جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
نقد آثار و تاليفات پدر مطبوعات فارس
تاریخ انتشار: شنبه 6 شهریور 1395

‌سيزدهمين نشست از سلسله نشست‌هاي روزنامه‌نگار در زوم به نقد آثار و تاليفات و بيش از نيم قرن فعاليت روزنامه‌نگاري سيروس رومي كه به‌عنوان پدر مطبوعات فارس شناخته مي‌شود، اختصاص داشت.

به گزارش ايسنا، به نقل از روابط عمومي مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس، شامگاه پنجشنبه 5 شهريور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس در نشست نقد آثار و تاليفات سيروس رومي بر اين نكته تاكيد كرد كه در تاریخ مطبوعات فارس تا قبل از سیروس رومی سردبیری روزنامهها یک شکل تشریفاتی داشت و به ویژه پس از انقلاب او بود که به سردبیری نشریات فارس هویت بخشید.

محمدرضا خالصی شناخت عصر حاضر و پدیده‌های نوین رسانه‌ای را از ملزومات روزنامه‌نگاری امروز دانست و گفت: سیروس رومی در زمانه‌ای که روز به روز با گستردگی امواج مواجه هستیم عکس‌العمل‌هایش نسبت به سن خودش خوب است و آشنایی با زمانه به او کمک کرده است که تا امروز هم با نشاط بماند.

خالصی تعامل با قدرت را یک شمشیر دو لبه برای رسانه‌ها دانست و گفت: در زمینه تعامل با قدرت، پرونده سیروس رومی روشن و خوب نیست. او خطر نمی‌کند و این خطر نکردن هرچند بعضی جاها خوب است اما روحیه محافظه کارانه رومی فضایی را برای او فراهم کرد تا بتواند با همه کسانی که در دولت‌های مختلف آمدند کار کند. شاید از این حیث رومی شبیه همشهری خود "عرفی شیرازی" است آنجا که می‌سراید:

"چنان با نیک و بد سر کن که بعد از مردنت عُرفی          مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند"

این روزنامه‌نگار با سابقه شیرازی در بیان ویژگی‌های یک سردبیر خوب به استقلال در تصمیم‌گیری، مردمگرایی و مهربانی و خلاقیت و مقاومت در برابر فشارهای دولت‌ها اشاره و اضافه كرد: در پازل شخصیت سردبیری سیروس رومی، مردم گرایی او از سایر ویژگی هایش پر رنگ‌تر است.

اين شاعر و نويسنده در بیان خصوصیات یک سردبیر خوب همچنين گفت: یک سردبیر خوب اولین ویژگی‌اش توانايي مديريت است. اينكه دید او باید وسیعتر از فضای واقعی جامعه باشد. یک سردبیر باید برای تیم خود یک ارنجی آماده کند و هرچه این ارنج آگاهانه‌تر باشد، او در مقام سردبیر قدرتمندتر ظاهر مي‌شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: سردبیر خوب کارش را بلد است. توانایی خلق سوژه دارد و نقشه راه ارائه می‌دهد و تدوین استراتژی می‌کند و بازی‌های روزنامه نگاری را با قوت شکل می‌دهد.

به اعتقاد سردبیر سابق روزنامه‌های عصرمردم و نیم‌نگاه هندسه سردبیری در سه ضلع شکل می‌گیرد؛ زبان،افراد و مجرای نمایش‌، که اگر این سه ضلع با هم شکل بگیرد یک مثلث خوب و زيبا بوجود می‌آید، اما هرکدام از این اضلاع نباشد طبیعتا مثلثی هم ايجاد نخواهد شد.

جانشین سرپرست خبرگزاري ایسنا در استان فارس بر این باور است که ژورنالیسم منطقا شرایطی فراهم می‌کند تا شهروندان هویت و مقهوریت خودشان را بفهمند و این نکته مهمترین حرکت روزنامه نگاری در قدرت است.

وي همچنين آثار پژوهشی رومی در حوزه مطبوعات فارس را کاری بکر و نو دانست و گفت: در زمینه مطبوعات فارس کاری مثل پژوهش‌های سیروس رومی در این زمینه نداریم اما با اینکه کار پژوهشی او عظیم و فاخر است، اما نمی‌دانم چرا در کتاب‌های خود به تجزیه و تحلیل داده‌ها نمی‌پردازد و تفسیر را بر عهده خواننده می‌گذارد. مثلا در کتاب او متوجه می‌شویم که از سال ۱۳۲۹ تا سال ۱۳۳۰ روزنامه‌های زیادی منتشر می‌شود و رشد می‌کنند اما رومی علت آن را به ما نمی‌گوید و پاسخ چرایی این سئوال را نمی‌دهد. به اعتقاد من او باید وارد تاریخ تحلیلی مطبوعات فارس شود و با تربیت یک گروه پژوهشی بسیاری از چراهای تاریخ مطبوعات فارس را پاسخ گوید و ابهامات موجود در این زمینه را روشن کند.

به اعتقاد این پژوهشگر، رومی در استفاده از رفرنس‌ها در کارهای پژوهشی خود دست و دل باز است در صورتی که یک محقق در این زمینه بر خود سخت می‌گیرد و هیچگاه از رفرنس‌های درجه سه استفاده نمی‌کند. او باید از فضای تذکره نویسی بیرون بیاید و به تحلیلگر تاریخی تغییر ماهیت دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان فارس با اشاره به فضای فرا مدرن رسانه‌ای در عصر حاضر گفت: با وجود شبکه‌های مجازی فراوان و اطلاع رسانی لحظه‌ای این رسانه‌های مدرن که حتی جای احزاب و اصناف را نیز گرفته‌اند، اگر به تحلیل نرسیم، قافیه را باخته‌ایم.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس نیز در سخنان کوتاهی سیروس رومی را یک شخصیت فرهنگی با قابلیت‌های ادبی و هنری فراوان دانست که البته چهره مطبوعاتی او در نزد اهالی فرهنگ بیشتر شناخته شده است.

صابر سهرابی با اشاره به حجم بالای پژوهش‌های انجام شده در حوزه شعر یا ابنیه تاریخی و مقایسه آن به پژوهش‌های حوزه مطبوعات گفت: اگر نبود تلاش‌های شبانه روزی سیروس رومی در حوزه مطبوعات، همین مقدار آثار ارزشمند در زمینه پژوهش مطبوعاتی استان نیز موجود نبود و اینگونه است که قدر و منزلت این روزنامه نگار پژوهشگر بیشتر و بیشتر می‌شود.

سیروس رومی؛ روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی نیز از مدیران مسئوول روزنامه‌های خبر جنوب، عصر و نیم نگاه که سابقه نویسندگی و سردبیری را در آنها دارد تشکر کرد و گفت: از آقایان واحدی پور، عسلی و شفاعتیان به دلیل اعتمادی که به من داشتند و فضایی که برای رشد من به وجود آوردند سپاسگزارم و قدرشناس اعتمادشان هستم.

وی در بیان خصوصیات یک خبرنگار خوب گفت: یک خبرنگار خوب باید شهامت و جسارت داشته باشد که من ندارم و به همین دلیل هم بود که خبرنگار نشدم اما به نظر خودم در بحث سردبیری و مدیریت روزنامه موفق عمل کردم چرا که نوع مدیریت من یک مدیریت فرهنگی و ملایم مبتنی بر احترام و آرامش و نظم و صداقت بود البته ضرر این نوع مدیریت را هم دیدم اما دست بردارش نبودم با این وجود وقتی احساس کردم در سردبیری روزنامه دیگر نمی توانم موفق باشم سراغ حوزه پژوهش رفتم.

وی کار کردن به مدت ۱۶ سال در روزنامه خبر جنوب را مثل یک دوره دانشگاهی دانست و گفت: در روزنامه خبر از خیلی‌ها بسیار آموختم، نظم و ترتیب را از عبدالامیر عطایی و گرافیک را از عبدالامین عطایی آموختم و اگر در حوزه مطبوعات شیراز کسی یا چیزی شدم به خاطر وجود همکاران خوب و با دانش در این حوزه بود و اگر چیزی نشدم به دلیل کمبودهای وجودی خودم بود.

این پژوهشگر حوزه مطبوعات فارس تالیف ده کتاب در حوزه مطبوعات و ۱۰ کتاب ساير حوزه‌ها را نتیجه همراهی و صبوری همسرش دانست و گفت: اگر همراهی او نبود هرگز نمی‌توانستم کتابی تالیف کنم. هر زمان به او نیاز داشتم دقیقا کنارم بود و سپاسگزار مهرش هستم و امروز هم کتاب‌هایم متعلق به اوست.

رومی از کوروش کمالی سروستانی مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس قدرداني و اضافه كرد: پس از سال‌ها کار تالیف و پژوهش قرار گرفتن در کنار کمالی سروستانی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به تکاملم در حوزه کمک می‌کند و تازه دارم  متوجه برخی از اشتباهاتم در حوزه پژوهشگری پی می برم.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز در این نشست، سیروس رومی را مردی به رنگ صبح توصیف و خاطرنشان كرد: در بحث تاریخ مطبوعات فارس منبع مسقل نداریم و اولین مولف تاریخ مطبوعات فارس بدون تردید استاد سیروس رومی است و به همین دلیل پدر تاریخ مطبوعات فارس زیبنده ایشان است.

کوروش کمالی سروستانی نوع نگارش مجموعه کتاب‌های تاریخ مطبوعات فارس نوشته سیروس رومی را تذکره‌ای دانست و گفت: اگر کوشش ۱۰ ساله ایشان برای تدوین این تاریخ نبود امروز از یک منبع مستقل برای مطبوعات فارس محروم بودیم.

به گفته مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، هیچ استانی به اندازه فارس راجع به تاریخ مطبوعاتش کار نکرده و همه این تلاش نتیجه زحمت‌های سیروس رومی روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی است. امروز حتی تهران بزرگ هم کتابی برای تاریخ مطبوعاتش ندارد هرچند شاید دلیلش این است که همواره به نشریات چاپ شده در تهران به عنوان نشریات کشوری و نه استانی نگاه کرده‌ایم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: