شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
جهاد دانشگاهی؛ نماد تحقق اقتصاد مقاومتی
تاریخ انتشار: شنبه 16 مرداد 1395

حجت‌الاسلام مهدی ابراهیمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، ابراز کرد: یکی از بهترین نمادهای انقلاب اسلامی که همزمان با انقلاب شکل گرفت، جهاددانشگاهی است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی توانست فعالیت خود را در حوزه‌های متعدد علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ادامه دهد و تاکنون نیز یکی از موفق‌ترین نهادهایی بوده که توانسته اقدامات خوبی را در زمینه‌های مختلف انجام دهد.
جهاددانشگاهی؛ نماد تحقق اقتصاد مقاومتی
حجت‌الاسلام ابراهیمی در مورد نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های خوبی که این نهاد در زمینه‌های مختلف دارد، سمبل و نماد تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه اگر به پیشینه حیات جهاددانشگاهی، یعنی دوران انقلاب بازگردیم، می‌بینیم که جهاد در اصل با همین ایده اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است، افزود: البته در آن دوران اصطلاحاتی کاربردی و واژه‌هایی مانند خودکفایی مطرح می‌شد.
پیشرفت‌های جهاددانشگاهی، گام نهادن در مسیر خودکفایی است
وی با بیان اینکه حتی پیشرفت‌هایی که جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و ... دارد، نشان می‌دهد که می‌خواهد کشور را به سمت خودکفایی ببرد، ابراز کرد: البته امیدواریم امسال که به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، ثمرات ظاهرتری را از جهاددانشگاهی در این حوزه شاهد باشیم.
حجت‌الاسلام ابراهیمی در مورد استفاده بهتر از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف، ابراز کرد: با توجه به پیشرفت‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های علمی و ...، این نهاد می‌تواند هم این زمینه‌ها را گسترش دهد و هم در ابعاد جدید وارد شود.
همکاری جدی‌تر جهاد، با دانشگاه‌ها
وی با بیان اینکه یکی از این زمینه‌ها، همکاری با سایر دانشگاه‌ها است، ادامه داد: جهاددانشگاهی پیشرفت‌های خوبی را در زمینه‌های علمی و مباحثی مانند سلول‌های بنیادی و ... داشته و تجربه گرانبهایی دارد که در این زمینه می‌تواند، همکاری جدی‌تری با دانشگاه‌ها داشته باشد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: از طرفی این نهاد در بحث صنعت نیز می‌تواند، بسیار تاثیرگذار باشد و حتی می‌تواند در زمینه بهداشت و درمان، فعال‌تر وارد شود.
ضرورت ورود جدی‌تر جهاددانشگاهی در عرصه علوم انسانی
وی به جای خالی حوزه علوم انسانی در میان فعالیت‌های گسترده جهاددانشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به جایگاه و اهمیت علوم انسانی و ظرفیت بالایی که جهاد دارد، وقت آن رسیده که این نهاد در این عرصه هم ورود جدی‌تری داشته باشد و فعالیت‌های پژوهشی و علمی خود را در این زمینه گسترش دهد.
حجت‌الاسلام ابراهیمی افزود: اگر بخواهیم در حوزه فرهنگی نقش جهاد را با سایر واحدهایی که در این عرصه وارد شدند، مقایسه کنیم؛ من به شخصه نمره خوبی به جهاد می‌دهم، حتی در بحث فعالیت‌های قرآنی که خبرگزاری بین‌المللی ایکنا متصدی این بخش است.
وی ادامه داد: در جامعه ما به جای پرداختن به جنبه‌های عمیق و پژوهشی در حوزه‌های مختلف، همواره جنبه‌های تبیلغی و ترویجی مورد توجه قرار گرفته است که در این عرصه خصوصا در بحث قرآنی نیز، می‌توان نمره خوبی به جهاددانشگاهی داد؛ همانگونه که در عرصه علمی نیز این نهاد نمره خوبی را کسب می‌کند.
ایکنا و ظرفیت‌های آن
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر این موضوع که زمینه‌های گسترش فعالیت‌های قرآنی در ایکنا می‌تواند وسیع‌تر باشد، افزود: جای بسیاری از موضوعات در خبرگزاری بین‌المللی ایکنا خالی است.
وی با بیان اینکه امروز مباحث خیلی عمیق دینی در حوزه قرآن، در دنیا مطرح است، ادامه داد: مباحثی مانند رابطه علم و قرآن و اینکه آیا می‌توانیم علوم را از قرآن استنباط کنیم یا نه؟، علوم انسانی، رابطه آن با قرآن، چگونگی ورود به این مباحث از نظر محتوایی و ساختاری و ... از جمله این موارد به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: این موضوعات و ده‌ها مسئله علمی و تحقیقاتی دیگر در حوزه قرآن می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد اما متاسفانه امروز در جامعه ما این موضوعات تنها در حد شعار مطرح می‌شود.
وی در پایان عنوان کرد: از همین رو جای یک سری تحقیقات ناب خصوصا در جهاددانشگاهی که جنبه اطلاع‌رسانی آن را هم خبرگزاری ایکنا بر عهده بگیرد، بسیار خالی است لذا ضروری است از ظرفیت ایکنا و جهاددانشگاهی در این حوزه استفاده شود.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: