جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
جهاددانشگاهی، مصداق تحقق شعار «ما می‌توانیم» است
تاریخ انتشار: سه شنبه 12 مرداد 1400

به گزارش روابط عمومی محمدرضا دهقانی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد،با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و با اشاره به شعار امسال با عنوان «جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی» اظهار کرد: نگاه به واژه‌هایی که در این شعار به کار گرفته شده، مفهومی که مدنظر بوده را روشن‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: مهمترین واژه این شعار «موانع» است، موانعی که پیش روی پیشرفت یک ملت قرار دارد که بخشی طبیعی و ساختاری است و در هر کشوری ممکن است از موانع جغرافیایی گرفته تا منابعی که در اختیار دارند و محدودیت‌هایی که وجود دارد، هر کدام می‌توان به عنوان مانعی تلقی کرد.

دهقانی افزود: دسته دوم می‌توان موانع خودساخته و موانعی که ناشی از ضعف در مدیریت‌ها است را نام برد، اگر این شعار را الهام گرفته از شعار امسال و سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال بدانیم، به نظر من موانع از جنس دوم یعنی موانعی که خودساخته است، را باید مورد بررسی قرار دهیم زیرا که در خصوص این گونه موانع می‌توان چاره‌اندیشی کرد و نباید پیش روی ما وجود داشته باشد و در واقع تارهایی است که به دور خود پیچیده‌ایم و مانع پیشرفت و توسعه یک ملت می‌شود. بنابراین با توجه و دقت در این شعار می‌بینیم، انتظار می‌رود جهادانشگاهی به عنوان یک نهاد فراگیر با هر دو دسته موانع خصوصاً خودساخته بتواند برخورد داشته باشد و با اتکا به توان ایرانی و باور اینکه «ما می‌توانیم»، این موانع پیش پای خود و ملت بردارد.
جهاد با اتکا به دانش و علم

وی ادامه داد: در بطن این شعار کلمه جهاددانشگاهی نهفته است، جهادی که تلاش می‌کند با اتکا به دانش و علم موانع را از پیش پا بردارد و برای کشور و ملتش افتخار و هویت کسب کند و توسعه را به ارمغان آورد. جهاددانشگاهی در سالیان گذشته و در طول عمر خود کارنامه مثبتی را به ثبت رسانده و تصویری مثبت از عبور از موانع با اتکا به باور توان ایرانی داشته است.

دهقانی افزود: می‌توان به نمونه‌های زیادی از پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که در حوزه‌های مختلف علمی اشاره کرد که باعث شده خیلی از موانع و مشکلات پیش روی کشور بواسطه دانشی که جهادگران بدست آوردند و فناوری‌هایی که کسب کردند، برداشته شود و برای اینکه به این دانش و فناوری و جایگاه برسند موانع زیادی از پیش پای خود برداشتند تا این امکان فراهم شده با دانشی که به دست می‌آورند موانعی را از پیش پای کشور هم بردارند و در این مسیر عبور از موانع با جهاد، تلاش، پیگیری، اهتمام، جدیت، خستگی‌ناپذیر بودن، تداوم و ثبات میسر شد.

وی ادامه داد: کارنامه جهاددانشگاهی در این حوزه را مثبت ارزیابی می‌کنم به نحوی که اگر در حوزه‌های مختلف نگاه کنیم این امر را خواهیم دید به عنوان مثال در حوزه رویان اتفاقاتی رخ داده که امروز یک کشور و ملت به آن افتخار می‌کند و به معنای این نیست که اصلاً موانعی نبوده و این اتفاق رخ داده بلکه موانع بوده که اگر روند و خاطرات این مجموعه را مرور کنیم، می‌بینیم با موانع بسیاری روبرو بوده و همه موانع را بخشی با جدیت و کوشش و بخشی با دانش و خلاقیت از پیش پای خود برداشته و امروز دستاورد رویان این شده که موانعی از پیش پای ملت برداشته شده و مشکلاتی حل شده است. در سایر حوزه‌ها اعم از دستاوردهای صنعتی و فنی حتی فرهنگی وقتی نگاه کنیم می‌بینیم، این موضوعات صادق است، نهادی که علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد و همه موانعی که وجود دارد، همچنین مانعی که نهادی اتکا به درآمدهای خود دارد، کارهای بزرگی صورت گرفته که انجام نمی‌شده مگر موانع را از پیش پای خود بردارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد افزود: در همین حوزه فرهنگی اگر ایسنا و یا ایکنا شکل گرفته و اگر رویدادهای موفقی در دانشگاه‌ها برگزار شده، قطعاً کار ساده‌ و بدون مانعی نبوده و موانع زیادی پیش پای جهادگران وجود داشته که هر کدام به نحوی رفع شده تا این اتفاقات بزرگ و رخدادهای مبارک به وجود آمده و امروز خود در خیلی از حوزه‌ها مایه برکت برای کشور است.
باور فرهنگی و نیروی توانمند

وی ادامه داد: بنابراین در حوزه فرهنگی این اتکا به باور توان ایرانی بسیار پررنگ است؛ از یک سو اتکا به توان قشر فرهیخته جامعه که جوانانی هستند در دانشگاه‌ها و از سویی دیگر نقطه‌ای که جهاد همواره بر آن تکیه کرده، پشتوانه فرهنگی ایران و اسلام است، لذا اگر امروز دستاورهای خوبی را شاهد هستیم به دلیل اتکا به باورهای فرهنگی و هم نسل جوان دانشگاهی کشور است که حاصل ترکیب این دو موضوع باعث اتفاقات مبارکی شده است.

دهقانی بیان کرد: در حوزه جهاددانشگاهی استان یزد که نگاه می‌کنیم می‌بینیم این نهاد در این حوزه‌ها همواره تلاش کرده اتفاقات خوبی را رقم زند که قضاوت را باید به جامعه سپرد ولی همه تلاش بر این بوده که بتواند با کنار زدن موانع دستاوردهایی داشته باشد تا مانعی از پیش پای استان بردارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا، راه‌اندازی مرکز «مکفا»، کالاهای فرهنگی ایران را از جمله خدماتی دانست که در زمینه تولید محتوای فرهنگی تلاش می‌کند و متکی به فرهنگ ایران اسلامی با بهره‌مندی از توان نیروی انسانی داخلی است و یا رویدادهای موفق فرهنگی که در استان رقم خورده باید به حساب پیوند مبارک بین باورها و توانایی‌های فرهنگی کشور و استان و نیروهای انسانی توانمند دانست یا آنچه در قالب پروژه توسعه خوشه زیلو با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی منجر شد، همین ماجرا است. ماجرایی که از یک سو نشان از اتکا به فرهنگ غنی استان دارد و از سوی دیگر نشان از اتکا به نیروهای انسانی استان در حوزه‌های علمی و هنری و علی رغم همه موانع ملی دستاوردهای قابل توجهی در مکفا و خوشه زیلو اتفاق افتاده که حاصل این موارد توانسته مشکلی از استان رفع کند اگرچه در همه این حوزه‌ها محدودیت‌ها و موانع مالی پیش روی جهاد بوده اما همکاری و هم‌افزایی با سازمان‌هایی مثل آموزش و پرورش، شهرک‌ صنعتی و ... باعث شده بخش قابل توجهی از موانع برداشته شود و این میسر محقق نمی‌شد مگر با جهاد، جدیت، اهتمام و پیگیری البته این حرکت‌ها به نگاه کوتاه مدت محدود نشده و در طولانی مدت مورد توجه بوده و خوشبختانه بخشی از آنها به نتیجه رسیده است.


تعامل و هم‌افزایی با نهادها

وی ادامه داد: حرکت سازنده و مناسبی که خبرگزاری ایسنا و ایکنا در استان که همواره به عنوان خبرگزاری موثق و دقیق شناخته می‌شوند، افتخار دیگری برای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی است و یا اقدامی که جهاددانشگاهی در انجام رویدادهای فرهنگی بین دانشگاهی انجام می‌دهد گذشتن از موانع زیادی است که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد و تلاش برای حل مشکلی که به عنوان ارتباط بین دانشگاه‌ها از آن تعبیر می‌شود.

دهقانی افزود: جهاددانشگاهی تلاش کرده در این مسیر بخشی از موانع را بردارد و باعث ارتباطات و تعاملات بهتر فرهنگی دانشجویان استان شود آنچه که می‌بینیم در قالب برگزاری رویدادهایی مثل مناظره دانشجویان ایران و یا دفاع سه دقیقه‌ای در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد یا کارگاه‌هایی که به صورت مشترک بین چند دانشگاه برگزار می‌شود، همه نشان از جدیت، جهاد و تلاش برای حل و از پیش پا برداشتن موانعی است که به آن آگاه هستند و در عین حال با جدیت و کوشش بخشی از این موانع را از پیش پای خود برداشته و در همه این تلاش‌ها، هم‌افزایی بین دو عنصر نیروی انسانی و داشته‌های فرهنگی استان که استراتژی اصلی جهاددانشگاهی بوده بنابراین موفقیت را باید از جامعه دانشگاهی و مردم استان جویا شد و امیدواریم این تلاش توانسته باشد موانعی را از استان بردارد و کمکی به مردم و استان داشته باشد.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: