شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
حضور نمایندگان ۴۹ کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان
تاریخ انتشار: سه شنبه 4 آذر 1393

به گزارش ستاد خبری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، دومین نشست شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، چهارشنبه 28 آبان‌ماه با حضور اعضای این شورا در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس شورای سیاست‌گذاری مسابقات، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نایب رئیس این شورا، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمید صابرفرزام، دبیر پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان، حجج‌‌اسلام حمید محمدی، محمدرضا حشمتی و سایر اعضای شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان برگزار شد.

برهمین اساس در ابتدای این مراسم حمید صابرفرزام، دبیر پنجمین  دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان با اشاره به اینکه این جلسه دومین نشست شورای سیاست‌گذاری است، گفت: در جلسه گذشته در زمینه شعار مسابقات، اهداف تفصیلی و نحوه رسانه‌ای کردن مسابقات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این زمینه نظرات اعضای شورای سیاست‌گذاری به صورت کتبی و شفاهی دریافت و طرح نامه نهایی وارد شد.

 

بحث در زمینه شعار مسابقات

وی در ادامه با اشاره به موارد مطرح شده در مورد تعیین شعار این دوره از مسابقات، افزود: بیشترین مسئله مربوط به تعیین شعار این دوره از مسابقات است که اکثر پیشنهادات مطرح شده بر روی قرآن، صلح و وحدت بود که در نهایت شعار «قرآن منادی صلح، وحدت و کرامت انسانی» بعنوان پیشنهاد اصلی انتخاب شد تا در صورت لزوم به عنوان شعار اصلی مسابقات اعلام شود. با توجه به اینکه این مسابقات در هفته وحدت برگزار می‌شود و نیز دارای بُعد بین‌المللی است و همچنین با توجه به اتفاقات رخ داده در جهان اسلام این شعار می‌تواند بیانگر مسائل مطرح شده باشد.

در ادامه احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مشکل اصلی جهان اسلام در برهه فعلی خشونت است، به کار بردن کلمه صلح در شعار، می‌تواند خوب باشد، اما باید فضای اصلی شعار را به گفت‌وگو، مدارا، خویشتن‌داری، همزیستی و ... بکشانیم، مشکل اصلی ما خشونت موجود است.

مهدی فیض، نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان نیز در ادامه این نشست پیشنهاد به کار بردن کلمه «مهربانی» به جای صلح را ارائه داد و گفت: بنابر این پیشنهاد من در این زمینه شعار «قرآن، منادی مهربانی، وحدت و کرامت انسانی» است.

عباس صدری، رئیس دفتر منطقه‌ای آیسسکو در ایران نیز در مورد شعار پیشنهادی این دوره از مسابقات بیان کرد: جشنواره‌ای که قرار است برگزار شود و شعاری که برای آن انتخاب می‌شود باید به نوعی همبستگی بین مسلمانان را نشان دهد و محوریت شعار نیز براساس همبستگی و وحدت باشد.

 

انتخاب شعار اصلی از بین چهار گزینه در آینده

در ادامه این بحث چهار شعار به عنوان گزینه مطرح شد تا در نهایت یک گزینه به عنوان شعار اصلی مسابقات در نظر گرفته شود که عبارت از «قرآن منادی اعتدال، وحدت و کرامت انسانی»، «قرآن منادی صلح، وحدت و کرامت انسانی»، «قرآن منادی مدارا، وحدت و کرامت انسانی» و «قرآن منادی خردورزی، وحدت و کرامت انسانی» بودند.

 حسن بیادی، عضو شورای سیاست‌گذاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان ابراز کرد: در این جلسات باید نماینده‌ای از رسانه ملی حضور داشته تا بتواند محور فعالیت خود را انتخاب و برنامه‌ریزی دقیقی را برای نحوه و چگونگی پوشش این مسابقات انجام دهد. باید در این نشست‌ها که برای برنامه‌ریزی برگزاری مسابقات برگزار می‌شود همه سازمان‌ها حضور داشته و هر یک با شناسایی وظایف خود گوشه‌ای از این کار مهم را گرفته و شاهد برگزاری مسابقاتی خوب و شایسته باشیم.

 عضو شورای سیاست‌گذاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان یادآور شد: باید کلیپ‌هایی قوی و مستند از نحوه برگزاری دوره‌های قبلی این مسابقات ساخته و در صدا و سیما پخش شود و حتی نمونه‌ای از این کلیپ را به کشورهای شرکت‌کننده در این مسابقات ارسال کنند تا در آن کشورها هم تاریخچه‌ای از این مسابقات منتشر شود.

 

تلاش برای تشکیل اتحادیه جهانی فعالان قرآنی دانشجو

موضوع دیگری که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورای سیاست‌گذاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان قرار گرفت، بحث تشکیل «اتحادیه جهانی فعالان قرآنی دانشجو» بود که توسط حمید صابرفرزام اعلام شد. وی گفت: در این راستا اتحادیه‌ای در داخل ایران با ثبت جهانی تشکیل خواهد شد. در طرح نامه و گزارش‌های اصلی اعلام شده است که هسته اولیه این اتحادیه باید متسابقان حاضر در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان باشد تا از این طریق ارتباطات با آنها قطع نشود.

وی افزود: بحث جهانی شدن این اتحادیه را منوط به این جلسه کرد‌ه‌ایم که دبیرخانه آن در دبیرخانه مسابقات تشکیل خواهد شد. در این زمینه با کلیت طرح موافقت شد تا از طریق آیسسکو نیز پیگیری شود.

 تعیین داورانی از هیئت علمی دانشگاه‌ها

دبیر پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان افزود: کمیته‌های اجرایی و فنی مسابقات تشکیل شده و جلسات بسیار فعالی داشته‌اند و در آن اعضای هیئت داوری این دوره از مسابقات اعلام شده است. در بحث تعیین داوران مسابقات نظر جهاد دانشگاهی بر این بود که با توجه به دانشجویی بودن مسابقات باید داوران تعیین شده از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشند و این قید برای بحث داوری در نظر گرفته شد.

فرزام تصریح کرد: بر همین اساس در این دوره از مسابقات شش داور خارجی از کشورهای اندونزی، مصر، عراق، ترکیه و سوریه انتخاب شده‌اند. در بحث داوران داخلی نیز از داوران برجسته‌ای برای داوری دعوت به عمل آمده است. برای آشنایی بیشتر متسابقان با آیین‌نامه مسابقات، این آیین‌نامه به دو زبان عربی و انگلیسی بر روی سایت مسابقات بارگذاری شده است. مسابقه انتخابی تعیین نماینده ایران در این مسابقات نیز امروز 28 آبان‌ماه در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان برگزار می‌شود.

 در شعار مسابقات خردورزی، اعتدال و اتحاد هم بیان شود

 

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست در خصوص شعار پیشنهادی این مسابقات که «قرآن؛ منادی صلح، وحدت و کرامت انسانی» در نظر گرفته شده است گفت: با توجه به اینکه مخاطبان این مسابقات، عمدتأ جهان عرب هستند و این شعار در همه جوامع مطرح خواهد شد باید به ترجمه و تعبیر عربی آن توجه ویژه‌ای داشت زیرا در جوامع اسلامی مطرح خواهد شد. با توجه به اینکه اعضای این شورا بر وجود اصطلاحی با معنی نفی خشونت و نفی افراطی‌گری در این شعار اصرار دارند، معادل زیبای قرآنی آن اعتدال است که در فرهنگ اسلامی به معنی ضد افراط و تفریط بیان شده است. اعتدال و اتحاد دو واژه‌ای است که اگر در شعار گنجانده شود شعار را بسیار پربار خواهد کرد و این اعتدال با شعار دولت یازدهم هم سازگار است.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه جنبه اجتماعی مفهوم اتحاد نسبت به واژه وحدت قوی‌تر بوده و در حقیقت اتحاد به ظهور نشاندن وحدت است گفت: اتحاد، عملیاتی کردن وحدت است و اعتدال واژه‌ای است که عدالت در معنای واقعی کلمه به همراه دارد و همه تندروی و کندروی‌ها در آن نفی می‌شود و از طرف عترت نیز مورد تاکید قرار گرفته است. می‌توان در این شعار به خردورزی هم اشاره کرد زیرا مشکلاتی که در جهان رخ می‌دهد به دلیل نبودن خرد و عقل سلیم اتفاق افتاده است و اگر بخواهیم در این شعار سه واژه را بیاوریم می‌توان از خردورزی، به عنوان زیرساخت، اعتدال به عنوان نماد همگرایی و اتحاد به عنوان خروجی و هدف این شعار بکار گرفته شود.

 در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدی درباره بخش‌های این مسابقات این‌چنین گفت: با توجه به اینکه مسابقات حفظ و قرائت در بیشتر کشورها برگزار می‌شود اتفاقی که انتظار می‌‌رود در ایران اسلامی به عنوان راهبری فکری کشورهای جهان اسلام رخ دهد این است که از این مسابقات و فرصت استفاده کرده و جهت‌دهی و محتوایی به جهان را از مسابقات شروع کند.

وی افزود: با توجه به اینکه جامعه دانشجویی به عنوان نخبگان جوامع مختلف معرفی شده‌اند باید افکار آنان را به سمت و سوی درست دینی هدایت کنیم و بهتر است در پنجمین مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در کنار دو بخش حفظ و قرائت بخش معارف هم ایجاد و گنجانده شود تا بتوان همه شرکت‌کنندگان و مسلمانان جهان اسلام را با هر عقیده و فکری در یک جهت مشخص خط‌دهی کنیم.

 

بکارگیری دست‌های گره شده و نمادی از دانشگا‌ه‌های قرآنی

 

محمدی تصریح کرد: در این بخش که در سال اول به عنوان بخش جنبی و در سال‌های بعد به عنوان بخش اصلی مسابقات معرفی شود، 60 الی 100 صفحه از تفاسیر اهل سنت یا تفاسیر شیعه که با اهل سنت همسو باشد به همراه آیاتی که با موضوع شعار مسابقات که همان همزیستی، انسجام و وحدت هماهنگ باشد انتخاب و بر روی پایگاه اینترنتی مسابقات بارگذاری کرد تا علاقه‌مندان این مطالب را مطالعه و در مسابقات در این بخش با هم به رقابت بپردازند.

 حجت‌الاسلام محمدی درباره طرح پوستر و دکور مسابقات نکاتی را ایراد و ابراز کرد: باید از طرح‌هایی استفاده شود که نماد اتحاد و وحدت همه مسلمین باشد و به عنوان مثال می‌توان از دست‌های گره کرده و نمادی از دانشگا‌ه‌های قرآنی هر یک از کشورهای شرکت‌کننده استفاده کرد.

 وی در ادامه جلسه بر این موضوع تاکید کرد که در این مسابقات از اشخاص دینی و علمی بزرگ جهان اسلام چه ایرانی و چه از دیگر کشورها تجلیل شود و به عنوان یک نماد وحدت جهان اسلام به جوامع اسلامی معرفی شود. مراسم تجلیل از علمای اسلام در مراسم اختتامیه و در حضور همه شرکت‌کنندگان صورت گیرد تا بازخورد مناسبی داشته باشد.

 

برگزاری بخش‌های پژوهشی و همایشی در حاشیه مسابقات

دبیر پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در پاسخ به ارائه پیشنهاد در مورد اضافه شدن بخش معارف به مسابقات، گفت: امسال به صورت آزمایشی این کار شروع شده است. در کنار رقابت‌های حفظ و قرائت قرآن دو بخش پژوهشی و همایشی در نظر گرفته شده است که فراخوان مقالات مربوط به این دو بخش صورت گرفته است. یک نشست با عنوان «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن» برگزار خواهیم کرد که تاکنون نزدیک به 300 مقاله در این زمینه دریافت شده است.

 

فرزام خاطرنشان کرد:  این برنامه همایشی یک روزه است که با عنوان «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن» برگزار خواهد شد.  در بخش پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی  نیز کار دیگری صورت گرفته است. با توجه به اینکه یکی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم است، بحث میان رشته‌ای که دغدغه اصلی آن بحث روش‌شناسی مطالعات است که در دستور کار قرار داد‌ه‌ایم.

 

راه‌اندازی سایت مسابقات به چهار زبان

سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: سایت پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در چهار زبان فعالیت خود را آغاز کرده است و همچنین شناسایی و ارتباط‌گیری خوبی با شرکت‌کنندگان صورت گرفته همچنین دکور مسابقات و پوستر آن نیز به مسابقه گذاشته شده است. در پوستر مسابقات سعی شده تا رنگ آن با توجه به رنگ جهاد دانشگاهی که آبی فیروزه‌ای است، انتخاب شود. همچنین در زمینه پوستر از اِلمان شهر میزبان نیز که برج میلاد تهران است استفاده خواهد شد.

 

اسکان متسابقان در هتل آزادی

دبیر مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اظهار کرد: تمام مسائل مربوط به تهیه بلیط رفت و برگشت صورت گرفته است و محل اسکان نیز در هتل آزادی خواهد بود که با توجه به نزدیکی آن به محل برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده است. در بحث تیزر مسابقات نیز به چندین شرکت سفارش داده شده است در صورت امکان از اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی پخش خواهد شد.

 

نامه‌نگاری به 103 کشور

وی یادآور شد: امسال برای حضور متسابقان با 103 کشور جهت حضور نمایندگان‌شان مکاتبه صورت گرفته است که از 49 کشور پاسخ دریافت شد. برخی کشورها هیچ پاسخی ندادند. برخی دیگر از کشورها با توجه به شیوع بیماری ابولا در آفریقا دعوت نشدند. در بحث کشورهایی که حضور ندارند تلاش کردیم تا اگر نماینده‌ای قوی از این کشورها در جامعةالمصطفی(ص) حضور دارد، برای شرکت در مسابقات دعوت شوند. تعدادی از سوی این مرکز معرفی شدند که در نهایت به دلیل سطح پایین افراد معرفی شود تنها سه نفر را برای حضور در مسابقات پذیرش کردیم.

 

ارزیابی متسابقان قبل از مسابقات

حمید صابرفرزام گفت: در این دوره از مسابقات برخلاف ادوار گذشته متسابقان قبل از حضور در مسابقات مورد ارزیابی کمیته داوران قرار گرفته‌اند و در آزمون‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده است حضور یافته‌اند تا شرکت‌کنندگان ضعیف در مسابقات حضور نداشته باشند. در نهایت نمایندگان 49 کشور و از جمله ایران در این مسابقات حضور دارند.

 

پیشنهاد تجلیل از چهره‌های فعال وحدت‌آفرین در دنیای اسلام

در ادامه این نشست، عباس صدری، رئیس دفتر منطقه‌ای آیسسکو در ایران پیشنهاداتی در مورد تجلیل از چهره‌هایی که در زمینه وحدت‌آفرینی در دنیای اسلام فعالیت‌ داشته‌اند، ارائه کرد. ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز تأکید بر تجلیل از قرآنیان بین‌المللی در این زمینه داشت.

 

برنامه‌های فرهنگی و جنبی مسابقات

دبیر پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در بخش دیگری از این نشست به برنامه‌های جنبی و فرهنگی این دوره از مسابقات اشاره کرد و افزود: تلاش شده است تا شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات با پیشرفت‌های علمی ایران اسلامی آشنا شوند که در این بخش بازدید پژوهشگاه رویان و دانشگاه علم و صنعت برنامه‌ریزی شده است. در کنار این بازدید از حسینیه جماران نیز در نظر گرفته شده است.

 

تأکید بر تشکیل کمیته‌های فرهنگی و امور متسابقان

در ادامه این نشست ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: مسئولان اجرایی مسابقات به این موضوع توجه داشته باشند که در زمان فعلی می‌توانند نظرات مطرح شده را مدنظر قرار دهند؛ چرا که هر چه زمان به مسابقات نزدیکتر می‌شود امکان برگزاری چنین جلساتی محدود خواهد شد.

 

وی افزود: اگر مسابقات می‌خواهد در این چند روز، ایران شیعی را که به وسیله قرآن و عترت عزت یافته به خوبی معرفی کند باید از برنامه‌های فرهنگی که توسط کمیته امور متسابقان پیگیری می‌شود، بهترین استفاده را ببرد. ما نباید از فضای فرهنگی در این مسابقات غافل شویم، اگر مدیریت هوشمندانه نباشد برنامه‌ها نمی‌تواند یک نتیجه پیوسته را به دنبال داشته باشد. ما در این چند سال به این مهم توجه زیادی کرد‌ه‌ایم.

یاراحمدی اظهار کرد: مهم‌تر از کمیته فنی و کمیته فرهنگی کمیته امور متسابقان است که باید از ابتدای ورود متسابقان تا روز پایانی در عرصه مسابقات حضور داشته باشد و فضای فکری را به جهت رضایت‌مندی حداکثری مهیا کند تا دریچه تأثیرپذیری شرکت‌کنندگان باز شود. در این زمینه حتی باید در انتخاب مترجمین نیز نهایت دقت و توجه صورت گیرد.

 

86 درصد وقت متسابقان خارج از محل برگزاری است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: براساس آماری که به دست آمده است از مدت زمانی که متسابقان در ایران حضور دارند بیش از 86 درصد وقت خود را خارج از سالن مسابقات هستند، که دو کمیته فرهنگی و امور متسابقان باید برای این 86 درصد زمان حضور آنها در خارج از سالن برنامه داشته باشند.

 

برگزاری روزانه 10 محفل قرآنی


در پایان این نشست نیز صابرفرزام، دبیر پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان بیان کرد: در این دوره در هر روزی که متسابقان در ایران حضور دارند، روزانه 10 محفل انس با قرآن در دانشگاه‌ها و مساجد سطح شهر تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: