قرآنی تولید و مؤسساتی هستند که خدمات قرآنی ارائه می‌کنند، اما اینکه تولید محصولات قرآنی به صورت متمرکز توسط یکسری از نهادها توسعه پیدا کند در کشور ما کم بود و تأسیس مرکز رشد قرآنی قدم جدیدی برای ایجاد مسیر تولید محصولات نوآورانه قرآنی بوده است.

نتوانسته‌ایم با تحولات معاصر تولید محصولات قرآنی را توسعه دهیم

معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی با اشاره به اینکه نتوانسته بودیم با تحولات معاصر و زمانه تولید محصولات قرآنی را توسعه دهیم، عنوان کرد: محصولاتی که تولید می‌شده بر اساس استفاده از فناوری‌های سنتی بوده و اینطور نبوده که محصول قرآنی را با یک سطح از فناوری‌های پیشرفته تولید کنیم. یعنی حتی کارهای هنری در حوزه قرآن هم همین اکنون بیشتر جنبه فردی دارد و به صورت انبوه قابل عرضه نیست و هنرمندان قرآنی نتوانسته‌اند کار خود را توسعه دهند و بیشتر فرد محور هستند و هیچ گاه در قالب کارآفرینی و صادرات نتوانسته جایگاهی برای خود ایجاد کنیم و یک هنرمند قرآنی یک مؤسسه یا شرکت قرآنی بتواند ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه این روند و فعالیت سنتی در دنیای امروز به اندازه کافی نمی‌تواند اثرگذار باشد و کشش ندارد، عنوان کرد: حتماً باید فعالیت‌های مکمل و فناورانه در حوزه قرآنی صورت گیرد و لازم است که اگر یک فناوری جدید آموزشی به بازار می‌آید به سرعت بر اساس آن فناوری محصول جدید آموزش قرآن تولید شود و نیابد اینگونه باشد که به عنوان مثال برای آموزش زبان انگلیسی ۱۰ سال از یک فناوری استفاده شود و بعدها به فکر این بیفتیم که از همان فناوری برای آموزش قرآن هم استفاده کنیم.

برادران افزود: فاصله‌ای که برای استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه قرآن داریم پر رنگ بود ولی تأسیس این مرکز می‌تواند این فاصله را کم کند.

وی در پاسخ به این سؤال که یک سال از تأسیس مرکز رشد قرآنی گذشته است به نظر شما تأثیر فعالیت یک ساله این مرکز چگونه بوده است؟ گفت: ما جریان‌سازی خوبی انجام و رویدادهای کارآفرینی خوبی برگزار شد. تا قبل از فعالیت این مرکز، واژه‌هایی مانند نوآوری قرآنی و کارآفرینی قرآنی وجود نداشت و کسی به این کار فکر نمی‌کرد که برای تأسیس مؤسسه قرآنی و تولید محصولات جدید قرآنی باید برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی کرد.

برادران با اشاره به اینکه در سال گذشته تأسیس مرکز رشد فعالیت‌ها و هنر قرآنی به عنوان نوآوری برتر قرآنی سال انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت، اظهار کرد: رویدادها و استارتاپ‌های قرآنی که در سال گذشته برگزار شد، موجب شد بسیاری از دانشگاه‌ها و نهادها علاقه‌مند به برگزاری چنین رویدادهایی شوند و علاقه‌مندان زیادی با ما تماس گرفتند و ما با توجه به توان محدودمان توانستیم برای تعدادی از گروه‌ها نشست و کارگاه برگزار کنیم.

فراخوان پذیرش تخصصی ایده‌های قرآنی اعلام می‌شود

وی اعلام کرد: در سال جاری قرار است مرکز رشد، ایده‌پردازان برتر و ایده‌های موفق قرآنی کشور را انتخاب و با محصولات جدید قرآنی در نمایشگاه مالزی شرکت کنیم؛ آنجا یکسری از محصولات را ارائه و دغدغه خودمان را با کسانی که در حوزه کارآفرینی اسلامی در دنیا فعالیت می‌کنند در میان بگذاریم. طی یک سال فعالیت، مرکز رشد کارهای زیادی انجام داده اما مسیر پیش روی ما طولانی است. برنامه‌ای که بر اساس این مسیر پیش رو داریم این است که در سال جاری فراخوان پذیرش تخصصی ایده‌های قرآنی را ارائه کنیم. بر این اساس موضوعات خاصی فراخوان و ایده‌ها و گروه‌های جدید جذب می‌شوند. به عنوان مثال موضوعات خاصی مانند اپلیکیشن آموزش قرآن به بچه‌ها را فراخوان و گروه‌هایی که ایده دارند و می‌خواهند این محصول را تولید کنند، پذیرش و از آنها حمایت می‌کنیم.

همکاری‌های بین‌المللی اسلامی و کارآفرینی اسلامی را گسترش می‌دهیم

معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی همچنین از جریان‌سازی در خصوص ایده‌ها و کارآفرینی قرآنی در نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: در تلاش هستیم همکاری‌های بین‌المللی اسلامی و کارآفرینی اسلامی را گسترش دهیم. در صورتی که بتوانیم این همکاری‌ها را بیشتر کنیم، برخی از افراد شاخص در حوزه کارآفرینی اسلامی را دعوت می‌کنیم تا در ایران کارگاه برگزار کنند و در انتهای سال نیز امیدواریم بتوانیم چند تیم شاخص داشته باشیم که به تولید محصولات نوآورانه رسیده و نمایشگاه رونمایی از محصولات مرکز رشد را برپا کنیم.

وی اعلام کرد: اکنون نیز یکی از تیم‌های مورد حمایت مرکز به مرحله تولید محصول رسیده است و تا پایان سال نیز خواهیم توانست از ۵ محصول مشخص تیم‌های ایده‌پردازی رونمایی کنیم.

برادران در بخش پایانی سخنان خود به نقش مراکز رشد در تحقق شعار سال و تولید و اشغال اشاره و اظهار کرد: مراکز رشد هدفشان ترویج و ایجاد یک تلنگر برای تبدیل ظرفیت‌های عمدتاً با منابع انسانی بالا برای وارد شدن به حوزه اقتصاد است. برخی مراکز مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمی ظرفیت فرهنگی و تکنولوژی بالایی دارند ولی با وجود این ظرفیت‌ها اشتغال ایجاد نمی‌شود مراکز رشد تلنگرهایی برای این مراکز ایجاد و مسیرها را برای اشتغال هموار می‌کنند. البته شاید اشتغال‌زایی مراکز رشد در سطح ملی پر رنگ دیده نشود اما چون الگویی برای اشتغال زایی ایجاد می‌کنند نقش الگوسازی برای اشتغال و ایجاد باور در افراد را دارند و در این زمینه گفتمان سازی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال و کسب و کار جزو مهمی از سیره ائمه(ع) بوده است، گفت: سه عامل در اشتغال‌زایی مهم است: اول اینکه انگیزه نیروی انسانی را تقویت کنیم به خصوص افرادی که در رشته های علوم قرآنی تحصیل می‌کنند. انگیزه‌ها، باورها و نگرش‌های این گروه‌ها باید اصلاح شود، دوم دانش و مهارتی است که باید برای اشتغال ایجاد شود و سوم زمینه مناسب است که در کشور ما طی چند سال اخیر زمینه و محیط مناسب برای اشتغال در حال بهبود است. مراکز رشد در این سه زمینه فعال هستند و می‌توانند محیط امنی برای اشتغال ایجاد کنند.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: