چهار شنبه 29 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
رئیس جهاددانشگاهی: معنویت در گردشگری، زمینه ساز توسعه و پایداری ملی کشور
تاریخ انتشار: شنبه 3 بهمن 1394

 

سیناپرس: دکتر حمید رضا طیبی در پاسخ به خبرنگار سیناپرس درباره تاثیر برگزاری کنفرانس گردشگری و معنویت با رویکرد بین المللی بر نگاه جهانیان به ایران و گردشگری ایران ،گفت: دنیای امروز را می‌توان دنیای رقابت دانست. رقابتی که در آن ارزش های واقعی مورد توجه قرار می گیرند و بقای اصلح، در استمرار تعهدات است. گردشگری به عنوان یک نظام معنا و تحول از دیرباز مورد توجه تمامی گروه های انسانی قرار داشته است. هر چند تحولات بشر بعد از انقلاب صنعتی زمینه برجسته سازی مولفه های مادی این صنعت را فراهم کرده است، اما در درون این نظام بسیاری از مفاهیم و قابلیت ها وجود دارد که در صورت فعال سازی باوجود اینکه زمینه ساز رفاه و آرامش است، نوعی درمانگری و ترمیم را به ارمغان می آورد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود:  مشکلات روانی و ناهنجاری های اجتماعی محصول زندگی مادی است که در هر گوشه از زندگی اجتماعی قابل مشاهده است و در اینجاست که مهاجرت از نگاه های صرفا مادی به معنوی، فرصتی بالقوه در این صنعت بالفعل را فراهم می سازد.

 وی تاکید کرد: هر چند گردشگری مذهبی و زیارت نوع بسیار قابل تامل و با ارزش معنویت را داراست، اما موضوع گردشگری و معنویت دارای ابعاد گسترده ای است. بنابراین هر گونه از گردشگری، چه انبوه، چه تجاری، چه ساحلی و امثال آن، می تواند در بطن خود زمینه های قابل فعال سازی داشته باشند که گردشگر بیش از استراحت و آسایش جسمانی به سطوح و لایه های ادراکی و فلسفی موجود در سفر بازگردد. بازگشتی که نوعی رجوع به اصل و راه چاره ای برای برون رفت از مشکلات و فشارهای روانی و اجتماعی قرن حاضر است.

رئیس نخستین کنفرانس بین المللی معنویت وگردشگری عنوان کرد: معنویت در سفر را می توان به فرصت تنفس در زندگی پرتلاطم بشری خلاصه کرد که ارتباطی آگاهانه بین درون فرد با محیط بیرونی برقرار می کند، به قسمی که آرامش و تدبر در حقایق حاصل شود.

وی تصریح کرد:  اهمیت این موضوع برای ایران و مطرح شدن آن به صورت یک کنفرانس بین المللی جای تامل دارد. ایران به عنوان کشوری با اقلیم های مختلف، میراث فرهنگی غنی و معنوی کشوری ويژه و کشف نشده ای است. کشوری که در دوران پساتحریم و ایجاد فرصت های گردشگری روز افزون می تواند مزیت رقابتی خاص خود را پیدا کند. جابجایی فیزیکی در این مختصات جغرافیایی در حالی که تجربیات متفاوتی را ایجاد خواهد کرد، زمینه  تامل و تفکر در تفاوت ها و زیبایی های فرهنگی و محیطی را فراهم خواهد ساخت.

طیبی خاطر نشان کرد:  ایران دارای بستری است که هم می تواند با جلب گردشگران کشورهای مختلف نیاز به بازسازی و فراغت را برآورده سازد و هم استعدادهای معنوی و معنایی عمیق خود را عرضه دارد. لذا ورود گردشگران به این کشور، در حالی که زمینه تحقق تجربیات نایاب را فراهم می سازد، بستر دیپلماسی بین المللی و امنیت بین المللی را فراهم خواهد ساخت.

وی گفت: در جایی که گردشگر ورودی به شکلی با میراث معنوی ایران حس همزاد پنداری پیدا کرده و این تجربه را بخشی از خود و زندگی خود می داند، ذهنیت نسبت به کشور و مردم ایرانی نوعی از عدم بیگانگی خواهد بود. اینجاست که در کنار مبانی امنیتی بستر تبلیغات دهان به دهان و ادامه گردشگران هدفدار به ایران فراهم خواهد شد. به نظر می رسد موضوع معنویت در گردشگری ایران مقوله ای است که می تواند زمینه ساز توسعه و پایداری ملی کشوری و بهبود ذهنیت جهانیان نسبت به بسترهای فرهنگی و اجتماعی این کشور شود.

رئیس جهاددانشگاهی هدف از حمایت این کنفرانس نگاه جهادی به علم و عمل دانست و گفت: نگاه جهادی به علم و عمل یکی از بهترین پشتیبان های الگوی اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار است. نگاهی که در آن بسیج منابع و توانایی ها با ملاحظات معنوی و توجه به قابلیت های داخلی صورت می‌گیرد.به همین دلیل  جهاددانشگاهی با حمایت از این کنفرانس قصد دارد که به اهداف توسعه پایدار و توجه به اقتصاد مقاومتی عنایت کند.

رئیس نخستین کنفرانس بین المللی افزود: گردشگری یکی از صنایع با اهمیت در جهان امروز است که کشورهای مختلف به عنوان ابزار توسعه پایدار از آن بهره برداری کرده‌اند. شرایط ناامن منطقه ای و باز شدن درهای بین المللی به سمت ایران اهمیت توجه هر چه بیشتر به این مقوله توسعه ای را برجسته می کند. جایی که ورود گردشگران به ایران صرفا یک پدیده اقتصادی نخواهد بود. بلکه پدیده ای اجتماعی-فرهنگی است که مزایای بلندمدت بسیاری به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اهداف آن شامل گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خود اتکایی توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه و گسترش طرحهای کاربردی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش است. بنابراین وظایف این نهاد را می توان ترویج فرهنگ وهنر اسلامی، مقابله با غرب‌زدگی، انجام تحقیقات کاربردی، پیگیری طرحهای تحقیقاتی جهاد، ارایه خدمات علمی-فنی، حمایت از دانشجویان و پژوهشگران مستعد، اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی-کاربردی، ایجاد زمینه هایی برای اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی دانست.

طیبی گفت: توجه به فعالیت های علمی مثل کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت دقیقا مصداق ترویج بین المللی فرهنگ و هنر اسلامی و مقابله نرم با غربزدگی است. حتی این اقدام حرکتی رو به جلو برای صادر کردن ارزش های ایرانی-اسلامی به کشورهای غربی است.

بنابراین حمایت از این کنفرانس توسط جهاد دانشگاهی در حالی که یک اقدام هدفمند در راستای تاسیس این نهاد مردمی است بلکه حرکتی در راستای فرصت سازی اقتصادی و اجتماعی در سطوح ملی و منطقه ای است. طیبی تصریح کرد: به نظر می رسد حرکت های بین المللی که زمینه کسب درآمد پایدار و حفظ پایداری فرهنگی و اجتماعی را فراهم سازد، بایستی در اولویت نهادهای توانمندی چون جهاد دانشگاهی قرار گیرد.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: