پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
اختتامیه اولین همایش بین المللی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم برگزار شد.
تاریخ انتشار: شنبه 21 اسفند 1395

به گزارش روابط عمومی سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور، اختتامیه اولین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با حضور مهدی فیض؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام و المسلمین بهمنی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی شیخ، مازنی، فاطمه ذوالقدر، شیویاری؛ از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجید معارف؛ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، سیدمیلاد صالحی؛ مدیر رادیو قرآن، عبدالمجید طلب‌تاش؛ معاون پژوهشکده قرآنی دانشگاه آزاد، علی منتظری؛ رییس مرکز قرآن و سلامت جهاد دانشگاهی، سعید پورعلی؛ سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، حمید صابرفرزام؛ رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، ابوالفضل خوش‌منش؛ استاد دانشگاه تهران و احد فرامرز قراملکی؛ استاد دانشگاه تهران برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن توسط رحیم خاکی، قاری بین‌المللی آغاز شد. 
جهاد دانشگاهی به دنبال فعالیت‌های گزین قرآنی است
صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به عنوان اولین سخنران این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به حضار گفت: از اینکه در مراسم ضیافت همایش بین‌المللی مطالعات‌  میان‌رشته‌ای قرآن کریم‌ شرکت کردید، قدردانی می‌کنم. قصد سخنرانی ندارم و به اندازه کافی مطالب علمی در همایش بیان شده است و تنها به عنوان عرض ادب چند جمله‌ای را عرض می‌کنم. 
وی ادامه داد: همان طور که می‌دانید جهاد دانشگاهی به عنوان اولین نهادی که بعد از انقلاب فرهنگی تأسیس شد، از سال ۶۲ فعالیت‌های قرآنی را در سطح دانشگاه‌های کشور شروع کرد. در دیداری که مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی داشتند به جهاد توصیه کردند وارد فعالیت‌های گزین قرآنی شود. 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه جهاد تنها ۲۰ درصد بودجه دولتی دارد، زیر ساخت‌های مورد نیاز تأمین شد و اکنون با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، ۵ مرکز با عناوین مرکز فعالیت‌های دانشجویی، خبرگزاری ایکنا، مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی، مرکز آموزش‌های تخصصی حرفه‌محور و مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن به فعالیت‌ می‌پردازد. 
وی افزود: پس از فراخوان مقاله قریب به ۳۰۰ اثر داشتیم که ۱۱۳ امتیاز لازم را از داوران دریافت کردند و از این تعداد ۳۸ مقاله پذیرفته شد و در این دو روز ۱۶ مقاله ارائه گردید. با صحبت‌هایی که با آقای خوش‌منش شده است، ان شاء الله دور بعدی این همایش را از روزهای آغازین سال بعد شروع خواهیم کرد. 
صابرفرزام در پایان گفت: داوران علمی همایش با وجود تشکر از همه شرکت‌کنندگان تصمیم گرفتند، در دو پنل سلامت و مطالعات میان‌رشته‌ای رتبه اول نداشته باشند و تنها از رتبه‌های دوم و سوم قدردانی شود.
در ادامه این نشست منتظری، رئیس مرکز قرآن و سلامت جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی از روزهای آغازین تشکیل به هر شکل ممکن در خدمت قرآن، فرهنگ قرآن و ترویج فرهنگ قرآن بوده است. برای ما افتخار است که روزی با نصب پوستر برای مسابقات قرآنی در این زمینه تلاش می‌کردیم و امروز چنین همایش با عظمت و با کیفیتی را برگزار کرده‌ایم. 
منتظری ادامه داد: ما همیشه مفتخر بودیم که در این سازمان علمی و فرهنگی از فعالیت‌های ساده ترویجی تا فعالیت‌های علمی را شاهد بوده‌ایم. امروز یکی از فعالیت‌های ارزشمند جهاد دانشگاهی تلاش برای روخوانی قرآن در بین دانشگاهیان است. 
وی افزود: در کنار این فعالیت‌های ترویجی فعالیت‌های عمیق و علمی هم در دستور کار بوده و هست و این همایش نمونه بارزی از این همایش‌هاست. بنده افتخار داشتم در خدمت دکتر عبدالرزاق، خانم داور و دوستانی از کشورهای مختلف پنل مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و سلامت را برگزار کنیم. 
مدیر مرکز قرآن و سلامت ادامه داد: در کارگاه‌های دیگر این همایش نیز استقبال خوبی وجود داشت و امید است با افزایش کیفیت این همایش در صحنه‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم. یادی بکنیم از امام راحل‌ که ما امروز هر چه داریم از ایشان داریم. ایشان می‌فرمایند: «قرآن همه چیز دارد، سیاست دارد، فقه دارد، فلسفه دارد و انسان باید همه احتیاجاتش را از قرآن تامین کند». مقام معظم رهبری نیز در تکمیل بیان امام می‌فرمایند «قرآن کتاب حکمت است، کتاب علم است. کتاب حیات است. حیات ملت‌ها در آشنایی با معارف قرآن و عمل به مقتضای این معارف و احکام قرآنی است».  
پورعلی با عرض خیر مقدم به حضار گفت: اولین دور همایش از کیفیت مطلوبی برخوردار بود. در خصوص اهمیت فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی باید بگویم، حرکت چند روز اخیر، با توصیه‌های مقام معظم‌رهبری در دیدار با جهاد‌گران مبنی بر انجام کارهای گزین و برتر، ما به خود بالیدیم که جهادگران انتظارات مقام معظم رهبری را برآورده‌ کرده‌اند. تاسیس مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم گامی ضروری برای فعالیت‌ گزین در حوزه قرآنی است. 
وی ادامه داد: قرآن منبع وحدت، قدرت، تمدن‌سازی، نظام‌سازی برای جهان اسلام بوده است. اهمیت پرداختن به مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم از این جهت برای ما مهم است که بتوانیم ظرفیت‌هایی که در قرآن برای اینکه در خودمان استعداد‌هایی را ایجاد نکرده‌ایم، بالفعل شود. در نهاد علم ما رشته‌های خاصی داریم که مبنایی برای ورود به مطالعه و روش است. اگر بناست ما بین قرآن و رشته‌های متعدد بشری که دستاورد بشری است حرکت کنیم باید مواظبت کنیم که این حرکت کاملا حرکتی بر اساس شناخت حوزه علم به ویژه در حوزه علوم انسانی باشد. 
پورعلی تصریح کرد: طرح روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای به خاطر همین مسئله است. پارادایم‌های مختلف در علم متفاوت است و باید اشراف لازم در حوزه روش وجود داشته باشد. در حوزه علوم تجربی به خاطر وجود روش پوزیتیویستی ما باید احتیاط لازم را بکنیم. ما باید در علم انسانی، تجربی و انتقادی نقاط افتراق زیادی با اصول غربی داریم. 
نظام‌سازی قرآنی؛ مهم‌ترین وظیفه پژوهشگران
حجت‌‌الاسلام محمدی در آغاز سخنانش گفت: من به نوبه خود به عنوان شورای و کمیسیون توسعه پژوهش آموزش قرآنی خوشحالم در ذیل منشور شورای توسعه، شاهد مجالسی این چنین در سطح کشوریم که فرهیختگان جهانی و یاران به تبادیل نظر در حوزه های اصل منشور یعنی رویکرد فرهنگ‌سازی، هماهنگ‌سازی و نظام سازی می‌پردازند. 
وی افزود: بحث نظام‌سازی نیازمند کار بسیار دقیق‌تری است که در گفت‌وگوهایی که در جریان این همایش بود نکات بسیار مفیدی ارائه شد. 
محمدی با بیان اینکه مبانی علوم انسانی باید بر مبنای قرآن باشد گفت: ما نیازمند یک منظومه واحد و موحدانه در علوم انسانی بر مبنای علوم قرآنی هستیم تا به ایجاد نظام‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برسیم. از این رو کار امروز برای پژوهشگران قرآنی مهم‌تر از مطالعات در خصوص نظام‌سازی در جمهوری اسلامی وجود ندارد.
جهاد دانشگاهی با قدرت پرچم فعالیت‌های قرآنی را حمل کرده است. در حوزه ترویج، آموزش عمومی و خبررسانی قرآنی تقریبا بی‌نظیر عمل کرده است. در حوزه نظام‌سازی اگر گام‌های مهمی در حوزه نظام‌سازی بردارد، آینده خوبی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم خواهد زد. 
وی در پایان بیانیه این همایش را قرائت کرد. در بخشی از بیانیه چنین آمده است: اکنون پس از ۷ سال کوشش فعالان قرآنی این همایش فرصتی مغتم و نویدی فرخنده در حوزه دانش قرآن بنیان با اهداف منشور توسعه فرهنگ فرآنی است. این همایش مقدمه ساز شکل گیر مجامع دانشی با کارکردهای قرآنی است. تنوع عناوین این همایش چشم گیر بوده است. برایند این همایش افزایش سطح دانش قرآنی بوده است. بازتابی از تلاش اصحاب دانش و اندیشه در پیشگاه قرآن قابل ستایش است.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: