شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی باشگاه گردشگری
با تقدیر از برگزیدگان؛ اختتامیه پانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» پایان یافت
تاریخ انتشار: یکشنبه 7 دی 1399

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(istta) وابسته به جهاددانشگاهی، اختتامیه پانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» صبح یکشنبه هفتم دی ماه با حضور دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، رحیم یعقوب‌زاده رییس طرح و تعدادی از مدیران بخش های صنعتی و برگزیدگان طرح در محل ساختمان شماره دو جهاددانشگاهی برگزار شد.

دکترعیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی با بیان این‌که فعالیت‌های جهاددانشگاهی مبتنی بر نیاز و مسئله‌محوری انجام می‌شود، اظهار کرد: به همین دلیل در طول تغییرات مدیریتی که در سال‌های مختلف رخ می‌دهد، تداوم این فعالیت‌ها به وضوح نمایان است. شاید یکی از مشخصه‌های ویژه جهاددانشگاهی نسبت به سایر مجموعه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند این است که به خاطر ابزار، شاخص‌ها و مجموعه‌هایی که داریم، خیلی زودتر به نیاز دانشحویان پی می‌بریم.

دکترعلیزاده ادامه داد: مجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تنها سازمانی است که دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا و نیز مهمترین مرکز افکارسنجی کشور را در اختیار دارد و بسیاری از برنامه‌های آن نیز حاصل نظرسنجی و افکارسنجی‌هایی است که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: عمده فعالیت‌هایی نیز که در جهاددانشگاهی انجام شده، بعدها منجر به ایجاد ساختار شده است. برای مثال از سال ۶۰ اقدام به انتشار کتاب کردیم که این مسئله در نهایت منجر به تأسیس سازمان انتشارات شد. همچنین، برنامه‌های جهادانشگاهی در حوزه نظر سنجی نیز منجر به راه‌اندازی مرکز افکارسنجی ایسپا و فعالیت‌های قرآنی ما نیز پس از ۲۰ سال موجب تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا شد.

وی با اشاره به این‌که این مسئله باعث شده است تا عمده فعالیت‌های جهاددانشگاهی مسئله‌محور باشد، بیان کرد: مجموعه نیروهای جهاددانشگاهی نیروهایی هستند که دغدغه حوزه فرهنگ را دارند. مطالعات ما از گذشته نشان می‌دهد که موضوع اردو و برنامه‌هایی از این دست برای دانشجویان بسیار جذاب است؛ چراکه در قالب برگزاری اردو، علیرغم مسئله تفریح و سیاحت، می‌توان به موضوعات آموزشی، دیدار با اساتید و انتقال تجربیات و بحث و تبادل نظر نیز پرداخت.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: امروز که با اختتامیه طرح ملی ایران مرز پرگهر مواجه هستیم، دانشجویان زیادی هستند که از طریق این اردوها با جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و رشد فناورانه و اقتصادی و توسعه‌ای کشور آشنا شده‌اند. کارهایی که در حوزه پژوهش نیز انجام می‌شود، به نوعی متناسب با حوزه‌ فرهنگی است، یعنی اگر بتوانیم موضوع ما می‌توانیم و مسئله اراده را در جوانان تقویت کنیم، به نوعی کار فرهنگی انجام داده‌ایم.

دکترعلیزاده ادامه داد: بسیاری از دانشجویانی که در مناطق مختلف کشور تحصیل می‌کنند، با رخدادها و مسائلی که مربوط به رشته تحصیلی خود آن‌هاست نیز آشنا نیستند؛ به همین دلیل از ظرفیت اردو برای آشنایی ایشان با حرفه‌های مختلف، مشاغل و فناوری‌های مختلف استفاده کردیم.

 

ضرورت تقویت بعد استادمحوری در طرح ملی «ایران مرز پرگهر»

وی با بیان این‌که طی برگزاری هر دوره از طرح ملی ایران مرز پرگهر، تغییراتی در شیوه اجرای آن ایجاد می‌کردیم، تصریح کرد: متأسفانه موضوع کرونا باعث شد که دوره اخیر طرح را برای حفظ مخاطبان خود به شکل دیگری از طریق پنل‌های تخصصی، تولید محصولات چندرسانه‌ای، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، برنامه‌های عکس و ... برگزار کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه حوزه گردشگری حوزه‌ای نیست که بتوان به صورت مجازی بدان پرداخت، اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت که حوزه گردشگری، بیشترین ضربه را از کرونا دریافت کرده است. یکی از فعالیت‌های مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران در این رابطه تکمیل بانک اطلاعاتی و بازنگری در کل برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی بوده است.

وی ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از فضای مجازی در زمان شیوع بیماری کرونا و حتی پس از این دوران به عنوان یک فرصت، تصریح کرد: تولید محصولات چندرسانه‌ای و محتواهای مربوط به حوزه گردشگری از دیگر برنامه‌های مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران بود؛ اگر دانشجویان ما بتوانند در دوران تحصیل خود تصور درستی از پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های کشور خود داشته باشد، این مسئله علیرغم جلوگیری از مسائل مختلفی همچون فرار مغزها، موجب آشنایی آن‌ها با اصحاب کار و حرفه‌های مختلف می‌شود.

دکترعلیزاده با بیان اینکه ایجاداتصال بین بدنه دانشگاه و جامعه و کار که شاید تاکنون مغفول مغفول مانده باشد، یکی از ثمرات آگاهی دانشجویان است، گفت: برنامه ما این است که بتوانیم ضمن برگزاری حضوری دوره بعدی طرح ملی ایران مرز پرگهر، بعد استادمحوری در طرح را تقویت کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: تداوم طرح‌هایی همچون ایران مرز پرگهر که ۱۵ دوره از برگزاری آن می‌گذرد، نشان از اهتمام فراوان مجموعه جهاددانشگاهی به این موضوع دارد. مقام معظم رهبری طی سال گذشته و پیش از شیوع کرونا در بیاناتی اظهار کردند که کرونا فرصت خوبی را در حوزه فناوری و توسعه در اختیار جهاددانشگاهی گذاشته است. بسیاری از مجموعه‌هایی که پیش از این موضوع برای تهیه مواد اولیه محصولات خود به خارج از کشور چشم داشتند، امروز نگاهشان به جهاددانشگاهی است.

وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که امروز ۳۱ طرح فناورانه بسیار جدی در دستور کار جهاددانشگاهی قرار دارد، تصریح کرد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه یک کشور است که باید این نیرو را تحت هر شرایطی که می‌توانیم حفظ کنیم. امیدوار هستیم تا شرایطی ایجاد شود که بتوانیم طرح ملی ایران مرز پرگهر را همانند سال‌های گذشته به صوت حضوری برگزار کنیم.

رحیم یعقوب‌زاده رییس طرح ملی ایران مرز پرگهر نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به برنامه‌های مختلف مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران اظهار کرد: برگزاری همایش‌های مختلفی همچون همایش خلیج فارس، اجرای سلسله‌ نشست‌های علمی در رابطه با مسائل مربوط به حوزه گردشگری از منظر دانشگاهیان همراه با عناوین مختلف در تهران و واحدهای مختلف جهاددانشگاهی، از جمله برنامه‌های مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران است.

رییس طرح ملی ایران مرز پرگهر ادامه داد: برگزاری مجموعه اردوهای مختلف در سراسر کشور که طرح ملی ایران مرز پرگهر یکی از آن‌هاست نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد که تاکنون نیز ۱۵ دوره از این طرح اجرا شده است.

وی با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر که طی سال گذشته اجرا شد، گفت: متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستیم این طرح را در سطح گسترده‌ای که طی دوره‌های قبل برگزار می‌شد، اجرا کنیم. امیدواریم در آینده بتوانیم چنین برنامه‌هایی را علیرغم شرایط موجود، به خوبی و با کیفیت بهتر برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم، زینب یوسفی دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر نیز در سخنانی ضمن ارایه گزارشی از روند اجرای این طرح ملی، بیان کرد: طرح ملی ایران مرز پرگهر که به منظور آشنایی دانشجویان با مباحث فرهنگی، تاریخی و تمدنی و مراکز علمی، صنعتی برگزار می‌شود، از سوی مرکز گردشگری علمی، دانشجویی ایران و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اجرایی شده و شامل سلسله اردوهای فناورانه شامل بازدید از مراکز علمی ـ صنعتی است.

وی با بیان این‌که این طرح ملی شامل اردوهای کویرنوردی و کویرشناسی، کوهنوردی آماتوری و طبیعت‌گردی نیز می‌شود، تصریح کرد: طی برگزاری این اردوها دانشجویان سراسر کشور با ظرفیت‌های موجود در استان‌های خود آشنا می‌شوند. این طرح ملی از سال ۸۴ با حمایت و نظارت مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران اجرایی شده که تا پایان سال ۹۸ در ۱۵ دوره یک ساله، تعداد ۱۱۲ هزار و ۸۲۳ نفر از دانشجویان و نخبگان دانشگاهی طی سه هزار و ۴۱۰ اردوی علمی، از مراکز علمی، صنعتی، تاریخی و تمدنی بازدید کرده‌اند.

یوسفی ادامه داد: در دوره چهاردهم این اردوها که در سال ۹۷ برگزار شد، طی برگزاری ۱۵۲ اردو، پنج هزار و ۳۲۰ نفر از دانشجویان از مراکز مختلف علمی، صنعتی و تاریخی بازدید کردند و در دوره پانزدهم نیز که در سال ۹۸ برگزار شد، طی برگزاری ۱۲۸ اردو، تعداد چهار هزار و ۴۸۰ نفر از دانشجویان نسبت به بازدید از این مراکز اقدام کردند.

دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر افزود: طی این دو دوره ۶۰ درصد از مقاصد بازدید به مراکز علمی و فناورانه اختصاص داشت که شامل نیروگاه‌های بزرگ کشور، پروژه‌های سدسازی، مراکز علمی، تحقیقاتی، درمانی و پژوهشی دانشگاه‌ها، کارخانجات و شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگاه‌های ساخت صنایع دستی در استان‌ها، بافت‌های تاریخی و سنتی، بقاع متبرکه و ... بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از مزایای طرح ملی ایران مرز پرگهر، تصریح کرد: با توجه به توسعه رسانه‌های مخربی که باعث آشفتگی فرهنگی و تخریب هویت اجتماعی جوانان در جامعه می‌شود، طرح ایران مرز پرگهر سعی کرده است تا با ایجاد برنامه‌های اردویی مفرح شامل برنامه‌های فرهنگی و صنعتی روح شادابی، نشاط و طراوت را در کالبد جامعه دانشگاهی تزریق کند.

 

دانشجویان؛ مروج فرهنگ سفر

یوسفی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به قابلیت فرهنگ‌سازی این طرح ملی، دانشجویان علاوه بر دریافت مطالب علمی که در ارتباط با رشته تحصیلی آن‌هاست، می‌توانند به عنوان سفیری از سوی جامعه دانشگاهی در میان خانواده خود عمل کرده و مروج فرهنگ سفر باشند.

دبیر طرح ملی ایران مرز پرگهر بیان کرد: یکی از مواردی که این طرح ملی را از سایر طرح‌ها متمایز می‌کند، این است که در حالت کلی امکان بازدید انفرادی از مجموعه‌های علمی و صنعتی کشور وجود ندارد اما در طرح ایران مرز پرگهر، امکان بازدید از این مراکز با کمترین محدودیت و هزینه برای دانشجویان فراهم شده است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، دبیرخانه طرح سعی بر این دارد تا از دوره‌های بعدی از حضور اساتید و اعضای هیئت ع

لمی برای پیشبرد اهداف طرح بهره‌گیری کند. همچنین، یکی از نتایج ملموس این طرح نیز ایجاد رابطه رو در رو و بدون واسطه دانشجویان با مدیران مراکز صنعتی است که این مسئله باعث پیشرفت دانشجویان در رشته تحصیلی خود می‌شود.

یوسفی با اشاره به اینکه ارتقای تفکر خویش‌‌فرمایی، خلاقیت و کارآفرینی، پرورش ایده‌های نو و تشویق جوانان به کارآفرینی و مهارت ورزی از دیگر مزایای این طرح است، تصریح کرد: رویکرد جدید شانزدهمین دوره طرح ایران مرز پرگهر، معرفی مراکز علمی، صنعتی به صورت مستندسازی و ارائه گزارش است که امیدوار هستیم تا با تداوم اجرای این طرح در تمامی دانشگاه‌ها، باور «ما می‌توانیم» را در دل و دیده جوانان و دانشجویان این مرز پرگهر زنده نگه داریم.

دکتر محقق صاحبنظر در حوزه گردشگری نیز در ادامه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت موضوع امید به زندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه بشری گفت: گردشگری یکی از ظرفیت هایی است می تواند امید به زندگی را تقویت کند و امید به زندگی است که افزایش آن باعث مانایی و ماندگاری نخبگان و مغزهای علمی در کشور می شود و بالعکس کاهش آن باعث فرار مغزها می شود.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیان کرد: باید این ارتباط را به سمت بنگاه های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی سوق دهیم و با بنگاه های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی تعامل داشته باشیم و با عملکرد مناسب و ارتباطات موثر خود با این بنگاه ها می توانیم نقش بسزایی را در توانمندسازی این بنگاه ها در سطح کشور ایفا کنیم.

وی با اشاره به بحث مهاجرت در کشور گفت: از زمانی که بحث مهاجرت از شهرها به روستاها افزایش یافت، این خود عاملی برای انفجار جمعیت در شهرها و بوجود آمدن خطاها و جرایم و مصائب انسانی می شود که باید به دنبال راه حلی برای این معضل گشت و درواقع مهاجرت از روستاها به شهرها را به شکل معکوس تبدیل نمود؛ یکی از راه حل های پیش روی آن ایجاد دافعه در مبدا و جاذبه در مقصد یا همان روستاها می باشد که  در این جا وظیفه صنعت گردشگری است که می تواند کارکردی در این حوزه داشته باشد و از لحاظ علمی این موارد را هدفمندتر و نظام مندتر بررسی کند.

مهندس فراهانی مدیر تولید صنایع شیر پگاه تهران با استقبال از طرح ها و بازدیدهای دانشجویی گفت: همواره عملکرد شرکت شیر پگاه مبنی بر برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه بوده است و طی 66 سال سابقه کاری همیشه در کنار دانشجویان حضور داشته و همواره با آغوشی بازدید از این بازدیدها استقبال کرده است.

در ادامه موسوی مدیر روابط عمومی صنایع شیر پگاه تهران این شرکت دارای 17 شعبه در استان های کشور می باشد که بحث فرهنگ سازی را نه تنها در حوزه دانشجویی بلکه در حوزه اساتید و دانش آموزی در برنامه کاری خود دارند.

دکتر احمدپور کارآفرین و صاحب‌نظر درحوزه آموزش، اشتغال و گردشگری در این مراسم درخصوص راهبری اشتغال دانشجویان طرحی را پیشنهاد کردند که توسط آن بازدیدهای طرح ایران مرز پر گهر را با رویکردی سنجیده به سمت راهبری و اثربخشی جوانان در شغل آینده شان هدایت کند.

دکتر نجفی کارآفرین حوزه بازاریابی شبکه‌ای و برند گردشگری سخنران دیگر مراسم بود که با اشاره به تفاوت بین علم، مهارت و تجربه در ایران گفت: با توجه به اینکه اساس دانش اندوزی در دانشگاه های کشور بر پایه علم و دانش بدون مهارت آموزی و کسب تجربه است، طرح مرز پرگهر باعث شده که دانشجویان هر چند دقایقی کوتاه با شنیدن تجارب کارآفرینان برتر، به ارائه ایده های نو و خلاقانه بپردازند و آن را ضمیمه دانش خود در دانشگاه ها کنند.

دکتر سیف اله نیکنامی فعال مدیرعامل هلدینگ آترینا و کارآفرین در حوزه آموزش گردشگری سخنران دیگر این مراسم بود که  با اشاره به ضعف مهارت آموزی در دانشگاه ها  تصریح کرد: دانشگاه ها کارخانه های تولید کارمند هستند و وظیفه ماست که آن ها را با افزودن مهارت آموزی ارزش آفرینی کنیم.  

وی گفت: یکی از نقاط ضعف دانشگاه ها عدم بازدید دانشجویان از بازارکاری هست که آینده شغلی آنهاست و طرح مذکور می تواند مسیر شغلی بهتری را پیش روی آنها قرار دهد.

دکتر نیکنامی ادامه داد: ما باید دانشجویانمان را برای انقلاب صنعتی چهارم و انقلاب دیجیتال آماده کنیم و باید وارد عصر دیجیتال شویم و اتفاقی که صورت می گیرد کاهش ریسک های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می باشد که می توانیم با برگزاری اردوهای فناورانه مدیریت ریسک را در خیلی از حوزه ها کاهش دهیم و اگر قرار است دانشجویی کارآفرین شود مسیرش را کوتاه تر کنیم.

در پایان مراسم در از برگزیدگان طرح که بیشترین همکاری را در دوره چهاردهم و پانزدهم طرح ملی ایران مرز پرگهر داشته اند با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر شد که به شرح ذیل است:

بخش معاونین فرهنگی و مدیران اجرایی برگزیده

هدی روستا (مدیر اجرایی جهاددانشگاهی واحد البرز)

رضا اسم‌خانی(مدیر اجرایی جهاددانشگاهی واحد زنجان)

 حمید مرادی (معاون جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی)

ابراهیم کمالی (مدیر اجرایی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان)

 بخش دانشجویان برگزیده

مهدی خشنود(دانشجوی رشته بیوتکنولوژی دانشگاه خوارزمی)

 زهرا حمیدی (دانشجوی رشته مدیریت دولتی دانشگاه بیرجند)

علی دادخواه (دانشجوی رشته مواد دانشگاه صنعتی)

مهسا باجلان (دانشجوی رشته زیست‌شناسی گیاهی دانشگاه زنجان)

بخش استاد برتر

دکتر زاگرس زند (عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی)

بخش مدیران مراکز صنعتی برگزیده

دکتر سیدجعفر میر(مدیرعامل  شرکت شیر پگاه تهران)

دکتر هاله حامدی‌فر(مدیرعامل  شرکت تحقیقاتی سیناژن)

 لیلا امیدوار(مدیر روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان)

بخش کارآفرینان برگزیده

دکتر سیف‌اله نیکنامی(مدیرعامل هلدینگ آترینا و کارآفرین در حوزه آموزش گردشگری)

دکتر محمدحسن احمدپور (کارآفرین و صاحب‌نظر درحوزه آموزش، اشتغال و گردشگری)

دکتر علیرضا نجفی (کارآفرین محترم حوزه بازاریابی شبکه‌ای و برند گردشگری)


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: