جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
انتخابات ۱۴۰۰؛ تحریم یا مشارکت؟
تاریخ انتشار: چهار شنبه 26 خرداد 1400

 

در روزهای باقیمانده تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، مسئله مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات بحث داغ کاربران شبکه‌های اجتماعی است. گروهی از مردم که مشارکت را وظیفه و تکلیف شرعی خود می‌دانند و تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کرده و سبد رأی مشخصی دارند اما تحریم انتخابات توسط قشر خاکستری از ماه‌ها پیش به علت نارضایتی از مسائل معیشتی و اقتصادی آغاز شده است.

عدم احراز صلاحیت گسترده طیف اصلاح‌طلب برای نامزدی ریاست جمهوری، حامیان این جریان را هم از حضور در انتخابات دلسرد کرد و در حال حاضر چالش اساسی رأی دادن یا ندادن قشر تحول‌خواه جامعه است که این جریان معمولاً با اقداماتی که انجام می‌دهند قشر خاکستری را با خود وارد عرصه انتخابات کرده، صحنه انتخابات را پرشور و مشارکت را بالا می‌برند.

در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، در نشستی مجازی با چهار نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مسئله مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات و تهدیدها و فرصت‌های این کنش‌های اجتماعی را بررسی کرده است.

«پیام سهرابی‌صفا»، از ادوار فعالان دانشجویی و فعال سیاسی اصلح‌طلب در این نشست اظهار کرد: ما به عنوان حامی ایجابی در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی حمایت کردیم و دولت وی در این هشت سال دستاوردهایی داشته که الان وقت استفاده از این دستاوردهاست.

وی با بیان اینکه دولت آقای روحانی در حوزه‌های زیرساخت و توسعه، سیاست خارجه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در برجام اقدامات خوبی انجام داده است، افزود: هزینه‌های زیادی متحمل شدیم تا برجام به ثمر برسد و اگر الان بخواهیم کشور را به دست افرادی بسپاریم که مخالف برجام بودند و در مسیر تصویب آن، سنگ اندازی کردند، به همان وضعیت نا بسامان هشت سال قبل باز می‌گردیم.

سهرابی‌صفا خاطرنشان کرد: در حال حاضر افرادی از روابط بین‌الملل صحبت می‌کنند که مخالف تصویب برجام و FATF بودند و اگر با توجه به همه اتفاقاتی که افتاده، دولت را دو دستی تقدیم افرادی کنیم که طرفدار فضای بسته بودند، تمام زحمات را به باد دادیم و اندک فرصت مشارکت و تعیین سرنوشت خود را به تهدید تبدیل کردیم.

وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حساس‌ترین انتخابات دوران جمهوری اسلامی تاکنون است، گفت: با تمام انتقادهایی که به آقای روحانی وارد است اما وی در مورد فضای مجازی و عرصه دانشگاهی، ترمز تندروها را کشید و در مقابل دولت موازی ایستادگی کرد و اگر در این شرایط به دنبال تحریم انتخابات باشیم ممکن است دیگر فرصتی برای جبران ضرر نداشته باشیم.

این فعال سیاسی در رابطه با عدم احراز صلاحیت‌های گسترده طیف اصلاح طلب برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، توضیح داد: این اتفاق قبلاً هم رخ داده و جدید نیست اما انتظار نداشتم در این حد باشد و از آنجایی که ما توانایی نقد شورای نگهبان را نداریم بهتر است فرصت واکنش خود را در همان زمین بازی کنیم.

وی با بیان اینکه نباید بگوییم انتخابات مهندسی شده است، اظهار کرد: نتیجه انتخابات در روز ۲۸ خردادماه رقم می‌خورد و ما باید تا زمانی که امکان انتخاب بین دو تفکر را داریم، در انتخابات حضور داشته باشیم و بنده اگر روزی فقط امکان انتخاب بین یک تفکر و جریان را داشته باشم باز هم در انتخابات شرکت می‌کنم و به فردی رأی می‌دهم که کشور را کمتر به سمت انحطاط می‌کشد.

سهرابی‌صفا با بیان اینکه باید در چارچوب نظام جمهوری اسلامی در انتخابات شرکت کنیم، مطرح کرد: دولت، کارگزار نظام است و می‌تواند یک مجری خوب یا بد باشد. در این دولت به جاهای خوبی رسیدیم و برجام راهی برای تعامل با سایر کشورها بود که ترامپ از آن خارج شد اما با بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، وضعیت ما بهتر می‌شود و باید این را هم مدنظر داشته باشیم که سیاست آمریکاستیزی جواب نمی‌دهد و ما باید روابط دوستانه با سایر کشورها داشته و با وضعیت حال حاضر منطقه یک دولت میانه‌رو در ایران داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما برای بهبود اوضاع کشور راهی جزء حضور در انتخابات نداریم و نباید امروز که می‌توانیم در سرنوشت کشور مشارکت داشته باشیم، کنار بایستیم و چشممان به آینده باشد. اوضاع کشور نابسامان است و دولتی می‌تواند جایی در قدرت داشته باشد که میانه رو باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام به وسیله حاکمیت تعیین می‌شود، گفت: اگر دولت قدرتی نداشت بقیه آنقدر تلاش نمی‌کردند رئیس جمهور شوند و از طرفی اگر دولتی سرکار بیاید که علیه حقوق باشد، مشکلات ما مضاعف می‌شود بنابراین اکنون که دریچه‌ای باز است و می‌توانیم با چند برگ رأی وضعیت را عوض کنیم، باید این کار را انجام دهیم.

وی در پایان بیان کرد: یا توجه به اوضاع کشور و شرایطی که دارد رقم می‌خورد ما نیاز به رئیس جمهور رادیکال نداریم بلکه باید شخصی رئیس جمهور شود که با حاکمیت تعامل داشته باشد. صندوق رأی دست ماست، ما اکنون می‌توانیم زیرمیز بزنیم و بازی را تغییر دهیم.

«کیانوش درویشی»، خبرنگار سیاسی در نشست ایسنا اظهار کرد: ما در انتخابات شرکت می‌کنیم و به فردی رأی می‌دهیم که خواسته‌های ما را انجام دهد به همین علت در انتخابات گذشته به آقای روحانی رأی دادیم تا آمریکاستیزی و برجام در ایران حل شود، آیا این نتایج حاصل شد؟

وی با بیان اینکه برای مردم ایران، انتخابات آمریکا مهمتر از انتخابات ایران است چراکه مردم احساس کردند نتیجه انتخابات آمریکا در زندگی آنها بیشتر تأثیرگذار است، تصریح کرد: وقتی هیچ تغییر مثبتی ایجاد نمی‌شود و کشور راه خود را می‌رود، چه تفاوتی دارد که مردم رأی بدهند یا نه؟ وقتی صدای رئیس جمهور در حمایت از مردم حرکت نمی‌کند نباید انتظار داشته باشید دوباره مردم در انتخابات حضور داشته باشند.

درویشی با اشاره به اینکه انتخاباتی که نتواند رفاه مردم را تأمین کند به نظر بنده از حیز انتفاع ساقط است و به دردی نمی‌خورد، مطرح کرد: رئیس جمهور قدرت ایستادگی در برابر تندروها را ندارد و دولت نتوانست با افرادی که در جریان حمله به سفارت آمریکا به منافع ملی آسیب زدند، مقابله کند.

این خبرنگار سیاسی خاطرنشان کرد: افرادی که خود را در انتخابات نماینده جریان اصلاحات می‌دانند طبق نظرسنجی ها در مجموع ۳.۵ درصد آراء را به خود اختصاص دادند و خیلی مضحک است اگر آنها را نماینده مردم بدانیم. اصلاح طلبی بلایی بر سر جامعه مدنی آورد که دیگر این مفهوم در این ساختار معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در وضعیت بدی هستیم، گفت: باید فضای موجود در کشور تغییر کند و اگر این اتفاق صورت نگیرد با بحران جدی مواجه می‌شویم و راهکار بهبود شرایط، توافق طرفین با یکدیگر مانند کشور تونس است.

«سیدعلی شیخ‌الاسلامی»، فعال سیاسی و رسانه‌ای نیز نشست ایسنا اظهار کرد: اگر جایگاه ریاست جمهوری قدرتی نداشت، رؤسای بقیه قوا تلاش نمی‌کردند به ریاست جمهوری برسند همچنین کارهایی مانند تنظیم بودجه و مسائل اقتصادی به صورت مستقیم توسط رئیس جمهور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند تحریم نعمت است، افزود: تحریم یک مصیبت است و رئیس جمهور می‌تواند بخش خصوصی را تقویت کند چراکه رویکرد و توانمندی بخش خصوصی در دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها بسیار مؤثر است بنابراین رئیس جمهور اختیارات زیادی در کشور دارد و تفاوت‌هایی که در دوران ریاست جمهوری افراد مختلف در جامعه احساس می‌شود، نشان دهنده اختیار دولت‌هاست.

شیخ‌الاسلامی خاطرنشان کرد: جناحی که انتخابات را تحریم کرده، راهکار دیگری مشخص نکرده و بنده اصلاح طلبی را همواره راه برنده می‌دانم در صورتی که عدم مشارکت در انتخابات، یک تحریم منفعلانه نسبت به صندوق رأی است. دموکراسی گام به گام است و کسی که می‌گوید رأی بی رأی، دلش به حال مردم نمی‌سوزد یا دارد اشتباه می‌کند.

وی با بیان اینکه آراء مردم در انتخابات تأثیرگذار است، مطرح کرد: نتیجه عدم مشارکت در انتخابات سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی روی کار آمدن مجلس حداقلی بود که نمایندگان آن به جای قانونگذاری و شفافیت در قوانین به دنبال این هستند که شخص مورد نظر خود را رئیس جمهور کنند و در این بازه رأی ندادن به معنای رأی دادن به جناح رقیب است.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: اگر قدرت مجلس و ریاست جمهوری یکدست شود هر لایحه‌ای در مجلس تصویب می‌شود که ممکن است این لوایح برای جامعه مدنی مفید نباشد، ما باید گام به گام حرکت کنیم تا به دموکراسی برسیم و در مسیر توسعه قرار گیریم و عدم مشارکت در انتخابات یعنی ما دموکراسی را دوست نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نباید سوار موج افرادی شویم که از عدم مشارکت در انتخابات سود می‌برند در صورتی‌که خودمان می‌توانیم موج ایجاد کنیم و بنده در حال حاضر راهکاری به جزء حضور در انتخابات برای حل مشکلات ایران ندارم.

«رسول نصراللهی»، از ادوار فعالان دانشجویی و فعال سیاسی نیز در نشست ایسنا گفت: پس از عدم احراز صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان، قشر عظیمی از جامعه در این انتخابات کاندیدایی ندارند و باید نخست به این پرسش پاسخ دهیم که آیا این یک انتخابات است؟ برای حضور در انتخابات باید بدانیم که آن انتخابات معنادار است.

وی تصریح کرد: انسداد ما در دولت نیست که به وسیله مشارکت در انتخابات بتوانیم مشکلات را حل کنیم و در بسیاری از موارد مهم کشور، دولت فقط مجری است و با تغییر رئیس جمهور، سیاست‌های کلان کشور تغییر می‌کند.

نصراللهی ادامه داد: سیاست خارجی ما که مسئله مهمی است و بسیاری از مشکلات ما مربوط به سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است، توسط دولت تدوین نمی‌شود بنابراین به نظر بنده حضور در انتخابات بی معنا شده است.

وی با اشاره به وضعیت و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، مطرح کرد: ما اعتراضاتی نسبت به اوضاع کشور داریم اما به دنبال حضور در خیابان نیستیم و به نظر بنده عدم مشارکت در انتخابات تنها راه مدنی اعتراض به شرایط موجود است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم با مشارکت در انتخابات و رأی دادن به فردی که خود را نماینده جریان اصلاحات می‌داند اما برنامه صحیحی برای مسائل کشور ندارد، مهر تأییدی بر آن بزنیم.

وی در رابطه با تأثیر تصمیم نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: در حال حاضر جامعه مدنی تصمیم می‌گیرد که چه برنامه‌ای برای حضور در انتخابات داشته باشد و دوران آقابالاسری تمام شده است.

نصراللهی در پایان با بیان اینکه من خیلی از دوران ریاست جمهوری نماینده جناح رقیب نمی‌ترسم، گفت: سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست داخلی و خارجی تغییری نخواهد کرد و اگر ما در این دوره دولت را واگذار و به سمت تقویت جامعه مدنی حرکت کنیم، کار مفیدتری انجام دادیم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: