شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در گفت‌وگوی دانشجویی ویژه انتخابات ۱۴۰۰ بررسی شد؛ مناظرات ریاست جمهوری از دیدگاه دانشجویان
تاریخ انتشار: دوشنبه 24 خرداد 1400

نماینده بسیج دانشجویی استان کردستان گفت: همیشه برخی از افراد جامعه با توجه به ایدئولوژی که در ذهن خود دارند رای می‌دهند و در مقابل افرادی هم هستند که بر حسب گفتمان سازی که در فضای جامعه شکل می‌گیرد؛ رای می‌دهند.

سید عنایت‌الله جویبار در گفت‌وگوی دانشجویی ویژه انتخابات ۱۴۰۰ که با همت  معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد؛ اظهار کرد: اینکه همیشه یک سری از افراد متناسب با فضای انتخاباتی و بر حسب مناظرات رای خود را مشخص می‌کنند، نشان از اهمیت مناظرات و تاثیرگذاری آن در جامعه است.

وی در خصوص جایگاه احزاب و اهمیت شکل‌گیری آن در جامعه عنوان کرد: احزاب باید از پایگاه اجتماعی در داخل کشور برخوردار باشند و بتوانند در جریان انتخابات موثر عمل کنند کما ینکه احزاب در کشور ما فاقد پایگاه اجتماعی است.

جویبار با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مردم سالاری دینی افزود: با تقویت احزاب مردم در حاشیه قرار می‌گیرند و شور انتخاباتی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی به مناظرات کاندیداتوری‌های ریاست جمهوری گریزی زد و گفت: زمانی که جناب آقای همتی و مهرعلیزاده در خصوص یک قومیت خاص سخن می‌گویند و آن را برجسته نشان می‌دهند مسلم است با این طرز فکر در زمان ریاست جمهوری روی یک قومیت خاص تمرکز و سایر گویش‌ها و قومیت‌ها نادیده گرفته می‌شود و این در واقع با شعار اهل سنت و طرفدار بلوچ و لُر و ترک در تناقض است که این تناقض به آسانی برای مخاطب مشهود و قابل تشخیص است؛ لذا آن شور و هیجان از جنس منفی را در انتخابات تقویت می‌کند.

جویبار در خصوص کارنامه کاندیداهای ریاست جمهوری ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که در مناظرات نماینده‌های دولت و تایید شدگان شورای نگهبان به راحتی دروغ می‌گویند و همین امر برای رد اینگونه افراد کافی است و در حقیقت شورای نگهبان باید برای تایید و رد صلاحیت آن‌ها تلاش کند.

وی اظهار کرد: آن چیزی که امروز در نظرسنجی‌ها شاهد آن هستیم رشد آرای آقای رئیسی است که این به دلیل مدیریت ایشان در سطح کلان است و تمرکزشان بر ارائه کار و کارنامه است، متاسفانه امروزه مردم باتوجه به مناظرات آقای روحانی و دادن وعده‌های ۱۰۰ روزه نسبت به وعده‌ها اعتماد خود را از دست داده‌اند.

قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج در ادامه مناظره، در خصوص ضرورت وجود حزب در کشور گفت: وجود حزب در کشور امری اساسی و ضروری است، برخلاف تصور رایج وجود حزب در جامعه مانع شرکت افراد در جامعه نمی‌شود بلکه حزب برنامه راه را مشخص و بدون دلیل و اساس حرفی نمی‌زند.

سارا آقا بیگی اظهار کرد: در صورت وجود حزب در جامعه هر شخص از حزبی که وارد کاندیداتوری ریاست جمهوری می‌شود، پاسخگوی آن شخص، حزب آن شخص است، بنابراین در صورت وجود حزب صرفا افراد جامعه و میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر است و در صورت اجرایی نشدن برنامه‌ها آن حزب در جامعه حذف خواهد شد.

وی یکی از مشکلات اساسی در انتخابات را آشنایی نداشتن با اصل و اصول قانون اساسی دانست و افزود: زمانیکه با قانون اساسی آشنایی نداشته باشیم هر اصلی را برای ما تفکیک می‌کنند اما زمانیکه اصول را بدانیم و با اصل‌ها آشنایی داشته باشیم بهتر تصمیم‌گیری خواهیم کرد، زیرا در حال حاضر هر حرفی که زده می‌شود صرفا به این دلیل که عملی نشده است یک شعار محسوب می‌شود.

آقابیگی با اشاره به اینکه طرفدار و یا منتقد کننده هیچ شخصی از کاندیداهای ریاست جمهوری نیست؛ گفت: در حال حاضر آقای رئیسی شخصی هستند که بر ارائه کار و کارنامه متمرکز هستند و در مناظرات در خصوص برنامه‌های خود هیچ صحبتی نمی‌کنند، مسئله این است که آقای رئیسی در حال حاضر برای ریاست جمهوری اقدام کرده‌اند و باید در خصوص برنامه‌های خود صحبت کنند؛ اما نکته قابل تامل و نشان دهنده اینکه آقای رئیسی شخصی تک بعدی نیست این بود که اظهار کردند اقتصاددانانی در کنار من حضور دارند که می‌توانند پاسخگوی شما باشند.

وی تصریح کرد: اگر چه ریاست جمهوری نفر اول اجرای کشور است؛ اما نفر اول کشور نیست! پس باید در نظر گرفته شود که شعارهایی که داده می‌شود از روی اصل و اصول و فارغ از آن نباشد.

آقابیگی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در نبود حزب بهتر آن است کمیسیونی متشکل از وزیر کشور، دادستان کل کشور، دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات کشور، سازمان صدا سیما و ... تشکیل شود که ناظر بر اعمال ریاست جمهوری در کشور باشد.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در خصوص مناظرات ریاست جمهوری گفت: سطح اخلاق جبهه انقلاب در مناظرات ریاست جمهوری نسبت به اصلاح‌طلبان بسیار بالا بود.

مهیار مرزبان اظهار کرد: آقای رضایی با الگوپذیری از جبهه اصلاح‌طلبان کمی خطرناک برخورد کردند و بحث یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را پیش کشید و در مقابل آقای رئیسی با طرح وام که قابل اجرا است می‌توان یک گفتمام پوپولیستی را که هدفش تنها جمع کردن رای است با یک گفتمان با طرح و برنامه را احساس کرد.

به عقیده وی، آقای رضایی شانسی برای ریاست جمهوری نخواهد داشت زیرا استفاده از احساسات قومی برای رای آوردن به راستی کار ناپسندی است.

وی در خصوص شخصیت آقای جلیلی ادامه داد: ایشان شخصیت قابل احترام و استوار و ثابت قدم در برنامه‌های خود هستند و درگیر زد و بندهای سیاسی و انتخاباتی برای کسب آرا نیستند؛ ایشان به راستی یکی از رویش‌های انقلاب هستند و با توجه به سن کمی که دارند فضا برای خدمات رسانی ایشان در سال‌های آینده فراهم است.

مرزبان در خصوص وجود حزب در کشور گفت: ما در کشور حزب داریم؛ اما فرهنگ حزبی نداریم و احزابی که در کشور مشغول به فعالیت هستند تنها اسم احزاب را یدک میکشند و شکل و شاکله و ساختار و عملکرد آنها به هیچ وجه شبیه به احزاب نیست.

به عقیده وی، اینکه گفته می‌شود اگر پای احزاب به انتخابات کشیده شود مردم حذف خواهند شد باید گفت که در صورت وجود احزاب مردم حذف نمی‌شوند بلکه نقش آن‌ها تغییر پیدا خواهد کرد و درست آن است که گفته شود احزاب به نمایندگی از مردم تصمیم بگیرند چون شایستگی آن را دارند.

مرزبان بیان کرد: این یک حقیقت است که مردم براساس جو انتخاباتی رای می‌دهند و جا دارد که این مسئله در هشت سال آینده حل شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که آقای رئیسی در دستگاه قضا حضور داشتند و سابقه مسئولیت اجرایی به آن صورت نداشته‌اند نقدی است که بر ایشان وارد است و حضور موفق ایشان در پست ریاست جمهوری ریسک‌پذیر بوده و نمی‌توان گفت قطعا ایشان موفق خواهند شد.

مرزبان در خصوص آقایان همتی و مهرعلیزاده یادآور شد: اینکه آقای همتی اقتصاددان و آقای مهرعلیزاده دارای چندین مدرک دانشگاهی است شاید یکی از ویژگی‌های مثبت آن‌ها باشد اما در شرایط امروز کشور خط فکری بر داشتن مدرک برتری دارد و حضورشان در ایران فعلی بسیار مضر خواهد بود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان در خصوص مطرح کردن بحث کولبری و اهل سنت در مناظرات ریاست جمهوری گفت: آقای جهانگیری موقعی که در انتخابات ثبت نام کرد بحث کولبری را به این خاطر مطرح کرد که احساسات را باخود همراه کند اما در طول هشت سال خدمت خود جدای از صدور کارت بازرگانی برای کولبران هیچ اقدامی در این راستا در کردستان انجام نداد.

سجاد مرتضی‌پور در ادامه سخنان خود به اهمیت کار و کارنامه خدمت کاندیداها تاکید کرد و افزود: این که بخواهیم شعار کاندیداها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و بدانیم که آیا به این شعارها جامه عمل پوشانده می‌شود یا خیر باید کارنامه افراد را بررسی کرد.

وی عنوان کرد: شخص آقای جلیلی در خصوص بحث کولبران شخصا در مرزهای بانه و باشماق حضور پیدا کردند و با کولبران صحبت و از مشکلات آن‌ها آگاه و براساس آن برنامه و راهکار ارائه کرده است، اما در مقابل آقای مهرعلیزاده در مناظرات اشاره کردند که برای بحث کولبری برنامه‌ها دارد اما در خصوص اینکه چه برنامه‌ای را برای آن در نظر گرفته است تاکنون صحبتی نکرده است.

مرتضی‌پور در خصوص بحث اهل سنت که توسط کاندیداها مطرح شد؛ اظهار کرد: این که آقای جلیلی در شورای انتخاباتی اهل سنت و دیگر اقوام حضور پیدا نکردند، به دلیل این بود که این شورا در پی دریافت پست در وزارت و معاونت بودند که آقای جلیلی آن را نپذیرفت و این روحیه آقای جلیلی که حاضر به باج دادن به هیچ فرد و یا قوم خاصی نیست بسیار قابل تحسین و تامل برانگیز است.

وی یکی از برنامه‌های آقای رئیسی را بحث ازدواج و بیکاری جوانان دانست و گفت: حاج آقا رئیسی مهم‌ترین معضل برای ازدواج جوانان را مسکن عنوان کرد و تجربه موفق آن‌ها در آستانه قدس در همین راستا مثال زدنی بود.

مرتضی‌پور ادامه اد: شخص آقای قاضی زاده زمانی که بحث تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای زوج‌ها را مطرح کردند تامین و منابع مالی آن را ذکر نکردند که قرار است این تسهیلات از کدام منابع مالی تامین شود زیرا تامین آن کار بسیار سختی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سفر و ادامه دادن طرح مسکن مهر با رفع نواقص آن از جمله برنامه‌های مطرح شده توسط آقای جلیلی بود.

مرتضی‌پور در پایان سخنان خود کلیدواژه‌های به کار رفته در مناظرات انتخاباتی را مهم عنوان کرد و یادآور شد: بحث کلید واژه‌ها بحثی است که بسیار می‌توان درباره آن حرف زد، کلید واژه‌هایی که برای توهین و افترا به کار برده می‌شوند تا شخص خود را رسانه‌ای  و برجسته کند.

  • در گفت‌وگوی دانشجویی ویژه انتخابات ۱۴۰۰ بررسی شد؛ مناظرات ریاست جمهوری از دیدگاه دانشجویان
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: