پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
آغاز همکاری‌ قرآنی جهاد دانشگاهی و شورای مفتیان روسیه با امضای تفاهمنامه
تاریخ انتشار: دوشنبه 14 فروردین 1396

به گزارش  روابط عمومی سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور، جلسه مذاکرات دوجانبه و امضای تفاهمنامه بین طرف ایرانی و روسی در دفتر شورای مفتیان روسیه واقع در مسجد جامع مسکو برگزار شد.

در این نشست سعید پورعلی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه، حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و رحیم خاکی، مشاور سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به عنوان هیئت ایرانی و عباس روشان‌اف؛ معاون امور بین‌الملل و قائم مقام شورای مفتیان روسیه و ال دار، مسئول فعالیت‌های قرآنی این شورا به نمایندگی از این مرکز دینی حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه از مسجد جامع مسکو و بخش‌های مختلف آن بازدید شد و سپس در نشستی که حدودا دو ساعت به طول انجامید، گزارشی از فعالیت‌هایی که طرف‌های روسی و ایرانی در کشورهای متبوع خود انجام می‌دهند، ارائه شد.

ملکی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه ابتدا با معرفی هیئت ایرانی و روسی به یکدیگر، ابراز خرسندی کرد که این مذاکره نقش مثبت و سازنده‌ای در تقویت همکاری های دوجانبه داشته باشد.

در ادامه سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گزارشی از فعالیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی و سابقه آن در ایران ارائه داد و ابراز تمایل کرد، این نهاد ایرانی همکاری های مشترکی را با شورای مفتیان روسیه در آِینده به ثمر برساند.

بر اساس این گزارش، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور طی سخنانی گزارشی از فعالیت این سازمان ارائه و اظهار کرد: این سازمان متشکل از پنج مرکز است که در تمام استان‌های کشور دفتر دارد. مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویی یک از مراکز این سازمان است که برگزاری مسابقات را بر عهده دارد، ما بعد از ۲۵ دوره برگزاری مسابقات ملی، یک گام فراتر رفتیم و پایه‌گذار مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شدیم؛ این مسابقات دو سالانه برگزار می‌شود و تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است.

صابر فرزام در بخش دیگری از سخنان خود مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم را یکی دیگر از مراکز فعال سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور عنوان کرد و گفت: این مرکز در حال حاضر با سه گروه علمی «قرآن و تربیت»، «قرآن و سلامت» و «قرآن و مسائل اجتماعی» در حال فعالیت است. از جمله برنامه‌های آن که در اسفندماه امسال برگزار شد، «همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم» بود که به مدت سه روز برگزار شد و طی آن بحث‌های قرآن و سلامت، روش‌شناختی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و نظام‌سازی قرآنی دنبال شد. همچنین مقالات زیادی از داخل و خارج دریافت و از اساتید بین‌المللی متعددی دعوت شد تا در این سه روز به ارائه مقالات خود بپردازند.

وی مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی را از جمله دیگر مراکز فعال سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان عنوان کرد و افزود: جهاد دانشگاهی اولین مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی را تشکیل داد که در بحث كارآفرینی و حمایت از تولید محصولات دینی فعالیت می‌كند .

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه تصریح کرد: مرکز آموزش، یکی دیگر از مراکز فعال سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان است که در آن تنها آموزش‌هایی داده می‌شود که فارغ التحصیل بتواند پس از آن، یک شغل در این حوزه را تصدی‌گری کند.

صابرفرزام همچنین به تشریح فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا به عنوان یکی از مراکز سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور پرداخت و گفت: این خبرگزاری اولین خبرگزاری تخصصی قرآنی جهان اسلام بود که ایجاد شد و از نظر تنوع زبانی نیز پرزبان‌ترین خبرگزاری کشور است.

صابرفرزام در پایان با اعلام آمادگی برای در اختیار گذاشتن تجربه‌های سازمان متبوعش در خصوص فعالیت‌های ذکر شده برای هیئت روسی، پیشنهاد برگزاری مشترك ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قران دانشجویان مسلمان را به عنوان آغاز همكاری‌های مشترك ارائه و توضیحاتی در خصوص ابعاد این مسابقات نیز داد.

عباس روشان‌اف، معاون امور بین‌الملل و قائم مقام شورای مفتیان روسیه نیز در این جلسه گزارشی از شورای مفتیان در حوزه امور قرآنی مخصوصاً مسابقات قرآن روسیه که از مسابقات مطرح در جهان اسلام است، ارائه و اظهار کرد: مسابقات قرآن در روسیه سابقه ۱۶ ساله دارد و به لحاظ شرکت کننده با ۱۰ الی ۱۵ هزار بیننده، جزء پرمخاطب‌ترین مسابقات قرآنی است.

در این جلسه طرفین همچنین بر ضرورت حفظ وحدت و همبستگی، هم‌افزایی دینی و پرهیز از مسائل سیاسی و تفرقه‌انگیز تاکید کردند.

در ادامه نمایندگان شورای مفتیان روسیه با استقبال از پیشنهاد طرف ایرانی، ابراز امیدواری کردند تا پس از انجام بررسی و مطالعه، تدابیر لازم در خصوص برگزاری این رقابت‌ها اتخاذ و تعیین شود که مسابقات در مسکو یا یکی از فدرال‌های مسلمان نشین روسیه در زمان و مکان مناسبی برگزار شود.

همچنین عباس روشان‌اف در ادامه با ابراز خرسندی از تنوع فعالیت‌های قرآنی از طرف ایرانی درخواست کرد تا جهاد دانشگاهی سایر تجربه‌های خود را در خصوص راه اندازی رسانه‌های دینی و قرآنی و تأسیس خبرگزاری در روسیه در اختیار شورای مفتیان روسیه بگذارد و همکاری‌های دوجانبه در این خصوص تقویت شود.

طرف روسی همچنین خواستار برگزاری دوره های آموزشی و هنری قرآنی شد که با استقبال طرف ایرانی همراه بود.

در خاتمه مذاکرات با امضای تفاهم‌نامه مشترک بین حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان ایران و عباس روشان‌اف، نماینده شورای مفتیان روسیه بر آغاز فعالیت‌های مشترك فی مابین تأكید شد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: