پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
صیانت از ارزش‌های اسلامی اصلی‌ترین رسالت دانشجوی انقلابی است
تاریخ انتشار: چهار شنبه 26 آذر 1399

به گزارش روابط عمومی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به نقل ازایکنا از اردبیل، سید محمد هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، ۲۵ آذرماه، در کارگاه آموزش مجازی «رسالت  و مسئولیت دانشجویان در گام دوم انقلاب اسلامی»، که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اردبیل و همکاری این مرکز برگزار شد، گفت: دانشجو فرد منفعلی نیست و دفاع از شعار‌های انقلاب و عینیت بخشیدن به آن‌ها با توجه به جایگاه ویژه دانشجویان یکی از وظایف بزرگ دانشجویان در سطح جامعه است.

وی بیان کرد: دانشجویان سفیر دانش، خرد و آگاهی از بستر آکادمیک به بسترجامعه هستند و وظیفه آگاهی‌بخشی درسطح جامعه رابه عهده دارند، فلذا یکی از مهم‌ترین وظایف این قشر شناخت حقایق و جنگ با تحریف‌ها است.

هاشمی تروجنی، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، جایگاه جوانان و رسالت دانشجویان بعنوان عنصر اصلی و روح و موتور محرک این بیانیه است. دانشجویان در بعد آگاهی‌بخشی نقش مؤثر دارند، چه در تولید علم، چه در گسترش معنویت و اخلاق در جامعه و چه در مباحث اقتصادی و دومین مسئولیت دانشجویان رسالت کنش‌گری آنها است.

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، با اشاره به صیانت و اصلی‌ترین رسالت دانشجویس انقلابی، افزود: رسالت کنش‌گری در همه بخش‌های بیانیه گام دوم مطلوب و مطالبه رهبری از قشر جوان جامعه آمده است، مسئولیت سوم پویایی و حرکت مولد و خلاق بودن نسل جوان و آگاه در حوزه معنویت، اخلاق، اقتصاد و تولید علم است و می‌توان گفت، اصلی‌ترین مسئولیت جوان انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امانت‌داری و صیانت از ارزش‌های انقلابی است.

وی افزود: در طول دو دهه گذشته، بار این حرکت را دانشگاه‌ها و دانشجویان به دوش کشیدند و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، در حرکت در این مسیر و با تلاش جامعه علمی کشور انجام گرفته است به همین دلیل نمی‌توان گسترش علم و فناوری را بدون در نظر گرفتن عوامل اصلی آن، یعنی استادان و دانشجویان دید.

هاشمی تروجنی، تاکید کرد: دانشجو باید بیدار باشد و مسائل را در چارچوب همان گفتمان عدالت‌خواهی از مسئولان مطالبه کند، یک مطالبه‌گر قهار و خوب باشد تا بتواند در چارچوب‌های مختلف اجتماعی مسائل را مطالبه کند، موجب بیداری جامعه شود و مطالبه‌گری دانشجو، چرخ محرک جامعه است.

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، خاطر نشان کرد: علت اینکه جامعه‌ای با فقر دچار می‌شود عدم بیداری و اطلاع جوانان از وضعیت آن جامعه و مصرف کندده بودن اقشار در جامعه بشری است. در دهه ۱۳۴۰ یک اقتصاددان و دانشمند مشهور آمریکایی به نام روستو تلاش کرد با دادن یک فرمول کلی این نظریه را ثبت کند، که اگر می‌خواهید سلطه بر جوامع پیدا کنید، باید جامعه را یک جامعه مصرف کننده بار بیاورید و مصرف گرایی از موانع توسعه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که تاثیر زیادی در تغییرات سبک زندگی ما ایرانیان داشته و آثار متعدد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی از ‏خود بر جای گذاشته مسئله مصرف گرایی و تغییر الگوی مصرف کالا‌ها و خدمات در میان ما مردم است.

هاشمی تروجنی، گفت: اسراف و فقط مصرف گرا بودن یک بیماری اجتماعی است و روزبه‌روز ‏شکاف‌های طبقاتی بین فقیر و غنی را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند و بی شــک بالاترین عنصــری که در موجودیت هر جامعــه دخالت اساســی دارد، فرهنگ سازی الگوی مصرف در آن جامعه اســت، فرهنــگ هر جامعــه هویــت و موجودیت آن جامعه را تشــکیل می‌دهد.

تبیین نقش و جایگاه معنویت دینی در سبک زندگی اسلامی

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، خاطر نشان کرد: معنویت دینی به زندگی انسان معنا می‌بخشد و انسان را به هدفی عالی رسانده و حلال مشکلات و برطرف کننده نارسایی‌ها در نظام خانواده و اجتماع است. معنویت دینی نقش به‌سزایی در کامیابی و سعادت یک زندگی خانوادگی دارد و هیچ خانواده‌ای نمی‌تواند برای مدتی طولانی، بدون معنویت زنده بماند.

وی تصریح کرد: امروزه ساختار خانواده در جهان با مشکلات متعددی دست به گریبان است، آمار بالای طلاق، زندگی زوجین در چارچوب‌های خارج از دایره‌ی ازدواج، عدم وفاداری زوجین به یکدیگر، بی‌بندوباری فرزندان، سطح بالای حاملگی دختران جوان، و بالا رفتن تعداد کودکان و نوجوانانی که در خانواده‌های بدون پدر و یا مادر، بزرگ می‌شوند، پایداری خانواده‌ها را در جوامع غربی با خطر‌های بسیاری مواجه ساخته است و شاید وضعیت امروزی غرب با وجود برخورداری آن‌ها از تمامی امکانات مادی و رفاهی نمونه‌ای کامل از مشکلات فوق است که آن‌ها را دچار نوعی اضطراب و تحیر نموده و احساس آرامش ندارند و در یک کلام به دنبال معنویت هستند.

هاشمی تروجنی، اظهار کرد: سوای اهمیت پرداختن به نقش دین و معنویت در زندگی، توجه به «معنویت و ارزش‌های معنوی» به ویژه برای آموزش مهارت‌های زندگی معنوی و شیوه زندگی سالم امری است که باید بطور ویژه به آن پرداخت شود.

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، گفت: معنویت گرچه نقش کلیدی در تحول تمدن و جامعه بشری داشته است، اما هنوز جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی به درستی تبیین نشده است. علیرغم تمامی مشکلات پیش آمده و کم‌رنگ شدن نقش خانواده در عرصه‌های مختلف، خانواده سرچشمه عواطف بشری، راهنمایی‌ها و آرامش بشر است.

 

وی بیان کرد: سبک زندگی دینی اسلامی منجر به بهبود و ارتقای سلامت اجتماعی و سلامت معنوی افراد در سطح جامعه می‌شود.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: