پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی ثبت نام در برنامه هاي گردشگري فروش اینترنتی کتاب برنامه‌ها، اهداف، سیاستها و راهبردها ایسپا اصفهان نمايشگاه و فروشگاه كتاب
بازدید از عصارخانه شاهی و گوهرسنگها
تاریخ انتشار: دوشنبه 24 اسفند 1394

مرکز گردشگری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در قالب یازدهمین طرح ملی " ایران مرز پرگهر" و با همکاری سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی برنامه بازدید از عصار خانه شاهی و بازدید از کارگاه گوهر سنگها را برای دانشجویان  و علاقه مندان در تاریخ پنج شنبه 20 اسفندماه برگزار کرد.
عصارخانه شاهی
عصارخانه يعني همان كارخانه روغن­كشي، جایی که روغنگر از بذوری مانند کرچک و کنجد روغن می­گرفته است، لغت عصار خانه به معنی عصاره­گیری و فشردن و افشره کردن و جایی که روغن تهیه می­شده است.
تاریخ ساخت عصار خانه شاهی مشخص نیست اما جز بازار قیصریه است که به سال 1021 هجری قمری به دستور شاه عباس کبیر ساخته و بنیان نهاده شده و درآمدش نیز وقف مسجد امام گردیده است.
عصار خانه ها گاهی چند در ورودی داشتند، بنا به موارد استفاده، مثلاً یک ورودی خاص خریداران که می‌بایست تمیز و پاکیزه باشد و در دیگر ویژه وارد کردن دانه­های روغنی و عبور و مرور حیوانات و ورودی میهمانان و مشتریان ویژه­ای همچون بازرگانان و تاجران و گاهی نیز ورودی مخصوص کارگران، از جمله ورودی­های عصارخانه­ها بوده است.
در حال حاظر مساحت عصارخانه 380 متر مربع است که در گذشته مساحت اصلی آن 1800 مترمربع بوده که اکنون جاهایی مانند شترخان، بارانداز و ورودی بازرگانان متاسفانه از بین رفته است و فقط یک تیر خانه و دو انبار تو در تو در بخش شرقی تیرخان، در دو طبقه باقی مانده است. ورودي بنا در حال حاضر بوسيله دربي از سمت بازار بدون هشتي است، فضاي اصلي عصارخانه در يك طبقه با ارتفاعي حدود ۱۱ متر است كه اين فضا توسط سه فضاي گنبدي شكل ايجاد شده است وقسمت­هاي جانبي آن داراي دو طبقه است؛ فضاي هشت ضلعي واقع در شرق بنا محل انبار كيسه هاي دانه هاي روغني و فضاي شمال محل نگهداري خمره هاي روغن بوده كه هنوز هم ديده مي­شوند، در اين ساختمان با توجه به قرارگرفتن آن در كنار بناهاي ديگر بازار درب يا پنجره­اي ديده نمي­شود .روشنائي عصارخانه توسط نورگيرهايي كه در سقف تعبيه شده است تأمين مي‌گردد. قابل ذكر است كه سقف­ها به صورت طاق و چشمه مي­باشد.
مجسمه و پیکرها روند روغن گیری عصارخانه شاهی را به تصویر می­کشند:
با همکاری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان 8 مجسمه ساخته شده است که در فضای عصار خانه قرار گرفته­اند، یک شتر که سنگ آسیاب به آن متصل است تا نشان دهد در گذشته این سنگ توسط شتر چرخیده می­شده است و 11 مجسمه مرد و زن که در جاهای مختلف به صورت نمادین قرار گرفته­اند.

روند روغن­گیری

مرحله اول در عصار خانه آسیاب کردن است که ابتدا دانه­های روغنی پاک و تمیز می­شد، بعضی از دانه­ها مانند خشخاش نیاز به بو دادن داشت که محل بو دادن دانه و انباشتن دانه­ها طبقه دوم عصارخانه بوده است. پس از بو دادن دانه­ها، پوسته سختش گرفته می­شد و بعد وارد مرحله آسیاب سنگی می­شد که در قدیم از شتر نر و در بعضی جاها از گاو یا اسب برای این کار استفاده می­شده است که سنگ بارمالی یا سنگی که ایستاده بر لوبی(سطحی که دانه­ها روی آن قرار داشت) بود را به حرکت در می­آورده است. حرکت شتر باعث می­شده است نخستین مرحله ساییدن دانه­های روغنی در این فضا انجام پذیرد و دانه­های روغنی خام زیر این سنگ بارمالی نرم و آرد می­شدند که به آن "رج" گفته می­شد، قابل توجه است که در این کار چشمان شتر را می­بستند تا در چرخش طولانی مدت اذیت نشود. سپس رج­ها را به بخش دیگری منتقل و با آب آغشته می­کردند که خمیری به دست می­آمده با نام گُله، گُله­های حاصل در این بخش را در سبدهای ضخیمی به نام "کوپی" می­ریختند تا به قسمت مهم عصارخانه یعنی تیرخانه ارسال شوند. کوپی سبد هایی بود از گیاهی به اسم اَنترغه که در حاشیه رودخانه رویش می­کند، ساغه نی مانندش را می کوبیدند و خمیر می­کردند و از آن کوپی سبدهای معروف در عصارخانه را می­بافتند که نقش تصفیه کننده را داشتند.
تیرخانه اصلی ترین فضای عصار خانه است، عملیات روغن­گیری نهایی در این مکان انجام می­شده است که از دو تیر قطور بزرگ از جنس چوب چنار، قرقره و اهرم چوبی، چاهی به اسم تیلوئه که کف آن ناودان و خمره‌ای برای ذخیره روغن گرفته شده است و دیوار اِسپَر با ذخامت 5 متر ساخته شده از کلاف­های چوبی شده است، تشکیل شده است.
کار روغن گیری در پروسه­ای سخت انجام می­شده است که پس از اتمام روغن­گیری، روغن­ها به خمره­ای بزرگ منتقل می­شدند و خمره­ها در انبار و در داخل دیوار (به علت دمای مناسب) نگهداری می­شدند.
بازدید از کارگاه گوهرسنگ ها
روز 5 شنبه 20 اسفند تعدادی از دانشجویان و علاقه مندان از کارگاه گوهرتراشی بازدید کردند و از نزدیک با روش ساخت و تولید سنگ های گرانبها آشنا شدند.
در این بازدید فرآیند صنعت گوهر تراشی در قالب ساخت زیورآلات نیمه قیمتی با مهره، تراش دامله، تراش هنری و طراحی جواهرات توضیح داده شد و فراگیران با تاریخچه سنگ­های قیمتی، طبیعی و مصنوعی و دستگاه­ها و ابزار آلات این حرفه آشنا شدند.
گفتنی است، رشته تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان چهارمین رشته سودآور در دنیا مطرح بوده که کشور ما با داشتن معادن بسیار غنی از سنگ های گرانبها و دسترسی آسان به بازارهای بین المللی، در صورت داشتن یک برنامه ریزی صحیح و هدفمند در زمینه آموزش تخصصی این رشته و ایجاد زمینه فعالیت و ورود به بازار کار و اشتغال پایدار علاقمندان به این صنعت،می توان زمینه اشتغال زایی وسیعی از جمله اشتغال خانگی را در این حرفه بوجود آورد.
گفتنی است این برنامه رأس ساعت 8 صبح شروع و در ساعت 13 همان روز به پایان رسید.


  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: