شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
کتاب «میلِ کلی» رونمایی شد/جهاددانشگاهی کارنامه درخشانی در حوزه کتاب دارد
تاریخ انتشار: شنبه 30 مهر 1401

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی،‌ کتاب «میلِ کلی» مجموعه هفت مقاله درباره ریاضیات و هیأت قدیم به قلم دانشمند فرهیخته مرحوم آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی، روز سه‌شنبه ۲۶ مهر با حضور دکتر جمال رحیمیان معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حامد علی‌اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و محمدحسین حسنی رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در مراسمی رونمایی شد.

 

جهاد دانشگاهی؛ سختکوش در نشر علم و فرهنگ و دانشگاه

دکتر جمال رحیمیان در ابتدای این مراسم علامه حسن‌زاده آملی را یکی از نوادر روزگار و دانشمندان بزرگ عرصه ریاضیات، عرفان، فلسفه و مجموعه علوم خواند و تأکید کرد که باید نسل جوان را با آثار و شخصیت این عالم بزرگوار آشنا کرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت بخش کتاب و نشر در این سازمان، عنوان کرد: حوزه نشر و چاپ و عرصه کتاب یکی از حوزه‌هایی است که جهاددانشگاهی از بدو تأسیس به جد در برنامه کاری خود داشته است. اگر پس از انقلاب را بررسی کنیم مجموعه جهاددانشگاهی یکی از نهادها و استوانه‌های مهم عرصه چاپ و نشر علم و فرهنگ و دانشگاه است و به تحقیق یکی از عرصه‌های موفق جهاددانشگاهی بخش چاپ و نشر آن است.

دکتر رحیمیان ضمن اشاره به مأموریت مهم جهاددانشگاهی در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب، اضافه کرد: در سال‌های اولیه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها به حسب مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی) در تامین منابع درسی دانشجویان و اساتید دانشگاه با بازنگری جدید، یکی از اصلی‌ترین نهادها در کنار نشر دانشگاهی؛ جهاددانشگاهی بود و حقیقتاً خیلی از کتاب‌های مورد نیاز دانشجو فقط در جهاددانشگاهی یافت می‌شد.

وی با تاکید بر این که جهاددانشگاهی در سال‌های ابتدایی انقلاب به‌خوبی وظیفه‌ای را که ستاد انقلاب فرهنگی از او خواسته بود پشت سر گذاشت، افزود: بسیاری از اساتید در رشته‌های مختلف -به‌ویژه علوم انسانی که بنده بیشتر ارتباط دارم- همیشه از جهاددانشگاهی که بعد از انقلاب دست دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان را خالی نگذاشت و با یک حرکت جهادی توانست بخش مهمی از نیازهای علمی و نشر کتاب دانشگاه را تامین کند؛ به نیکی یاد می‌کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن اشاره به ورود جهاددانشگاهی به فضای ترویجی، به مرور و در دهه دوم تأسیس آن، خاطرنشان کرد: قریب به سه دهه است که جهاددانشگاهی در حوزه‌های کتاب سال دانشجویی، پایان‌نامه سال دانشجویی، مسابقات کتابخوانی، جلسات نقد و مناظره و این قبیل موارد وارد و حاضر شده و کارنامه درخشانی هم دارد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر، به‌ویژه از زمان حضور دکتر اکبرزاده در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، یکسری کارهای بدیع و جدیدی انجام شده که قابل تحسین است، هرچند که هنوز به این سطح راضی نیستیم و تا اوج فاصله داریم. بنابراین انتظار ما از انتشارات جهاددانشگاهی این است که علاوه‌بر بازبینی طرح‌های ملیِ در حال انجام و نوآوری در آن‌ها، به فعالیت‌های جدیدی در حوزه نشر نوین، نشر الکترونیک، کتاب صوتی و فضاهای جدیدی که نسل جوان بیشتر با آن ارتباط دارد وارد شوند.

دکتر رحیمیان ضمن تاکید بر این که جهاددانشگاهی مسیر تکامل را پشت سر می‌گذارد، تصریح کرد: انتظار داریم کارهای خوبی که سازمان انتشارات انجام داده، توسعه پیدا کند و امیدواریم در این مقطع هم نوآوری‌های خوبی داشته باشیم.

وی افزود: در همین راستا اخیرا چند جلد کتاب با عنوان تاریخ شفاهی یا زندگی‌نامه شهدا و شخصیت‌های نخبه جهاددانشگاهی منتشر شده است. این گام مهم را انتشارات جهاددانشگاهی برداشته که قابل تحسین است و باید این منشورات فرهنگی دست‌به‌دست بچرخد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه ضمن تاکید بر انتشار زندگی‌نامه شخصیت‌های علمی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: سال قبل مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان گلایه کردند که چرا باید ما آنقدر کوتاهی کرده باشیم که دانش‌آموزان ما مثلا رونالدو (بازیکن فوتبال) را بیشتر از مرحوم کاظم آشتیانی (مؤسس رویان) بشناسند. خوشبختانه انتشارات جهاددانشگاهی از قبل در این زمینه اقدام کرده و کتاب «روایت یک رویش» را به عرصه چاپ رساند که الان به چاپ سوم رسیده است.

دکتر رحیمیان در ادامه ضمن اشاره به کتاب «میلِ کلی» عنوان کرد: این کتاب یکی از تولیدات خوب انتشارات جهاد دانشگاهی، در راستای پاسداشت میراث فرهنگی و علمی و از وظایف جدیدی است که جهاددانشگاهی باید به آن بپردازد. درخواست از انتشارات جهاددانشگاهی این است که با تکیه بر نشریات و اسنادی که در اختیار جهاددانشگاهی است و می‌توان از دل این گنجینه‌ها چنین آثاری را بیرون کشید، این مسیر را ادامه دهند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تعامل بین جهاددانشگاهی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: خوشبختانه در بیش از چهار دهه فعالیت جهاددانشگاهی، همیشه بین جهاد و حوزه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک رابطه صمیمانه، تعاملی، همگرا و هم‌افزا برقرار بوده است. در یک سال اخیر با حضور احمدوند در کسوت معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این ارتباط صمیمی‌تر از گذشته شده و روزبه‌روز ثمرات و برکات این هم‌افزایی به جامعه دانشگاهی بیشتر می‌شود.

دکتر رحیمیان در پایان خطاب به احمدوند عنوان کرد: روی ظرفیت جهاددانشگاهی حساب و از این عرصه مهم دانشگاهی که در اختیار جهاد است برای تعامل بیشتر استفاده کنید. ما در حوزه نشر به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز داریم.

 

 

علامه آملی نمونه کامل یک دانشمند ایرانی است

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تأکید بر این که امروز نیاز داریم ارتباط و اتصال بیشتری با گذشته برقرار کنیم، عنوان کرد: شاید بزرگترین آسیبی که جامعه ما، به‌ویژه جامعه فرهنگی دچار آن است، انقطاع از گذشته و نشناختن میراث عظیمی تمدنی است که در اختیار دارد.

وی با اشاره به این که تاریخ دانش، علم و ادبیات ایران آن‌قدر پربار و درخشان است که شایسته افتخار، تکریم و تعظیم است، اضافه کرد: هر ایرانی که بداند و بشناسد که در ادامه چه تاریخی است، حتماً به این گذشته افتخار می‌کند و ذره‌ذره این خاک و جای‌جای این وطن را قدر می‌داند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بخشی از دوست داشتن وطن و سرزمینی که در آن زندگی می‌کنیم، پیوستگی و وابستگی به این دارد که بدانیم این وطن چه ارزش و قدمتی دارد، در این خاک چه بزرگانی زیسته‌اند و چه قله‌هایی از دانش در این سرزمین سر برآورده‌اند. علامه حسن‌زاده آملی یکی از این بزرگان است که اگر فردی مطالعه اندکی در زیست علمی، شخصی، اخلاق، حتی روستای محل زندگی او و محبت و ارتباط او با خانواده و شاگردانش داشته باشد، ایشان را نمونه کامل یک دانشمند ایرانی خواهد یافت.

احمدوند با تاکید بر این که سرزمینی که هزاران دانشمند مانند علامه حسن‌زاده آملی دارد، شایسته احترام است، اضافه کرد: هرکدام از ما مردان و زنان ایران‌زمین افتخار می‌کنیم که در این وطن و این خاک به دنیا آمدیم و قدر و قیمت آن را با تمام وجود می‌دانیم. گاهی برخی رفتارها غیر از این احساس می‌شود که ناشی از ندانستن است؛ لذا باید از دانشمندان و بزرگان بیشتر بگوییم و بشناسانیم زیرا باعث رضایت و دوست‌داشتن وطن می‌شود.

 

 

احیای میراث ایرانی - اسلامی از برنامه‌های نشر جهاد است

 

دکتر حامد علی‌اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در این مراسم ضمن بیان روایتی از تأثیر ریاضیات در تعیین قبله و تغییر شیخ‌الاسلام در زمان شاه‌طهماسب صفوی عنوان کرد: بحث ریاضیات در قدیم مهم و جریان‌ساز بوده است.

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت شناخت بزرگان تاریخ کشور، گفت: احساس ما همواره این بوده و هست که شناخت مواریث علمی و فرهنگی ایرانی و اسلامی تاثیر زیادی در حفظ و تقویت هویت ایرانی- اسلامی دارد؛ میراث سرشاری که ما مملو از آن هستیم. از دیگر سو، دیگران با میراث‌های جعلی و با تکیه بر شاعرانی چون نظامی و مولانا برای خود هویت می‌سازند. متأسفانه ما در این قضیه ضعیف عمل کرده‌ایم و نسبت به میراث‌ علمی و فرهنگی خود غافل بوده‌ایم.

دکتر علی‌اکبرزاده با اعلام اینکه حتی غربی‌ها به هویت فرهنگی غنی ایران اعتراف دارند، اضافه کرد: راسل در مقدمه «تاریخ فلسفه غرب» به چند نکته درباره ایرانی‌ها اشاره کرده و می‌گوید ایرانی‌ها در تاریخ نشان دادند اهل هجمه و تجاوز نیستند و اهل فرهنگ و علم و ادب هستند. همچنین در جایی اشاره می‌کند که مسلمان‌ها خیلی به درآمدن غرب از بربریت کمک کردند.

وی با تاکید بر این که در گذشته شاخه‌های مختلف علم در جهان اسلام رواج داشته، اضافه کرد: تمام علوم در جهان اسلام در بهترین و باکیفیت‌ترین شکل خود در جهان اسلام و ایران دنبال می‌شده و عمده علما، ادبا، فلاسفه، ریاضیدانان، مورخان و اطبا، ایرانی‌های مسلمان بودند که اثرگذاری آن‌ها در علوم به قدری است که آثار ارسطو از یونان ابتدا به ایران و جهان اسلام آمده و از طریق و واسطه ابن‌سینا و ابن رشد به دست غربی‌ها رسیده است.

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ادامه داد: آنچه امروز غرب درباره ارسطو، افلاطون، بطلمیوس و بسیاری دیگر از فلاسفه و دانشمندان دارد، همه از طریق آثار ابن‌سینا، ابن رشد، فارابی و امثال این دانشمندان ایرانی و مسلمان به اروپا رسیده است. حتی در ادبیات هم به گفته استاد جلال‌الدین کزازی، ایرانی‌ها قواعد ادبیات عرب را جمع‌آوری کردند اما ما متأسفانه نسبت به این بزرگان و مواریث غافل بودیم.

دکتر علی‌اکبرزاده با اشاره به این که متأخرین ما همچون علامه حسن‌زاده آملی هم از همین بزرگان بودند که متأسفانه خیلی از افراد جامعه حتی برخی افراد تحصیل‌کرده، ایشان، آثار و جایگاهی که در علم داشتند را نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: اثری که علامه حسن‌زاده آملی در حفظ علوم قدیم داشت ناشناخته مانده بود و شاید برای خیلی‌ها جای تعجب داشته باشد که این عالم بزرگوار خیلی در فقه و مشتقات آن ورود نداشته بلکه بیشتر در حوزه ریاضیات و ادبیات تحصیل و ورود داشته است. لذا معرفی و نشر آثاری مانند «میل کلی» می‌تواند جوانان را به فرهنگ ایرانی و اسلامی علاقه‌مند کند و برای ما هویت بسازد.

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در ادامه ضمن تأکید بر این که ما نه‌تنها درباره علوم قدیم خیلی کار نکردیم، در علوم جدید هم کار قابل‌توجهی انجام ندادیم، تأکید کرد: مثلا دستاوردهای جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از برندهای علمی انقلاب اسلامی، تشریح نشده است؛ لذا یکی از کارهایی که در سال‌های اخیر در انتشارات جهاددانشگاهی شروع شد، معرفی شخصیت‌ها و شهدای علمی جهاددانشگاهی که کارهای علمی و تکنولوژی در جنگ انجام داده‌اند را شروع کردیم که خوشبختانه اثرگذار هم بوده است.

به گزارش ایکنا، دکتر علی‌اکبرزاده در پایان ضمن تأکید بر این که احیای میراث فرهنگی ایرانی-اسلامی در برنامه‌های انتشارات جهاددانشگاهی است به ارایه توضیحاتی درباره ساختار کتاب «میل کلی» پرداخت و گفت: این کتاب عمدتا مربوط به شاخه‌ای از علم ریاضیات با عنوان هیات یا نجوم است و علاوه‌ بر مقدمه عالمانه‌ خود، شامل هفت مقاله است که پیش‌تر در مجله دانشگاه انقلاب منتشر شده بودند و اکنون جمع‌آوری شده و در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: