شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
توسعه فعالیت‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت/ پیشتازی جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های قرآنی
تاریخ انتشار: چهار شنبه 1 دی 1395

به گزارش روابط عمومی سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور، مراسم امضای تفاهم نامه سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مرکز قرآن حدیث دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج)  در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در ابتدای مراسم امضای این تفاهم نامه حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد: از جمله اولین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی پس از بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۶۲ بحث فعالیت‌های قرآنی بود که در این راستا مسابقات قرآنی دانشجویان را در دانشگاه‌ها آغاز و همزمان کانون‌های دانشجویی راه اندازی شد.

وی افزود: با توسعه این فعالیت‌ها در سال ۱۳۸۲ سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و متعاقب آن خبرگزاری ایکنا گام‌های جدی در حوزه نشر فرهنگ قرآنی را در دانشگاه‌ها برداشت.

صابر فرزام با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی بیان کرد: هنگامی که معظم له در غرفه سازمان فعالیت‌های قرآنی حضور پیدا کردند ضمن تائید فعالیت موجود توصیه‌ای که ایشان فرمودند این بود که فعالیت‌های قرآنی در جهاد دانشگاهی باید متفاوت از کارهای قرآنی دیگر مراکز موجود انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین ایشان فرمودند که این مرکز باید فعالیت‌های زمین مانده دیگر مراکز قرآنی را برعهده گرفته و آن را متناسب با حال و هوای دانشگاه‌ها انجام دهند.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به توسعه فعالیت‌های قرآنی طی چندین سال اخیر در این سازمان عنوان کرد: از سال ۹۲ این سازمان فعالیت‌های جدیدی را برای تاسیس یک پژوهشکده میان رشته‌ای آغاز کرد، اگر چه پژوهشکده‌های قرآنی زیادی وجود دارند اما خلائی که احساس می‌شد انجام پژوهش‌های میان رشته‌ای است لذا با توجه به نظرات مدیران جهاد دانشگاهی می‌توانیم برای تاسیس این پژوهشکده گام‌های جدیدی برداریم.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های مختلف میان رشته‌ای قرآن در سازمان فعالیت‌های قرآنی گفت: از جمله گروه‌هایی که در این حوزه کار خود را با جدیت پی می‌گیرند گروه قرآن و سلامت است که طی دو سال گذشته برای ورود به این عرصه فعالیت‌های مطالعاتی مختلفی را انجام داده است.

مدیر عامل ایکنا ضمن ابراز امیدواری از اخذ حکم پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن اظهار کرد: ما در کنار این پژوهشکده یک مرکز رشد تاسیس کرده‌ایم که در آنجا ضمن تعریف محصولات مرتبط قرآنی می‌توانیم زمینه فعالیت در این عرصه را نیز فراهم کنیم.

وی افزود: همچنین یک مرکز آموزش حرفه مندی قرآنی نیز تاسیس شده که در این رابطه کارگاه‌های آموزش مختلفی برای افرادی که می‌خواهند در عرصه مشاغل قرآنی فعالیت داشته باشند، برگزار شده است.

در ادامه این نشست مهدی مصری، رئیس مرکز قرآن حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج) ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه با سازمان فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد: اینکه جهاد دانشگاهی وارد مقوله سلامت قرآن محور شده است جای خوشحالی است چرا که این مجموعه همواره پیشتاز مباحث مختلف علمی، فرهنگی و دینی در جامعه است و با توجه به عدم تعلقات سیاسی امید می‌رود که مسیر توسعه مباحث میان رشته‌ای قرآنی را به خوبی طی کند.

وی افزود: به هر اندازه که بتوانیم از قرآن و احادیث در حوزه سلامت استفاده کنیم قطعا می‌توانیم برای حفظ سلامتی و ارتقای آن گام‌های بهتری برداریم و طبی که با رویکرد جسمی در حوزه درمانی پیش رفته است را با کلید واژه‌های قرآنی جایگزین کنیم.

عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه با ذکر مثالی در رابطه با توصیف‌های حضرت علی(ع) از شیعیان خود تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) شیعیان خود را همانند زنبور عسل وصف می‌کند که نخست باید دشمن شناس بوده نسبت به حفظ کندو و ملکه متعهد و در نهایت در سیستم یک پارچه حمایت از کندو قرار داشته باشند، در این راستا در عرصه سلامت نیز باید نخست دشمنان سلامت و آن چیزی که این عرصه را به خطر می‌اندازد را شناسائی و نسبت به حفظ سلامت جامعه متعهد باشیم همچنین با عدم تاثیر پذیری از فضای سیاسی یکپارچگی نظام سلامت را حفظ کنیم.

مصری عنوان کرد: اگر نظام سلامت با این رویکرد پیش رود و قرآن و عترت اهل بیت(ع) را در جلوی دید خود بگذارد مطمئنا موفق می‌شود.

وی با اشاره به وجود مراکز متعدد فقه شناسی تصریح کرد: برخی از این مراکز در عرصه فقه کاربردی فعالیت می‌کند انتظار داریم فقه کاربردی با استفاده از آیات قرآن خود را در عرصه سلامت نیز نشان دهد.

مصری ادامه داد: امید می‌رود مرکز میان رشته‌ای قرآن و سلامت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان بتواند نقش ممتازی را در حوزه قرآن و سلامت، اخلاق پزشکی، سبک زندگی و استفاده از فناوری‌های روز بر عهده گرفته و در صحنه عمل خود را نشان دهد تا دیگر تابع طب سنتی که برخی اوقات با فرهنگ بومی ما ناسازگار می‌شود نباشیم.

وی یادآور شد: امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه و همکاری مشترک ظرفیت‌های علمی را شناسی کرده و بتوانیم آن را در عرصه سلامت بکار گیریم.

در ادامه این نشست داوود فرج‌زاده، عضو هیئت علمی مرکز قرآن حدیث و طب دانشگاه بقیة الله(عج) عنوان کرد: اگر در راستای تفکر انقلاب فرهنگی قدم برمی‌داریم برای این مسیر نیاز به تفکر داریم. بدون تفکر تغییر و تحولات مطابق اهداف انقلاب شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: اگر بخواهیم جهاد علمی داشته باشیم باید تئوری پردازی‌های وسیعی را با شجاعت بپذیریم، برخی از علما ترس و واهمه‌ایی دارند که مبدا با تفکر غلط به دین ضربه وارد شود این ترس موجب شده که نزدیک ۳۰۰ سال تئوری پردازی در این حوزه وجود نداشته باشد.

فرج‌زاده بیان کرد: اگر بستر فعالیت‌های میان رشته‌ای و پژوهشی فراهم شود کار بزرگی در حوزه تئوری پردازی برداشته می‌شود و امیدواریم این زمینه با نظارت علمای حوزه و حضور جوانان دانشجو فراهم آمده و بتوان کارهای بسیار مثبتی را انجام داد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: