شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
تقدیر از ۸۰ دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین تندیس فداکاری/ پیشنهاد تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار
تاریخ انتشار: سه شنبه 19 اسفند 1399

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست خبری تشریح برنامه اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با حضور دکتر عیسی علیزاده،معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دکتر جمال رحیمیان معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران به‌عنوان دبیر این آیین امروز شنبه( ۱۶ اسفندماه) در محل سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.

پیشنهاد تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این نشست  تاکید کرد: موضوع فداکاری نباید تنها به آیین اعطای تندیس فداکاری منحصر شود و برای ایجاد یک جریان فرهنگ‌ساز مشارکت دیگر بخش‌های فرهنگی نیاز است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی چون برنامه کتاب سال و پایان‌نامه سال با موضوع فداکاری افزود: باید برنامه‌های متناظری که همپوشانی و تعامل لازم را باهدف جریان‌سازی دارد تعریف شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از ویژگی‌های برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی را مسأله‌محور بودن آن برشمرد و افزود: ابزارهای جهاددانشگاهی در اطلاع‌رسانی و نظرسنجی(ایسنا، ایکنا و ایسپا) سبب شده تا این نهاد زودتر از نیاز جامعه و نسل جوان اطلاع حاصل کند.

دکتر علیزاده آیین اعطای تندیس را از موضوعات مسأله‌محور فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: ایثار و فداکاری از موضوعات مورد قبول در همه جوامع و ادیان و همواره مورداحترام و توجه جوانان است ازاین‌رو اهمیت دادن به این موضوع درحرکت جامعه به‌سوی اخلاقی شدن کمک می‌کند.

وی تداوم این برنامه را ناشی از اهتمام دبیرخانه و معاونت فرهنگی به این موضوع برشمرد و افزود: برای جریان‌سازی این موضوع  باید به‌صورت مشارکتی و با حضور همه نهادهای مرتبط اقدام شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر جایگزین فعالیت‌های فرهنگی صرف شده است فعالیت‌های اجتماعی است ازاین‌رو تندیس فداکاری اهمیت فراوانی خواهد یافت.

دکتر علیزاده با تقدیر از دست‌اندرکاران آیین در برگزاری هر چه بهتر آن در ادامه بین‌بخشی  بودن این رویداد فرهنگی را از ویژگی‌های بارز دانست و گفت: می‌توان گفت این آیین از تعاملی‌ترین و مشارکتی‌ترین برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی است که امسال دبیرخانه نسبت به آن اهتمام ویژه‌‌ای داشته است.

وی با ارایه پیشنهاد تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار و استفاده از ظرفیت‌های آنان گفت: تعریف برنامه‌های متعدد رونمایی از کتاب، مستندسازی تجربیات و نشست‌های متعدد در طول سال و .... با موضوع فداکاری را باید در دستور کار قرار داد تا موضوع ایثار و فداکاری صرفاً به تندیس فداکاری منحصر نشود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی مهم‌ترین نکته را انتخاب صحیح دانشجویان فداکار برشمرد و افزود: فداکاری با گمنامی عجین شده است و شاید بهترین کار دبیرخانه و نهادهای مشارکت‌کننده شناسایی صحیح دانشجویان و گروه‌های دانشجویی فداکار است.

دکتر علیزاده با تأکید بر ضرورت تلاش در جهت اختصاص امتیازاتی به تندیس فداکاری جهت قائل شدن آن امتیازات به دانشجویان دارنده تندیس گفت: این امتیازات می‌تواند آموزشی، اشتغال و یا فرهنگی باشد.

وی با تشکر از رسانه‌هایی که به‌نوعی در ترویج فرهنگ فداکاری فعالانه نقش ایفا کرده‌اند، افزود: در اینجا از همه نهادهای فرهنگی می‌خواهم تا در جهت جریان‌سازی این فرهنگ والا کوشا باشند نشان دادن مسایل ارزشی چون ایثار و اخلاق راه‌های مختلف دارد که عنصر اصلی آن فداکاری است.

تقدیر از 80 دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین تندیس فداکاری

در ادامه این نشست دکتر جمال رحیمیان معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران به‌عنوان دبیر این آیین از تقدیر 80 دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین خبر داد و گفت: دهمین آیین تندیس فداکاری با توجه به جو سنگین کرونایی حاکم در کشور در شهریور ماه امسال کلید خورد و با توجه به کاهش ساعت حضور کاری همکاران روند کار با کندی پیش می‌رفت.

وی ادامه داد: اما با حمایت‌ها و همراهی‌های همه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با وجود همه سختی‌ها مراحل پیش رفت.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از ویژگی‌های متمایز این دوره را تشکیل شورای‌عالی آیین به ریاست دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی و با حضور و مشارکت معاونان وزرا و سازمان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: البته شورای سیاست‌گذاری هم در سطح مدیران کل فرهنگی و اجتماعی سازمان‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده تشکیل شد.

دکتر رحیمیان بابیان این‌که در این دوره برخی سازمان‌های دیگر(مرتبط با سلامت) به دبیرخانه ملحق شدند، افزود: از آن جمله سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری و درخواست از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ... بود.

وی با اشاره به تشکیل 8 جلسه مفصل از کمیته انتخاب و کارشناسان برای انتخاب دانشجو و یا گروه‌های دانشجویی فداکار گفت: تاکنون 72 دانشجو و گروه دانشجویی فداکار شناسایی و تایید شده‌اند که از این تعداد 13 گروه دانشجویی حضور دارند و به نظر می‌رسد با تشکیل آخرین جلسه کمیته انتخاب شمار دانشجویان و گروه‌های دانشجویی از این میزان هم افزایش یابد.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران تصریح کرد: از زمان اعلام فراخوان تا مهلت تعیین‌شده بیش از 150 دانشجو و گروه دانشجویی در سامانه تندیس ثبت‌نام کردند البته برخی دیگر از دانشجویان توسط سازمان‌های مشارکت‌کننده معرفی شدند.

دکتر رحیمیان از برگزاری اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در روز چهارشنبه 20 اسفندماه به‌صورت نیمه‌حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: مکان برگزاری دهمین آیین تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با گنجایش 700 نفر است که امسال کمتر از 100 نفر در این سالن حضور خواهند داشت.

وی بابیان این‌که این آیین امسال مخاطب عام ندارد، افزود: جامعه دانشجویی و دانشگاهی هم به‌پاس قدردانی از زحمات مدافعان سلامت از 20 اسفندماه تا پایان سال به‌صورت سراسری با حضور در منازل حدود 300 مدافع سلامت که جان خود را برای دفاع از سلامت هم‌وطنان خود فدا کردند با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری تقدیر می‌کنند.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران بابیان این‌که جهاددانشگاهی سراسر کشور به همراه دیگر اعضای دبیرخانه در اجرای این مراسم مشارکت دارند، افزود: وزارت بهداشت و علوم، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، سازمان حفاظت محیط‌زیست، بنیاد مستضعفان، سازمان انتقال خون نظام پزشکی، نظام پرستاری، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)بنیاد شهید و امور ایثارگران از آن جمله هستند.

دکتر رحیمیان این مراسم را تقدیر کوچکی از عظمت فداکاری مدافعان سلامت دانست و خاطرنشان کرد: هیچ ملتی بی‌نیاز از فرهنگ ایثار و فداکاری نیست.
وی از تأکیدات موجود را انتخاب دقیق، صادقانه، روشن و قابل دفاع برشمرد و افزود: کوشیده شد با مشارکت کارشناسان این فعالیت به‌درستی انجام شود.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران بابیان این‌که شماری از این منتخبان دانشجویان علوم پزشکی نبوده‌اند، گفت: اما وظایفی چون تأمین معیشت، ضدعفونی کردن معابر و ... را بر عهده داشتند.

دکتر رحیمیان در ادامه با ارائه گزارش آماری از 9 دوره گذشته گفت: در این 9 دوره 24 درصد دانشجویان از دانشگاه آزاد، 76 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی انتخاب‌شده بودند، همچنین 15 درصد فداکاران در 9 دوره پیشین از گروه‌های دانشجویی و 85 درصد از دانشجویان بوده‌اند.

وی بابیان این‌که 16 درصد فداکاران از گروه پزشکی و 84 درصد مربوط به گروه غیرپزشکی بوده است، افزود: هم‌چنین 21 درصد فداکاران از استان تهران و 79 درصد مربوط به دیگر استان‌ها بوده است.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران بابیان این‌که می‌کوشیم با راه‌اندازی باشگاه دانشجویان فداکار به این امر مقدس سازمان‌دهی مشخصی بدهیم، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب ارتباط با دانشجویان فداکار، این بدنه فعال و موتور محرکه در عرصه فعالیت اجتماعی مستمر خواهد بود.

دکتر رحیمیان میزان استقبال دانشجویان را هرسال بیش‌ازپیش دانست و گفت: این حاکی از آن است که این آیین توانسته هرسال در میان دانشجویان شناخته‌شده‌‌تر با بازخوردهای مثبت باشد.

وی درباره بخش ویژه این رویداد فرهنگی هم گفت: امسال چون سال‌های گذشته در بخش ویژه از 2 دانشجویی که جان خود را در مسیر حفظ سلامت مردم ازدست‌داده‌اند، از یک دانشجوی شهید مدافع حرم تقدیر می‌شود.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران بابیان این‌که امسال قصد بر این بود تا جشنواره فرهنگی هنری در ذیل دهمین آیین برگزار شود، تصریح کرد: اما به علت حجم کار فراوان در این دوره برگزاری جشنواره فرهنگی هنری به سال بعد(یازدهمین دوره) موکول شد.

در پایان این نشست خبری با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری از پوستر نهایی دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران که توسط یک دانشجو طراحی‌شده است رونمایی شد.

گفتنی است آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران هرساله باهدف ترویج و تعمیق مفهوم مسئولیت اجتماعی دانشجویان و با رویکرد ایثار و فداکاری در جامعه برگزار می‌شود.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: